כי כל ההגהות הנדפס בשולי הדף על פי' רב נסים גאון ופי' הר"ח והגרמ"ה ז"ל הכל מאתי יצאו הדברים בעז"ה.
איש_ספר כתב:באחרית דבר כותבים מדפיסי ש"ס ווילנא (שפ"ן הסופר?) על הר"ח לב"ק הנעתק מכת"י בריטיש מוזיאום, וכן שר' יעקב ריינוביץ דיין בלונדון שם עיניו על ההעתקה להגיהה ולזקקה וגם העיר עליה איזה הערות.
רי"מ דובביק שליט"א במבוא לר"ח ב"ק הוצאת מכון לב שמח, תוהה אם ניתן להבחין בין הערות החש"ל לבין הערות החכם ההוא, ומעיר שיש הערות שלא יתכן שיצאו מפי בר אוריין, ולבסוף מעלה השערה שמא הערות החש"ל אינן אלא לסדר מועד ! ויש לברר אצלו מפני מה לדעתו יצא סדר מועד לדון לעצמו.
איש_ספר כתב:לא הצלחתי למצוא מנין לקחתי את הידיעה שרא"א קליינרמן הוא המגיה לר"ח הוריות. אמנם באחרית דבר נזכר שהוא הגיה גם איזה ראשונים, אבל יש להפריד בין הגהות לבין הערות.
מחולת המחנים כתב:בעוז והדר הדפיסו הגהות אלו על שמו על סמך דברי החשק שלמה שכתב זאת בעצמו בחיבורו (בבא בתרא דף קכ"ח ע"ב)כי כל ההגהות הנדפס בשולי הדף על פי' רב נסים גאון ופי' הר"ח והגרמ"ה ז"ל הכל מאתי יצאו הדברים בעז"ה.
וונדרבר כתב:וראה במבוא לש"ס עוז והדר שכתבו שההערות על רבינו חננאל "רובם" מבעל חשק שלמה.
בן ירושלים כתב:ישנה בעיה כללית בפירוש ר"ח. העתקות מכתב היד על רוב סדר מועד נעשו ע"י אחד מתושבי רומא כמובא ב"אחרית דבר" . הוא עשה מעשה קוף בעלמא, והשיבושים בדבריו הם רבים. במקומות רבים ר' שלמה הכהן הגיה מדעתו ושם בסוגריים עגולות ומרובעות את תיקוניו. בהשואה לכת"י רומי עמ"ס שבת, ועוד שמים לב שהעתקה אינה מדויקת וא"צ לתיקוני הרש"כ. בצורת עבודה כזאת ברור שישנם הרבה שיבושים שהרי המתקן גדול ככל שיהיה מסתמך רק על השערות.
פירוש ר"ח שבידינו אינו בטוח בדקדוק הגרסא, והוא ממולא בהגהות המגיה.
יניק וחכים כתב:כמדומני שכולם מתייחסים כאן רק להערות בשולי הגליון על הר"ח, האם מישהו יודע מיהו המגיה של הסוגריים העגולות והמרובעות בתוך דברי ר"ח, שזכור לי ששמעתי שאטלה לא נעשו ע"י ת"ח.
מעט דבש כתב:בן ירושלים כתב:ישנה בעיה כללית בפירוש ר"ח. העתקות מכתב היד על רוב סדר מועד נעשו ע"י אחד מתושבי רומא כמובא ב"אחרית דבר" . הוא עשה מעשה קוף בעלמא, והשיבושים בדבריו הם רבים. במקומות רבים ר' שלמה הכהן הגיה מדעתו ושם בסוגריים עגולות ומרובעות את תיקוניו. בהשואה לכת"י רומי עמ"ס שבת, ועוד שמים לב שהעתקה אינה מדויקת וא"צ לתיקוני הרש"כ. בצורת עבודה כזאת ברור שישנם הרבה שיבושים שהרי המתקן גדול ככל שיהיה מסתמך רק על השערות.
וכבר כתב החזו"א (יו"ד סוף סימן רג):פירוש ר"ח שבידינו אינו בטוח בדקדוק הגרסא, והוא ממולא בהגהות המגיה.
י. אברהם כתב:האם ידוע מי הוא מחבר ההגהות לתוס' ישנים עמ"ס יומא?
י. אברהם כתב:שאלתי היא על אלו שאינם מופיעות בספר שיח יצחק (לדוגמא בעלמא עי' דף י' ע"א)
לא קשור לעוז והדר, אלא החשק שלמה עצמו התבסס על ההערות שבמגדל חננאל, ואת רובן העתיק כמות שהן, אבל שינה במקומות שהיה נראה לו אחרת.פי האתון כתב:יש ספר הנקרא 'מגדל חננאל' (הערות מרד"צ הופמאן על רבנו חננאל) כמדומני רק על מסכת מכות.
שמועה גונבה לאזני, שבעוז והדר הכניסו את הערותיו בתוך הערות החש"ל על מכות, מבלי לציין זאת בשמו.
לא בדקתי את הדברים, ואיני לוקח אחריות עליהם - אבל זו כאמור השמועה שגונבה לאזני.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 637 אורחים