פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:כמדומני דעת הריף בסוגיא ברכות י"ב בנקט כסא דשכרא היא שפשוט לו שאם טעה במה שבידו בעת שהזכיר את השם ובסוף הברכה שם לב שבידו שכרא וברך שהכל שבוודאי יצא, וכל הספק של הגמרא הוא במקרה שסיים בפיו על פי טעותו במחשבתו ורק רוצה לתקן בתוך כדי דיבור. וגם בזה מכריע השו"ע סימן רט סעיף א ושם במשנ"ב שיצא בדיעבד משום סב"ל.
העולה לן לכאורה הוא שלדעת הריף כאשר גומר בפיו את הברכה הראויה אין בכך כל בעיה, והטעם הוא לכאורה שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה, ולכן אם טעה גם באמירה שהמשיך בטעותו גם באחרונה, יש ספק אולי לא יכול לתקן מחשבתו הראשונה בתיקון של תוך כדי דיבור.
ואם כנים הדברים שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה לפי דעת הריף שנפסקה בשו"ע כדאי מאד לגמור ברכה הנדרשת לו בפיו, כי באופן זה יתקן גם את מה שחשב בטעות בעת אזכרת השם. ולא בדיעבד.
ואגב בקצרה לענין ברכה המחויבת כברכת השחר, לא מהני גם תיקון תוך כדי דיבור, כאשר לא מרוויח מזה. עיי"ש בסימן מ"ו במשנ"ב ס"ק כ.
ומה שכל כך פשוט למר שמזכיר ש"ש בטעות שזה לא כ"כ נורא, האם לזה יש ראיה?
מה שאולי אפשר לומר זה שעל ידי ברוך שם כבוד מלכותו מתקן את הברכה לבטלה, וזה אולי משמע ברמב"ם הל שבועות פי"ב הל י"א שסיים ואמר "כדי שלא יזכר לבטלה". אבל באמת שליבי עדיין מגמגם בזה, האם הרמב"ם מתכוון שמבטל לגמרי את האיסור של ברכה לבטלה או שרק מצמצם את הבזיון לשם השם אך לא מבטל אותו לגמרי.
ובכל מקרה, האם נאמר שאפשר לכתחילה לומר טופס ברכה ובסוף לסיים בברוך שם כבוד מלכותו. זה הרי לא נראה ולא מסתבר, וא"כ מאי שנא בדיעבד? ורק אם נימא שהוא לא מבטל לגמרי את הברכה לבטלה אלא רק מקטין את הביזוי, אז אפשר להבין שישתמש בזה בלית ברירה כאשר כבר ברך אבל וודאי לא לכתחילה.
לא אמרתי שלהזכיר ש"ש לבטלה זה לא כ"כ נורא, אמרתי שלא מסתבר שמי שאכל שום וריחו נודף וכו', כי למה צריכה הברכה ההיא כמו ברכת השחר להפסיד מכך שהוציא ש"ש לבטלה, ובקשר לברכה ההיא אחרי כל הידע שפרש לנו מר, אכתי לא נראה שהוא לכתחילה רק בדיעבד, ואם כן הדרנא לכך שאין ברכת השחר שלך צריכה לסבול את טעויות העבר שלך.
אליהו בן עמרם כתב:הסתפקתי:
לדברי הבה"ל בהלכות ציצית כמדומני בסימן ח' יש פתרון למי שמברך על דבר מסוים ואח"כ יתעורר לו ספק אם ברכה זו מהני לדבר נוסף (שם מדבר בעניין טלית שפשט אותה), והוא שיכוון לפטור רק את הדבר הראשון (ובטלית - עד שיפשטנה) וכך ינצל מחשש ברכה שאינה צריכה על הדבר השני.
על פי זה, מה יהיה הדין אם ברך על מזון מסוים, ויכול להיות שיביאו לו מזון נוסף אח"כ שיש ספק אם הברכה הראשונה פוטרת אותו, ויכול להיות שיביאו לו מזון שבוודאי ברכה ראשונה פוטרת אותו, האם יוכל לעשות תנאי כזה: אם יביאו לי מזון עם ספק פטור - הריני מכוון בברכתי הראשונה רק על המזון הראשון עד גמר אכילתו, ואם יביאו לפני מזון שבוודאי אפשר לפטור בברכה הראשונה אז אני מכוון לפטור גם אותו בברכתי הראשונה ולא להחיל את הברכה רק עד שאגמור את המזון הראשון.
האם שייך בכלל תנאי כזה? או שהוא חייב להחליט האם מברך עכשיו רק עד גמר אכילתו הראשונה, כיון שלא שייך להתנות ב"כוונה" זו.
אשמח לסברא טובה עם מקורות.
אליהו בן עמרם כתב:הסתפקתי:
לדברי הבה"ל בהלכות ציצית כמדומני בסימן ח' יש פתרון למי שמברך על דבר מסוים ואח"כ יתעורר לו ספק אם ברכה זו מהני לדבר נוסף (שם מדבר בעניין טלית שפשט אותה), והוא שיכוון לפטור רק את הדבר הראשון (ובטלית - עד שיפשטנה) וכך ינצל מחשש ברכה שאינה צריכה על הדבר השני.
על פי זה, מה יהיה הדין אם ברך על מזון מסוים, ויכול להיות שיביאו לו מזון נוסף אח"כ שיש ספק אם הברכה הראשונה פוטרת אותו, ויכול להיות שיביאו לו מזון שבוודאי ברכה ראשונה פוטרת אותו, האם יוכל לעשות תנאי כזה: אם יביאו לי מזון עם ספק פטור - הריני מכוון בברכתי הראשונה רק על המזון הראשון עד גמר אכילתו, ואם יביאו לפני מזון שבוודאי אפשר לפטור בברכה הראשונה אז אני מכוון לפטור גם אותו בברכתי הראשונה ולא להחיל את הברכה רק עד שאגמור את המזון הראשון.
האם שייך בכלל תנאי כזה? או שהוא חייב להחליט האם מברך עכשיו רק עד גמר אכילתו הראשונה, כיון שלא שייך להתנות ב"כוונה" זו.
אשמח לסברא טובה עם מקורות.
יאיר כתב:אשכול לשאלות פשוטות למי שאין את פנאי/חשק/כח לטרוח, לעיין לחפש ולמצוא את הדין בהלכה ו/או באוצר.
*כל מי שיש לו שאלה מוזמן לכותבה ולהעלותה לכאן.
ולעונים ולמשיבים תהא ברכה ממרומים.
עושה חדשות כתב:יאיר כתב:אשכול לשאלות פשוטות למי שאין את פנאי/חשק/כח לטרוח, לעיין לחפש ולמצוא את הדין בהלכה ו/או באוצר.
*כל מי שיש לו שאלה מוזמן לכותבה ולהעלותה לכאן.
ולעונים ולמשיבים תהא ברכה ממרומים.
גבר עלי כעת יסו"ד העפ"ר, אפנה לעזרתכם.
-ראיתי נוהגים להתחיל קדיש תתקבל במעריב, או חזרת הש"ץ בשחרית ומנחה, כאשר יש תשעה שסיימו שמו"ע. לא מסתפקים בפחות, ולא מחכים ליותר. האם כך הוא הדין?
-המתפלל בקביעות נוסח אשכנז, וכעת הוא בביהכנ"ס של נוסח ספרד, או להיפך. אומר עם הציבור כנוסחתם או כנוסחתו?
-ביהכנ"ס שאינו מכוון כלפי ירושלים כראוי, האם מותר וראוי להטות לצד המדוייק יותר, ולא כשאר המתפללים, או שזה נקרא 'להתגודד'?
תודה רבה.
עושה חדשות כתב: המתפלל בקביעות נוסח אשכנז, וכעת הוא בביהכנ"ס של נוסח ספרד, או להיפך. אומר עם הציבור כנוסחתם או כנוסחתו?
עושה חדשות כתב:יאיר כתב:אשכול לשאלות פשוטות למי שאין את פנאי/חשק/כח לטרוח, לעיין לחפש ולמצוא את הדין בהלכה ו/או באוצר.
*כל מי שיש לו שאלה מוזמן לכותבה ולהעלותה לכאן.
ולעונים ולמשיבים תהא ברכה ממרומים.
גבר עלי כעת יסו"ד העפ"ר, אפנה לעזרתכם.
-ראיתי נוהגים להתחיל קדיש תתקבל במעריב, או חזרת הש"ץ בשחרית ומנחה, כאשר יש תשעה שסיימו שמו"ע. לא מסתפקים בפחות, ולא מחכים ליותר. האם כך הוא הדין?
-המתפלל בקביעות נוסח אשכנז, וכעת הוא בביהכנ"ס של נוסח ספרד, או להיפך. אומר עם הציבור כנוסחתם או כנוסחתו?
-ביהכנ"ס שאינו מכוון כלפי ירושלים כראוי, האם מותר וראוי להטות לצד המדוייק יותר, ולא כשאר המתפללים, או שזה נקרא 'להתגודד'?
תודה רבה.
לבי במערב כתב: עמ"ש בשלה"ק סי' ט' במסקה"ש ס"ק ג' בשם הש"א".
מהו המ"מ שבסוף (שורת הר"ת שהדגשתי)?
יש"כ מראש ותודה גדולה לכל העונים ומגיבים.
מה שנכון נכון כתב:לבי במערב כתב: עמ"ש בשלה"ק סי' ט' במסקה"ש ס"ק ג' בשם הש"א".
מהו המ"מ שבסוף (שורת הר"ת שהדגשתי)?
יש"כ מראש ותודה גדולה לכל העונים ומגיבים.
בשלחן הקריאה, במסגרת השלחן (כצ"ל), בשם השערי אפרים.
סורגים כתב:בת' שבות יעקב (ח"ג סי' ע"ז) אשה לא תטבול כשאין בעלה בעיר משום חשש דיבוק רוח, ואם טבלה בדיעבד תניח אצלה תינוק או תניח סכין תחת הכר עיי"ש. ועיין מנחת יצחק שכתב דהה"ד כשבעלה בעיר.
יאיר כתב:אני שואל כאן (לא קראתי את כל האשכול הנוגע בנושא):
האם השעון של חברת המים 'שעון גלאט' שעון שלא מעביר את הנתונים בשבת, באמת פותר את הבעיה או שיש בעיה עם השעון הראשי של הבנין (שבו לא מותקן שעון גלאט)? אבקש תשובה רק ממי שבקי בזה בפרטי המציאות ובהלכה.
שו"ת משנה הלכות חלק יג סימן כב
ובדבר שאלתו עוד כשמוציאין ב' ספרי תורה וגומרין הקריאה בראשון על איזה צד מניחין הס"ת השניה קודם שאומרין קדיש ומסלקין הראשונה.
הנה המנהג בזה להניח הס"ת השניה על יד הבעל קורא והמקור לזה עיין רמ"א סוף סי' קמ"ז ביום שיש בו ב' ספרים אין מסלקין הס"ת הא' עד שיניחו ס"ת הב' על השלחן וקצת ראיה הביאו מפסחים פ"ח מקבל את המלא ומחזיר את הריקן כלומר אותו שכבר קרא בה מקבל קודם המלא אותה שרוצה לקרות בה ועיין מג"א שיניח ס"ת הב' על השלחן קודם הקדיש כדי שיאמר הקדיש על שתיהן, וכיון דקיי"ל דאין מעבירין על המצות ממילא צריך להניח הס"ת שיקרא בה מפטיר על יד הבע"ק והראשונה חוצה לה דאם יניח של מפטיר חוצה ואחר הקדיש יקחו אותה יראה כהעברה על המצות עיין מהר"י טורנא דאם פגע בס"ת ראשונה אין להוציא שניה משום דאין מעבירין על המצות ועכ"פ כיון שמביאין לפני הבעל קורא שהוא החזן לקרות בתורה זו מניחין אותה לפניו וע"כ שהוא לפנים מן הראשונה כלומר לצד החזן.
עושה חדשות כתב:האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
עושה חדשות כתב:ראיתי בחזו"א יו"ד סי' ריד שכתב "כיון דאיסור הרבעה אינו בכל בעה"ח אלא במינים מיוחדים".
יבנה כתב:רמב"ם איסורי ביאה א טז כותב בהמה חיה ועוף, ובחינוך רי הזכיר בהמה וחיה. ועי' במנחת חינוך שם שדן לענין עוף ודג.
מנחת חינוך מצוה רי
(א) שלא כו' ובכלל בהמה חי' ג"כ כו'. כ"ה בר"מ ועוד מבוא' שם בפ"א דגם עוף בכלל וכ' הה"מ דיליף זה מסוגיא דב"ק דהרבה דברים דומים לזה דגם עוף בכלל וע"ש בסוגיא דנ"ד ע"ב דצל"ע היטב דנראה דלענין כמה דברים צריך לרבות עוף ע"ש וגם נראה שם מסוגיא דלשום דבר אין חית הים בכלל לא לענין שבת ולא לשאר דברים רק לענין כלאים דהיא אבעיא שם בש"ס ומפשט דשייך כלאים כיון דכתיב למינהו עש"ה בסוגי' ונראה דגם כאן א"ח על חית הים ע"ש בתוס' וע' זבחים פ"ה ע"ב נראה ג"כ דבעוף שייך נרבע וע"ש:
עזריאל ברגר כתב:פרי יהושע כתב:עזריאל ברגר כתב:פרי יהושע כתב:אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?
בגמרא משמע שצריך שיאמר שם ומלכות בכוונה לברך את הברכה הנכונה, ועכ"פ בכוונה לברך ברכה שבדיעבד יכולה להיות במקום הברכה הנכונה, ולכן אם התכוון לברך "בורא מיני מזונות" ונפלו מידו ורוצה לסיים "בורא פרי העץ" - אינו יוצא י"ח אפילו בדיעבד!!!
אבל במקום שיוצא י"ח בדיעבד - למה יעשה ברכתו לבטלה בשביל לברך אח"כ ברכה לכתחילה? וחוששני לו משום "ברכה שאינה צריכה".
"נפל מידו", זה ע"כ דין אחר שהברכה כביכול נתבטלה, דהלא פתח אדעתא דשיכרא וכו' גם הייתה דעתו על מה שאין יוצא בדיעבד בברכה הקודמת ובכל זאת מבואר שבדיעבד אם סיים נכון מהני ליה.
ולעניינינו אכתי בדעתי אעמוד [כל שאין ראיה להפך], שעדיפה ברכה שאני מחוייב בה טובה, מאשר הזכרה שאמרתי בטעות, דההיא מאי דהוה הוה, וברכה שאינה צריכה זה בוודאי לא, דהלא מחוייב הוא ועומד, ומה לי אם בטעות הזכיר ש"ש לחינם.
בסוגיית פתח אדעתא דשיכרא מבואר שאינו יוצא י"ח אא"כ יש שייכות בין הברכה שהתכוון לברך ובין הברכה שסיים בפועל.
שמעתי ממו"ר זצ"ל שאדם שהתחיל ברכה וכבר הגיע לאלוקינו (כך שלא שייך לומר למדני חוקיך) בד"כ אומרים ברוך שם וכו', אמר מו"ר זצ"ל מכיוון שיש דעה שמובאת באו"ח סימן מ"ו שיש מברכים בברכות השחר, ברכת: 'מגביה שפלים', אעפ"י שלא נפסק כן להלכה, אבל אדם שכבר בירך ברכה לבטלה במקום לומר ברוך שם שזה סוג של כפרה, שימשיך ויסיים את ברכת מגביה שפלים ואז יאמר אח"כ ברוך שם וכו'. אפשר לעשות זאת פעם אחת ביום עד חצות הלילה, ועוד פעם מחצות לילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים