מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי שבע » ה' ספטמבר 01, 2016 12:23 am

מצאתי בכתב-יד לאחד מהראשונים (מן המאה הראשונה לאלף הששי) - אשר לא נדפס עדיין, אודות דברי רשב''י הנודעים: ''יכולני לפטור את כל העולם מן הדין וכו' ואלמלא יותם בן עוזיהו עמנו - מן העולם ועד העולם'', וזה לשונו:

''ומה שצרף ר' שמעון לזה [ליותם] עמו יותר מישי אבי דוד, או מאותם שמתו בעטיו של נחש,
נ''ל משום דהוא יותר רבותא כשהמלך אינו חוטא -
שלבו גס עליו יותר משאר העם''.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי יגאל10 » ה' ספטמבר 01, 2016 12:26 am

ר' רבינו בחיי עה"פ אשר נשיא יחטא

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי עקביה » ה' ספטמבר 01, 2016 12:38 am

המלך יותם אינו נמנה בין אלה שמתו בעטיו של נחש, ומ"מ הוא יוצא דופן, שכן הוא המלך היחיד בכל מלכי ישראל ויהודה שלא נאמרה עליו בתנ"ך אף מילת ביקורת.

כמש"כ המפרש (המכונה רש"י) לד"ה:
רש"י דברי הימים ב פרק כז
(ב)
ככל אשר עשה עזיהו אביו - הטובות שעשה אביו וזהו שאמר רבי שמעון בן יוחאי במסכת סוכה אלמלא יהי' אברהם אבינו מקבל עליו כל עונות הדורות עד לו אני הייתי מקבל עלי חטאי הדורות מאברהם עד לי ואם היה יותם בן עזיהו עמי היינו מקבלין עלינו מאברהם ועד סוף הדורות שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם, דוד רק באוריה החתי שלמה נשיו הטו לבבו ורחבעם עזב את תורת ה', אביה וילך בכל חטאת אביו, אסא הוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ונתן הנביא בית המהפכת, יהושפט נתחבר לרשע יהורם הרג אחיו אחזיהו אמו יועצתו להרשיע יואש הרג זכריה ונעשה קדש אמציה השתחו' לפסילי שעיר עזיהו נכנס להיכל להקטיר אחז הלך בדרכי מלך ישראל וגם עשה מצבות לבעלים חזקיה גבה לבו ויהי עליו קצף ועל שלשה לא הודו לו, מנשה עשה הרע בעיני ה' יאשיהו לא שמע דברי נבואה מפי אלהים צדקיה עשה הרע בעיני ה' ולא נכנע מפני ירמיה אבל יותם לא נמצא בו שום דופי (כך אמר לי ר' אלעזר בר משה):

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ספטמבר 01, 2016 12:58 am

אכן, ושמו ומהותו זהים, כמובן מלבד ההסתייגות הקבועה: "רק הבמות לא סרו...".
אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' ספטמבר 01, 2016 2:00 am

לייטנר כתב:אכן, ושמו ומהותו זהים, כמובן מלבד ההסתייגות הקבועה: "רק הבמות לא סרו...".

אכן, מעודי תמהתי על פירוש זה (המיוחס לרש"י), ש"רק הבמות לא סרו" הוא פגם של חוסר מחאה בחטא של כריתות, ואיך ע"פ זה יהיה יותר מדוד המלך ויותר מחזקיהו ויאשיהו שביערו את כל הבמות.
נסיתי פעם לתרץ באיזה אופן של 'ווארט' חסידי, אבל תירוץ הולם לפי הפשט לא מצאתי.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי יגאל10 » ה' ספטמבר 01, 2016 2:10 am

לייטנר כתב:אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?


רמ"י חרל"פ.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ה' ספטמבר 01, 2016 5:33 pm

יגאל10 כתב:
לייטנר כתב:אגב, מי העיד על עצמו שנשמתו היא נשמת יותם?


רמ"י חרל"פ.

איפה כתוב ככה?

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי יגאל10 » ה' ספטמבר 01, 2016 6:18 pm

כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..

שכניה בן יחיאל
הודעות: 113
הצטרף: ה' דצמבר 24, 2015 2:59 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי שכניה בן יחיאל » ה' ספטמבר 01, 2016 7:59 pm

עיין שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן לב

.... דאין ספק אצלי שאסור לנתוץ אבן מבמה לא מיבעיא בשעת היתר הבמות אלא אפילו בשעת איסור במות משנבנה בהמ"ק מ"מ אותם הבמות שנבנו בשעת היתר נ"ל שאסור לנתוץ מהם שום דבר ושהע"ה השאירם ולא הרסם כלל:

ובזה יובן מה שצע"ג על מלכי יהודה החסידים אשר נאמר בדורם רק הבמות לא סרו עוד העם מזבחים ומקטרים בבמות והיה נוהג מנהג זה עד שבא חזקי' מלך יהודה הוא הסיר כל הבמות להציל העם מחיוב כרת דקדשים בחוץ, וק' מ"ט לא עבדו כן קמאי דקמאי, ועל נחש הנחשת אחז"ל [חולין ו' ע"ב] מקום הניחו לו להתגדר בו והראשונים פירשו טעם של מלכי יהודה משום שלא רצו לשלוח יד במעשי ידיו של מרע"ה אבל על הבמות קשיא, אע"כ היינו טעמא כי מדינא היה אסור לנתוץ אותם שנבנו לשם ה' בשעת היתר במות וכיון שעמדו על עמדם לא עצרו כח המלכים להשבית העם מלהקריב בתוכם קדשים בחוץ, וחזקי' מלך יהודה סבר למיגדר מילתא שאני כמו גבי נחש הנחשת, או ס"ל נהי דשהע"ה כדין עביד שלא הסירם בשעת בנין בהמ"ק מ"מ אח"כ אחר שנכשלו בם רבים והקריבו בחוץ נעבדו בהו עבירה ממילא הותרה הנתיצה ונתחללו מקדושתם, ותי' זה צ"ע קצת מכלים שהזניח אחז וגנזם חזקי' וסיעתו עיין בע"ז נ"ב ע"ב, ולמה לא התיכם ועשה מהם כלים אחרים אע"כ נשארו באיסור נתיצה.......

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי לייטנר » ה' ספטמבר 01, 2016 9:02 pm

יגאל10 כתב:כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..

הד הרים פ'.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי יגאל10 » ו' ספטמבר 02, 2016 1:04 am

האם יש עוד אי מי בדור האחרון שחצב מחצב סוד הנשמות?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' ספטמבר 02, 2016 11:28 am

החכם הר' אברהם אנתבי (אדס, סבו של הרב יהודה אדס) ראה בחלומו שר' יהודה פתיה היה גלגול מהנוב"י
נערך לאחרונה על ידי ר_חיים_הקטן ב ש' ספטמבר 03, 2016 9:01 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 02, 2016 11:38 am

ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.


ועל רבו רבי עבדאללה סומך שהוא תיקון אחז

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 02, 2016 11:58 am

ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.

מה המקור?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי לייטנר » ו' ספטמבר 02, 2016 12:24 pm

לייטנר כתב:
יגאל10 כתב:כך זכורני. נחכה לליטנר שיתן מ"מ מדוייק..

הד הרים פ'.

ושם גם כתב שמקור נשמת רבו הראי"ה היא חזקיהו (שאגב, זה גם השם שהוסיפו לו בחוליו אשר מת בו).

לב חיים

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 2:47 am

ר_חיים_הקטן כתב:החכם הר' אברהם אנתבי (אדס, סבו של הרב יהודה אדס) ראה בחלומו שר' יהודה פתיה היה גלגול מהנוב"י

תיקון טעויות .ענתבי ולא אנתבי.עדס ולא אדס.

לב חיים

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 2:50 am

בברכה המשולשת כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:הבן איש חי אמר על תלמידו הרב יהודא פתייה שהיה גלגול נשמת בעל הנודע ביהודה.


ועל רבו רבי עבדאללה סומך שהוא תיקון אחז

ספר בניהו בן יהוידע על סנהדרין דף צ/א
"ומדברים האלה תבין ותלמוד לכמה עניינים והוא, שזה קרוב לחמישים שנה חלם חכם אחד חסיד ומקובל פה עירנו על חכם רשום שהיה עודנו חי פה עירנו שהוא גלגול אחז מלך יהודה, ראה כמה שנים יש מזמן אחז עד דורות אלו, ועדיין לא נשלם התיקון בגלגול, ועוד אגיד לך חידוש אחר כי מקרוב חלם תלמיד חכם אחד פה עירנו על תלמיד חכם וירא שמים אחד השי"ת יאריך ימיו ושנותיו שהוא גלגול אחאב מלך ישראל, וזה התלמיד חכם אשר חלמו עליו חלום זה היה קשה בעיניו הדבר הזה שהוא גלגול אחאב שנמנה בכלל הנזכרים והיה מצטער על זה, ואמרתי לו אל תצטער, חדא, כי ודאי אתה יש לך נפש שלך ורק חלק אחד מנפש אחאב נתגלגל בך, ועוד מי זוטר בעיניך אחאב שהיה מדורות הראשונים אשר נפשם היתה גדולה מאד, והמתגלגל הוא רק חלק הטוב, ומי יודע אם יש בדור זה אחד שקול כנגד חלק הטוב של אחאב שנתגלגל בך, ואמרתי לו השי"ת יאריך ימיך ושנותיך לטובה ולשלום ויעזרך לתקן נפש עצמך ונפש המתגלגלת בך אמן כן יהי רצון:

אור החכמה
הודעות: 63
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי אור החכמה » ד' אוגוסט 28, 2019 12:07 am

דברי מור אבא הגרי"ח סופר שליט"א בקונטרס אורייתא סימן א' בפתגמא דנא
11.pdf
(276.26 KiB) הורד 377 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 16, 2019 9:23 pm

בפי' ר"ח בסוכה שם כ' "רשב"י היה במערה י"ג שנה ונראה לו בדרך מראות אלהים גודל כבודו והיה יודע בעצמו שהוא חסיד גדול והיה אומר ... ואילמלי יותם כו' ולמה יותם לפי שנתברר לו כי לא קבל מזכיותיו בעוה"ז כלום שכל צדיקים קבלו בעוה"ז מעין השמור להן לעוה"ב ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים".

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי אורח » ד' אוקטובר 16, 2019 11:44 pm

בפי' ר"ח בסוכה שם כ' "רשב"י היה במערה י"ג שנה ונראה לו בדרך מראות אלהים גודל כבודו והיה יודע בעצמו שהוא חסיד גדול והיה אומר ... ואילמלי יותם כו' ולמה יותם לפי שנתברר לו כי לא קבל מזכיותיו בעוה"ז כלום שכל צדיקים קבלו בעוה"ז מעין השמור להן לעוה"ב ור' שמעון ובנו ויותם לא קבלו בעוה"ז לפיכך היתה להם זכות גדולה משאר הצדיקים".

כבר הובא בדברי הגריח"ס שליט"א לעיל

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ''אלמלא יותם בן עוזיהו עמי''

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 26, 2023 7:19 pm

עקביה כתב:המלך יותם אינו נמנה בין אלה שמתו בעטיו של נחש, ומ"מ הוא יוצא דופן, שכן הוא המלך היחיד בכל מלכי ישראל ויהודה שלא נאמרה עליו בתנ"ך אף מילת ביקורת.

כמש"כ המפרש (המכונה רש"י) לד"ה:
רש"י דברי הימים ב פרק כז
(ב)
ככל אשר עשה עזיהו אביו - הטובות שעשה אביו וזהו שאמר רבי שמעון בן יוחאי במסכת סוכה אלמלא יהי' אברהם אבינו מקבל עליו כל עונות הדורות עד לו אני הייתי מקבל עלי חטאי הדורות מאברהם עד לי ואם היה יותם בן עזיהו עמי היינו מקבלין עלינו מאברהם ועד סוף הדורות שבכל המלכים שלפניו ולאחריו מצינו בהם חטא חוץ מיותם, דוד רק באוריה החתי שלמה נשיו הטו לבבו ורחבעם עזב את תורת ה', אביה וילך בכל חטאת אביו, אסא הוציא כסף וזהב מאוצרות בית ה' ונתן הנביא בית המהפכת, יהושפט נתחבר לרשע יהורם הרג אחיו אחזיהו אמו יועצתו להרשיע יואש הרג זכריה ונעשה קדש אמציה השתחו' לפסילי שעיר עזיהו נכנס להיכל להקטיר אחז הלך בדרכי מלך ישראל וגם עשה מצבות לבעלים חזקיה גבה לבו ויהי עליו קצף ועל שלשה לא הודו לו, מנשה עשה הרע בעיני ה' יאשיהו לא שמע דברי נבואה מפי אלהים צדקיה עשה הרע בעיני ה' ולא נכנע מפני ירמיה אבל יותם לא נמצא בו שום דופי (כך אמר לי ר' אלעזר בר משה):

א. חסרים שם כמה מלכים:
עתליה - המלכה המרשעת...
אמון, יהואחז, יהויקים, יהויכין - כנראה דמויותיהם מספיק ברורות למי שלומד תנ"ך כך שאין צורך לפרט.
ועצ"ע.

ב. גם איש-בושת בן שאול לכאורה לא נמצא בו פגם (עכ"פ לא במזיד), וצ"ע.

ג. ייתכן שיש עוד ממלכי ישראל שלא נאמרה עליהם ביקורת מפורשת, אם כי בפשטות כולם הלכו בדרכי ירבעם וכו'.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 762 אורחים