בא בימים כתב:הרב אלישיב היה אומר בשם ר' אהרן קוטלר שבכמה דברים הקלו בשמחת תורה לכבוד התורה (כמש"כ הגאונים שהקלו בריקוד וטיפוח) ומהם: איחור מוסף אחר ז' שעות, קידוש בבית הכנסת. ושמעתי שיש ע"ז גם במשנת ר' אהרן.
ספק של הפמ״ג כמדומני, אבל בהלכות יוה״כ מוכח שמספיק להתחיל (אבל אולי צריך גם להתחיל החזרה לפני ז׳)עושה חדשות כתב:בדין תפילת מוסף: האם מספיק להתחיל לפני ז' שעות, או שצריך גם לסיים?
יש"כ. הפמ"ג נמצא בהל' יוהכ"פ סי' תרכ.ברזילי כתב:ספק של הפמ״ג כמדומני, אבל בהלכות יוה״כ מוכח שמספיק להתחיל (אבל אולי צריך גם להתחיל החזרה לפני ז׳)עושה חדשות כתב:בדין תפילת מוסף: האם מספיק להתחיל לפני ז' שעות, או שצריך גם לסיים?
מחולת המחנים כתב:ברא"ש ברכות (פ"ד סי' ח') כתב "ואם כן יש ליזהר כשמאחרים ביום הכפורים תפלת שחרית עד אחר שבע שעות שיש להקדים תפלת המנחה קודם תפלת המוסף", ולכאורה מצאנו כאן רמז למנהג, אמנם במעדני יו"ט כתב "עד אחר ז' שעות, לאו דוקא, אלא אחר שש ומחצה".
המודגש ט"ס וצ"ל עד שבע שעותאיש_ספר כתב:מתוך ערך מוסף שבאנצ"ת
שיעור שבע שעות, שהמתפלל אחריו חשוב פושע, יש מן האחרונים מצדדים לומר, שלא אמרו כן אלא לענין התחלת התפילה, וכל שהתחיל תפילת המוסף קודם שבע שעות אף על פי שהוא מסיימה בתוך שבע שעות אינו חשוב פושע, ורשאי לעשות כן1 .
1. פמ"ג א"א סי' תרכ, ועי"ש שהשאיר בצ"ע. ועי' חוקת עולם (דבליצקי) עמ' ו, שכ"מ מד' הראשונים ואחרונים שבציון 407, שהזהירו שלא לאחר בתפילת שחרית של יוה"כ עד זמן מנחה שהיא בשש וחצי שעות של היום, שאם יאחרו יצטרכו להקדים מנחה למוסף, ומ' שמותר לכתחילה להתחיל מעט קודם שש וחצי, אע"פ שודאי א"א לסיים לחש וחזרה של מוסף בתוך חצי שעה. ועי' פמ"ג סי' פט א"א ס"ק ד, שלענין זמן תפילה צריך לגמור כל התפילה בזמנה, וע"ע תפילה שי"ח. ועי' חוקת עולם שם, שאף לפמ"ג אין להקל אלא ביחיד כשמתחיל בלחש קודם שעה שביעית, או בציבור שמתחילים החזרה קודם שעה שביעית, אבל לא להתחיל חזרה אחר שעה שביעית, שאין החזרה כרוכה אחר הלחש, ואף שלענין הקדמת מנחה למוסף, מותר להתחיל חזרה אחר זמן מנחה וא"צ להקדים לה מוסף, עי' ציון 348, שם אינו מדיני זמן התפילה, אלא חיוב קדימה, וכל שעוסק בתפילת המוסף א"צ להפסיק. ועי' ציון 265, שי"ס ששיעור של שבע שעות משום שלכתחילה קי"ל כר' יהודה, שתפילת מוסף אחר שבע שעות, ולד' לכאורה, כשם שלר"י זמן של שבע שעות נאמר אף לענין סוף התפילה, הו"ה לחכמים לענין שלא יחשב פושע, ועי"ש שי"ס טעמים אחרים בשיעור שבע לחכמים, ועי' מועדים וזמנים ח"ח הערות לח"ד סי' שכה, וחוקת עולם שם עמ' ה.
גם זו לטובה כתב:בא בימים כתב:הרב אלישיב היה אומר בשם ר' אהרן קוטלר שבכמה דברים הקלו בשמחת תורה לכבוד התורה (כמש"כ הגאונים שהקלו בריקוד וטיפוח) ומהם: איחור מוסף אחר ז' שעות, קידוש בבית הכנסת. ושמעתי שיש ע"ז גם במשנת ר' אהרן.
מי הוא בעל השמועה? [גם אני שמעתי כן, בשם הגרי"ש אבל לא שמעתי שאמר כן בשים הגרא"ק]
פרי יהושע כתב:גם זו לטובה כתב:בא בימים כתב:הרב אלישיב היה אומר בשם ר' אהרן קוטלר שבכמה דברים הקלו בשמחת תורה לכבוד התורה (כמש"כ הגאונים שהקלו בריקוד וטיפוח) ומהם: איחור מוסף אחר ז' שעות, קידוש בבית הכנסת. ושמעתי שיש ע"ז גם במשנת ר' אהרן.
מי הוא בעל השמועה? [גם אני שמעתי כן, בשם הגרי"ש אבל לא שמעתי שאמר כן בשים הגרא"ק]
במו אזני שמעתי זאת מהגרי"ש זצ"ל לעניין איחור של מוסף לאחר שבע שעות, והוסיף, "נאר אין שמחת תורה".
ולפי זה אפשר שלענין שמח"ת אכן צריך גם לסיים החזרה לפני שבע שעות, או לאידך גיסא נאמר שגם השתהות מתוך עיסוק בשמחת התורה איננה בכלל פשיעה.איש_ספר כתב:... או משום שיום הכיפורים שעומדים כל היום בתפילה בלא הפסק, ולא איחרו זמן המוסף בפשיעה אלא מאריכות התפילות, אין להקפיד להקדים תפילת מנחה12 .
12. מכתם ברכות שם. ועי' רי"ו תו"א נ"ג ח"ה וני"ב חי"ט שהביא בשם רבינו מאיר, שאם שהו הקהל כגון בשבת ויוה"כ בביהכ"נ בתפילת המוסף עד שהגיע זמן המנחה, מתפללים מוסף תחילה שאי"ז בכלל היו לפניו שתי תפילות, וצ"ב הטעם, וצ"ע מד' מהר"ם שבציון 407 - 408.
[/size]
----------
ומה שכתבת סברא זו גם לענין פושע של שבע שעות ע"פ גלהש"ס, כן הביאו בשם הרב אלישיב והרב וואזנר.
איש_ספר כתב:בשם ר' אהרן?
ברזילי כתב:ולפי זה אפשר שלענין שמח"ת אכן צריך גם לסיים החזרה לפני שבע שעות, או לאידך גיסא נאמר שגם השתהות מתוך עיסוק בשמחת התורה איננה בכלל פשיעה.איש_ספר כתב:... או משום שיום הכיפורים שעומדים כל היום בתפילה בלא הפסק, ולא איחרו זמן המוסף בפשיעה אלא מאריכות התפילות, אין להקפיד להקדים תפילת מנחה12 .
12. מכתם ברכות שם. ועי' רי"ו תו"א נ"ג ח"ה וני"ב חי"ט שהביא בשם רבינו מאיר, שאם שהו הקהל כגון בשבת ויוה"כ בביהכ"נ בתפילת המוסף עד שהגיע זמן המנחה, מתפללים מוסף תחילה שאי"ז בכלל היו לפניו שתי תפילות, וצ"ב הטעם, וצ"ע מד' מהר"ם שבציון 407 - 408.
[/size]
----------
ומה שכתבת סברא זו גם לענין פושע של שבע שעות ע"פ גלהש"ס, כן הביאו בשם הרב אלישיב והרב וואזנר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים