ואפילו דבר הנמאס בעיני האדם כמו בשר החזיר, אמרו רז"ל שלא יאמר האדם אי אפשי בבשר החזיר הזה רק יאמר אפשי אבל מה אעשה שאבי שבשמים גזר עלי, וכל זה כדי להרבות שכרו. ונראה שהוא הדין שראוי להרבות תאוותו בדבר שאין נפשו קצה בו כגון אם רואה מאכלו של גוי יאמר כמה נפשי חשקה במאכל זה או ביין של גוי זה, אבל מה אעשה וכו'.
ומיהו בדברים אשר בלא"ה נפשו של אדם חומדתו יותר מדאי כגון גזל ועריות אין ראוי להביא את עצמו לידי תאוה יתירה. ואפשר שזהו אזהרת לא תחמוד אשת רעך וכו' שלא יביא עצמו לידי חימוד, אע"ג דבשאר עבירות ראוי להוסיף תאוה כדפרישית. וכבר דחק ראב"ע למצוא טעם אל אזהרת לא תחמוד, לפי שלא שייך אזהרה בדבר שכמעט א"א להימלט ממנו כמו החמדה, אבל לפי מה שפי' שייך שפיר בו אזהרה.
נוטר הכרמים כתב:ג' ועוד חידוש מופלג למדנו בדברי הח"ח בספר זכור למרים (פרק טו), וז"ל: אמרו חז"ל (קידושין נט,א) עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה נקרא רשע אע"פ שלא עשה שום מעשה של עבירה, מ"מ אין זה נכון. ובאמת הוא מרומז בקרא דכתיב לא תחמוד וגו' וכל אשר לרעך, ולא אמר של רעך, כוונתו אף שהדבר עדיין אינו שלך ולא של חבירך אלא שמיוחד מן השמים שיהיה לרעך ג"כ לא תחמוד, כי באמת הקב"ה מזמין לכל אחד ואחד סיבותיו שיוכל להתפרנס מהן, וידוע מאמר חז"ל (יומא לח,ב) דאין אדם נוגע במוכן לחבירו אפילו כמלא נימה.
וזהו חידוש עצום.
עושה חדשות כתב:העירני ידיד,
על תופעה מקובלת בבנין משותף שהשכן בקומה העליונה רוצה להרחיב דירתו על הגג, והיות והגג שייך לכל השכנים הרי הוא מפציר בהם שיתנו לו את הגג. ולכאו' זה ממש 'לא תחמוד'. ה"י.
ואמנם פרוייקט תמ"א 38 הציל את המצב, מאחר ולפי תוכנית זו אין כאן שום חמדה. ואפי' היזם אינו חומד שום דבר המסויים כי אם ביזנעס בעלמא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים