חכם באשי כתב:תולעת ספרים07 כתב:אין לא היה ולא יהיה אחד שיחלוק עם הרוקח שהוא היסוד למניין התיבות שיש בכל תפלה ותפלה החל מברוך שאמר עד שמונה עשרה וגם הבעל הטורים על התורה תמידים כסידרן מונה את מניין התיבות.
כל מה שעלינו לעשות זה לחפש את הנוסח התואם למניין התיבות שכתבו הראשונים אם זה הרוקח ואם זה אבודרהם...
כל סידור בין ספרד בין אשכז אשר אינו תואם את מניין התיבות שמנו הראשונים כמלאכים אין להתפלל בו דרך קבע מפאת משנה ממטבע שטבעו חכמים והדברים פשוטים.
הוי אומר על מניין התיבות לית מאן דפליג.
כל הנוסחאות חלוקים מהן התיבות אך לא במניין התיבות.
כל כך הרבה טעויות בהודעה אחת!!!
אין לי כח להגיב, רק חבל שאתה כותב בעניינים שאינך מבין בהם.
שמייכ'ל כתב:בקדושה של שחרית של שבת.
"אז, בקול רעש גדול אדיר וחזק משמיעים קול וכו'.
ושאלני ידיד, לכאורה "אדיר וחזק" נראה קצת תקוע.
וביותר, שלא מבואר מי הוא המשמיע קול ומתנשא לעומת השרפים.
ובנוסף, בברכות ק"ש יש נוסח דומה, ושם " ...מלא כל הארץ כבודו. והאופנים וחיות הקודש ברעש גדול מתנשאים לעומת שרפים וכו'", ומדוע נשמט מהקדושה "אופנים וחיות" ?
ורצה ידידי לתרץ, שהנוסח האמיתי הוא "אז, בקול רעש גדול, אופנים וחיות משמעים קול וכו'". וכפי הנוסח בברכת ק"ש. אלא שהיה מודפס בסידורים "..רעש גדול, או"ח משמיעים קול" והיתה הכוונה לאופנים וחיות, והבוחער הזעצער הבין את ראשי התיבות "אדיר וחזק".
לאחר זמן הראוני סידור [כמדומה לי מר' שלמה מגרמייזא (רש"י ???)] שהנוסח שם בקדושה אופנים וחיות משמיעים קול.
שמייכ'ל כתב:לאחר זמן הראוני סידור [כמדומה לי מר' שלמה מגרמייזא (רש"י ???)] שהנוסח שם בקדושה אופנים וחיות משמיעים קול.
שמייכ'ל כתב:יישר כח. וכבר קידמך 'חד וחלק' בפרטי. ואף לו תשואות חן.
בנוסח 'מודים' ישנם סידורים שהניחו פסיק בין 'אתה הוא לדור ודור' ל 'נודה לך'.
ולכאורה זה גובל בכפירה. כמבואר שלדור ודור הוא עד סוף כל הדורות אך לא מעבר לכך. וצ"ל 'מגן ישענו אתה הוא, לדור ודור נודה לך'.
האם יש מקור מוסמך לנוסח ?
(אף כאן, קישור לאשכול קיים יתקבל בברכה...:-) )
אוצר החכמה כתב:שמייכ'ל כתב:יישר כח. וכבר קידמך 'חד וחלק' בפרטי. ואף לו תשואות חן.
בנוסח 'מודים' ישנם סידורים שהניחו פסיק בין 'אתה הוא לדור ודור' ל 'נודה לך'.
ולכאורה זה גובל בכפירה. כמבואר שלדור ודור הוא עד סוף כל הדורות אך לא מעבר לכך. וצ"ל 'מגן ישענו אתה הוא, לדור ודור נודה לך'.
האם יש מקור מוסמך לנוסח ?
(אף כאן, קישור לאשכול קיים יתקבל בברכה...:-) )
לא הבנתי מה הכפירה, הקב"ה הוא מגן ישענו כל עוד אנו קיימים ומה בין זה לבין עצת ה' לעולם תעמוד מחשבות לבו לדור ודור.
חנבין כתב:שמייכ'ל כתב:לאחר זמן הראוני סידור [כמדומה לי מר' שלמה מגרמייזא (רש"י ???)] שהנוסח שם בקדושה אופנים וחיות משמיעים קול.
מה שכתבת ידוע והוא מובא בארץ צבי לקוז'יגלובער, וכבר היה על זה פורום כאן (יאיר לינקק לשם) והביאו שאין אף תמיכה בנוסחאות עתיקות וכמו שרמז מנהל הפורום בהודעה הקודמת.
לכן מוזר לי מאד הקטע שציטטתי ממך כאן, והאם אתה בטוח בזאת? אם תוכל להראות כזה דבר זו תהיה חדשה מסעירה בענין.
(ואולי ערבבת עם קדושת יוצר?)
שמייכ'ל כתב:יישר כח. וכבר קידמך 'חד וחלק' בפרטי. ואף לו תשואות חן.
בנוסח 'מודים' ישנם סידורים שהניחו פסיק בין 'אתה הוא לדור ודור' ל 'נודה לך'.
ולכאורה זה גובל בכפירה. כמבואר שלדור ודור הוא עד סוף כל הדורות אך לא מעבר לכך. וצ"ל 'מגן ישענו אתה הוא, לדור ודור נודה לך'.
האם יש מקור מוסמך לנוסח ?
(אף כאן, קישור לאשכול קיים יתקבל בברכה...:-) )
ואנוכי לא הבינותי את דבריך.
אני התכוונתי שאם אומרים "אתה הוא לדור ודור" משמע ח"ו שלאחר מכן, לא.
אוצר החכמה כתב:ואנוכי לא הבינותי את דבריך.
אני התכוונתי שאם אומרים "אתה הוא לדור ודור" משמע ח"ו שלאחר מכן, לא.
זה לא שמעתי שמפסקים את המילים אתה הוא לדור ודור כמשפט העומד בפני עצמו אלא
או צור חיינו מגן ישענו אתה הוא לדור ודור, נודה לך ונספר וכו'
או צור חיינו מגן ישענו אתה הוא, לדור ודור נודה לך וכו'
ישבב הסופר כתב:בביקור חג בפסח שח לי הבעל הבית בשם הגרשז"א ז"ל פשט שלם מדוע בקדש ורחץ בליל הפסח אצל הנטילה ראשונה כתב ורחץ ואצל הנטילה השנייה כתב רחצה.
לדעתי לא שאל כן הגרשז"א ז"ל שהרי קדש ורחץ נכתבו בחרוזים.
קדש ורחץ
כרפס יחץ
מגיד רחצה
מוציא מצה
וכך הלאה. ואילו היו מדפיסים לפי החרוזים הרבה שאלות היו נופלות.
וכמדומני שהאריכו בה המפרשים אצל הפיוטים בימים נוראים.
ישבב הסופר כתב:ידידנו התולעת: אל יחר בעינך ואדברה אך הפעם, דומני שחביבות יתירה הנך רוחש ל'שגיאות' שדלפו לסידור התפילה ולכלל מנהגי ישראל.
שמא תאמר מה עוול בכך? אען ואומר שלפני שתגדיר דבר מה כשגיאה שיצא מפי המדפיס, ברר נא אם לא קדמך אחד קדוש מדבר מרבותינו הראשונים או גדולי האחרונים, שדעתו היתה רחבה מדעתינו וידע כל מה שתלמיד ותיק שכמותך עתיד לחדש.
לא ראיתי שנלאית לתרץ את הכתוב ומיהרת לחרוץ דינו כשגיאה גסה והוספה זרה. ולא ראינו אף פעם שהבאת ליישב את הכתוב לפי פשוטו על מכונו. וכל המשנה ידו על התחתונה.
ודע נא, שגם אני יש באמתחתי תמיהות רבות על הנוסחאות המקובלות, אך אינני נבהל להשיב ידי עליהם לבלע את הקודש.
ואם טעיתי בהבנת דבריך או שמא כוונתך לשאול כענין, סלח נא לעווני ואבקש מחילתך ברבים.
תולעת ספרים07 כתב:ושמא תאמר מדוע לא פרסמתי את שם הספר
כבוד אלוקים הסתר דבר.
לא אתן צאן מרעיתו למאכל ומשיסה בידי עדת כלבים מרעים....
בר אוריין תנינא כתב:תולעת ספרים07 כתב:הלכות חג בחג להגרמ"מ קארפ.
מה הפחד? (זה לא המנחת אלעזר... ואפילו לא צוהר לתיבה...)
תולעת ספרים07 כתב:עוד בעניין ספירת העומר מהו אשר פגמתי בספירה?
האם זה מלשון ספירת העומר או שמא מלשון ספירות עולמות, [כידוע ליודעי ח"ן] וכדברי הפסוק לבנת הספיר.
ונ"מ איך אמורים לנקד אשר פגמתי בספירה וגם בזה רבים טועים.
תולעת ספרים07 כתב:מדוע פסוק ראשון מאיכה ולא מפרק קי"ט
קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי
לעת עתה לא מצאתיו בשום ספר...
תולעת ספרים07 כתב:כלומר: חברו לה יחדיו ספירת העומר עם ספירות [עולמות] וגם אני כמוך פירשתי תמיד שהכוונה היא על הפגיעה בספירות [העולמות]. וכל מטרתי הייתה לחדד את העניין, שהלוא דבר מופלא הוא שבחרו לבקש על הפגיעה בספירות דווקא לאחר ספירת העומר.
א_פייג כתב:תולעת ספרים07 כתב:מדוע פסוק ראשון מאיכה ולא מפרק קי"ט
קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי
לעת עתה לא מצאתיו בשום ספר...
כן הוא בנוסח סידור הרב (רש"ז מלאדי).תולעת ספרים07 כתב:כלומר: חברו לה יחדיו ספירת העומר עם ספירות [עולמות] וגם אני כמוך פירשתי תמיד שהכוונה היא על הפגיעה בספירות [העולמות]. וכל מטרתי הייתה לחדד את העניין, שהלוא דבר מופלא הוא שבחרו לבקש על הפגיעה בספירות דווקא לאחר ספירת העומר.
שייכות הספירות העליונות לספה"ע מבוארת בדוכתי טובא בספרי קבלה וחסידות, שתוכן ההכנה מעת יצי"מ עד מתן תורה ענינו בירור המדות, ואכן ארבעים ותשע ימים הם כנגד ז' ספירות דמדות בלבד (כפי שכלולים זה מזה).
תולעת ספרים07 כתב:דרך אגב: אספר לך דבר מה שלא כולם יודעים שבפולין כל החסידים היו מתפללים בסידור הרב וגם הזקנים שזכו להגיע מפולין הרבה מהם אינם נפרדים מזה וכידוע שסידור שלו הוא על פי הקבלה.
זקן ששכח כתב:בסיום פרשה שניה של ק"ש ישנו קטע נוסף הפותח ב'למען'. והענין תמוה לי עד מאד מי ילד חידוש זה, וכי אינו המשך ישיר ורציף לכל הפרשה שלמעלה הימנו? ומנין צץ לו בקטע חדש?
איש_ספר כתב:זקן ששכח כתב:בסיום פרשה שניה של ק"ש ישנו קטע נוסף הפותח ב'למען'. והענין תמוה לי עד מאד מי ילד חידוש זה, וכי אינו המשך ישיר ורציף לכל הפרשה שלמעלה הימנו? ומנין צץ לו בקטע חדש?
המנהג הישן היה שהרב מרים בקולו מלמען ירבו וקורא בקול רם עד גמירא וכנראה שמשם נוצרה החלוקה (כמו ב'וכרות' משום מנהג ביום ברית) ואם נפשך למנהג ישן יותר: מבואר בדברי הגאונים ששם חלצו התפילין, כשהלכו בהם כל היום, ויתכן שגם משום כך יש שם הפסק. וצריך חיפוש בכתה"י. יתכןשכבר כתבתי ע"כ כאן בעבר.
תולעת ספרים07 כתב:לשנה הבאה בירושלים [הבנויה]
האם נכון הדבר שהציונים הם אלו שהוסיפו את ...הבנויה
לא מצאנו תיבת הבנויה בשום סידור בראשונים.
ואיך תיבה זו הופיעה בסידורים שלנו וגם במוצאי יוהכ"פ
אתמהה!
תולעת ספרים07 כתב:יש לך מקור כל שהוא.
ישועות ישראל כתב:ג. ב"שמונה עשרה" - איפה בא הפסיק ברוך אתה ה', אלקינו ואלקי אבותינו, או ברוך אתה ה' אלקינו, ואלקי אבותינו?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים