הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 16, 2016 10:18 am
שלח לי במייל ח"א את התגובה הזאת ובקש שאעלה אותה.
ואני מעלה אותה ללא התייחסות לעצם הדברים.
בכיסוי הראש יש שתי דרגות: דרגת החובה הגמורה בשעת אמירת דברים שבקדושה, ודרגת מנהג בעלמא (שקיבלו עליהם כחובה) בכל שאר היום.
באשר לדרגת החובה הגמורה - הקפידו על שיעור כיסוי הראש כדין, שיתכסה רוב הראש. אבל באשר לדרגת המנהג הקלו כשיעור הקטן או אפילו על פחות מכך, כי הוא לסימן בעלמא וליראת שמים.
אשר על כן הקפידו יהודים כשרים עד לדור האחרון לחבוש כובע גדול לכל דבר שבקדושה ולא לסמוך על הכיפה בלבד, שאינה כשיעור הנדרש (יהודים ממוצא גרמני או אוסטרי היו חובשים את המגבעת ושולפים משם את הכיפה הקטנה). מאידך היו כאלה (כמו בגלילות ליטא) שחבשו כיפה גדולה כדין לאורך כל היום.
זו הסיבה לענ"ד להמצאת "מקיף שני" בעת אמירת דברים שבקדושה, כדי להשלים את השיעור הנדרש בדין. ולכן כיפה שנייה שאינה גדולה יותר מהכיפה הרגילה, אין בה שום תועלת כלל.
ואגב, מכאן שהמנהג לכסות את הראש כל היום נפיק חורבה מיניה, שכיסוי הראש הקטן (שהגיע עד לדרגת "חצי גרוש" רח"ל), שמתאים רק למנהג בלבד ואינו מספק את דרגת החובה הגמורה, הפך להיות הכיסוי הבלעדי גם בשעת אמירת דברים שבקדושה, אעפ"י שהוא לא עונה על הדרישה ההלכתית לכיסוי הראש, ובעצם יוצא שבשביל קיום המנהג דורכים ברגל גסה על דין גמור ואין מכסים את הראש כדין בשעת החובה הגמורה.
במליצה יש לומר על כך: א מנהג ברעכט א דין...