חוקרנוביץ כתב:שמעתי שגם מעייני הישועה וקופת העיר נחשבת לקופת הרבים שמועילה
צופר הנעמתי כתב:לעומקו של דבר כתב:חוקרנוביץ כתב:שמעתי שגם מעייני הישועה וקופת העיר נחשבת לקופת הרבים שמועילה
גם כל בית כנסת. ומקווה. ותאורת רחוב.
אבל הארגון הזה טוען שיש לו פתרון יותר טוב מצרכי רבים אלא ממש להשיב את הגזילה.
כלומר יותר מוצלח מהפתרון של הגמרא?
חוקרנוביץ כתב:ממש לא להגדרה של צורכי רבים צריך משהוא גלובלי ובית חולים זה
צורך הציבור ,אכן קופת העיר זה חידוש-של הגר"ח קנייבסקי מפי השמועה
השאר זה צריך פסק הלכה,בעניין היוזמה של והשיב יוזמה נפלאה.
אוצר החכמה כתב:בכל מקרה על אף שהרעיון וודאי יפה וכמו שכתבו כל המסכימים. לטעון שהוא טוב יותר מעצת הגמרא זה בכלל לא פשוט.
אילו היו רק זוכים בכסף עבור הנגזל ומניחים אותו בכספת האם זה היה פתרון? מסתבר שלא כי מה יש לו לנגזל מזה שיש לו זכות ממונית בכסף שלעולם לא יגיע לידיו בפועל ולא יהיה לו ממנו שום הנאה. ולכן הגמרא מציעה שיעשה בזה צרכי רבים שאז יתכן שהנגזל גם יהנה ממנו. ועל זה תשובתם כאן שיש הנאה לנגזל מה שעושים בזה מצוות הלוואה. אבל מאן יימר שמצד שניחא ליה לאיניש שתיעבד מצווה בממוניה, בזה לבד דיו שיהיה כספו מונח במצווה וכבר מיקרי שהשיבו לו. רק יש לטעון שיש כאן גם מעין עצת הגמרא כי הרי מלווים בזה וזה גופא הוא צרכי רבים דהיינו שאולי הנגזל יהיה הלווה שיקבל הלוואה. כך שהרעיון יפה אם הוא כולל בתוכו את עצת הגמרא ובהנחה שזה נחשב מספיק צרכי רבים, אבל מלבד זה כאמור יתכן שאינו חשוב לאינשי כ"כ.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את ב. לדעתך מספיק לזכות את הכסף לנגזל ולשים אותו בכספת? במהרה יבא אליהו והוא יקבל את הכסף.
לעומקו של דבר כתב:אשתדל לסדר.
א. ברור שצרכי רבים הוא 'פקק' שגם אם נטען טענות מסויימות, הצרכי רבים יהיה ויתקיים דין הגמרא.
ב. הטענה למה חז"ל כתבו צרכי רבים ולא פתרון זה היא טענה שאין לי כעת תשובה עליה (וכנ"ל הגרשז"א טען וכו'). כמדומה שנטען שלא היה אז מושג של גמחי"ם.
ג. מה שהנגזל מעדיף שהכסף יחכה עבורו עד ביאת אליהו ולא שישלמו בביאת אליהו, יש לזה כמה סיבות (פעם הסתכלתי בפרסומים שלהם ועכשיו אני כותב מהזכרון)
1. אחר מוע"ש אולי היורשים לא ירצו לשלם (אם אין קרקע משועבדת). ואז לא יקבל את הכסף עד תחה"מ 2. ואולי יכתוב כל ממונו לפני מוע"ש לצדקה או מתנה ואז אין ליורשים אפילו לצאת ידי שמים על שילום החוב - (לא כך?) 3. גם אחרי תחה"מ, האם מי שיקום בתחה"מ יהיה חייב לשלם חובותיו? טעון בירור בפנ"ע 4. מרוויח המצוות שיתקיימו עד אז. 5. אולי אז לא יהיה לגזלן כסף או שיהיו חובות קודמים. 6. לא יצטרך לחפש את הגזלן ולדון עמו ולכפותו. 7. אולי הוא עצמו יהנה מהגמ"ח.
קראקובער כתב:זה עוזר גם למי שגנב מהמדינה?
חוקרנוביץ כתב:שמעתי שגם מעייני הישועה וקופת העיר נחשבת לקופת הרבים שמועילה
?ומי שיש בידו גזלה ואיננו משיבה אל בעלה, כמ"ש (ויקרא ה' כ"ג) והיה כי יחטא ואשם והשיב את הגזלה אשר גזל. ואמר (יחזקאל ל"ג ט"ו) חבול ישיב רשע גזלה ישלם בהקות החיים הלך. ואם ימות הנגזל ישיב ליורשיו, כמ"ש (שם ויקרא ה' כ"ד) לאשר הוא לו יתננו ביום אשמתו. ואם לא ידענו, יפקירנה ותהיה הפקר.
צופר הנעמתי כתב:יש לך גם תשובה על מה ששאלתי למעלה, איך מותר להלוות את הכסף אחר שזיכו אותו לנגזל?
עושה חדשות כתב:אגב, ז"ל רס"ג בהאמונות והדעות -?ומי שיש בידו גזלה ואיננו משיבה אל בעלה, כמ"ש (ויקרא ה' כ"ג) והיה כי יחטא ואשם והשיב את הגזלה אשר גזל. ואמר (יחזקאל ל"ג ט"ו) חבול ישיב רשע גזלה ישלם בהקות החיים הלך. ואם ימות הנגזל ישיב ליורשיו, כמ"ש (שם ויקרא ה' כ"ד) לאשר הוא לו יתננו ביום אשמתו. ואם לא ידענו, יפקירנה ותהיה הפקר.
עושה חדשות כתב:אגב, בשערי תשובה מבו' הבדל בין קיום מצות תשובה לבין הכפרה של יוהכ"פ, באופן שלא השיב את הגזילה.
דבשער א' כתב רבינו יונה בעיקרי התשובה: וראוי לבעל התשובה לעשות כן קודם הוידוי כדי שיתרצה בוידויו...
ואילו בשער ד' כ' ר"י: לכן מי שגזל את חברו ישיב את הגזלה ואחרי כן יתודה, ואם התודה תחלה לא עלה לו הוידוי...
והיינו דלגבי קיום מצוות התשובה זה רק בגדר "ראוי", ואילו לגבי המצווה להתכפר ולהיטהר ביוכ"פ, זה לעיכובא ממש.
יש"כ.מה שנכון נכון כתב:אינני חושב שיש מכאן דיוק, אבל בגוף הענין האריכו הרבה, מהרי"ף עהע"י ועוד הרבה, ואספום הרע"י והריח"ס.
יבנה כתב:כעת מתברר שיש שתי עמותות שטוענות שעושים כן בשם ״למען נחדל מעושק ידינו״ ו״עד שיבוא אליהו״, אך במציאות הם מעבירים את כל הכסף לקרן החתונות של חסידי גור, פרטים כאן https://bshch.blogspot.com/2025/01/blog-post_817.html.
פלוריש כתב:יבנה כתב:כעת מתברר שיש שתי עמותות שטוענות שעושים כן בשם ״למען נחדל מעושק ידינו״ ו״עד שיבוא אליהו״, אך במציאות הם מעבירים את כל הכסף לקרן החתונות של חסידי גור, פרטים כאן https://bshch.blogspot.com/2025/01/blog-post_817.html.
נורא!
יש כאן הונאה חמורה.
ומלבד זאת, זה לא מועיל הלכתית לכל מה שהם טוענים בפירסומים שלהם. הפיתרון של 'יעשה בהם צרכי הרבים' נסמך על כך שיש היתכנות שהנגזל יהנה מהתרומה, אבל אם נהנים מהכסף רק חסידי גור, זה לא עוזר (חוץ ממקרה שאדם גזל מחסיד גור כלשהו ואינו זוכר ממי)
עזריאל ברגר כתב:(והאתר שבו פורסמו הדברים - הוא "עיתונאי" לכל דבר וכו'...)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים