מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' פברואר 21, 2011 10:49 pm

ידוע ומפורסם תירוץ הגר"א מדוע נקבע חג הסוכות בתשרי ולא בפסח וכך מתרץ הגר"א ז"ל שהרי משה ירד ביום כיפור ואז החל משה לצוותם על המשכן ובבניית המשכן לפי חשבון זה החל בט"ו בתשרי וביום שהחילו בבניית המשכן חזרו ענני הכבוד לישראל ושפיר מובן מדוע נקבע חג הסוכות בט"ו תשרי כיון שביום זה החלו בבניית המשכן וממילא ביום זה חזרו ענני הכבוד.
והנה לעת עתה לא מצאתי את דברי הגאון בפנים ורק שמעתי מפי השמועה.
ב. לפי החשבון שעשיתי אני הקטן יצא לי שביום הכיפורים ירד משה ולמחרת ציווה על המשכן יומיים הביאו העם את הזהב וכו' ולמחרת החלו בבניית המשכן ונמצא שהחלו בבניית המשכן בי"ד ולא בט"ו אם מישהו יכול להחכים אותי בדבר זה אשמח מאוד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 21, 2011 10:58 pm

לא כ"כ ברור לי מדבריך על מה בדיוק החשבון ומה בדיוק הויכוח בחשבון מ"מ רש"י בפרשת כי תשא כותב (לא יח)וביום הכיפורים נתרצה הקב"ה לישראל ולמחרת התחילו בנדבת המשכן.
כאמור לא ברורים לי שני הצדדים שלך כך שאיני יודע באיזה צד רש"י הזה תומך אם בכלל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' פברואר 21, 2011 11:07 pm

אוצר החכמה כתב:לא כ"כ ברור לי מדבריך על מה בדיוק החשבון ומה בדיוק הויכוח בחשבון מ"מ רש"י בפרשת כי תשא כותב (לא יח)וביום הכיפורים נתרצה הקב"ה לישראל ולמחרת התחילו בנדבת המשכן.
כאמור לא ברורים לי שני הצדדים שלך כך שאיני יודע באיזה צד רש"י הזה תומך אם בכלל.

אם כדבריך שלמחרת החלו בנדבת המשכן שזה נמשך יומיים כידוע אם כן הקושיא מתעצמת עוד יותר שהרי לאחר שתי הימיים שהתנדבו למשכן החלו תיכף בבניית המשכן כלומר שלושה ימים מאז יום הכיפורים וזה יוצא לפי החשבון ביום הי"ג בתשרי ואם כן קשיא ביותר מדוע כותב הגר"א שהחלו בבניית המשכן בט"ו.

אני כדי לתרץ את הגאון כבר לקחתי עוד יום וכפי שרש"י מפרש בתחילת הפרשה שלנו למחרת יום הכיפורים וכך הגעתי לארבע ימים מאז יום הכיפורים ותו לא.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 11:20 pm

בי' בתשרי ירד משה מן ההר, ביא' ציוה להביא נדבות, ביב' ויג' הביאו נדבות, ביד' הכריזו שלא יביאו עוד ובטו' התחילו לבנות המשכן.

(עבודת הגרשוני על שה"ש ג,ד ,וראה פירוש הגר"א על שה"ש א,ד ["פנינים משלחן הגר"א" עמ' קנז]).

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' פברואר 21, 2011 11:32 pm

אם כבר אנו דנים בזה העניין מתי ציווה אותם משה על בניית המשכן מעניין לעניין שלא באותו עניין עלינו לברר מתי ציווה הקב"ה את משה על המשכן שהרי ביום הכיפורים נתרצה לו וכל המשכן לדעת רש"י היה חלק מהריצוי כך שרק ביום הכיפורים לימד הקב"ה את משה את כל פרשת תרומה תצווה וזה דבר מופלא שהרי כתב רש"י לעיל אצל העגל ויהי ככלותו לדבר איתו ופירש שם רש"י שלמד עם משה במשך הארבעים יום הראשונים את פרשת משפטים היוצא מזה שפרשת משפטים למד עם משה במשך ארבעים יום ואת פרשת תרומה תצווה למד עם משה בחצי יום, כלומר ביום הכיפורים נתתרצה לו וכבר ביום הכיפורים בישר לו על המשכן ולימדו פרשת תרומה תצווה ועוד באותו יום הלך לבשר לישראל שנצטוו לבנות משכן והוא הפלא.

וראה רש"י פרשת כי תשא לא, יח ד"ה ויתן אל משה ובשיר השירים פרק א' פסוק י"ג ד"ה צרור המור ובאריכות בכל זה ברמב"ן שלדעת רש"י לא נצטווה משה על המשכן בטרם שנאמר לו סלחתי כדבריך. והוא הפלא.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 22, 2011 8:25 am

תולעת ספרים07 כתב:אם כבר אנו דנים בזה העניין מתי ציווה אותם משה על בניית המשכן מעניין לעניין שלא באותו עניין עלינו לברר מתי ציווה הקב"ה את משה על המשכן שהרי ביום הכיפורים נתרצה לו וכל המשכן לדעת רש"י היה חלק מהריצוי כך שרק ביום הכיפורים לימד הקב"ה את משה את כל פרשת תרומה תצווה וזה דבר מופלא שהרי כתב רש"י לעיל אצל העגל ויהי ככלותו לדבר איתו ופירש שם רש"י שלמד עם משה במשך הארבעים יום הראשונים את פרשת משפטים היוצא מזה שפרשת משפטים למד עם משה במשך ארבעים יום ואת פרשת תרומה תצווה למד עם משה בחצי יום, כלומר ביום הכיפורים נתתרצה לו וכבר ביום הכיפורים בישר לו על המשכן ולימדו פרשת תרומה תצווה ועוד באותו יום הלך לבשר לישראל שנצטוו לבנות משכן והוא הפלא.


אולי יש ליישב, שהרי הקב"ה למד עם משה כל מה שעתיד תלמיד ותיק לחדש, ובפרשת משפטים יש דיני ממונות שהן כמעין הנובע (ראה ברכות סג:) מה שאין כן בענייני תרומה ותצוה, פוק חזי כמה ספרים יש על המשכן ומה גודלם של ספרים אלו, וכמה יש על דיני שומרים ונזיקין ועל יתר הדברים הנזכרים בפ' משפטים כבשר וחלב שמיטה ועוד ועוד.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 6:27 am

שאלו פה על המראה מקום בדברי הגר"א שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בנדבת ומלאכת המשכן ולזה אנו עושים בסוכות זכר לענני הכבוד.

המשך חכמה מביא את הגר"א הזה בפר' ואתחנן עה"כ וזכרת כי עבד היית, וכותב 'כדברי הגר"א בשיר השירים' והוא בביאורו על שה"ש א' ד' עה"כ נזכירה דדיך מיין מישרים אהבוך.

והחשבון כתב שם הגר"א, משה ירד ביוה"כ, בי"א ציוה על מלאכת המשכן, בי"ב וי"ג הביאו אליו נדבה בבקר בבקר, בי"ד נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני כבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי.
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ד' אוקטובר 04, 2023 7:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 6:47 pm

האם חידושו של הגר"א הוא בעיקר שהענני הכבוד חזרו ביום שהתחילו מלאכת המשכן (שהוא ט"ו בתשרי) ולא ביום השמיני למילואים - יום הקמת המשכן - כמו שנאמר וירא כבוד ה' עליכם. או שאף זה שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל הוא חידושו של הגר"א?

שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ב' אוגוסט 22, 2016 7:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שלמה בן חיים
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אוגוסט 22, 2016 7:08 pm

מדרש לא ראיתי אך קדום להגר"א יש בספר לבנת הספיר הביאו המהר"ם חביב בדרשה המודפסת ממנו בספר הזכרון גנזי מועדים עמוד רנא
קבצים מצורפים
ענני כבוד.PDF
(1.88 MiB) הורד 665 פעמים
ענני כבוד - עגל.PDF
(338.86 KiB) הורד 526 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 7:25 pm

שלמה בן חיים כתב:מדרש לא ראיתי אך קדום להגר"א יש בספר לבנת הספיר הביאו המהר"ם חביב בדרשה המודפסת ממנו בספר הזכרון גנזי מועדים עמוד רנא

תודה

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 22, 2016 7:47 pm

ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' אוגוסט 22, 2016 8:03 pm

צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?

זו קושיא ישנה, וכמדו' בציץ אליעזר הביא רשימה שכבר הקשו אותו. ויש הרבה דרכים בהרבה ספרים [לדוגמא עי' זמן שמחותינו לרב דוד כהן ועוד], אף שלענ"ד עם כל האמור הוא צע"ג.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מוישי » ב' אוגוסט 22, 2016 8:23 pm

מיללער כתב: שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד

עיין בספר הנפלא זמן שמחתינו להגאון הגדול ר' דוד כהן שליט"א

שלמה בן חיים
הודעות: 556
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אוגוסט 22, 2016 8:28 pm

אב בבינה כתב:
צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?

זו קושיא ישנה, וכמדו' בציץ אליעזר הביא רשימה שכבר הקשו אותו. ויש הרבה דרכים בהרבה ספרים [לדוגמא עי' זמן שמחותינו לרב דוד כהן ועוד], אף שלענ"ד עם כל האמור הוא צע"ג.

ראה במהר"ם חביב שהבאתי לעיל שכבר הקשה קושיא זו.

סמל אישי של המשתמש
גבאי האוצר
מנהל האתר
הודעות: 350
הצטרף: ג' אוגוסט 09, 2016 3:07 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי גבאי האוצר » ג' אוקטובר 18, 2016 4:26 am

ראה עוד כאן
viewtopic.php?f=17&t=15223

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מוישי » ג' אוקטובר 18, 2016 9:24 am

יש להקשות ע"ד הגר"א שלפי"ד נמצא שהתחילו בעבודת המשכן ביו"ט ראשון של סוכות. והרי אין עבודת המשכן דחוה שבת וכ"ש יו"ט

איש לוי
הודעות: 274
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי איש לוי » ג' אוקטובר 18, 2016 10:08 am

צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?


בישוב קו' זו, עיין בהקדמה לספר 'חזון למועד' (הרב שפירא) ישוב מהגה"צ רבי ישראל אלה וינטרויב זיע"א

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי איש טלז » ג' אוקטובר 18, 2016 11:04 am

בעיקר הקושיה כבר עמד בזה בתשובת הריב"ש [שמעתי מהרב ברעוודה שהאריך בזה]

מנדעל
הודעות: 181
הצטרף: ג' יולי 05, 2016 2:46 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מנדעל » ג' אוקטובר 18, 2016 4:30 pm

איש לוי כתב:
צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?


בישוב קו' זו, עיין בהקדמה לספר 'חזון למועד' (הרב שפירא) ישוב מהגה"צ רבי ישראל אלה וינטרויב זיע"א


אולי תעלהו בבקשה?
חג שמח ונעלה

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי אTKH » ג' אוקטובר 18, 2016 5:21 pm

הקו' מהפסוק איננו מובן לי,
שהרי שם קאי על עמוד הענן,
ומנלן דזה שייך לענני הכבוד?

ודברי המשך חכמה נמצאים גם במשפטים (שמות כג,טז) עה"פ חג האסיף.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 18, 2016 8:27 pm

איש טלז כתב:בעיקר הקושיה כבר עמד בזה בתשובת הריב"ש [שמעתי מהרב ברעוודה שהאריך בזה]

באיזו קושיא עמד הריב"ש? והיכן?

איש לוי
הודעות: 274
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי איש לוי » ג' אוקטובר 18, 2016 9:14 pm

מנדעל כתב:
איש לוי כתב:
צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?


בישוב קו' זו, עיין בהקדמה לספר 'חזון למועד' (הרב שפירא) ישוב מהגה"צ רבי ישראל אלה וינטרויב זיע"א


אולי תעלהו בבקשה?
חג שמח ונעלה


בבקשה צירפתי זאת
קבצים מצורפים
חזון למועד סוכות.PDF
(99.19 KiB) הורד 567 פעמים

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי איש טלז » ד' אוקטובר 19, 2016 12:16 am

עושה חדשות כתב:
איש טלז כתב:בעיקר הקושיה כבר עמד בזה בתשובת הריב"ש [שמעתי מהרב ברעוודה שהאריך בזה]

באיזו קושיא עמד הריב"ש? והיכן?


על הקושיה איך היה מותר לבנות בשבת

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מוישי » ד' אוקטובר 19, 2016 12:23 am

אTKH כתב:הקו' מהפסוק איננו מובן לי,
שהרי שם קאי על עמוד הענן,
ומנלן דזה שייך לענני הכבוד?

ודברי המשך חכמה נמצאים גם במשפטים (שמות כג,טז) עה"פ חג האסיף.


שישו בני מעיך שכיונת לדעת גדולים. שלכאו' זו כונת הגרי"א שהביא איש לוי שליט"א

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 01, 2017 10:00 pm

אב בבינה כתב:
צביב כתב:ומה מתרצים על קושית הגאון רבי עובדיה יוסף זצ''ל מהפסוק בנחמיה פרק ט' פסוק י''ט?

זו קושיא ישנה, וכמדו' בציץ אליעזר הביא רשימה שכבר הקשו אותו. ויש הרבה דרכים בהרבה ספרים [לדוגמא עי' זמן שמחותינו לרב דוד כהן ועוד], אף שלענ"ד עם כל האמור הוא צע"ג.

נתקלתי בזה כעת, והנחתי כאן למשמרת מועד.

רד''כ.png
רד''כ.png (130.34 KiB) נצפה 14548 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 11, 2022 11:42 am

מיללער כתב:שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד

אני יודע שני מקורות:

תרגום שיר השירים ב, יז ושם ג, א:
וּבִזְעֵירוּת יוֹמַיָּא עֲבַדוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יָת עֶגְלָא דְּדַהְבָא וְאִסְתַּלַּקוּ עֲנָנֵי יְקָרָא דִי מְטַלְלִין עִלָּוֵיהוֹן וְאִשְׁתְּאַרוּ מְפוּרְסְמִין.
וְכַד חֲזוֹ עַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל דְּאִסְתַּלַּקוּ עֲנָנֵי יְקָרָא מֵעִלָּוֵיהוֹן וּכְלִילָא דְּקוּדְשָׁא דְּאִתְיְהֵיב לְהוֹן בְּסִינַי אִתְנְטֵיל מִנְּהוֹן וְאִשְׁתְּאַרוּ חַשִּׁיכִין כְּלֵילְיָא

קרובה לשחרית יו"ט א' דסוכות:
רְבָבוֹת סָע סֻכּוֹתָה, בְּלוּד צְקוֹנָם הִסְכֵּתָה, בְּנֶשֶק לְרֹאשָׁם סַכּוֹתָה, וּמֵאֶנֶף לַהֲקָם חָשַׂכְתָּ:
שִׁבְעָה עֲנַנֵי מֶשִׁי סִכַּכְתָּם, בַּעֲנִינַת פָּרֵשֹ סִבַּבְתָּם, תָּעוּ כְּחֶדֶק מִמְּסוּכָתָם, וּבְכֵן רֻשָּׁפָה סֻכָּתָם:

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 440
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' אוקטובר 12, 2022 6:32 am

עי' גם רבינו יואל עה"ת (חסר באוצר? מצאתי הדברים באוצר מלוקט בתוך חומש אוצר הראשונים (ויקרא ע' 248 בדפי האוצר).
ומדבריו גם מבואר שהענן שהגין מהשמש והשרב הוא שנסתלק, ודלא ככל הני תירוצים הנ"ל.

האויצרניק
הודעות: 341
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי האויצרניק » ד' אוקטובר 12, 2022 12:31 pm

מוישי כתב:יש להקשות ע"ד הגר"א שלפי"ד נמצא שהתחילו בעבודת המשכן ביו"ט ראשון של סוכות. והרי אין עבודת המשכן דחוה שבת וכ"ש יו"ט



https://tablet.otzar.org/#/b/644933/p/8 ... 5567066164

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי גביר » ו' אוקטובר 14, 2022 3:31 pm

יעוין בזה גם ערוך השולחן או"ח תרכה ה -

ועוד יש לומר טעם נכון על מה שהמצוה בתשרי ולא בניסן, לפי שרצה הוא יתברך להראות שאף על פי שחוטאים אנחנו – מכל מקום לא סרה השגחתו מעלינו, ובצלו אנחנו יושבים, ובמחסה כנפיו נתלונן. וכמו שאחר מתן תורה עשו את העגל, ועם כל זה נתרצה להם הקדוש ברוך הוא בלוחות אחרונות, והיה זה ביום הכיפורים; ולאחר יום הכיפורים צונו לעשות המשכן, ששכינתו תשכון בינינו, כדכתיב: "ושכנתי בתוך בני ישראל"; ולא הסיר מעליהם ענני הכבוד, כדכתיב בנחמיה שהבאנו בסעיף ב – כמו כן עשה לנו הקדוש ברוך הוא במצוה זו דוגמתה לדורות, שאף על פי שאנו חוטאים כל השנה, מכל מקום ביום הכיפורים מכפר עונותינו, כשאנו שבים בתשובה.

וסימן לדבר: שתיכף אחר יום הכיפורים צוה עלינו לעשות סוכה, שנשב בצלו של הקדוש ברוך הוא, כדכתיב: "בצלו חמדתי וישבתי" – זו מצות סוכה, "ופריו מתוק לחכי" – זו מצות אתרוג, כמו שאמרו חכמינו ז"ל במדרש חזית. ולהורות שאחר כל החטאים – הוא יתברך באהבה עמנו, ומשגיח עלינו להצילנו מכל צרה ופגע, והושיב אותנו בצלו הקדוש והטהור, והוא יתברך סוכך עלינו (ולכן "סוכה" בגימטריה = הויה ואדנות).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוקטובר 04, 2023 7:52 pm

עפ"י דבריו של הגר"א חשבתי טעם נוסף על מה שבכל יום מימי חג הסוכות גומרין את ההלל ולא כמו בפסח שרק ביו"ט ראשון גומרים ההלל.

שאולי ג' המזמורים הראשונים שבהלל מרמזים על השלש רגלים, הללו עבדי ה' - ולא עבדי פרעה - זה חג המצות, ההרים רקדו כאילים - מרמזת על חג השבועות ומתן תורה, והמזמור של לא לנו, עצביהם כסף וזהב - זהו חטא העגל, ולמה יאמרו הגוים זה תפלת משה רבינו שהתפלל עלינו, ונתרצה לו הקב"ה להיות עזרם "ומגנם" בענני הכבוד שחזרו לנו ביום חג הסוכות. ולכן דוקא בכל יום מימי הסוכות גומרים את ההלל לומר גם את מזמור של לא לנו.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוקטובר 04, 2023 10:36 pm

מצו"ב מאמר שכתבתי בענין סוכות זכר לחזרת ענני הכבוד (שנדפס בקובץ המאור בארה"ב לפני כמה שנים).
סוכות זכר לחזרת ענני הכבוד.pdf
(7.94 MiB) הורד 136 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוקטובר 15, 2024 4:48 am

מיללער כתב:שאלו פה על המראה מקום בדברי הגר"א שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בנדבת ומלאכת המשכן ולזה אנו עושים בסוכות זכר לענני הכבוד.

המשך חכמה מביא את הגר"א הזה בפר' ואתחנן עה"כ וזכרת כי עבד היית, וכותב 'כדברי הגר"א בשיר השירים' והוא בביאורו על שה"ש א' ד' עה"כ נזכירה דדיך מיין מישרים אהבוך.

והחשבון כתב שם הגר"א, משה ירד ביוה"כ, בי"א ציוה על מלאכת המשכן, בי"ב וי"ג הביאו אליו נדבה בבקר בבקר, בי"ד נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני כבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי.


בדרשות חתם סופר לשבת שובה (שנת תקצ"ה - דף כט. בדפו"ר) כיון החת"ס כמעט לחשבונו וחידושו של הגר"א (אלא שבמקום שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, כתב מרן החת"ס 'כי החוטאים בעגל פלטם ענני הכבוד' וכשנגמרה נדבת המשכן נגמרה סליחת יוה"כ 'וקלט הענן אותן שכבר פלט') אבל לפי חשבונו של החת"ס הביאו נדבת המשכן למשך של ד' ימים, שהרי אמרו חז"ל שהעברת קול במחנה אל יצא איש ממקומו היה משום איסור הוצאת שבת, והתוס' כתבו בב"ק (פב. ד"ה כדי) שממחרת יוה"כ בההיא שתא היתה ביום ב' בשבת, נמצא שליל שבת היה ליל ט"ו בתשרי.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מטה עז » ג' אוקטובר 15, 2024 2:00 pm

מיללער כתב:האם חידושו של הגר"א הוא בעיקר שהענני הכבוד חזרו ביום שהתחילו מלאכת המשכן (שהוא ט"ו בתשרי) ולא ביום השמיני למילואים - יום הקמת המשכן - כמו שנאמר וירא כבוד ה' עליכם. או שאף זה שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל הוא חידושו של הגר"א?

שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד



לא רק שאין מקור, אלא שמבואר שלא כדבריו.
עיין בדברי ה'לשם שבו ואחלמה' (דרושי עולם התוהו ח"ב דרוש ה, ענף ד, סי' א) שהוכיח מחז"ל ומהתרגום יונתן שלא כדברי הגר"א, *ומברך בדבריו את מי שיזכה ליישב את דברי הגר"א הללו*.
ומצאתי בדברי רבי אליהו ציון סופר זצ"ל שנלב"ע השנה, שעמד בכתביו על הדברים, ואם כי לא זכיתי להבין את דבריו לאשורם, אזכיר מה שהוא מיישב: "ומה שהיה נראה קצת לישב את דברי רבנו הגר"א ז"ל, דיש לומר דשני עניינים יש בעניין העננים. האחד הוא להנחותם בדרך, והם אותם העננים שבאו בט"ו ניסן [...] והשני, עיקר גלוי כבוד ה' בכלל ישראל, והם הנקראים ענני הכבוד. ולפי זה יש לומר שכל מה שמדבר רבנו הגר"א ז"ל הוא רק מעניין ענני הכבוד שבהם מתגלה כבודו יתברך בכלל ישראל והוא גלויי השכינה, ומה שמבואר בפסוקים בנחמיה מדבר מהבחינה הראשונה, וכלשון הפסוק 'את עמוד הענן לא סר מעליהם להנחותם הדרך' [...] הבחינה הראשונה העננים להנחותם הדרך [...] ולא פסקו כלל, ואין אלו ענני הכבוד. הבחינה השניה ענני הכבוד שהיו מיד בצאתם ממצרים, והיתה בחינה זו גלויה רק לנביאים שבהם, אמנם היו עננים אלו בקביעות. הבחינה השלישית ענני הכבוד שהיו אחר כך עד מעשה העגל, שהם עננים לעיני הנביאים אבל לא בקביעות ובמעשה העגל נסתלקו, ונשארו רק העננים להנחותם הדרך, והיינו הבחינה הראשונה. הבחינה הרביעית ענני הכבוד שחזרו בסוכות, שהיו בקביעות בכלל ישראל לעיני כל" ('תחזו בשולמית' סי' ז עמ' נא).
ברם לא כ"כ מובן כוונת דבריו, כי צריך להבין האם למעשה היו או לא היו עננים לאחר חטא העגל? ונראה שכוונתו לומר, שהיתה בחינה רוחנית מסוימת בעננים והיא זו שהסתלקה, ויל"ע (ולפי דבריו נמצא, שלפי המ"ד שסוכות החג הן זכר לענני הכבוד, הלא אין ברור כלל לדבריו לאלו ענני כבוד אנו מתכוונים. שהרי לדבריו היו ארבע בחינות שונות בעננים שהיו במדבר, וכעת נכנסנו למבוכה הלכתית, לאיזו בחינה מאותן ארבע בחינות, עלינו לכוון בקיום המצווה, כי לפי דבריו בביאור הגר"א, היו עננים שהראו את הדרך והיו ענני כבוד שנראו בתחילה רק לנביאים ואף לא שכנו עליהם בקביעות, ורק לאחר יום הכיפורים: "חזרו ענני הכבוד בשלמות, דהיינו בקביעות, ולעין כל, ואף לעיני אומות העולם, וכל זה בבחינה של ענני הכבוד שעניינם הוא השראת השכינה בכלל ישראל. אבל בחינת העננים שבאו בט"ו ניסן, שהוא הבחינה של 'לנחותם הדרך', הנה הם לא נסתלקו כלל אף במעשה העגל").
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-10-15 at 14.56.50.jpeg
WhatsApp Image 2024-10-15 at 14.56.50.jpeg (189.42 KiB) נצפה 503 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מטה עז ב ג' אוקטובר 15, 2024 3:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי מטה עז » ג' אוקטובר 15, 2024 2:02 pm

מיללער כתב:
מיללער כתב:שאלו פה על המראה מקום בדברי הגר"א שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בנדבת ומלאכת המשכן ולזה אנו עושים בסוכות זכר לענני הכבוד.

המשך חכמה מביא את הגר"א הזה בפר' ואתחנן עה"כ וזכרת כי עבד היית, וכותב 'כדברי הגר"א בשיר השירים' והוא בביאורו על שה"ש א' ד' עה"כ נזכירה דדיך מיין מישרים אהבוך.

והחשבון כתב שם הגר"א, משה ירד ביוה"כ, בי"א ציוה על מלאכת המשכן, בי"ב וי"ג הביאו אליו נדבה בבקר בבקר, בי"ד נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני כבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי.


בדרשות חתם סופר לשבת שובה (שנת תקצ"ה - דף כט. בדפו"ר) כיון החת"ס כמעט לחשבונו וחידושו של הגר"א (אלא שבמקום שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, כתב מרן החת"ס 'כי החוטאים בעגל פלטם ענני הכבוד' וכשנגמרה נדבת המשכן נגמרה סליחת יוה"כ 'וקלט הענן אותן שכבר פלט') אבל לפי חשבונו של החת"ס הביאו נדבת המשכן למשך של ד' ימים, שהרי אמרו חז"ל שהעברת קול במחנה אל יצא איש ממקומו היה משום איסור הוצאת שבת, והתוס' כתבו בב"ק (פב. ד"ה כדי) שממחרת יוה"כ בההיא שתא היתה ביום ב' בשבת, נמצא שליל שבת היה ליל ט"ו בתשרי.


לדבריו: הנשים אף הן חטאו בחטא העגל, אך הענן לא פלט אותן, כי אינן קשות עורף אלא קלות דעת... ולכן למרות שהן היו באותו הנס, הן פטורות מסוכה, כי העננים לא פלטו אותן מלכתחילה, גם לאחר חטא העגל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 15, 2024 2:18 pm

מטה עז כתב:
מיללער כתב:
מיללער כתב:שאלו פה על המראה מקום בדברי הגר"א שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בנדבת ומלאכת המשכן ולזה אנו עושים בסוכות זכר לענני הכבוד.

המשך חכמה מביא את הגר"א הזה בפר' ואתחנן עה"כ וזכרת כי עבד היית, וכותב 'כדברי הגר"א בשיר השירים' והוא בביאורו על שה"ש א' ד' עה"כ נזכירה דדיך מיין מישרים אהבוך.

והחשבון כתב שם הגר"א, משה ירד ביוה"כ, בי"א ציוה על מלאכת המשכן, בי"ב וי"ג הביאו אליו נדבה בבקר בבקר, בי"ד נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני כבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי.


בדרשות חתם סופר לשבת שובה (שנת תקצ"ה - דף כט. בדפו"ר) כיון החת"ס כמעט לחשבונו וחידושו של הגר"א (אלא שבמקום שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, כתב מרן החת"ס 'כי החוטאים בעגל פלטם ענני הכבוד' וכשנגמרה נדבת המשכן נגמרה סליחת יוה"כ 'וקלט הענן אותן שכבר פלט') אבל לפי חשבונו של החת"ס הביאו נדבת המשכן למשך של ד' ימים, שהרי אמרו חז"ל שהעברת קול במחנה אל יצא איש ממקומו היה משום איסור הוצאת שבת, והתוס' כתבו בב"ק (פב. ד"ה כדי) שממחרת יוה"כ בההיא שתא היתה ביום ב' בשבת, נמצא שליל שבת היה ליל ט"ו בתשרי.


לדבריו: הנשים אף הן חטאו בחטא העגל, אך הענן לא פלט אותן, כי אינן קשות עורף אלא קלות דעת... ולכן למרות שהן היו באותו הנס, הן פטורות מסוכה, כי העננים לא פלטו אותן מלכתחילה, גם לאחר חטא העגל.

מדוע לא תאמר להיפך- שהנשים לא חטאו כלל (וכידוע שבשכר זה קיבלו את היו"ט של ראש חודש)?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 15, 2024 2:19 pm

מטה עז כתב:
מיללער כתב:האם חידושו של הגר"א הוא בעיקר שהענני הכבוד חזרו ביום שהתחילו מלאכת המשכן (שהוא ט"ו בתשרי) ולא ביום השמיני למילואים - יום הקמת המשכן - כמו שנאמר וירא כבוד ה' עליכם. או שאף זה שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל הוא חידושו של הגר"א?

שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד



לא רק שאין מקור, אלא שמבואר שלא כדבריו.
עיין בדברי ה'לשם שבו ואחלמה' (דרושי עולם התוהו ח"ב דרוש ה, ענף ד, סי' א) שהוכיח מחז"ל ומהתרגום יונתן שלא כדברי הגר"א, ומברך בדבריו את מי שיזכה ליישב את דברי הגר"א הללו.
ומצאתי בדברי רבי אליהו ציון סופר זצ"ל שנלב"ע השנה, שעמד בכתביו על הדברים, ואם כי לא זכיתי להבין את דבריו לאשורם, אזכיר מה שהוא מיישב: "ומה שהיה נראה קצת לישב את דברי רבנו הגר"א ז"ל, דיש לומר דשני עניינים יש בעניין העננים. האחד הוא להנחותם בדרך, והם אותם העננים שבאו בט"ו ניסן [...] והשני, עיקר גלוי כבוד ה' בכלל ישראל, והם הנקראים ענני הכבוד. ולפי זה יש לומר שכל מה שמדבר רבנו הגר"א ז"ל הוא רק מעניין ענני הכבוד שבהם מתגלה כבודו יתברך בכלל ישראל והוא גלויי השכינה, ומה שמבואר בפסוקים בנחמיה מדבר מהבחינה הראשונה, וכלשון הפסוק 'את עמוד הענן לא סר מעליהם להנחותם הדרך' [...] הבחינה הראשונה העננים להנחותם הדרך [...] ולא פסקו כלל, ואין אלו ענני הכבוד. הבחינה השניה ענני הכבוד שהיו מיד בצאתם ממצרים, והיתה בחינה זו גלויה רק לנביאים שבהם, אמנם היו עננים אלו בקביעות. הבחינה השלישית ענני הכבוד שהיו אחר כך עד מעשה העגל, שהם עננים לעיני הנביאים אבל לא בקביעות ובמעשה העגל נסתלקו, ונשארו רק העננים להנחותם הדרך, והיינו הבחינה הראשונה. הבחינה הרביעית ענני הכבוד שחזרו בסוכות, שהיו בקביעות בכלל ישראל לעיני כל" ('תחזו בשולמית' סי' ז עמ' נא).
ברם לא כ"כ מובן כוונת דבריו, כי צריך להבין האם למעשה היו או לא היו עננים לאחר חטא העגל? ונראה שכוונתו לומר, שהיתה בחינה רוחנית מסוימת בעננים והיא זו שהסתלקה, ויל"ע (ולפי דבריו נמצא, שלפי המ"ד שסוכות החג הן זכר לענני הכבוד, הלא אין ברור כלל לדבריו לאלו ענני כבוד אנו מתכוונים. שהרי לדבריו היו ארבע בחינות שונות בעננים שהיו במדבר, וכעת נכנסנו למבוכה הלכתית, לאיזו בחינה מאותן ארבע בחינות, עלינו לכוון בקיום המצווה, כי לפי דבריו בביאור הגר"א, היו עננים שהראו את הדרך והיו ענני כבוד שנראו בתחילה רק לנביאים ואף לא שכנו עליהם בקביעות, ורק לאחר יום הכיפורים: "חזרו ענני הכבוד בשלמות, דהיינו בקביעות, ולעין כל, ואף לעיני אומות העולם, וכל זה בבחינה של ענני הכבוד שעניינם הוא השראת השכינה בכלל ישראל. אבל בחינת העננים שבאו בט"ו ניסן, שהוא הבחינה של 'לנחותם הדרך', הנה הם לא נסתלקו כלל אף במעשה העגל").

בענין שני סוגי עננים - זכורני שכך ביאר גם הרבי מליובאוויטש על מה שבמקום אחד משמע שנסתלקו ענני הכבוד בפטירת אהרן ולא חזרו, ובמקום אחר כתוב שחזרו בזכות משה, ותירץ דתרי גווני ענני הוו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 15, 2024 2:29 pm

האויצרניק כתב:
מוישי כתב:יש להקשות ע"ד הגר"א שלפי"ד נמצא שהתחילו בעבודת המשכן ביו"ט ראשון של סוכות. והרי אין עבודת המשכן דחוה שבת וכ"ש יו"ט



https://tablet.otzar.org/#/b/644933/p/8 ... 5567066164

"ספר לא קיים"

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 15, 2024 2:30 pm

מטה עז כתב:
מיללער כתב:האם חידושו של הגר"א הוא בעיקר שהענני הכבוד חזרו ביום שהתחילו מלאכת המשכן (שהוא ט"ו בתשרי) ולא ביום השמיני למילואים - יום הקמת המשכן - כמו שנאמר וירא כבוד ה' עליכם. או שאף זה שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל הוא חידושו של הגר"א?

שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד

לא רק שאין מקור...

הובאו לעיל שני מקורות.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: בדברי הגר"א שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בט"ו תשרי

הודעהעל ידי מטה עז » ג' אוקטובר 15, 2024 2:51 pm

עזריאל ברגר כתב:
מטה עז כתב:
מיללער כתב:האם חידושו של הגר"א הוא בעיקר שהענני הכבוד חזרו ביום שהתחילו מלאכת המשכן (שהוא ט"ו בתשרי) ולא ביום השמיני למילואים - יום הקמת המשכן - כמו שנאמר וירא כבוד ה' עליכם. או שאף זה שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל הוא חידושו של הגר"א?

שאלתי אם יש מקור קדום לזה שבעוון העגל נסתלקו ענני הכבוד



לא רק שאין מקור, אלא שמבואר שלא כדבריו.
עיין בדברי ה'לשם שבו ואחלמה' (דרושי עולם התוהו ח"ב דרוש ה, ענף ד, סי' א) שהוכיח מחז"ל ומהתרגום יונתן שלא כדברי הגר"א, ומברך בדבריו את מי שיזכה ליישב את דברי הגר"א הללו.
ומצאתי בדברי רבי אליהו ציון סופר זצ"ל שנלב"ע השנה, שעמד בכתביו על הדברים, ואם כי לא זכיתי להבין את דבריו לאשורם, אזכיר מה שהוא מיישב: "ומה שהיה נראה קצת לישב את דברי רבנו הגר"א ז"ל, דיש לומר דשני עניינים יש בעניין העננים. האחד הוא להנחותם בדרך, והם אותם העננים שבאו בט"ו ניסן [...] והשני, עיקר גלוי כבוד ה' בכלל ישראל, והם הנקראים ענני הכבוד. ולפי זה יש לומר שכל מה שמדבר רבנו הגר"א ז"ל הוא רק מעניין ענני הכבוד שבהם מתגלה כבודו יתברך בכלל ישראל והוא גלויי השכינה, ומה שמבואר בפסוקים בנחמיה מדבר מהבחינה הראשונה, וכלשון הפסוק 'את עמוד הענן לא סר מעליהם להנחותם הדרך' [...] הבחינה הראשונה העננים להנחותם הדרך [...] ולא פסקו כלל, ואין אלו ענני הכבוד. הבחינה השניה ענני הכבוד שהיו מיד בצאתם ממצרים, והיתה בחינה זו גלויה רק לנביאים שבהם, אמנם היו עננים אלו בקביעות. הבחינה השלישית ענני הכבוד שהיו אחר כך עד מעשה העגל, שהם עננים לעיני הנביאים אבל לא בקביעות ובמעשה העגל נסתלקו, ונשארו רק העננים להנחותם הדרך, והיינו הבחינה הראשונה. הבחינה הרביעית ענני הכבוד שחזרו בסוכות, שהיו בקביעות בכלל ישראל לעיני כל" ('תחזו בשולמית' סי' ז עמ' נא).
ברם לא כ"כ מובן כוונת דבריו, כי צריך להבין האם למעשה היו או לא היו עננים לאחר חטא העגל? ונראה שכוונתו לומר, שהיתה בחינה רוחנית מסוימת בעננים והיא זו שהסתלקה, ויל"ע (ולפי דבריו נמצא, שלפי המ"ד שסוכות החג הן זכר לענני הכבוד, הלא אין ברור כלל לדבריו לאלו ענני כבוד אנו מתכוונים. שהרי לדבריו היו ארבע בחינות שונות בעננים שהיו במדבר, וכעת נכנסנו למבוכה הלכתית, לאיזו בחינה מאותן ארבע בחינות, עלינו לכוון בקיום המצווה, כי לפי דבריו בביאור הגר"א, היו עננים שהראו את הדרך והיו ענני כבוד שנראו בתחילה רק לנביאים ואף לא שכנו עליהם בקביעות, ורק לאחר יום הכיפורים: "חזרו ענני הכבוד בשלמות, דהיינו בקביעות, ולעין כל, ואף לעיני אומות העולם, וכל זה בבחינה של ענני הכבוד שעניינם הוא השראת השכינה בכלל ישראל. אבל בחינת העננים שבאו בט"ו ניסן, שהוא הבחינה של 'לנחותם הדרך', הנה הם לא נסתלקו כלל אף במעשה העגל").

בענין שני סוגי עננים - זכורני שכך ביאר גם הרבי מליובאוויטש על מה שבמקום אחד משמע שנסתלקו ענני הכבוד בפטירת אהרן ולא חזרו, ובמקום אחר כתוב שחזרו בזכות משה, ותירץ דתרי גווני ענני הוו.


הוא אומר שהיו ארבעה סוגים, לא שניים.
וכאמור צריך עיון הלכה למעשה לפי דברי הב"ח הידועים שמפרש בשיטת הטור, שהכוונה בטעם המצווה בסוכה היא לעיכובא, לאלו עננים בדיוק יש לכוון...
נערך לאחרונה על ידי מטה עז ב ג' אוקטובר 15, 2024 3:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מה הפשט בדברי הגר"א והוא נוגע לפרשה שלנו

הודעהעל ידי מטה עז » ג' אוקטובר 15, 2024 3:04 pm

עזריאל ברגר כתב:
מטה עז כתב:
מיללער כתב:
מיללער כתב:שאלו פה על המראה מקום בדברי הגר"א שהענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל וחזרו בנדבת ומלאכת המשכן ולזה אנו עושים בסוכות זכר לענני הכבוד.

המשך חכמה מביא את הגר"א הזה בפר' ואתחנן עה"כ וזכרת כי עבד היית, וכותב 'כדברי הגר"א בשיר השירים' והוא בביאורו על שה"ש א' ד' עה"כ נזכירה דדיך מיין מישרים אהבוך.

והחשבון כתב שם הגר"א, משה ירד ביוה"כ, בי"א ציוה על מלאכת המשכן, בי"ב וי"ג הביאו אליו נדבה בבקר בבקר, בי"ד נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני כבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי.


בדרשות חתם סופר לשבת שובה (שנת תקצ"ה - דף כט. בדפו"ר) כיון החת"ס כמעט לחשבונו וחידושו של הגר"א (אלא שבמקום שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, כתב מרן החת"ס 'כי החוטאים בעגל פלטם ענני הכבוד' וכשנגמרה נדבת המשכן נגמרה סליחת יוה"כ 'וקלט הענן אותן שכבר פלט') אבל לפי חשבונו של החת"ס הביאו נדבת המשכן למשך של ד' ימים, שהרי אמרו חז"ל שהעברת קול במחנה אל יצא איש ממקומו היה משום איסור הוצאת שבת, והתוס' כתבו בב"ק (פב. ד"ה כדי) שממחרת יוה"כ בההיא שתא היתה ביום ב' בשבת, נמצא שליל שבת היה ליל ט"ו בתשרי.


לדבריו: הנשים אף הן חטאו בחטא העגל, אך הענן לא פלט אותן, כי אינן קשות עורף אלא קלות דעת... ולכן למרות שהן היו באותו הנס, הן פטורות מסוכה, כי העננים לא פלטו אותן מלכתחילה, גם לאחר חטא העגל.

מדוע לא תאמר להיפך- שהנשים לא חטאו כלל (וכידוע שבשכר זה קיבלו את היו"ט של ראש חודש)?


אתה שואל אותי או את החתם סופר?
כי זה חלק ממה שהוא כותב בדרשה הנ"ל, לא המצאה שלי


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים