יש מנין בנוסח שלו אבל מניין קטן כעשרים איש
מאידך יש מניין לא בדיוק הנוסח אבל ברוב עם
עיקר השאלה היא האם איפה שרגיל שם יש התעוררות הלב
או דווקא בציבור גדול הוא זה שיעורר וגם יש זכות הרבים
בתפילה זו. מה עדיף
חוקרנוביץ כתב:יש מנין בנוסח שלו אבל מניין קטן כעשרים איש
מאידך יש מניין לא בדיוק הנוסח אבל ברוב עם
עיקר השאלה היא האם איפה שרגיל שם יש התעוררות הלב
או דווקא בציבור גדול הוא זה שיעורר וגם יש זכות הרבים
בתפילה זו. מה עדיף
פרי יהושע כתב:פשיטא שהתעוררות הלב עדיפא, דהלא כוונת הלב מעיקרי התפילה היא כמבואר ברמב"ם תפילה.
ש. ספראי כתב:ברוב עם הוא מעלה.
התעוררות וקשר לתפילה- היא התפילה גופא.
חוקרנוביץ כתב:יש מנין בנוסח שלו אבל מניין קטן כעשרים איש
מאידך יש מניין לא בדיוק הנוסח אבל ברוב עם
עיקר השאלה היא האם איפה שרגיל שם יש התעוררות הלב
או דווקא בציבור גדול הוא זה שיעורר וגם יש זכות הרבים
בתפילה זו. מה עדיף
אספקלריא כתב:בקשה מהקוראים, אולי מישהו יואיל בטובו לתועלת הציבור, להעלות את הטקסט המלא של התשובה הנ"ל: שו"ת הרדב"ז חלק ג' סי' תע"ב.
בתודה מראש.
וא"ת הא אמרינן דאינו דומה קלוס המלך והדרתו במתקלס באנשים מרובים לקלוס שהוא מתקלס באנשים מעטים והכי אמרינן לענין מגלה והלל וברכות ולענין תפלה וקרא כתיב ברוב עם הדרת מלך וכתיב נמי הן אל כביר לא ימאס ובשלמא יחיד ההולך להתפלל בב"ה אחרת הרי נתוסף על אותו הקהל ואיכא הכי ברוב עם אבל צבור המתחלק אף על פי שהם רשאים הואיל ואיכא עדה בכל אחד מהם מ"מ לא יפה עושין דברוב עם הדרת מלך וכדכתיבנא. הא לא קשיא דכיון שהם לבות חלוקים אין קלוסן עולה יפה ולפיכך נהגו בכל גלילות ישראל שכל בני עיר ולשון אחד עושין להם קהל בפני עצמו ולא יתערבו עם אנשי עיר ולשון אחר ולא היה אחד מהרבנים שמיחה בידם כי בחלוק המקומות והלשונות יתחלקו הלבבות ואין קלוסן עולה יפה ובהיותם כולם בני עיר אחת ולשון אחד יהיה השלום מתוך ביניהם לפי שכל אחד מכיר מקומו וערכו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים