מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ד' יולי 13, 2016 7:29 pm

איני יודע אם לכך התכוונת אבל בהפטרת חקת כתוב על יפתח.

ובקרח ובלק פתיחת פי האדמה (הארץ) ופתיחת פי האתון. ("ויפתח ה' את פי האתון". חשבתי ע"ז לפני שקראתי חידתך).

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 13, 2016 8:21 pm

יאיר כתב:איני יודע אם לכך התכוונת אבל בהפטרת חקת כתוב על יפתח.

ובקרח ובלק פתיחת פי האדמה (הארץ) ופתיחת פי האתון. ("ויפתח ה' את פי האתון". חשבתי ע"ז לפני שקראתי חידתך).

קשור...

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נתן » ד' יולי 13, 2016 10:34 pm

דברי יפתח לאנשי גלעד בהפקרת חקת ודברי האתון לבלעם בקריאת בלק
שניהם מתחילים ב'הלוא'
בדברי האתון ש'במקרא' נאמר ההסכן בפתח פעמים
או שפי האתון נפתח פעמים
ובדברי יפתח בשופטים המאוחרת בזמן לדור המדבר
שבוי' שהי' מגורש מהם והשיבוהו
נערך לאחרונה על ידי נתן ב ה' יולי 14, 2016 9:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 13, 2016 10:36 pm

נתן כתב:ואנכי לא ידעתי פשר מלת וקמוצה

השם יפתח נקוד בקמץ.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נתן » ד' יולי 13, 2016 10:42 pm

נו אז מה, ובכלל למה נקראו אלו הדברים הבדלים

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 14, 2016 6:30 am

עזריאל ברגר כתב:חידה לא פשוטה לשבוע הנוכחי (בלק בארה"ק, חוקת בחו"ל):

שני נאומים במקביל נקראים
שלו בהפטרת חו"ל
ושלה בקריאת הארץ
ושניהם בתיבה דומה נפתחים
אם תתבקשו למצוא הבדלים
תגלו שהמקראית פתוחה פעמיים
ואילו המאוחרת שבויה וקמוצה

אכן יפתח והאתון, אבל צריך קצת חשיבה יצירתית לפתרון המשפט "ושניהם בתיבה דומה נפתחים"...

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נתן » ה' יולי 14, 2016 9:09 am

דברי יפתך אל עמון 'מה לי ולך'
ודברי האתון הראשונים 'מה עשיתי לך'
שניהם פותחים בתיבת מה וזהו 'דו' 'מה'

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' יולי 14, 2016 10:17 am

שמא בהפטרה 'ויפתח' בשוא וקמץ (שבויה וקמוצה) ובבלק פתוחה פעמיים, פעם אחת ''ויפתח'' בפתח והפתיחה השניה היא עצם פתיחת פי האתון בעצמה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 14, 2016 11:26 am

יאיר כתב:שמא בהפטרה 'ויפתח' בשוא וקמץ (שבויה וקמוצה) ובבלק פתוחה פעמיים, פעם אחת ''ויפתח'' בפתח והפתיחה השניה היא עצם פתיחת פי האתון בעצמה.

ויפתח ה׳ את פי האתון - ואו פתוחה ותיו פתוחה.
ויפתח הגלעדי - ואו שואית (=שבויה) ותיו קמוצה.
ובשניהם זה פתיחה - הראשון כמשמע המילה, והשני פתיחת ההפטרה!
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ה' יולי 28, 2016 1:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ה' יולי 14, 2016 11:49 am

יפה. יישר כח!

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 16, 2016 11:46 pm

באיזה מקום התורה מזכירה את שמו של האב, ואילו התרגום נשמע כמי שמתרגם את שמו של הבן?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 18, 2016 8:46 pm

היתכן,
כלי הבלוע מאיסור וזקוק להכשרתו ע"י הגעלה/ליבון, ויהיה הדין שאם נשתמש בו בהרבה איסור (מלבד האיסור הבלוע בו), יהיה דין ההגעלה קל הרבה יותר מאשר אם נשתמש בו בהרבה היתר.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 20, 2016 12:48 am

עושה חדשות כתב:היתכן,
כלי הבלוע מאיסור וזקוק להכשרתו ע"י הגעלה/ליבון, ויהיה הדין שאם נשתמש בו בהרבה איסור (מלבד האיסור הבלוע בו), יהיה דין ההגעלה קל הרבה יותר מאשר אם נשתמש בו בהרבה היתר.

אענה:
דין הוא שכלים שנשתמש בהם איסור בצונן - צריכים הדחה, בחמין - הגעלה, באור - ליבון. ומעיקר הדין אפשר להקל כפי רוב תשמישו של הכלי כמבו' באו"ח סי' תנא. (ואיני יודע האם מודדים רוב בנפח/משקל/מספר פעמים/כמות זמן, או שהכוונה דאם עיקר תשמישו בצונן ורק ב'אקראי' משתמש בחמין סגי בהדחה [*1]). ז.א. כוס שהשתמש בה לחלב רותח, צריכה הגעלה, אבל אם השתמש בה בנוסף לזה גם הרבה פעמים לחלב קר, סגי לה בהדחה. אמנם החזו"א בסי' קיט-טו העמיד בבירור, דאין "היתר" מצטרף לחשבון, ומה ששתה בכוס הרבה פעמים מים או הניח בה עפרונות וכו' לא משוי לה כרוב תשמישה בצונן. (ולענ"ד - נימוקו עימו. כי כל דבר המצריך הכשר, הדחה/הגעלה/ליבון, מועיל להיכנס לחשבון הרוב, כפי מה חייבוהו חז"ל בהכשר כלי שאב"י אטו ב"י, אבל המים/עפרונות/איחסון בארון, אינו מכלל הדברים הזוקקים איזה הכשרה כל שהיא).
דו"ק לפ"ז פיתרון החידה.

עריכה:
[*1]. בפמ"ג דן בזה בכללי מיעוט המצוי, וע"ע בחי' הר"ן ד"ל מש"כ על הכשר בינוני.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ד' יולי 20, 2016 9:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 20, 2016 6:33 pm

עזריאל ברגר כתב:באיזה מקום התורה מזכירה את שמו של האב, ואילו התרגום נשמע כמי שמתרגם את שמו של הבן?

וקרקר כל בני שת
ותרגומו: כל בני אנשא
אנוש הוא בנו של שת

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 03, 2016 11:57 am

היכן מצאנו זרקא בלי סגול?
והיכן מצאנו זרקא-סגול בפסוק שאין בו אתנחתא?

כמובן שניהם בנ"כ, ולא בהפטרות, ולא בספרי אמ"ת.
רמז: הראשון מוזכר ברש"י על הש"ס!

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אוגוסט 03, 2016 2:53 pm

זרקא בלי סגול - ישעיה מ"ה א' (מוזכר ברש"י מגילה י"ב.)

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 03, 2016 8:01 pm

סעדיה כתב:זרקא בלי סגול - ישעיה מ"ה א' (מוזכר ברש"י מגילה י"ב.)

יפה, ועכשיו תמצאו את הזרקא-סגול בלי אתנחתא...

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 4:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:באיזה מקום התורה מזכירה את שמו של האב, ואילו התרגום נשמע כמי שמתרגם את שמו של הבן?

וקרקר כל בני שת
ותרגומו: כל בני אנשא
אנוש הוא בנו של שת


על דרך זה:
היכן בשמו"ע נזכרו איש ונכדו במרחק 2 תיבות ביניהם?

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 18, 2016 4:59 pm

תבא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:באיזה מקום התורה מזכירה את שמו של האב, ואילו התרגום נשמע כמי שמתרגם את שמו של הבן?

וקרקר כל בני שת
ותרגומו: כל בני אנשא
אנוש הוא בנו של שת


על דרך זה:
היכן בשמו"ע נזכרו איש ונכדו במרחק 2 תיבות ביניהם?

לאדם דעת ומלמד לאנוש

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 5:02 pm

באיזו תפילה אומרים 'בראשית ברכות'?

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 5:06 pm

מנצפך כתב:באיזו תפילה אומרים 'בראשית ברכות'?

מודים דרבנן:
יוצרנו יוצר בראשית, ברכות והודאות.
כמו שנאמר (היכן?):
אחד אני - והוא איש

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הכהן » ה' אוגוסט 18, 2016 5:08 pm

מנצפך כתב:באיזו תפילה אומרים 'בראשית ברכות'?

מודים דרבנן

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 18, 2016 5:14 pm

תבא כתב:
מנצפך כתב:באיזו תפילה אומרים 'בראשית ברכות'?

מודים דרבנן:
יוצרנו יוצר בראשית, ברכות והודאות.
כמו שנאמר (היכן?):
אחד אני - והוא איש

דברי שר המשקים

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 5:37 pm

יאיר כתב:כל הכבוד!

ביננו..חיפוש בגוגל או באוצר (גם אני)..ויעיד הניקוד..


מי אמר בתנ"ך כל הכבוד?

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 18, 2016 5:39 pm

תבא כתב:
יאיר כתב:כל הכבוד!

ביננו..חיפוש בגוגל או באוצר (גם אני)..ויעיד הניקוד..


מי אמר בתנ"ך כל הכבוד?
בני לבן

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 5:48 pm

היכן בתפילה אומרים חמש מילים שהר"ת שלהם 'מנצפכ' [בסדר הזה]?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אוגוסט 18, 2016 6:12 pm

מנצפך כתב:היכן בתפילה אומרים חמש מילים שהר"ת שלהם 'מנצפכ' [בסדר הזה]?

מסיני נצטוו צווי פעליה כראוי, במוסף שב"ק.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 9:06 pm

נחלקו רבי יהודה וחכמים (מכות כב.) בחיוב מלקות שלר"י זה 40 ולחכמים 39. כיצד תהיה היכי תמצי ששניהם יודו שלוקה את אותו מספר מלקות [זאת, בלי לערב מחלוקות שלהם במקומות אחרים בש"ס, אלא רק בעקבות מחלוקתם הזו]?

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 18, 2016 9:21 pm

מנצפך כתב:נחלקו רבי יהודה וחכמים (מכות כב.) בחיוב מלקות שלר"י זה 40 ולחכמים 39. כיצד תהיה היכי תמצי ששניהם יודו שלוקה את אותו מספר מלקות [זאת, בלי לערב מחלוקות שלהם במקומות אחרים בש"ס, אלא רק בעקבות מחלוקתם הזו]?

היכ"ת מפורסם: כשהשליח ב"ד -שעבר כבר על ל"ט לאוין- הלקה את מי שמחוייב מלקות 40 מלקות.
איברא, דהרבה יל"ד בזה.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 9:24 pm

מה זה 'הה' [שם עצם]?

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 9:27 pm

סעדיה כתב:
מנצפך כתב:נחלקו רבי יהודה וחכמים (מכות כב.) בחיוב מלקות שלר"י זה 40 ולחכמים 39. כיצד תהיה היכי תמצי ששניהם יודו שלוקה את אותו מספר מלקות [זאת, בלי לערב מחלוקות שלהם במקומות אחרים בש"ס, אלא רק בעקבות מחלוקתם הזו]?

היכ"ת מפורסם: כשהשליח ב"ד -שעבר כבר על ל"ט לאוין- הלקה את מי שמחוייב מלקות 40 מלקות.
איברא, דהרבה יל"ד בזה.


אדרבה, במקום לסתום אולי תפרש מה יל"ד בזה?

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 9:37 pm

מנצפך כתב:מה זה 'הה' [שם עצם]?

אהה.
יחזקאל ל, ב

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 9:38 pm

סעדיה כתב:
מנצפך כתב:נחלקו רבי יהודה וחכמים (מכות כב.) בחיוב מלקות שלר"י זה 40 ולחכמים 39. כיצד תהיה היכי תמצי ששניהם יודו שלוקה את אותו מספר מלקות [זאת, בלי לערב מחלוקות שלהם במקומות אחרים בש"ס, אלא רק בעקבות מחלוקתם הזו]?

היכ"ת מפורסם: כשהשליח ב"ד -שעבר כבר על ל"ט לאוין- הלקה את מי שמחוייב מלקות 40 מלקות.
איברא, דהרבה יל"ד בזה.


אדרבה במקום לסתום אולי תפרש מה שיל"ד בזה?!

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 9:39 pm

"וכי יכה איש את עין עבדו
ואמר לעשות הפסח
לא תאבה לו ולא תשמע אליו"
פירוש?
נערך לאחרונה על ידי תבא ב ה' אוגוסט 18, 2016 9:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 9:42 pm

תבא כתב:
מנצפך כתב:מה זה 'הה' [שם עצם]?

אהה.
יחזקאל ל, ב

אני מתכוין לחפץ מסוים [חי צומח או דומם וכדו'] שזה שמו.
[זה לא מופיע בתנ"ך, כי אם בחז"ל].
נערך לאחרונה על ידי מנצפך ב ה' אוגוסט 18, 2016 9:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 18, 2016 9:44 pm

מנצפך כתב:
תבא כתב:
מנצפך כתב:מה זה 'הה' [שם עצם]?

אהה.
יחזקאל ל, ב

אני מתכוין לחפץ מסוים [חי צומח או דומם וכדו'] שזה שמו.


הה דרימוני.
תולעת.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 18, 2016 9:45 pm

שבת צ.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 18, 2016 9:46 pm

תבא כתב:"וכי יכה איש את עין עבדו
ואמר לעשות הפסח
לא תאבה לו ולא תשמע אליו"
פירוש?

לא בד"ו פסח

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 18, 2016 10:04 pm

מנצפך כתב:
סעדיה כתב:
מנצפך כתב:נחלקו רבי יהודה וחכמים (מכות כב.) בחיוב מלקות שלר"י זה 40 ולחכמים 39. כיצד תהיה היכי תמצי ששניהם יודו שלוקה את אותו מספר מלקות [זאת, בלי לערב מחלוקות שלהם במקומות אחרים בש"ס, אלא רק בעקבות מחלוקתם הזו]?

היכ"ת מפורסם: כשהשליח ב"ד -שעבר כבר על ל"ט לאוין- הלקה את מי שמחוייב מלקות 40 מלקות.
איברא, דהרבה יל"ד בזה.


אדרבה במקום לסתום אולי תפרש מה שיל"ד בזה?!

דעת הרמב"ם רפי"ז מהל' סנהדרין דשליח ב"ד הלוקה 40 אינו עובר בלא יוסיף (עי' ברדב"ז שם).

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ה' אוגוסט 18, 2016 11:24 pm

הסבא-מצא את ההיפך משמו,
ונכדו היה ההיפך משמו [של עצמו].
מי הם הסבא והנכד?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים