מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' פברואר 21, 2011 8:16 pm

האם מישהו יוכל להאיר את עינינו על ברכות בש"ס ובמדרשי חז"ל וכדו'
האם הם נהגו לומר "צהריים טובים" או "ערב טוב"? (דוגמת צפרא דמארי טב לבוקר)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 21, 2011 8:32 pm

דבר ראשון, זה תלוי בתפיסת הזמן. איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה, כך לכאורה נראה מיומא כח ע"ב. כדומני, גם 'בני דודינו' הערבים אינם מתייחסים לצהרים כיחידת זמן מסויימת, אלא עד הצהרים הוא בוקר ומצהרים ואילך הוא ערב. ואם כן, סמי מהכא 'צהרים טובים'.

שנית, יש לדון מה היתה השפה היומיומית - לשון הקודש, ארמית (ארמית גלילית, בבלית, סורית וכו'), יוונית וכו'. שכן מסתבר, שהברכות והאיחולים נאמרו בשפה העממית.

עכ"פ, למיטב ידיעתי, 'צפרא דמרי טב' נזכר רק בראשונים, בספר האורה מבית מדרשו של רש"י, ומשם (כנראה) בספר חסידים, סי' יח.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי חנבין » ב' פברואר 21, 2011 8:50 pm

חכם באשי כתב:איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה.

האם הפסוק קטב ישוד צהרים, הכונה שמסתובב בעת הצהרים אינו הוכחה מספקת שהיה זמן צהריים?
וכן שרגא בטיהרא שבת סג. וחולין ס: ופירש"י נר בצהרים, לא משמע שהיה זמן צהרים?

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' פברואר 21, 2011 9:03 pm

חכם באשי כתב:שנית, יש לדון מה היתה השפה היומיומית - לשון הקודש, ארמית (ארמית גלילית, בבלית, סורית וכו'), יוונית וכו'. שכן מסתבר, שהברכות והאיחולים נאמרו בשפה העממית.

עכ"פ, למיטב ידיעתי, 'צפרא דמרי טב' נזכר רק בראשונים, בספר האורה מבית מדרשו של רש"י, ומשם (כנראה) בספר חסידים, סי' יח.



האם יש עדויות כלשהן במקורותינו לאיחולים הקשורים בזמנים (כמו בוקר צהריים וערב) בוקר טוב, צהריים טובים, לילה טוב?
(גם אם לא מדובר בניב המדוייק של "צפרא דמארי טב" או צפרא טבא)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' פברואר 21, 2011 9:09 pm

חנבין כתב:
חכם באשי כתב:איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה.

האם הפסוק קטב ישוד צהרים, הכונה שמסתובב בעת הצהרים אינו הוכחה מספקת שהיה זמן צהריים?
וכן שרגא בטיהרא שבת סג. וחולין ס: ופירש"י נר בצהרים, לא משמע שהיה זמן צהרים?


גם "חצות" נזכר במקורות, אך לא יעלה על דעתך שהם איחלו אחד לשני: "חצות טובים"...

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 9:15 pm

חנבין כתב:
חכם באשי כתב:איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה.

האם הפסוק קטב ישוד צהרים, הכונה שמסתובב בעת הצהרים אינו הוכחה מספקת שהיה זמן צהריים?
וכן שרגא בטיהרא שבת סג. וחולין ס: ופירש"י נר בצהרים, לא משמע שהיה זמן צהרים?

וכן בתפילה:"מודים אנחנו לך...ערב ובקר וצהרים...".

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' פברואר 21, 2011 9:23 pm

יאיר כתב:
חנבין כתב:
חכם באשי כתב:איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה.

האם הפסוק קטב ישוד צהרים, הכונה שמסתובב בעת הצהרים אינו הוכחה מספקת שהיה זמן צהריים?
וכן שרגא בטיהרא שבת סג. וחולין ס: ופירש"י נר בצהרים, לא משמע שהיה זמן צהרים?

וכן בתפילה:"מודים אנחנו לך...ערב ובקר וצהרים...".

צריך להשלים את דבריך: ואת נוסח התפלה תיקנו אנשי כנסת הגדולה... שהיו לפני בית המקדש השני...
וכאן המקום לבקש מהרב חכם באשי שליט"א שיואיל בטובו לפשט ולהסביר לנו את דבריו: "צהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה", אני מודה שלא הצלחתי להבין למה הכוונה

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי אדג » ב' פברואר 21, 2011 10:21 pm

הסיבה שסביר להניח שלא התיחסו בני האדם לצהריים כאל זמן מוגדר היא פשוטה: כאשר כל ההערכת הזמן תלויה במבט אל השמים והערכה כללית (למעט זריחה ושקיעה וחצות), הרי הדרך הפשוטה היא לחלק את היום לשניים ולא לשלושה חלקים.
בנוסף, בלשה"ק המילה "ערב" בשונה מ"לילה", כוללת לא רק את שעות החשיכה כי אם מחצות ואילך כמבואר בש"ס כמה פעמים (ראה פסחים ר"פ שישי).
א"כ, אף שאכן קיימת חלוקה שכזו, הרי בשפת בנ"א, הגיוני שחלוקה זו הייתה קיימת.
ראיה מוכחת היא מה שהביא החכם מב"ד הערבים.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 21, 2011 10:26 pm

יאיר כתב:
חנבין כתב:
חכם באשי כתב:איני יודע אם בזמנם התייחסו לצהרים כיחידת זמן העומדת בפני עצמה.

האם הפסוק קטב ישוד צהרים, הכונה שמסתובב בעת הצהרים אינו הוכחה מספקת שהיה זמן צהריים?
וכן שרגא בטיהרא שבת סג. וחולין ס: ופירש"י נר בצהרים, לא משמע שהיה זמן צהרים?

וכן בתפילה:"מודים אנחנו לך...ערב ובקר וצהרים...".

"כז ויהי בצהרים ויהתל בהם אליהו, ויאמר קראו בקול-גדול כי-אלהים הוא--כי שיח וכי-שיג לו, וכי-דרך לו; אולי ישן הוא, ויקץ. כח ויקראו, בקול גדול, ויתגדדו כמשפטם, בחרבות וברמחים--עד-שפך-דם, עליהם. כט ויהי, כעבר הצהרים..."

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: מקבילות ל"צפרא דמארי טב"

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוקטובר 16, 2024 3:04 pm



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 276 אורחים