מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 15, 2016 5:27 pm

ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.


זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 15, 2016 5:35 pm

אוצר החכמה כתב:
ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.


זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?

כל ימי הייתי בטוח שזה מוסכם על כולם (במיוחד נוכח שמות החיבה האחרים שבמשנה ושבירושלמי: יוסי, יודה, לעזר וכו'), עד כדי כך - שאף פעם לא טרחתי לשאול את עצמי מה המקור לכך - שגם עקיבא הוא שם-חיבה, אבל לאור שאלתך - גם אני שואל כעת את אותה שאלה.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יולי 15, 2016 5:40 pm

סתם יהודי כתב:
אוצר החכמה כתב:
צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!

מה הכוונה באופן הרגיל?


גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל לא חש לקצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהרב שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.

האדמו"ר מאשלג ידוע ומפורסם כבודק הכתובות ופועל הישועות, ע"י התיקונים בהם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 15, 2016 5:44 pm

סתם יהודי כתב:
אוצר החכמה כתב:
ככה בימי המשנה - במקום לומר יעקב - היו משתמשים בשם החיבה עקיבא.


זה סברא מעניינת האם יש לה מקור?

כל ימי הייתי בטוח שזה מוסכם על כולם (במיוחד נוכח שמות החיבה האחרים שבמשנה ושבירושלמי: יוסי, יודה, לעזר וכו'), עד כדי כך - שאף פעם לא טרחתי לשאול את עצמי מה המקור לכך - שגם עקיבא הוא שם-חיבה, אבל לאור שאלתך - גם אני שואל כעת את אותה שאלה.


בוא נצרף לקלחת הזו את השם 'עוקבא', שמוכר לנו אצל האמוראים.
לא הייתי קורא לעובדה הזו 'שם חיבה', אלא עיבוד של השם שהופך להיות שם עצמאי. הרי השם יעקב היה קיים בתקופת הגמרא ('יעקב מינאה').

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 15, 2016 5:47 pm

גימפעל כתב:
סתם יהודי כתב:
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה באופן הרגיל?


גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל קיצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהגראי"ל שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.

האדמו"ר מאשלג ידוע ומפורסם כבודק הכתובות ופועל הישועות, ע"י התיקונים בהם.

אבל מה הוא הורה לעניין השם פערל?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' יולי 15, 2016 5:53 pm

לייטנר כתב:הרי השם יעקב היה קיים בתקופת הגמרא ('יעקב מינאה').

השם יעקב היה קיים כבר בזמן המשנה (רבי אליעזר בן יעקב).

לייטנר כתב:לא הייתי קורא לעובדה הזו 'שם חיבה', אלא עיבוד של השם שהופך להיות שם עצמאי.

לענ"ד, זה התחיל כשם חיבה של יעקב (כמו יוסי בתור שם חיבה של יוסף). זה שאחר כך עקיבא הפך לשם עצמאי, זה לא חידוש, שהרי גם בימינו זה שם עצמאי.

לייטנר כתב:בוא נצרף לקלחת הזו את השם 'עוקבא', שמוכר לנו אצל האמוראים.

אה"נ. ודון מינה (מעקיבא) ואוקי באתרין (לגבי עוקבא).

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' יולי 15, 2016 5:57 pm

סתם יהודי כתב:
לייטנר כתב:הרי השם יעקב היה קיים בתקופת הגמרא ('יעקב מינאה').

השם יעקב היה קיים כבר בזמן המשנה (רבי אליעזר בן יעקב).

ואף היה תנא שנקרא כן, במשנה באבות רבי יעקב אומר העולם הזה דומה לפרוזדור וכו'.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי הכהן » ש' יולי 16, 2016 11:38 pm

עם כל ניק אחר הייתי נכנס לשיחה...

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי גימפעל » ש' יולי 16, 2016 11:42 pm

הכהן כתב:עם כל ניק אחר הייתי נכנס לשיחה...

כלפי מה הדברים אמורים ?

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי שיר ורננים » א' יולי 17, 2016 12:38 am

סתם יהודי כתב:
אוצר החכמה כתב:
צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!

מה הכוונה באופן הרגיל?


גם אני תמהתי כמוך; ועוד יותר תמהתי למה הכותב הנ"ל קיצר כ"כ בדבריו, בהשאירו את כולנו פעורי פה להמשיך ולתהות - מה היה סוד כוונתו במילים התמוהות "באופן הרגיל" לעניין כתיבת השם "פערל" - ובמיוחד מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (דהא לאו כולי עלמא בקיאי בהני מילי).
אבל אחרי שחשבתי קצת, היגעתי למסקנה, שכנראה הוא התכוון לכך, שהאופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל". אם כי אני מודה שמעולם לא נודע לי - שבאמת האופן הרגיל לכתיבת "פערל" - הוא לכתוב "פרל", ואף חשוב מכך: טרם נודע לי - מה היו הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון (קל וחומר שטרם התברר לי למה הכותב היה צריך להיות "בהלם כמה ימים" מזה שהגראי"ל שטיינמן לא שמע על הוראותיו של האדמו"ר מאשלג בנידון). עכ"פ, כל מי שיחכים אותנו יותר - בעניין זה, עליו תבוא ברכת טוב.
ולי ידוע ליעל אחד מהפסקים הספרדים שלא אהב את גישתו של האדמו"ר מאשלג בעניין ולדעתו זה לא פשוט כלל .

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » א' יולי 17, 2016 4:25 am

לא הבנתי מה הדרמה, לא היה לי כח לפתוח שמו גיטין ולראות איך צריך לכתוב פעריל [גם עכשיו לא עשיתי את זה] לכן כתבתי את המילים 'באופן הרגיל', הפלא בעיני שהגראי"ל הסכים לשמוע בקול האמא ובהוראת האדמו"ר ולא לחנכה ולומר 'תמים תהיה עם ה"א', ותל"מ.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' יולי 18, 2016 8:50 pm

ציטוט מספר העוסק בנושא

כמובא בנחלת שבעה (סי' יב, אות טז) "... ויש לדקדק בכתובה בכל דבר שמדקדקים בגט, כדי שאם ח"ו יקרה מקרה שיגרש אחד את אשתו ולא יהיו יודעין דקדוק בתיבות שמו או שמה או בשמות אבותם יהא נלמד מספר כתובה". וכן נקטו האחרונים.
"ומעשה רב קבלתי שהגאון מוהר"ר משולם איגרא גאב"ד פרעשבורג בא אצלו פעם מרן החת"ס ז"ל ומצאו שהיה מונה אותיות בכתובה. והתפעל מרן החת"ס ושאל מאי כולי האי. ואמר לו אתה תהיה רב פה בפרעשבורג, ותדע שיבואו זמנים שהמסדרי גיטין לא יהיו בקיאין, ויעיינו בכתובה ומינה יכתבו ויסדרו גיטין, ולכן צריך לדקדק בכתובה כמו בגט...". (שו"ת משנה הלכות חלק יד סימן פג).

השש בדברי תורה
הודעות: 62
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 8:11 am

כנרת

הודעהעל ידי השש בדברי תורה » ו' אוגוסט 12, 2016 4:38 am

מענין לענין באותו ענין: בדידי הוי עובדא, נשאלתי על ידי חילוני אמירקאי ששם אביו היה KEN, ורצה לקרוא לבתו בשם המתחיל עם כ' כדי לעשות זכר לשם אביו, שאל אותי אם יכול לקרוא לה בשם 'כפירה' [הנקבה של 'כפיר'], אמרתי לו שאין לזה טעם לקרוא לה שם מעריסה שהיא 'כופרת'. ויעצתי לו לקרוא לה 'כנרת' שיהיו פירותיה מתוקים כקולו של כינור וגם קרוב יותר לשם אביו. האם מותר לדעת הגרח"ק שליט"א לקרוא על שם 'ים' או שצריך להיות שם אדם?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: כנרת

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוגוסט 12, 2016 1:17 pm

השש בדברי תורה כתב:האם מותר לדעת הגרח"ק שליט"א לקרוא על שם 'ים' או שצריך להיות שם אדם?

קצת פרופורציה, אין כאן שאלה של מותר או אסור.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כנרת

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 14, 2016 8:51 pm

השש בדברי תורה כתב:מענין לענין באותו ענין: בדידי הוי עובדא, נשאלתי על ידי חילוני אמירקאי ששם אביו היה KEN, ורצה לקרוא לבתו בשם המתחיל עם כ' כדי לעשות זכר לשם אביו, שאל אותי אם יכול לקרוא לה בשם 'כפירה' [הנקבה של 'כפיר'], אמרתי לו שאין לזה טעם לקרוא לה שם מעריסה שהיא 'כופרת'. ויעצתי לו לקרוא לה 'כנרת' שיהיו פירותיה מתוקים כקולו של כינור וגם קרוב יותר לשם אביו. האם מותר לדעת הגרח"ק שליט"א לקרוא על שם 'ים' או שצריך להיות שם אדם?


א. כפירה היתה עיר של הגבעונים.
ב. הייתי ממליץ על השם 'כנה', שכיום כבר קיים ומוזכר כבר בתהילים פ (אם כי לא כשם).

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוגוסט 15, 2016 2:08 pm

לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?


ר' שמואל יוסף מבוטשאטש ז"ל כתב סיפור מפורסם ושמו: "תהילה" העוסק בישישה העונה לשם זה המתגוררת בין סמטאות ירושלים.
בתוך הסיפור, כותב בין השאר, שמכאן ראיה נגד האומרים שבדורות קודמים לא נהגו לתת לילדיהם שמות "יפים", והנה הישישה גיבורת הסיפור, נקראה בלידתה שנים רבות קודם לכן בשם נאה זה...

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' אוגוסט 15, 2016 2:08 pm

פרנקל תאומים כתב:
לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?


ר' שמואל יוסף מבוטשאטש ז"ל כתב סיפור מפורסם ושמו: "תהילה" העוסק בישישה העונה לשם זה המתגוררת בין סמטאות ירושלים.
בתוך הסיפור, כותב בין השאר, שמכאן ראיה נגד האומרים שבדורות קודמים לא נהגו לתת לילדיהם שמות "יפים", והנה הישישה גיבורת הסיפור, נקראה בלידתה שנים רבות קודם לכן בשם נאה זה...

אוה, הנה. יש"כ.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 16, 2016 4:49 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.

בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.


אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?


בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 16, 2016 4:55 pm

פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?


בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...

מעשה בחלוצים שנולדה להם בת. שאל אותם מאן דהו: "איך קראתם לה?". כשענו: "חנה", עיקם הלה את אפו ואמר: "לא יכולתם למצוא לה איזה שם מהתנ"ך?!"...

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 16, 2016 5:12 pm

אם יש בעיה בשם רחל, ובדברי החיד"א ע"ז בדב"ל בשם גורי האר"י, יעויין בדברי הרי"מ הלל במקבציאל גליון כו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 16, 2016 5:22 pm

תודה על ההפניות.
מרן הגרש"ז זי"ע קרא בשם 'רחל' את ביתו הבכורה(אשת הגרז"נ גולדברג) ולא חשש לדבר, וכן עוד אין ספור גדולים וצדיקים, עבורי זה מספיק.

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי עוד יהודי » ד' אוגוסט 17, 2016 12:07 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.


וכנראה שלמרות החלפת השם המזל הרע רדף אותה גם בחיי הנישואין שלה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 17, 2016 6:43 pm

פרנקל תאומים כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בת משפחה שלי קראו לה רחל, ושמעה מפי מורה בבי"ס שהשם רחל מסוגל לדברים לא כ"כ טובים, שהמורה הכירה כמה נשים בשם זה שלא הצליחו (!). בת המשפחה שלי רצתה להחליף את שמה (שומעים כבר שיש פה סיפור...) ושאלה את פיו של הרי"י פישר זצ"ל באיזה שם לבחור. הוא הביט ברשימה שכתבה לעצמה ובחר בשם 'שירה', וזה שמה היום ולעולם, בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.

בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.


אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?


בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...


אתה שואל על המורה המטופשת? אתה יכול לנחש שהסיפור עם בת המשפחה שלי לא כ"כ חלק, והיא סבלה מעוד דברים אשר דרבנו את המצב. יש להוציא רק את זה שהרב פישר זצ"ל בחר בשם שירה שיש בזה משהו. איני יודע כוונתו של הרב חיים קנייבסקי, ואני אישית לא הייתי שואל או סומך על דברים כאלה, אבל אם מישהו יפחד מדברים אלה, שידע שהיו אחרים שנחלקו בזה.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' אוגוסט 17, 2016 7:34 pm

יש גדולי תורה שלא סוברים כשיטת הגרח"ק שליט"א בנושא זה ולכן יש כאן בסה"כ ענין שכל אחד עושה כפי רבותיו [או לכל הפחות כדעתו של הרב הקרוב אליו יותר]

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוגוסט 17, 2016 7:42 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?


בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...

מעשה בחלוצים שנולדה להם בת. שאל אותם מאן דהו: "איך קראתם לה?". כשענו: "חנה", עיקם הלה את אפו ואמר: "לא יכולתם למצוא לה איזה שם מהתנ"ך?!"...


ר' לייטנר,
מן הסתם התכוונת בדבריך לרמוז אודות השמות איתמר ויאיר, שהלא הם שמות מהתנ"ך.
למיטב הבנתי, אכן, מרן הגר"ח שליט"א, אינו מתנגד לשמות של אישים מהתנ"ך(שנזכרו בתנ"ך לחיוב), אע"פ שהם אינם שמות שהיו מקובלים בעבר. אומרים שלעיתים הוא מציע לאנשים לתת לביתם את השם 'נועה'.
אלא שלאידך גיסא, שמות שאינם מהתנ"ך, אבל היו מקובלים במשך הדורות, ג"כ כשרים בעיניו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 17, 2016 8:42 pm

פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אינני מבין איך אפשר לו' על שם שהיה מקובל בכל הדורות, ואימהות, וסבתות, ובנות רבנים ואדמו"רים, רבות כחול אשר על שפת הים, נקראו בו, כמו השם 'רחל', איך אפשר לבוא ולו' שהשם הזה לא טוב?
וק"ו שאינני תופס מה עלה בראשה של אותה מורה, בשעה שהכניסה לילדה התמימה את השטות הזו לראש, שהשם בו היא נקראת, איננו שם טוב...
גם את השם 'מרים' כבר יש שפסלו, משום שהוא מורה על מרירות...ובאוזניי שמעתי תמימה אחת מספרת כראיה לכך, שהיא הכירה אחת בשם 'מרים' שחייה היו מרים כלענה...
בשלמא שמות שלא היו בעבר, ניחא. אבל שמות שהשתמשו בהם בכל הדורות, מאן דכר שמיה(תרתי משמע)?


בנותן טעם לציין, שאת השם 'איתמר' המקובל היום כ'קצת מודרני', ולכאו' בעבר לא השתמשו בו, והנה הוריו של האדמו"ר רבי איתמר הזקן מנדבורנא זצ"ל, לא נמנעו מ'לחדש' ולתיתו לבנם, ומני פטירתו ואילך, הוא מצוי גם אצל יוצ"ח.
ולמעלה בקודש, לא נמנעו הוריו של ה'חוות יאיר' לקרוא לבנם בשם זה, למרות שעל פניו לא השתמשו בשם זה בדורות האחרונים.(ובהמשך מצינו גם לאדמו"ר רבי בצלאל יאיר מאלכסנדר).
ומה תאמרו על השם 'יקיר'? ובכן, ראיתי שהג"ר יצחק שבדרון מחאצמער זצ"ל קרא כן לאחד מילדיו(אח לר' שלום זצ"ל)...

מעשה בחלוצים שנולדה להם בת. שאל אותם מאן דהו: "איך קראתם לה?". כשענו: "חנה", עיקם הלה את אפו ואמר: "לא יכולתם למצוא לה איזה שם מהתנ"ך?!"...


ר' לייטנר,
מן הסתם התכוונת בדבריך לרמוז אודות השמות איתמר ויאיר, שהלא הם שמות מהתנ"ך.
למיטב הבנתי, אכן, מרן הגר"ח שליט"א, אינו מתנגד לשמות של אישים מהתנ"ך(שנזכרו בתנ"ך לחיוב), אע"פ שהם אינם שמות שהיו מקובלים בעבר. אומרים שלעיתים הוא מציע לאנשים לתת לביתם את השם 'נועה'.
אלא שלאידך גיסא, שמות שאינם מהתנ"ך, אבל היו מקובלים במשך הדורות, ג"כ כשרים בעיניו.


על יחסו של ר' חיים קנייבסקי לשמות, כבר הרחיבו כאן רבות.
כוונתי בסיפור המשעשע היתה שהכל בעיני המתבונן.

בצעירותי שוחחתי עם אדם בשם 'אורי', ובתוך כדי דברי אמרתי לו שמוזר לי שהשם אורי התקבל בציבור החרדי, בניגוד להרבה שמות אחרים (וכמובן שיש גם קשר לעברות השם שרגא, ואעפ"כ זה חריג). והלה ענה לי: "אורי זה שם מהתנ"ך - בצלאל בן אורי. אצלנו פשוט לא קוראים שמות סתמיים כמו צוף", ותוכ"ד הזכרתי לו את אלקנה בן תחו בן צוף...

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' אוגוסט 18, 2016 2:42 pm

ר' לייטנר,
'אורי' זה באמת גם דוגמא מעניינת:
מצינו ל'השרף' רבי אורי מסטרליסק, רבי אורי מסמבור ועוד.
אצל הייקים, הצירוף 'אורי שרגא' היה נפוץ.

היה גם את אורי צבי גרינברג, שנולד בבית רבני חסידי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 18, 2016 2:43 pm

פרנקל תאומים כתב:ר' לייטנר,
'אורי' זה באמת גם דוגמא מעניינת:
מצינו ל'השרף' רבי אורי מסטרליסק, רבי אורי מסמבור ועוד.
אצל הייקים, הצירוף 'אורי שרגא' היה נפוץ.

היה גם את אורי צבי גרינברג, שנולד בבית רבני חסידי.


אביו עצמו היה אדמו"ר
והוא קרוי ע"ש השרף, שהיה מצאצאיו

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 18, 2016 2:53 pm

המו"ל הראשון (מכתב היד) של חומש עם פירוש הגר"א 'אדרת אליהו' - לרבינו הגר"א, בשנת תקס"ד
רבי אור שרגא פייבוש אב"ד דוברובנא.

עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 18, 2016 2:59 pm

ר' אשר ברגמן הוציא פעם הגדה של פסח עם סיפורים על הרב שך.
סופר שם שלסמינר אור-החיים בב"ב הגיעה נערה בשם ז'קלין.
המורה אמרה שלא שייך להישאר עם השם הזה ושומה עליה לבחור לה שם יהודי.
הנערה לא ששה להיפרד משמה, והמורה אמרה שילכו לשאול את הרב שך, וכאשר יאמר כן יעשו.
כאשר הגיעו אל ביתו, פנה הרב שך אל הנערה ושאל אותה לשמה.
"ז'קלין" אמרה הנערה בחשש.
"ז'קלין?" חזר הרב שך, "שם יפה מאד", והמשיך לדבר עם הנערה על דא ועל הא.
מאז לא עלה יותר נושא שינוי השם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' אוגוסט 18, 2016 3:21 pm

בברכה המשולשת כתב:
פרנקל תאומים כתב:ר' לייטנר,
'אורי' זה באמת גם דוגמא מעניינת:
מצינו ל'השרף' רבי אורי מסטרליסק, רבי אורי מסמבור ועוד.
אצל הייקים, הצירוף 'אורי שרגא' היה נפוץ.

היה גם את אורי צבי גרינברג, שנולד בבית רבני חסידי.


אביו עצמו היה אדמו"ר
והוא קרוי ע"ש השרף, שהיה מצאצאיו


כמדומה רב, לא אדמו"ר.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 18, 2016 3:25 pm

אביו היה האדמו"ר מגלינא.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוגוסט 18, 2016 4:02 pm

"לייטנר" כתב

בצעירותי שוחחתי עם אדם בשם 'אורי', ובתוך כדי דברי אמרתי לו שמוזר לי שהשם אורי התקבל בציבור החרדי, בניגוד להרבה שמות אחרים (וכמובן שיש גם קשר לעברות השם שרגא, ואעפ"כ זה חריג). והלה ענה לי: "אורי זה שם מהתנ"ך - בצלאל בן אורי. אצלנו פשוט לא קוראים שמות סתמיים כמו צוף", ותוכ"ד הזכרתי לו את אלקנה בן תחו בן צוף..
אמנם אין לי ראיה, אבל נ"ל ש'צוף' שבתנ"ך זה בן ולא בת

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 18, 2016 4:35 pm

ישראל אליהו כתב:
"לייטנר" כתב

בצעירותי שוחחתי עם אדם בשם 'אורי', ובתוך כדי דברי אמרתי לו שמוזר לי שהשם אורי התקבל בציבור החרדי, בניגוד להרבה שמות אחרים (וכמובן שיש גם קשר לעברות השם שרגא, ואעפ"כ זה חריג). והלה ענה לי: "אורי זה שם מהתנ"ך - בצלאל בן אורי. אצלנו פשוט לא קוראים שמות סתמיים כמו צוף", ותוכ"ד הזכרתי לו את אלקנה בן תחו בן צוף..
אמנם אין לי ראיה, אבל נ"ל ש'צוף' שבתנ"ך זה בן ולא בת


אמת, ו... ?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוגוסט 18, 2016 5:13 pm

וכמדומני שאלו שקוראים בשם 'צוף' זה לבת.
וא"כ אין ראיה מהפסוק.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: השם שירה וכדומה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוגוסט 18, 2016 6:46 pm

ישראל אליהו כתב:וכמדומני שאלו שקוראים בשם 'צוף' זה לבת.

בלי להתייחס לתקופתנו שבה יש ריבוי שמות זהים לזכר ולנקבה - הגם שעובדה זו כבר היתה בתקופת התנ"ך - השם צוף בדורנו נועד לזכרים. זכור לי זמר כבן 60 בשם זה.

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי פלגינן » ג' דצמבר 27, 2016 11:21 am

לא בדקתי אם כבר צויין, מעניינא דיומא לציין לדברי ה'זכר דוד':
קוראים אותן בשם חנוכה.JPG
קוראים אותן בשם חנוכה.JPG (24.56 KiB) נצפה 8911 פעמים

האם מכירים הנכם אשה בשם 'חנוכה'?

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 27, 2016 11:33 am

וכמה 'מתתיהו' אתה מכיר?

פלגינן
הודעות: 3251
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי פלגינן » ג' דצמבר 27, 2016 11:39 am

חד ברנש כתב:וכמה 'מתתיהו' אתה מכיר?

נו, באמת.
[ועוד בסלונים?]

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 27, 2016 11:45 am

פלגינן כתב:לא בדקתי אם כבר צויין, מעניינא דיומא לציין לדברי ה'זכר דוד':
האם מכירים הנכם אשה בשם 'חנוכה'?

כאן הוא שם איש.
דברי בניהו.GIF
דברי בניהו.GIF (4.68 KiB) נצפה 8899 פעמים


ויעו"ע בכה"ג.
כנהג אהע קכט.GIF
כנהג אהע קכט.GIF (16.08 KiB) נצפה 8899 פעמים

התיקון הוא כנראה טעות, כי הכוונה שנקראה כך מאז שנקנית למשרתת (בחנוכה), ולא הוריה הגויים קראוה כך כשנולדה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 417 אורחים