מתפעל כתב:"במלחמת העצמאות התגייס הרב נדל לצה"ל, באומרו שזוהי מלחמת מצווה, אך כעבור שעות מספר התרחשה פרשת אלטלנה והוא ערק בנימוק שלא ניתן לסמוך על דעתם של ראשי הצבא. גם במלחמת ששת הימים ביקש להתגייס". [מויקיפדיה ].
מעניין, מה קרה במלחמת יום הכיפורים. האם גם אז ביקש להתנדב.
האם יש כאן מתלמידיו שיכולים לאשש סיפור זה או לפרוך אותו?
עקביה כתב:לעצם המעשה אין לי ידיעה, אבל מוזר לי שהוא יתן טעם לדבר מפני שזו מלחמת מצוה.
וכי מי שמחפש מצוות צריך דווקא להתגייס לצבא? הוא יכול להתנדב בבתי חולים, להעביר ילדים קטנים את הכביש, ללמוד תורה...
מה שכן אפשר לשמוע הוא שיש כאן עניין של נושא בעול עם חברו.
אוצר החכמה כתב:אתה מבין שמלחמת יהושע לכבוש את הארץ יכול מישהו לומר למה אני צריך דווקא להתגייס לצבאו של יהושע, יש לי הרבה מצווות למשל לעזור לאלמנה באהל השכן?
מתפעל כתב:אני הבנתי שבגלל מלחמת מצוה חייבים ללכת שלוקחים אפילו חתן וכלה מחופתם.
אוצר החכמה כתב:אבל זהו בדיוק העניין שהטענה כאן היא שרג"נ סבר שכיוון שבעצם השלטון כן רוצה לגייס את בחורי הישיבות רק נמנע מזה בפועל כי אומרים לו שאינו כדין. איהו דס"ל שהוא כדין צריך כן להתגייס.
מתפעל כתב:היכן מצינו הדין שהמלך פוטר?
אין זה משנה אם השלטון רוצה או אינו רוצה. ודי רחוק לומר שהשלטון נמנע מכך רק בגלל שאומרים לו שאינו כדין לגייס את בני הישיבות.
מתפעל כתב:נו
מי מתווכח שאם יש אדם שלא יכול להביא שום תועלת לצבא, שאינו חייב ללכת. זה פשוט.
אבל מדברים כשהצבא כן רוצה עזרה, ובמלחמת העצמאות ואולי גם בששת הימים, כשהיתה סכנה מוחשית של השמדה, רח"ל,
כל אחד שהיה יכול לסייע, מסתבר שהיה מחוייב לכל הפחות להתייצב ולשאול אם יכול לסייע.
כנראה זו היתה השקפתו של הגאון רבי גדליה זצ"ל.
ר' גדליה בפן מסוים באישיותו מייצג את הקבוצה הזאת
לעומקו של דבר כתב:ר' אוצ"ח אתה סבור שהמדינה צריכה את כולם, אבל יש רבים שסבורים שגיוס חובה לכולם - ודאי כאשר מדובר גם בנשים - יסודו מגיע רק מהעקרון המיתולוגי (ספק סובייטי) של "צבא העם" ואדרבא גם באלו שמתגייסים יש רבים מתוכם שאין צורך, ומבחינה בטחונית גרידא היה עדיף צבא מקצועי.
פעם שמעתי ראיון של ראש (ראשת?!) אכ"א שדיברה בחרדה ובאריכות על כך שיש הרבה ערבים וחרדים וכו' שלא מתגייסים וזה מסכן את הרעיון של צבא העם - שום מילה על מחסור בחיילים.
בפרט היום כאשר הכל הופך טכנולוגי דיגיטלי וכו'. (כמובן אין להשוות למצב בתש"ח ואולי גם בתשכ"ז).
למרבה האבסורד, דווקא שלטון של השמאל היה יכול יותר להשלים עם ביטול "צבא העם" וגיוס החובה ולא שלטון של הימין - אך כנראה שבעתיד הנראה לעין לא יהיה כזה דבר (שלטון של השמאל)..
לעומקו של דבר כתב:ר' אוצ"ח אתה סבור שהמדינה צריכה את כולם, אבל יש רבים שסבורים שגיוס חובה לכולם - ודאי כאשר מדובר גם בנשים - יסודו מגיע רק מהעקרון המיתולוגי (ספק סובייטי) של "צבא העם" ואדרבא גם באלו שמתגייסים יש רבים מתוכם שאין צורך, ומבחינה בטחונית גרידא היה עדיף צבא מקצועי.
פעם שמעתי ראיון של ראש (ראשת?!) אכ"א שדיברה בחרדה ובאריכות על כך שיש הרבה ערבים וחרדים וכו' שלא מתגייסים וזה מסכן את הרעיון של צבא העם - שום מילה על מחסור בחיילים.
בפרט היום כאשר הכל הופך טכנולוגי דיגיטלי וכו'. (כמובן אין להשוות למצב בתש"ח ואולי גם בתשכ"ז).
למרבה האבסורד, דווקא שלטון של השמאל היה יכול יותר להשלים עם ביטול "צבא העם" וגיוס החובה ולא שלטון של הימין - אך כנראה שבעתיד הנראה לעין לא יהיה כזה דבר (שלטון של השמאל).
אוצר החכמה כתב:אין זה משנה אם השלטון רוצה או אינו רוצה. ודי רחוק לומר שהשלטון נמנע מכך רק בגלל שאומרים לו שאינו כדין לגייס את בני הישיבות.
די רחוק? להיפך ברור שהשלטון נמנע מגיוס בחורי ישיבות כי אנחנו אומרים לו שזה אינו ראוי ע"פ תורה. אמנם בזה לא די לו כי לא איכפת לו מן הדין והוא נמנע מסיבות פוליטיות ואחרות. אבל הוא עומד ואומר כל הזמן אני צריך את בחורי הישיבות רק נמנע ממני לקחתם.
אני לא נכנס כאן לשאלה אם באמת יש להם צורך או לא ולטיעונים אחרים. רק על עצם הטיעון נגד רג"נ.
פרנקל תאומים כתב:...האדם הענק הזה (שהקה"י בהספדו עליו השווה אותו ל'אבן עזרא' נ"ע)
לעומקו של דבר כתב:כידוע, הוזכר גם באשכול של ר' שלמה פישר, אחר פטירת החזו"א נחשב ר' גדליה להתלמיד בלי שום פקפוק.
בשיעורו בכולל חזו"א היו צובאים על החלונות.
לעומקו של דבר כתב:נ"ב:
טעיתי כמובן במש"כ שהקה"י הספידו, מה שלא יתכן במציאות.
והשמועה שציינתי, אם היא נכונה, או שנאמרה ע"י הקה"י בחיי חיותו של הגרג"נ, או שבאמת מדובר בהספדו של יבל"ח מרן הגרנ"ק.
יש מי מהחכמים שיכול ומוכן להעלות תמונות של זיו פני נשוא האשכול?
קו ירוק כתב:הוא היה חבר מושב בלפוריה ואין ספק שהיה מחוייב גיוס כלשהיא.
כדאי לקרוא את הקדמתו של הרב שילת ל'מתורתו של ר' גדליה"(מבלי לחוות דעה על עצם הוצאת הספר ו/או תוכנו), כיצד הוא מתאר את פגישתו הראשונה עם הגר"ג, בבואו לשיכון חזו"א ע"מ למצוא מישהו שיברר לו שטיקל כל שהוא בחזו"א, ובהמשך את השתוממותו מאופי שיעוריו, וכיצד ביום פלוני הודיע הגר"ג שלמחרת לא יתקיים שיעור, מפני ש"אנו יוצאים לקצור(או לבצור)"... הוא כותב שהוא הרגיש עצמו מתהלך בימי קדם בחבורתם של התנאים הקדושים, העוסקים בקצירה ובבצירה 'ואספת דגנך' כפשוטו, אך ראשם מגיע השמיימה בלתי לה' לבדו, בחכמת התורה עוז החיים עלי חלד.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים