שומע ומשמיע כתב:היש מי שיכול להסביר באיזה עניין מסויים, הוא וחז שהחזו"א גדול מהגר"א.
הוא ביאר את זה בפירוש לקבוצה מחברי שביקרו באיתרי, כך שאין זה מן הדברים הנאמרים בסתר. אבל לא איסתייעא מילתא לשמוע.
ישא ברכה כתב:
א.ה. לכאו' את כח הגר"א בסברא קשה לבחון אחר שאין הרבה מקומות שהוא כותב סברות. (אינני מתכוין לפילפולים בביאור הגר"א, אלא לסברות ישירות של הגר"א).
ישא ברכה כתב:אני שמעתי שהוא סבור שהגר"א גדול בידיעת התורה ובהשגת התורה (וכפי שהבנתי הכונה על השגת החלקים האלוקיים בתורה, ידיעת הבורא ית' ידיעת דרכי הנהגתו, ידיעת המושגים העליונים מלאכים וכו').
והחזו"א גדול בכח הסברא.
מה שנכון נכון כתב:הגהמ כתב:ראיתי במפתחות לס' דרשות בית ישי (עמ' מא) שתלה הגר"ש ענין 'כל פסוקא דלא פסקיה משה וכו'' בפלוגתא אי פסקי טעמי דאורייתא, וצויין שם לעמ' עא, אבל כעת לא מצאתי שם ענין זה. אולי מאן דהו יכול להפנות אותי למקור הדברים. (אולי לא זה המקום אבל כיון דאיפליג איפליג...)
במקום עמ' עא צ"ל עמ' פא.
מילה בסלע כתב:למוחים על כבוד התורה
אולי גם אני מוחה על כבוד המהר"ל, הגר"א ושאר קדמאי?
ואולי למדתי מהגרש"פ את מידת האמת הצרופה שאינה יכולה לכבוש את האש?
אם כי ודאי משאר מעלותיו לא למדתי, אבל כבר אמר הרי"ל מימון על מ"ש חז"ל לגבי אורח לא מוכר "כבדהו וחשדהו": "אם איני מקיים את ה'כבדהו', אקיים לפחות את ה'חשדהו'". אולי גם אני הצלחתי לחטוף רק תפוח אחד מתפוחיו.
בר מן דין, בשנים האחרונות נראה למתבונן שהתירו פרושים את הדבר, לפי הנשמע והנכתב ממחנה אחד כלפי רעהו. אם בארזים וגו'.
השואל מרבו כתב:מילה בסלע כתב:למוחים על כבוד התורה
אולי גם אני מוחה על כבוד המהר"ל, הגר"א ושאר קדמאי?
ואולי למדתי מהגרש"פ את מידת האמת הצרופה שאינה יכולה לכבוש את האש?
אם כי ודאי משאר מעלותיו לא למדתי, אבל כבר אמר הרי"ל מימון על מ"ש חז"ל לגבי אורח לא מוכר "כבדהו וחשדהו": "אם איני מקיים את ה'כבדהו', אקיים לפחות את ה'חשדהו'". אולי גם אני הצלחתי לחטוף רק תפוח אחד מתפוחיו.
בר מן דין, בשנים האחרונות נראה למתבונן שהתירו פרושים את הדבר, לפי הנשמע והנכתב ממחנה אחד כלפי רעהו. אם בארזים וגו'.
אני מדבר אך ורק בשם עצמי.
אני לא מחיתי על "כבוד התירה", מחיתי אך ורק על השקר שבדברים (לענ"ד). מאידך גיסא האם החזו"א גדול מהגר"א בכח הסברא - אינני יודע. לגבי המהר"ל, אין לי שום כלים להתווכח אתו. אלו שאכן מוחים על "כבוד התירה" לכאורה צריכים גם למחות על זריקת המהר"ל על הרצפה.
השואל מרבו כתב:השואל מרבו כתב:מילה בסלע כתב:למוחים על כבוד התורה
אולי גם אני מוחה על כבוד המהר"ל, הגר"א ושאר קדמאי?
ואולי למדתי מהגרש"פ את מידת האמת הצרופה שאינה יכולה לכבוש את האש?
אם כי ודאי משאר מעלותיו לא למדתי, אבל כבר אמר הרי"ל מימון על מ"ש חז"ל לגבי אורח לא מוכר "כבדהו וחשדהו": "אם איני מקיים את ה'כבדהו', אקיים לפחות את ה'חשדהו'". אולי גם אני הצלחתי לחטוף רק תפוח אחד מתפוחיו.
בר מן דין, בשנים האחרונות נראה למתבונן שהתירו פרושים את הדבר, לפי הנשמע והנכתב ממחנה אחד כלפי רעהו. אם בארזים וגו'.
אני מדבר אך ורק בשם עצמי.
אני לא מחיתי על "כבוד התירה", מחיתי אך ורק על השקר שבדברים (לענ"ד). מאידך גיסא האם החזו"א גדול מהגר"א בכח הסברא - אינני יודע. לגבי המהר"ל, אין לי שום כלים להתווכח אתו. אלו שאכן מוחים על "כבוד התירה" לכאורה צריכים גם למחות על זריקת המהר"ל על הרצפה.
אינני יודע, יתכן שעל זה נאמר "אורייתא מרתחא ביה", והלוואי שהיה לכולם איכפת כוונת דברי חז"ל שיכעסו בכזה מידה בראותם ביאורים בדברי חז"ל שלדעתם אינם הגיוניים. וכבר אמרו "אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו".
פרנקל תאומים כתב:בן ירושלים כתב:
גיסו ר' חיים ברנד
חמיו ר' אליעזר דוד ברנד היה ת"ח ויהודי חסידי וגם קנאי לא קטן.
האם הגאון ר' אליעזר דוד ברנד זצ"ל הוא בנם של ר' שלמה זלמן ורחל ברנד זצ"ל(בת ר' ישעיה ורייצא קירשנבוים זצ"ל בת הג"ר יהושע העשיל פרנקל תאומים זצ"ל) או שמא הוא נכדם?
(או בנוסח אחר: האם ר' אליעזר דוד היה אחיהם של ר' מרדכי ברנד והאחיות הנשואות לר' יעקב בלוי ור' דוד אייכלר?).
גם זו לטובה כתב:בעניין דעתו נגד המהר"ל אין צורך בשמועות, הגרש"פ כתב את דעתו במפורש במכתב (אין לי רשות לפרסם את המכתבים שתח"י)
מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?
-----
הודעה זו ראויה היתה להמחק בשל סגנונה המכוער, אלמלא שהשיבו לכותב כגמולו. א"ס
צבי וחמיד כתב:מילה בסלע כתב:לדמותו הציורית של הגרי"י פישר יש להוסיף את הקולא המפתיעה שלו לכל המעוברות לאכול בשיעורים גם ביוהכ"פ, דבר שהיה למורת רוחו של הגרי"ש אלישיב. ומכאן אולי נבעה התבטאותו לר' שלמה גרליץ בעת שחלה סבו והוא בא לשאול מהגריש"א אם לסמוך על סגולותיו של הגריי"פ, על כך ענה לו: ווער, פישר, פישר, ער דארף אליין אסגולע.
עוד דברים בגו אלא שאין ברצוני לקלקל לחברי הפורום את מעט אמונת החכמים שנשארה בהם.
ב. על אמירותיו החריפות של הגרש"פ ניתן להוסיף את דבריו, שהחזו"א על סדר זרעים הועיל לציבור הלומדים יותר מאשר פיה"מ לר"מ. מי שמקבל זאת, שיבושם לו.
אולם יש לי שתי שאלות:
האם העניו ושפל ברך שליט"א אמר פעם על עצמו מילת ביקורת?
מדוע המשפטנים הדתיים לאומיים מעריצים אותו בלא גבול?
-----
הודעה זו ראויה היתה להמחק בשל סגנונה המכוער, אלמלא שהשיבו לכותב כגמולו. א"ס
צדקו הכותבים שראוי ליחד אשכול נפרד על גאון וקדוש כהגרי''י פישר זצוק''ל.
צדקו מאד גם המוחים ואף ידי תיכון עמם.
לגבי הסיפור עם הגריש''א זצ''ל, גם אם הוא נכון, אינו מעיד מאום ומאומה. הגרי''ש יכול לכנות בשם המשפחה גם רבנים גדולים שהחזיק מהם בהחלט, והדברים ידועים. ער דארף אליין אסגולע, גם אם אמר כך, ברר נא באיזה הקשר, ובאיזה מצב בריאותי פיזי היה הגרי''י באותה העת. אח''כ חקור נא את יחס הגריש''א באופן כללי לסגולות.
אחר כל הנ''ל, אין ספק שמילתך תהא בסלע
צבי וחמיד כתב:בסופו של דבר הרבנית אשת הרב פישר לא נתנה לי להכנס אליו, וממש גירשה אותי.
כנראה חסה על בריאותו וכוחותיו מרוב שואלים.
היא אמרה לי שאם אני צריך "סגולה" או רפואה היא יכולה לענות, ואם צריך הלכה שאבוא בשעות נקובות, ואין יוצא מן הכלל.
תוכן כתב:צבי וחמיד כתב:בסופו של דבר הרבנית אשת הרב פישר לא נתנה לי להכנס אליו, וממש גירשה אותי.
כנראה חסה על בריאותו וכוחותיו מרוב שואלים.
היא אמרה לי שאם אני צריך "סגולה" או רפואה היא יכולה לענות, ואם צריך הלכה שאבוא בשעות נקובות, ואין יוצא מן הכלל.
למה לא לומר את האמת? ר' סנדר שפיגל היה לי סיפור ארוך מאד עם פולסא דנורא ועם כל מיני קפידות, ואחת הקרבנות לדבריו, היתה אשת רי"י פישר.
לא ידען כתב:בהפלס, בידיעה על פטירתו של הגאון ר' יצחק גולדשטיין זצ"ל, כתבו את שמו של הגר"ש פישר רק בראשי תיבות ולא במילואם.
כנראה יש כאן סיבה בזה. חבל על זה.
מחולת המחנים כתב:כמדומני שהוזכרה כאן בהבלעה דעתו של הגר"ש פישר לכתוב שם צ'רלי בגיטין כפי הנהוג לכתוב בין בני אדם, ולא כפי שפסקו הגר"מ פיינשטיין ועוד לכתוב טשארלי, מכיון שאין כזה דבר לכתוב אות עם העיצור ', וכך נהוג בבתי הדינים, מלבד הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.
מהו ההסבר בדעתו של הגר"ש פישר בנידון?
הגהמ כתב:מחולת המחנים כתב:כמדומני שהוזכרה כאן בהבלעה דעתו של הגר"ש פישר לכתוב שם צ'רלי בגיטין כפי הנהוג לכתוב בין בני אדם, ולא כפי שפסקו הגר"מ פיינשטיין ועוד לכתוב טשארלי, מכיון שאין כזה דבר לכתוב אות עם העיצור ', וכך נהוג בבתי הדינים, מלבד הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.
מהו ההסבר בדעתו של הגר"ש פישר בנידון?
שאלת חכם חצי תשובה (יש כזה דבר או אין כזה דבר?).
הגהמ כתב:זאת אומרת מר כי אתריה ומר כי אתריה. אצל הספרדים היה נהוג בכ"מ להשתמש בזה (לדוגמא: פלאג'י) ולכן גם בגיטין הנהיגו לכתוב כן. מאידך, אצל האשכנזים לא נהגו לכתוב כן לכן נמנעו לשנות בנוגע לגיטין. אמור מעתה, היום שכולם משתמשים בזה, סבר הגר"ש שכן ראוי לכתוב בגיטין (עכ"פ כנ"ל).
וונדרבר כתב:שם המשפחה "פלאג'י", ששם בתורקיה (ובשאר ארצות דוברי הלאדינו) כשכותבים ג' מבטאים "פלאטשי", PALATCHI. (וכך הוא המבטא בלאדינו כשכותבים ג' מבטאים "טש").
מחולת המחנים כתב:הספרדים שמנהגם מקדם לכתוב אותיות גימ"ל וצד"י עם העיצור '.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים