- [2081]קדושת_ציון_ראה.pdf
- (1.99 MiB) הורד 612 פעמים
עקרונות היסוד של אגודת "קדושת ציון"
א. ארץ ישראל ויישובה, אינה מצוה צדדית, וכמו כן אינו שכר צדדי לעם ישראל. ארץ ישראל כשהיא בשלימותה, היא המקום שבו מתקיימת התורה בצורתה האידיאלית והמושלמת, בה מתקיים הקשר המושלם בין הקב"ה לישראל, בין ישראל לתורה, ובין שלושתם [אורייתא, קוב"ה, וישראל] לחיים כאן עלי אדמות. מסיבה זו אנו רואים שהתורה כולה מתחילתה ועד סופה עוסקת בארץ ישראל, וממקמת אותה במרכז ענייניה. מסיבה זו מצאנו לחז"ל בסוף מס' כתובות, שהעמידו עניין זה של א"י, כדבר הכולל את כל התורה כולה, ואת המבטלה שקלו כעובד עבודה זרה.
ב. זכו הדורות שלפנינו, שבהם בחר ה' לקיים את הבטחתו, ולהראות דרכם ש'דבר אחד מדבריו אחור לא ישוב ריקם,' זכו לשוב לארץ ישראל בקהל גדול, בעם רב ועצום, תחת שלטון שלא היה כמוהו מלאחר מלכות שלמה המלך ע"ה, ואילו פינו מלא שירה כים אין אנחנו מספיקים להודות לאלקינו, אלקי ישראל, על כל הטובה אשר עשה עמנו.
ג. אמנם מאידך, כגודל השמחה כן גם גודל הצער, היות ולפני מאתיים שנה החל תהליך ארוך בעם ישראל של התחלנות ופריקת עול תורה, תהליך שהחל בהשכלה, ברפורמה, ובציונות, תהליך שהסתיים עם חזרת עם ישראל לארצו, שמני אז עומדים היראים לדבר ה' מן העבר האחד, ופורקי העול מן העבר האחר, ובאופן כללי אינם קרבים זה לזה, הללו מועטים והללו מרובים. מכיון שכך, רחוקים אנו מלראות את עצמנו, ואת עם ישראל כולו, במצב המושלם, לו ציפינו כל משך הגלות הארוכה. ואדרבה, המצב בו 'מנהיגי העם' וראשי המדינה הינם רשעים פורקי עול תורה וחוקותיהם אינם כפופים לחוקי התורה הוא מצב של חילול ה' וקלקול שלא היה כמותו מעולם.
ד. אמנם, אף כי המצב רחוק מלהיות מושלם, הבדל גדול יש בין דורנו שחזר לארץ הקודש, לבין הדורות שעדיין היו בגלות, הבדל יסודי מאוד בכל היחס שלנו לקב"ה ולעם ישראל ולתורתם, והוא, שבזמן הגלות לא היה לנו מה לעשות בשביל לחזור למצב נשגב זה של עם ישראל בארה"ק. באותן תקופות עדיין לא הגיעה שעתם של ישראל להיגאל מאומות העולם. ואילו בתקופתנו הגיע הזמן, ואכן שבנו כולנו לארצנו, עתה בידנו להקים כאן ממלכת כהנים וגוי קדוש, כדבר ה' ביד נביאיו, וכשאיפת כל ישראל שבכל הדורות. עתה ביד עם ישראל ישנה האפשרות לחזור לקיום התורה כולה בשלמות.
ה. אבחנה זו, יותר משהיא משמחת ומעצימה, היא מחייבת ודורשת, היא דורשת מאתנו דרישה עולמית, דרישה שאכן נקים כאן את עם ה' בצורתו השלמה והמתוקנת, כאשר תורתנו היא המנווטת את עמנו בכל ערכי החיים, ובכל שאלותיהם, בכל הדילמות ובכל ההכרעות. אבחנה זו דורשת מכל אשר בשם ישראל יכונה [בין אם הוא מודה בייעוד הנשגב הלזה, בין אם הוא מתכחש לו, ובין אם אינו יודע מה זה אומר, שהרי סוף סוף כולנו יחד כלולים בברית עם ה,' ואין לנו אפשרות לחמוק ממנה] להעריך היטב היכן הוא אוחז מבחינת מטרה נעלה זו, ולעשות ככל אשר ביכולתו לקדם את עצמו ואת עמו, כל אחד כפי יכולת השפעתו לכיוון מטרה נעלה זו.
ו. כמובן, שתחילה לכל עלינו להתקדם למצב בו הארץ הנמצאת כבר בידי עם ישראל, תונהג על פי תוה"ק, ושיראי ה' הנאמנים יתוו את דרכה, וזה ה'יישוב ארץ ישראל' היותר גדול. אמנם כמובן שיחד עם זאת אין לנו לשכוח את המטרה בצורתה המושלמת, שכל הארץ לגבולותיה סביב תהיה בידי מדינה המונהגת ע"פ התורה הקדושה, ושנזכה לראות את הר בית ה' בראש ההרים, וינהרו אליו כל הגויים לשם ה' אלוקי ישראל לירושלים.
ז. ההתקדמות שאנו החרדים לדבר ה' יכולים לקדם בפועל, היא כאשר נעסוק בתוה"ק בצורה מודעת, שעם תורה זו אנו צריכים לנהל כאן את החיים כולם, ואת העם כולו, וממילא נתייחס בלימודנו לכל השאלות העולות מהשטח, לכל השאלות הערכיות העכשוויות, ונשיב עליהן תשובות תורניות, ועי"ז אט אט תהיה לנו מערכת שלמה של חוקה על פי התוה"ק, שאותה נשאף ליישם על אדמת הקודש.
ח. וכשם שצריכים אנו להוציא מהתורה את הצורה הראויה כיצד לנהל מדינה, כן צריכים אנו להוציא מהתורה ומרוחה את הצורה הנכונה איך להקים כאן עם שלם הקשור לתורה בכל נימי רוחו ונפשו. היות ולכל עם יש תרבות וחיי רוח, כן אנו צריכים להעמיד את הרוח הזאת מהתורה ולהפיח אותה בכל שכבות העם. דברים אלו הם הדברים שאנו יכולים לעשות בפועל בשביל לקדם את עם ישראל לכיוון מטרתו הנעלה של ממלכת כהנים וגוי קדוש לה.'
ט. הלכך שמה לה אגודת 'קדושת ציון' למטרה, לעורר עניינים אלו, להדגיש את החסד שעשה עמנו ה' כשהחזירנו לארצנו, ולעורר על כך שעתה לאחר שהקב"ה עשה את חלקו, עיקר התיקון מוטל עלינו.
י. כמו כן הננו מודיעים מעל במה זו, שכל מי שנשאו לבו אותו לקרב אל המלאכה ולקדם בדרך כלשהי את המציאות לכיוון מטרה נשגבה זו, נשמח להיות בעזרו ככל אשר נוכל. נשמח לשתף פעולה עם כל גוף או ארגון, קבוצה או אדם פרטי, הלוקחים על עצמם לקדם עניינים אלו. וכן נשמח לפרסם מאמרים המבהירים נקודות אלו, ומבררים נושאים חשובים אלו. ויה"ר שנזכה כולנו יחד לעשות רצונו ולעבדו בלבב שלם, עד שיתקיים בנו הכתוב 'כי עם קדוש אתה לה' אלקיך.'
מוישי כתב:אינני מבין דבר אחד:
מלבד נכונות וחשיבות הדברים הנוגעים ללימוד ענייני ארץ ישראל על פי רבותינו בעלי הגמרא והראשונים. הרי רוב גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה (?), החכמים מאיתנו עשרות מונים, התנגדו לפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון, ולדרכם המעשית. ובזה גם אנשי האגודה מודים (?), אלא שעניינם הוא להפיץ את משנתם האידאולוגית, התורנית, המעשית וכו' וכו'.
אב בבינה כתב:
מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו
שכניה בן יחיאל כתב:בתקנות היסוד של האגודה נכתב על הצורך לנהל כל דבר ציבורי ע"פ התורה, ועל הצורך ללמוד כיצד ניתן לנהל מדינה תורנית בכל עניני הציבור.
הדבר ידוע שבאופן טבעי אין זה הלכה למעשה להיום, ואין לנו תכניות מעשיות כיצד לפעול לכך בעשרות השנים הקרובות..
שכניה בן יחיאל כתב:אמנם מה שם ניתן לעשות כעת שעל כל החלטה עירונית בערים חרדיות תכתב תשובה הלכתית שתבאר את ההחלטה.
שכניה בן יחיאל כתב:כוונתי שאין תכניות מעשיות כיצד לקחת את השלטון
אמנם מה שם ניתן לעשות כעת שעל כל החלטה עירונית בערים חרדיות תכתב תשובה הלכתית שתבאר את ההחלטה...
איש גלילי כתב:מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו
תביא בבקשה מקורות להנחות שהנחת בפשטות, ונוכל לדון בהם.
מקורות לצד השני יש מספיק גם בעלון הזה, וגם אתה בעצמך אינך מסתפק בזה כמו שהגדרת את זה: "הפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון" ו"דרכם המעשית". וכידוע לך בראשות ה'אגודה' עמדו מספיק "גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה".
מוישי כתב:איש גלילי כתב:מוישי כתב:יש ויכוח מי סובר מה?
אדרבה, תחכימנו
תביא בבקשה מקורות להנחות שהנחת בפשטות, ונוכל לדון בהם.
מקורות לצד השני יש מספיק גם בעלון הזה, וגם אתה בעצמך אינך מסתפק בזה כמו שהגדרת את זה: "הפרשנות של האגודה למאורעות הדור האחרון" ו"דרכם המעשית". וכידוע לך בראשות ה'אגודה' עמדו מספיק "גדולי ישראל מעצבי ההשקפה של בני התורה".
אני עומד על כך שדעת גדולי ישראל שאינם נמנים על חוגי המזרחי ואינם קשורים לגריש זילברמן, אין דעתם על מאורעות התקופה כדעת אגודת קדושת ציון. אני יכול למנות כאן ראשי ישיבות ועוד שמוסרים כך בשמם, אבל באמת שאין לי עניין חשכנע מישהו בכך, אלא רק הבעתי את תמיהתי על העוז של העלון לזייף כך את דעת האבנים המובאים בציטטות ולהעלים מהציבור הקוראים את דעתם של גדולי ישראל בעניין.
אגב, באמת מעניין אותי מיהם גדולי ישראל שעמדו בראשות האגודה. ולמה כתבת עמדו ולא עומדים ושמא ט"ס?
איתן כתב:לא מזמן פתחו כולל שהיה קשור לאגודת קדושת ציון. הם למדו הלכות המקדש הלכה למעשה. לא כמו הרבה חרדים שיכולים ללמוד הלכות הבאת קורבנות למקרה ופתאום בן רגע מקדש ירד מן השמים ויצטרכו לדעת איך מקריבים, אך לעולם אפילו לא יחשבו ללמוד איך אפשר לבנותו בידיים, שהרי אין צורך בכך.
שומע ומשמיע כתב:איתן כתב:לא מזמן פתחו כולל שהיה קשור לאגודת קדושת ציון. הם למדו הלכות המקדש הלכה למעשה. לא כמו הרבה חרדים שיכולים ללמוד הלכות הבאת קורבנות למקרה ופתאום בן רגע מקדש ירד מן השמים ויצטרכו לדעת איך מקריבים, אך לעולם אפילו לא יחשבו ללמוד איך אפשר לבנותו בידיים, שהרי אין צורך בכך.
יש מכון תורת הקרבנות, שלומדים בו 'הרבה חרדים' בהיקף ובעיון את כל סדר קדשים הלכה למעשה, וברוך ה' מגבירים חיילים לעניין, ויש גם גיליון עם דיונים ערים. [וגם אני הקטן זכיתי לפרסם כמה סיכומי הלכות].
בכל מקרה הרבה חרדים לומדים את כל התורה לאו דווקא הלכה למעשה.
[חוץ מזה כתבת לא ברור, שהרי לגבי לבנותו באמת אין צורך בכך, וכנראה התכוונת להלכות אחרות].
מוישי כתב:לגבי בניין ביהמ"ק, נחלקו הראשונים אם יבנה בידי אדם או ירד משמיים
קו ירוק כתב:ולפי הרמב"ם נחלקו בו חכמים ולא ידע אדם מה שיהיה עד שיהיה
קו ירוק כתב:סתם כך, כל אדם/עלון שבחר לו מצווה אחת להתעסק בה (לא תחום אחד כמו נזיקין, אלא מצווה אחת או ענין אחד), וזו כל התורה כולה בשבילו, זה בעייתי במקצת...
עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו
בברכה המשולשת כתב:עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו
אכן יש שיטה בין רבותינו דעיקר השכר הוא בעוה"ז (כי הוא לכלל ישראל וגם כי הוא הרבה יותר מופתי ופלאי, שיש שכר בעולם הגשמי על מעשים רוחניים עליוניים), והשכר בעוה"ב (שהוא לפרטים וגם הוא מחודש פחות כי כך טבע השי"ת שמעשה רוחני שכרו רוחני) הוא אכן משני לו
עוד יהודי כתב:בברכה המשולשת כתב:עוד יהודי כתב: ובדרך זו גם אפש"ל שעיקר השכר על המצוות הוא השכר בעולם הזה, והשכר בעולם הבא הוא דבר הרבה יותר שולי, וכך יוצא לכל מי שלומד פשוטו של מקרא בלי לתת לחז"ל לבלבל אותו
אכן יש שיטה בין רבותינו דעיקר השכר הוא בעוה"ז (כי הוא לכלל ישראל וגם כי הוא הרבה יותר מופתי ופלאי, שיש שכר בעולם הגשמי על מעשים רוחניים עליוניים), והשכר בעוה"ב (שהוא לפרטים וגם הוא מחודש פחות כי כך טבע השי"ת שמעשה רוחני שכרו רוחני) הוא אכן משני לו
ולזה אתה שם מגמתך באשר אתה עמל כל ימי חייך?
צולניק כתב:קיבלתי במייל, במעלת קדושת ארץ ישראל
מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון?
מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון? יש למישהו? אפשר להעלותו?
פלגינן כתב:מוישי כתב:נגדי למה? לקדושת ציון? יש למישהו? אפשר להעלותו?
במקרה קיבלתי. אין לי שום ידע ומידע באשר לתוכן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים