פרי יהושע כתב:היום לוויתי אדם גדול מאד ומדקדק מאד במעשיו ודיבוריו מנעוריו, אלא שכיום הוא ישיש מאד וחלוש אבל עדין לא עזב כלום מהנהגותיו ואדרבא הרי הוא לכאורה מוסיף והולך בדרכו, עצר אותו מאן דהו ושאל לו בשלומו, והוא ענה לו לא פחות ולא יותר "אני מחכה לסוף". אח"כ הוסיף לי כשהמשכתי ללכת עמו כהאי לישנא, "אנשים חושבים שאריכות ימים היא ברכה ואינם יודעים שזה בדיוק להפך", ניסיתי לערער ולדון אבל לא הועיל לי כלום וכך נפרדתי ממנו.
התחלתי להרהר האם יש לכך תקדים בין אנשים גדולים כמותו, זכורני למשל שהרב יעקב נימן זצ"ל היה אומר בגילו המופלג אני סובל הרבה אבל לחיות העיקר הוא לחיות, [וזה היה יסוד הספדו של הרב וולבה זצ"ל עליו בקוראו עליו "אדם חי"], ובכלל האם לפי זה אולי אין צריך לברכו שיזכה לאריכות ימים, ואולי לא להתפלל עליו לרפואתו שהרי אינו רואה בחייו ברכה, מה דעתכם?.
בתבונה כתב:פרי יהושע כתב:היום לוויתי אדם גדול מאד ומדקדק מאד במעשיו ודיבוריו מנעוריו, אלא שכיום הוא ישיש מאד וחלוש אבל עדין לא עזב כלום מהנהגותיו ואדרבא הרי הוא לכאורה מוסיף והולך בדרכו, עצר אותו מאן דהו ושאל לו בשלומו, והוא ענה לו לא פחות ולא יותר "אני מחכה לסוף". אח"כ הוסיף לי כשהמשכתי ללכת עמו כהאי לישנא, "אנשים חושבים שאריכות ימים היא ברכה ואינם יודעים שזה בדיוק להפך", ניסיתי לערער ולדון אבל לא הועיל לי כלום וכך נפרדתי ממנו.
התחלתי להרהר האם יש לכך תקדים בין אנשים גדולים כמותו, זכורני למשל שהרב יעקב נימן זצ"ל היה אומר בגילו המופלג אני סובל הרבה אבל לחיות העיקר הוא לחיות, [וזה היה יסוד הספדו של הרב וולבה זצ"ל עליו בקוראו עליו "אדם חי"], ובכלל האם לפי זה אולי אין צריך לברכו שיזכה לאריכות ימים, ואולי לא להתפלל עליו לרפואתו שהרי אינו רואה בחייו ברכה, מה דעתכם?.
להמליץ לו על טיפול אנטי דיכאוני (תרופתי).
פרי יהושע כתב:בתבונה כתב:פרי יהושע כתב:היום לוויתי אדם גדול מאד ומדקדק מאד במעשיו ודיבוריו מנעוריו, אלא שכיום הוא ישיש מאד וחלוש אבל עדין לא עזב כלום מהנהגותיו ואדרבא הרי הוא לכאורה מוסיף והולך בדרכו, עצר אותו מאן דהו ושאל לו בשלומו, והוא ענה לו לא פחות ולא יותר "אני מחכה לסוף". אח"כ הוסיף לי כשהמשכתי ללכת עמו כהאי לישנא, "אנשים חושבים שאריכות ימים היא ברכה ואינם יודעים שזה בדיוק להפך", ניסיתי לערער ולדון אבל לא הועיל לי כלום וכך נפרדתי ממנו.
התחלתי להרהר האם יש לכך תקדים בין אנשים גדולים כמותו, זכורני למשל שהרב יעקב נימן זצ"ל היה אומר בגילו המופלג אני סובל הרבה אבל לחיות העיקר הוא לחיות, [וזה היה יסוד הספדו של הרב וולבה זצ"ל עליו בקוראו עליו "אדם חי"], ובכלל האם לפי זה אולי אין צריך לברכו שיזכה לאריכות ימים, ואולי לא להתפלל עליו לרפואתו שהרי אינו רואה בחייו ברכה, מה דעתכם?.
להמליץ לו על טיפול אנטי דיכאוני (תרופתי).
נדמה לי שמקבל דווקא, אבל איני חושב שבזה אפשר למצות את הדיון על עניין רגיש כזה, ואני עוסק כאן באיש הנמצא ברום המעלה [שמטעמים מובנים לא אחשוף שמו אף שנראה לי שאינו מסתיר דעתו כלל בקשר לזה ולשום דבר הנוגע לו].
והוא הלך במדבר דרך יום ויבא וישב תחת רתם אחת אחד וישאל את נפשו למות ויאמר רב, עתה ה' קח נפשי, כי לא טוב אנכי מאבתי (מלכים א' יט ד)
וישאל את נפשו למות - הנה מחוזק הרעב היה בוחר במות, ולזה אמר כי רב לו במה שחיה; ובקש מהשם יתברך שיקח את נפשו וימיתהו, כי לא טוב הוא מאבותיו, שיזכה מפני זה לאורך הנפלא מן החיים.
איש גלילי כתב:מקרא מלא דבר הכתוב:והוא הלך במדבר דרך יום ויבא וישב תחת רתם אחת אחד וישאל את נפשו למות ויאמר רב, עתה ה' קח נפשי, כי לא טוב אנכי מאבתי (מלכים א' יט ד)
וברלב"ג שם:וישאל את נפשו למות - הנה מחוזק הרעב היה בוחר במות, ולזה אמר כי רב לו במה שחיה; ובקש מהשם יתברך שיקח את נפשו וימיתהו, כי לא טוב הוא מאבותיו, שיזכה מפני זה לאורך הנפלא מן החיים.
והוא לשיטתו (כדעת רבים מחז"ל) שפינחס הוא אליהו, וכבר היה בזמן זה זקן מאד יותר מבן חמש מאות שנה.
מעשה באשה אחת שהזקינה הרבה ובאת לפני רבי יוסי בן חלפתא אמרה ליה רבי הזקנתי יותר מדאי ומעכשיו חיים של נוול הם שאיני טועמת לא מאכל ולא משקה ואני מבקשת להפטר מן העולם, א"ל מה מצוה את למודה לעשות בכל יום, א"ל למודה אני אפילו יש לי דבר חביב אני מנחת אותו ומשכמת לבית הכנסת בכל יום, א"ל מנעי עצמך מבית הכנסת שלשה ימים זה אחר זה, הלכה ועשתה כן וביום השלישי חלתה ומתה, לכך אמר שלמה אשרי אדם שומע לי וגו'
זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן יוצאין חוץ לחומה והן מתים.
מה שנכון נכון כתב:סוטה מו ע"ב גבי העיר לוז (לא מעם ישראל).זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן יוצאין חוץ לחומה והן מתים.
פרי יהושע כתב:איש גלילי כתב:מקרא מלא דבר הכתוב:והוא הלך במדבר דרך יום ויבא וישב תחת רתם אחת אחד וישאל את נפשו למות ויאמר רב, עתה ה' קח נפשי, כי לא טוב אנכי מאבתי (מלכים א' יט ד)
וברלב"ג שם:וישאל את נפשו למות - הנה מחוזק הרעב היה בוחר במות, ולזה אמר כי רב לו במה שחיה; ובקש מהשם יתברך שיקח את נפשו וימיתהו, כי לא טוב הוא מאבותיו, שיזכה מפני זה לאורך הנפלא מן החיים.
והוא לשיטתו (כדעת רבים מחז"ל) שפינחס הוא אליהו, וכבר היה בזמן זה זקן מאד יותר מבן חמש מאות שנה.
האם אתה רומז או יותר מכך שאכן זה היה מצבו של אליהו, הלא לפי הפשט נראה ששם היו נסיבות מיוחדות במינן, אלא שהרלב"ג פי' הלשון "כי לא טוב אני מאבותי" ע"ד זו.
כי לא טוב אנכי מאבותי - נראה כי ארכו ימיו יותר מימי אבותיו, וזה ראייה לאומרים פינחס זה אליהו.
איש גלילי כתב:ועוד שנית, מה ההגדרה של נסיבות מיוחדות, הלא אתה אומר שגם אצל האדם הגדול הלז יש נסיבות מיוחדות מחמת חולשתו. אינני מאמין שהיה אומר כן אם לא כהתה עינו ולא נס לחו.
מה שנכון נכון כתב:ילקוט שמעוני תורה פרשת עקב רמז תתעאמעשה באשה אחת שהזקינה הרבה ובאת לפני רבי יוסי בן חלפתא אמרה ליה רבי הזקנתי יותר מדאי ומעכשיו חיים של נוול הם שאיני טועמת לא מאכל ולא משקה ואני מבקשת להפטר מן העולם, א"ל מה מצוה את למודה לעשות בכל יום, א"ל למודה אני אפילו יש לי דבר חביב אני מנחת אותו ומשכמת לבית הכנסת בכל יום, א"ל מנעי עצמך מבית הכנסת שלשה ימים זה אחר זה, הלכה ועשתה כן וביום השלישי חלתה ומתה, לכך אמר שלמה אשרי אדם שומע לי וגו'
וע"ע סוטה מו ע"ב גבי העיר לוז (לא מעם ישראל).זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן יוצאין חוץ לחומה והן מתים.
חוקרנוביץ כתב:ידוע ומפורסם האיסור רציחה שנקרא אצלם "המתת חסד" שמבחינת התורה
זה ממש רציחה וההסבר בזה שהגם שהוא במצב אנוש אבל נשמה כאן בעולם
יש לה תיקון ולפיכך אסור לאדם ליצור או לצפות לגמר מאחר וזה כאילו מתריס
נגד רצון ה'
איש גלילי כתב:לתיבות "כי לא טוב אנכי מאבתי" אין לכאורה שום ביאור אחר, ולא מצאתי מי מן המפרשים שביאר אחרת.
ברזלים כתב:האם אסור גם לא לתת טיפול שמאריך ימים כמו שעשו לאיש שכל העולם באו להלוויתו בער"ש
ועי"ש בכתובות.נראה בעיני דה"ק פעמים שצריך לבקש רחמים על החולה שימות כגון שמצטער החולה בחליו הרבה ואי אפשר לו שיחיה כדאמרינן בפרק הנושא (כתובות קד.) דכיון דחזאי אמתיה דרבי דעל כמה זימנין לבית הכסא ואנח תפילין וקא מצטער אמרה יהי רצון שיכופו העליונים את התחתונים כלומר דלימות רבי.
איתן כתב:הרב יצחק ברנד: כמה שהתפללו שימותו: רבי יוחנן, חוני המעגל, רבינו הקדוש, אליהו הנביא, יונה הנביא, לוז, בנו של רב אדא בר אהבה.
ובעקבותיו – שאר מפרשי המקרא שם.בַּעֲבוּר רְאוֹתוֹ כִּי יִשְׂרָאֵל לֹא עָשׂוּ תְשׁוּבָה, וּפָחַד שֶׁתָּבוֹא הָרָעָה עֲלֵיהֶם, עַל כֵּן הִתְפַּלֵּל 'קַח נָא אֶת נַפְשִׁי', כְּדֶרֶךְ 'מְחֵנִי נָא'.
פרי יהושע כתב:היום לוויתי אדם גדול מאד ומדקדק מאד במעשיו ודיבוריו מנעוריו, אלא שכיום הוא ישיש מאד וחלוש אבל עדין לא עזב כלום מהנהגותיו ואדרבא הרי הוא לכאורה מוסיף והולך בדרכו, עצר אותו מאן דהו ושאל לו בשלומו, והוא ענה לו לא פחות ולא יותר "מחכים לסוף". אח"כ הוסיף לי כשהמשכתי ללכת עמו כהאי לישנא, "אנשים חושבים שאריכות ימים היא ברכה ואינם יודעים שזה בדיוק להפך".
התחלתי להרהר האם יש לכך תקדים בין אנשים גדולים כמותו, זכורני למשל שהרב יעקב נימן זצ"ל היה אומר בגילו המופלג אני סובל הרבה אבל לחיות העיקר הוא לחיות, [וזה היה יסוד הספדו של הרב וולבה זצ"ל עליו בקוראו עליו "אדם חי"], ובכלל האם לפי זה אולי אין צריך לברכו שיזכה לאריכות ימים, ואולי לא להתפלל עליו לרפואתו שהרי אינו רואה בחייו ברכה, מה דעתכם?.
פרי יהושע כתב:"נסיבות מיוחדות", הכוונה שלא החולשה של אליהו מחמת גילו היא שהבאתו לשאול נפשו למות, אלא למסופר שם שלא בא אוכל לפיו לאחר שברח מאיזבל, [וכמדומה הכל היה חלק מהדין שבא עליו בעקבות קטרוגו על ישראל ולא עיינתי שם כעת].
אליהו בן עמרם כתב:נכנסתי אל הרב זצ"ל כעשר שעות לפני פטירתו, שלענ"ד ניתן לראותה כ"מיתת נשיקה" (ואקווה שיבוא היודע ויספר איך שזה היה, לכבודו הגדול ולמען דעת...), והוא שהיה חלוש מאד וישוב על כורסתו הקבועה הגיש לי את ידו לשלום ומיד ביקש ממני בזה"ל: "תתפללו עלי שאפטר במהירות". התחלתי להגיב, וכנראה חשב שאני רוצה לסתור את דבריו ורצונו, ומיד חיווה בידו בהתנגדות...
לא היה זה חדש לבאי ביתו והקרובים אליו, שכך ביקש בתקופה האחרונה.
ככל הנראה, לעניות דעתי והבנתי, הסיבה לרצונו זה, כי כבר לא היה יכול לעבוד את ה' כפי המינימום שהציב לעצמו...(הגבוה מעל גבוה לכל אדם רגיל), ואם כך: למה לו חיים...?
וזה הזכיר לי (מענין לענין) את מה ששמעתי ממנו לא אחת בענין הארכת חיים מלאכותית, כפי שנהוג כיום, אצל זקנים הנוטים למות. שאמר, כי צריך להניח להם להפטר מן העולם "בשקט" מבלי לעשות "קונצים".
סיפרתי לו פעם על הכרעה דומה של הרב אלישיב זצ"ל בנידון דומה, וכמדומני שנהנה מזה שיש לו סייעתא לשיטתו בזה מאותה הכרעה במקרה המסוים ההוא.
וזאת למודעי, שאין ללמוד מזה שום דבר למעשה, רק את "רוח הדברים". וכל מקרה לגופו, ה' ישמרנו, צריך הכרעת גדולים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים