פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:יפה דרש מר. אכן נושא מעניין ביותר.
הסתפקתי הבוקר:
האומר תחנון בישיבה כדין, ועובר לידו ספר תורה, שצריך לעמוד לכבודו. מה יעשה? יעמוד ויאמר תחנון, או ישב ויאמר תחנון למרות שהספר תורה עובר.
והשאלה בהנחה, שאי אפשר לחכות עם המשך אמירת התחנון עד שיעבור הספר תורה.
יישר כוחכם לזה בדיוק כוונתי ספיקות הלכתיים שאדם נתקל בהן ביומיום ואין מי שיטרח להכריע בהן בפוסקים הקדמונים.
בקשר לשאלתך, לכאורה נראה פשוט שיקום מהספר תורה, דבר ראשון מפאת עצמו כבוד התורה נראה עדיף מנפילת אפים, מה גם שכבר נפל והתחנן מעט ודי בכך בשביל לצאת ידי חובת תחינה, והיתר אינו מעכב בשיבה יאמר המזמור או התחינות בעמידה ומה רע בכך? ואתכם הברכה בעוד שאלות יומיומיות, [מה בקשר לשאלותי האם הן קשות מדי או...?]
אורח24 כתב:אפילו בברכת המזון שהיא דאורייתא ויש חובה לישב בה, הדין הוא שאם עובר ת"ח לידו חייב לעמוד מפניו. לכן פשוט שה"ה בנ"ד.
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:שאלה נוספת לאשכול זה:
שליח ציבור שנמצא בקדושה, והקהל עונה כרגע "קדוש קדוש" - האם יצטרף אליהם ויאמר עימם "קדוש קדוש" שכן צריך לומר בעשרה?
או שמא בגלל שהוא שליח ציבור ומוטל עליו לומר "חזרת הש"ץ" לצורך הציבור (או להוציאם, או בגלל מנהגא כפי שקבעו שתהיה חזרת הש"ץ), שיחכה עד שיגמרו ואז יאמר לבד "קדוש קדוש"?
מה עדיף על מה?
אכן ידעתי את שפסקו הפוסקים בזה, אך מה הסברא להעדיף זה על זה כיום כאשר כולם מתפללים לבד לפני החזרה?
ואם נימא שעדיף שיצטרף לציבור באמירתו, האם כאשר יש מישהו בקהל שעדיין לא גמר שמו"ע בלחש ונצרך לצאת ב"קדושה", האם זה טעם מספיק לומר לש"ץ שיחכה ויאמר לבדו "קדוש קדוש" כדי להוציא את המאריך בתפילתו כעיקר התקנה מקדמת דנא?
לא הבנתי כוונתו במה שפסקו הפוסקים כיום?, ברמב"ם בסדר התפילה כתב שכולם צריכים לקרוא יחד ובקול שווה שאמירת קדוש וכו' צריכה להיות דוגמא של המלאכים, ולעומת כן במ"ב הסתפק בזה, וכיום נהוג להורות שיקרא עם כולם אלא שיגביה קולו להוציא את מי שאוחז בשמונה עשרה, [ולא כהרמב"ם].
עכ"פ לא הבנתי מה כוונתו ומה ההבדל כיום או פעם הלא קדושה לא אמרו בלחש גם פעם?.
פרי יהושע כתב:עוד שאלה בסגנון הזה [ממנחה גדולה היום], מה עדיף לעבור בצד [ולא לפני] המתפלל, או להיכנס ד' אמות בבהכ"נ ואפי' להיכנס עד מקומו שדעתו מיושבת יותר שם, ונראה שהוא תלוי בטעם שאם הוא כדי לא לערב דעתו של המתפלל [שזה לכא' שייך רק בעובר לפניו], פשוט שאסור, אולם אם הוא כדי לא להיכנס לד' אמות של שכינה וכדו', אולי כיון ואינו עיקר כ"כ בצד המתפלל רק לפניו שמא יש להעדיף ישוב הדעת בתפילתו, שעכ"פ אינו פוגע בתפילתו של אחר וצ"ע.
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:שאלה נוספת לאשכול זה:
שליח ציבור שנמצא בקדושה, והקהל עונה כרגע "קדוש קדוש" - האם יצטרף אליהם ויאמר עימם "קדוש קדוש" שכן צריך לומר בעשרה?
או שמא בגלל שהוא שליח ציבור ומוטל עליו לומר "חזרת הש"ץ" לצורך הציבור (או להוציאם, או בגלל מנהגא כפי שקבעו שתהיה חזרת הש"ץ), שיחכה עד שיגמרו ואז יאמר לבד "קדוש קדוש"?
מה עדיף על מה?
אכן ידעתי את שפסקו הפוסקים בזה, אך מה הסברא להעדיף זה על זה כיום כאשר כולם מתפללים לבד לפני החזרה?
ואם נימא שעדיף שיצטרף לציבור באמירתו, האם כאשר יש מישהו בקהל שעדיין לא גמר שמו"ע בלחש ונצרך לצאת ב"קדושה", האם זה טעם מספיק לומר לש"ץ שיחכה ויאמר לבדו "קדוש קדוש" כדי להוציא את המאריך בתפילתו כעיקר התקנה מקדמת דנא?
לא הבנתי כוונתו במה שפסקו הפוסקים כיום?, ברמב"ם בסדר התפילה כתב שכולם צריכים לקרוא יחד ובקול שווה שאמירת קדוש וכו' צריכה להיות דוגמא של המלאכים, ולעומת כן במ"ב הסתפק בזה, וכיום נהוג להורות שיקרא עם כולם אלא שיגביה קולו להוציא את מי שאוחז בשמונה עשרה, [ולא כהרמב"ם].
עכ"פ לא הבנתי מה כוונתו ומה ההבדל כיום או פעם הלא קדושה לא אמרו בלחש גם פעם?.
לגבי השיטות בזה כולל דברי האג"מ יעוין ב"אישי ישראל" שליקטן בטו"ט.
מכיר אני גם את דברי הרמב"ם ואת מנהג מנין ותיקין בהנהגת הגר"ש דבליצקי שליט"א, שירים הש"ץ קולו.
אך עניינו של האשכול - מה עדיף על מה, וע"כ שאלתי מה עדיף, להעדיף את תפקידו של הש"ץ כמוציא אחרים ידי חובתם, או שצריך להשתתף עמהם באמירתם.
וב"פתרון" איך אפשר לקיים שניהם לא יצאנו יד"ח...
אבןטובה כתב:איכא ספק במי שראה איש ת"ח שנפל עם ס"ת מה עדיף להקים תחילה התלמיד חכם או הס"ת? ויש לציין מכות כב: חזו כמה טפשאי הני אינשי דקימי ס"ת ולא קיימי קמי גברא רבא
אבןטובה כתב:איכא ספק במי שראה איש ת"ח שנפל עם ס"ת מה עדיף להקים תחילה התלמיד חכם או הס"ת? ויש לציין מכות כב: חזו כמה טפשאי הני אינשי דקימי ס"ת ולא קיימי קמי גברא רבא
אבןטובה כתב:השאלה הוא על אחר שראה אותם נופלים
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:אבןטובה כתב:איכא ספק במי שראה איש ת"ח שנפל עם ס"ת מה עדיף להקים תחילה התלמיד חכם או הס"ת? ויש לציין מכות כב: חזו כמה טפשאי הני אינשי דקימי ס"ת ולא קיימי קמי גברא רבא
את מי הת"ח עצמו שנפל צריך להקים תחילה? את עצמו? או את הספר התורה? (לא יצויר יכול להתחיל להרים את ספר התורה לפני שקם בעצמו)?
כמדומני שיסכימו הנו"נ שליט"א שאת ספר התורה.
ואם כנים הדברים, אולי נימא בזה כפי דאמרינן בכיבוד אב, שהם והוא חייבים בכבודי, ולפ"ז יקים את ספר התורה תחילה.
מה הראיה?, הלא הוא עצמו אין חייב בכבוד עצמו.
אליהו בן עמרם כתב:א. דווקא הסברא אומרת שכן. כי כבודו נובע מה"תורה" שבתוכו, וא"כ צריך לכבד את ה"תורה" שלו בדיוק כמו אחרים...
ב. ועוד, גם אם נימא כדברי מר, מספיק שתסכים שחייב להקים הס"ת לפני עצמו, כדי להשוות למה שמצאנו באב ואם ביחס לקב"ה, כי גם שם השאלה אם לכבד אם ואם או לכבד את הקב"ה, ומזה שהאב והאם חייבים לכבד את הקב"ה ילפינן לבנם, ולמרות שאין צד כבוד כלפי עצמם.
פרי יהושע כתב:יש לדון מה עדיף בעיוה"כ טבילה במקווה או תפילת מנחה במניין [מדובר בזקן שאינו יכול לקיים שניהם].
אליהו בן עמרם כתב:יש לו כסף שיכול לשמש: או לרכישת אתרוג תימני בנוסף על מה שכבר קנה (זן חזו"א או מהריל"ד - נניח) כי הוא חושש לייחוסו של הזן, או לרכישת בשר ויין לשמחת החג. מה עדיף?
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:יש לו כסף שיכול לשמש: או לרכישת אתרוג תימני בנוסף על מה שכבר קנה (זן חזו"א או מהריל"ד - נניח) כי הוא חושש לייחוסו של הזן, או לרכישת בשר ויין לשמחת החג. מה עדיף?
פשוט ששמחת חג עדיף, אלא שהשאלה מה משמח אותו, אשתו ודאי עדיפא, [ובענין בשר לשמחת יו"ט בזמן הזה ידוע פלוג' הרמב"ם והשו"ע, והמקור עם הרמב"ם].
השאלה הנ"ל, רק אם נניח שארבעת המינים (האתרוג הראשון) עדיף על שמחה.
א. באמת - האמנם?
ב. אולי נימא שיסתפק באתרוג חברו, ועדיין עדיף שמחה גם על אתרוג ראשון.
ב. למה שכתב מר, שמחה באתרוג הינה לכאורה מצוה אחרת ממצות "בחגך". הלא כן?
ג. ספק מורכב שווה לכאורה לספק דאורייתא, ואילו שמחה בזמן הזה - מהי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 378 אורחים