ברים כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן (מזונותיהן הַהֶכְרֵחִיִּים, כגון לחם ומים).
ואנו מודים לך הבורא,
עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ, (שאר המאכלים, כגון פֵּרוֹת וּמַעֲדַנִּים )
לְהַחֲיוֹת (לקיים- ולענג) בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל-חָי.
בָּרוּךְ חֵי (המחיה ומקיים לכל ) הָעוֹלָמִים:
לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
אוצר החכמה כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
פסקת כר' חיים נאה, אפילו במקום ספק ברכות?
ארזי ביתר כתב:ברים כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן (מזונותיהן הַהֶכְרֵחִיִּים, כגון לחם ומים).
ואנו מודים לך הבורא,
עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ, (שאר המאכלים, כגון פֵּרוֹת וּמַעֲדַנִּים )
לְהַחֲיוֹת (לקיים- ולענג) בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל-חָי.
בָּרוּךְ חֵי (המחיה ומקיים לכל ) הָעוֹלָמִים:
ברים כתב:ארזי ביתר כתב:ברים כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן (מזונותיהן הַהֶכְרֵחִיִּים, כגון לחם ומים).
ואנו מודים לך הבורא,
עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ, (שאר המאכלים, כגון פֵּרוֹת וּמַעֲדַנִּים )
לְהַחֲיוֹת (לקיים- ולענג) בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל-חָי.
בָּרוּךְ חֵי (המחיה ומקיים לכל ) הָעוֹלָמִים:
תודה על ההוספה, זה עוזר בהחלט
ברים כתב:ארזי ביתר כתב:ברים כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן (מזונותיהן הַהֶכְרֵחִיִּים, כגון לחם ומים).
ואנו מודים לך הבורא,
עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ, (שאר המאכלים, כגון פֵּרוֹת וּמַעֲדַנִּים )
לְהַחֲיוֹת (לקיים- ולענג) בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל-חָי.
בָּרוּךְ חֵי (המחיה ומקיים לכל ) הָעוֹלָמִים:
תודה על ההוספה, זה עוזר בהחלט
ברים כתב:ארזי,
האם זו הגדרה נכונה? מה ההבדל בין שבח והודאה?
.תודה על המאמץ. אבל אני חושב שהביאור שלך מחודשארזי ביתר כתב:ברים כתב:ארזי,
האם זו הגדרה נכונה? מה ההבדל בין שבח והודאה?
שבח - כמו 'אתה קדוש ושמך קדוש וכו'. אין לי על מה להודות כאן. אני מציין את שבחיו של מקום.
הודאה - כמו 'מודים אנחנו לך וכו' על חיינו המסורים בידיך וכו'. אני מודה לה' על החיים שנתן לי וכו'. זה לא שבח סתם, אלא הודאה על מה שהוא עושה בשבילי.
בורא נפשות רבות וחסרונן - הוא לא עשה זאת בשבילי. זהו שבח שלו, שהוא ברא נפשות רבות, ודאג לחסרונן.
על כל מה שברא[ת] להחיות בהם נפש כל חי - הוא עושה זאת בשביל להחיות את נפשי ונפש כל חי. אני מודה לו על כך.
כן נראה לענ"ד.
מצו"ב קובץ PDF, שעשיתי מקופיא. אפשר לעבד את זה למשהו הרבה יותר מוצלח.
אגב, צריך מקורות ברורים לכל ביאור שנכתב.
ארזי ביתר כתב:במחכ"ת, מנין יודע מה הפשטות? אפשר לראות את המקורות?
ברים כתב:ארזי ביתר כתב:במחכ"ת, מנין יודע מה הפשטות? אפשר לראות את המקורות?
נראה לי שזה פירוש הטור. איננו כעת לפני.
ברים כתב:האם בוורד יש דרך להוסיף את השורות הקטנות בלי שהריווח יהיה ענק?
אוצר החכמה כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
פסקת כר' חיים נאה, אפילו במקום ספק ברכות?
ארזי ביתר כתב:ברים כתב:ארזי ביתר כתב:במחכ"ת, מנין יודע מה הפשטות? אפשר לראות את המקורות?
נראה לי שזה פירוש הטור. איננו כעת לפני.
בד"כ, כאשר אני מחפש ביאור כלשהו, אני פותח סידור 'אוצר התפילות'. יש בו 'עץ יוסף' ו'ענף יוסף' 'עיון תפילה' ועוד כמה פירושים. אבל כמעט לא הניחו דבר שלא נתבאר היטב. הא לך דוגמא:
פירוש העיון תפילה לברכה. בהמשך הוא אמנם מביא עוד כמה דעות וגירסאות, כדרכו בקודש, אך הפשט הראשון שהוא כותב, הוא כפי שזכיתי לכתוב בס"ד:
נהר שלום כתב:אוצר החכמה כתב:לאחריהם, אם שתה רביעית (86 מ"ל, כחצי כוס ח"פ) מברך:
פסקת כר' חיים נאה, אפילו במקום ספק ברכות?
אין אומרים סב"ל במקום מנהג.
ברים כתב:נהר שלום כתב:אין אומרים סב"ל במקום מנהג.
יש לזה מקור כתוב?
נהר שלום כתב:ברים כתב:נהר שלום כתב:אין אומרים סב"ל במקום מנהג.
יש לזה מקור כתוב?
נ"ל שהמקור הקדום ביותר הוא בשו"ת תרומות הדשן סימן ל"ד אם לא תאמר שכבר מפורש במשנה (מגילה כא.) מקום שנהגו לברך מברך. ועיין באורך בספר עין יצחק ח"ג עמ' תר"ע - תרע"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים