בברכה המשולשת כתב:אולי כמו ט' בתמוז וי"ז בתמוז לפי הירושלמי
אב בבינה כתב:בברכה המשולשת כתב:אולי כמו ט' בתמוז וי"ז בתמוז לפי הירושלמי
לא הבנתי, שם הוא טעות גרידא, אבל כאן הסיבה לשמחה הוא שחזרה הנבואה למשה, וזה ודאי שייך כבר בי' אב
אב בבינה כתב:אז לכאו' נתברר ג"כ שיום השמחה צ"ל ביום שנתבטל הגזירה שהוא בט' באב, ולא בט"ו.
אב בבינה כתב: ולכאו' צ"ע, שאם חשבו שטעו בחשבון עד טו באב ורק בסוף נתברר שלא טעו, אז לכאו' נתברר ג"כ שיום השמחה צ"ל ביום שנתבטל הגזירה שהוא בט' באב, ולא בט"ו. כ"ש למאי דכתב בגמ' שלא היה הדיבור עם משה כל אותם השנים כיון שזה ודאי נפסק עם ט' באב ולא בט"ו, וצ"ע.
אב בבינה כתב:בב"ב קכא, וסוף תענית
"רב דימי בר יוסף אמר רב נחמן יום שכלו בו מתי מדבר דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות מקרב העם וסמיך ליה וידבר ה' אלי לאמר אלי היה הדיבור"
הרשב"ם מביא מהמדרש שכל שנה בט' באב נכנסו לקבר, ובשנה זו ג"כ נכנסו, ולא מתו, וחשבו שמא טעו בחשבון, ועד ט"ו באב נכנסו לקבר עד שבא טו באב ונתמלא סיהרא, וכיון דאיתמלי סיהרא אמרו ביטל הקב"ה אותה גזירה קשה מעלינו ועשו משתה ושמחה ויו"ט, עכת"ד הרשב"ם.
ולכאו' צ"ע, שאם חשבו שטעו בחשבון עד טו באב ורק בסוף נתברר שלא טעו, אז לכאו' נתברר ג"כ שיום השמחה צ"ל ביום שנתבטל הגזירה שהוא בט' באב, ולא בט"ו. כ"ש למאי דכתב בגמ' שלא היה הדיבור עם משה כל אותם השנים כיון שזה ודאי נפסק עם ט' באב ולא בט"ו, וצ"ע.
אב בבינה כתב:בב"ב קכא, וסוף תענית
"רב דימי בר יוסף אמר רב נחמן יום שכלו בו מתי מדבר דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות מקרב העם וסמיך ליה וידבר ה' אלי לאמר אלי היה הדיבור"
הרשב"ם מביא מהמדרש שכל שנה בט' באב נכנסו לקבר, ובשנה זו ג"כ נכנסו, ולא מתו, וחשבו שמא טעו בחשבון, ועד ט"ו באב נכנסו לקבר עד שבא טו באב ונתמלא סיהרא, וכיון דאיתמלי סיהרא אמרו ביטל הקב"ה אותה גזירה קשה מעלינו ועשו משתה ושמחה ויו"ט, עכת"ד הרשב"ם.
ולכאו' צ"ע, שאם חשבו שטעו בחשבון עד טו באב ורק בסוף נתברר שלא טעו, אז לכאו' נתברר ג"כ שיום השמחה צ"ל ביום שנתבטל הגזירה שהוא בט' באב, ולא בט"ו. כ"ש למאי דכתב בגמ' שלא היה הדיבור עם משה כל אותם השנים כיון שזה ודאי נפסק עם ט' באב ולא בט"ו, וצ"ע.
בקרו טלה כתב:אב בבינה כתב: ולכאו' צ"ע, שאם חשבו שטעו בחשבון עד טו באב ורק בסוף נתברר שלא טעו, אז לכאו' נתברר ג"כ שיום השמחה צ"ל ביום שנתבטל הגזירה שהוא בט' באב, ולא בט"ו. כ"ש למאי דכתב בגמ' שלא היה הדיבור עם משה כל אותם השנים כיון שזה ודאי נפסק עם ט' באב ולא בט"ו, וצ"ע.
שפתי כהן דברים פרק ב פסוק כ
כתב הרב בחיי ז"ל על דרך הפשט כאשר נודע לישראל בבירור שתמו כל אנשי המלחמה למות מבן עשרים שנה ומעלה, אז נתיחד אלי הדיבור וצוה הקב"ה אותנו שנעבור גבול מואב, ודעת חז"ל (תענית ל' ע"ב) שלא נתיחד הדיבור עם משה עד שכלו מתי מדבר כי מעלתו של משה בשביל ישראל היתה וישראל היו נזופים כל שלושים ושמונה שנה והיום שנודע להם ט"ו באב היה יהיה היום ההוא גדול אצל ישראל בשמחה גדולה שבו ידעו בביטול הגזירה גם אצל האיש משה גדול מאד בחזרת הנבואה אליו שבו נתיחד לו הדיבור, ומה שלא נתיחד לו הדיבור מיד כשכלתה הגזירה בעשור לחודש לפי שהיה מתאבל משה על הגזירה שבעת ימים מט' עד ט"ו לפי שהיה בהם אבלים מאותם ארבעים שמתו בט' של שנת הארבעים ויום ט"ו הוא יום שביעי ואין הנבואה שורה מתוך עצבות אלא מתוך שמחה ומטעם זה לא נתיחד עמו הדיבור עד ט"ו, ומעתה יהיו שמחים כולם משה ובני ישראל.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים