באותה שבת שמת רב שרירא קראו בתורה בפרשת פינחס "יפקד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר", וקראו את ההפטרה "ויקרבו ימי דוד למות", ובמקום לקרוא "ושלמה ישב על כיסא דוד אביו, ותכון מלכותו מאוד" אמרו "והאיי ישב על כיסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאוד".
כתב רבינו סעדיה שבת שיהיה בו הספד לחכם מפטירין פרשת גלה כבוד מישראל.
ומצאתי כתוב בתשובת שאלה להר' שמואל ב"ר גרשון וזה לשונו ומה שהוגד לך כי כשנפטר הרמב"ם ז"ל שנכנסו הקהל לבית הכנסת וקראו ברכות וקללות והפטירו בנביא משה עבדי מת כן שמענו ג"כ גם אבא מורי ז"ל כתב בהלכות אבל ששמע כי שנפטר רבינו שרירא אביו של רבינו האיי קראו באותו שבת בפרשת (במדבר כז, טז) יפקוד ה' אלהי הרוחות לכל בשר וגו' והפטירו (מ"א ב) ויקרבו ימי דוד למות. ובמקום פסוק ושלמה ישב על כסא דוד קראו והאיי ישב על כסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאד ע"כ.
לעומקו של דבר כתב:וזה ודאי ביו"ט,
לייטנר כתב:באותה שבת שמת רב שרירא קראו בתורה בפרשת פינחס "יפקד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר", וקראו את ההפטרה "ויקרבו ימי דוד למות", ובמקום לקרוא "ושלמה ישב על כיסא דוד אביו, ותכון מלכותו מאוד" אמרו "והאיי ישב על כיסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאוד".
מה עם הפטרת 'מחר חודש'? 'שבת הגדול' וכו?
חברא כתב:אבודרהם, סדר הפרשיות וההפטרותכתב רבינו סעדיה שבת שיהיה בו הספד לחכם מפטירין פרשת גלה כבוד מישראל.
ומצאתי כתוב בתשובת שאלה להר' שמואל ב"ר גרשון וזה לשונו ומה שהוגד לך כי כשנפטר הרמב"ם ז"ל שנכנסו הקהל לבית הכנסת וקראו ברכות וקללות והפטירו בנביא משה עבדי מת כן שמענו ג"כ גם אבא מורי ז"ל כתב בהלכות אבל ששמע כי שנפטר רבינו שרירא אביו של רבינו האיי קראו באותו שבת בפרשת (במדבר כז, טז) יפקוד ה' אלהי הרוחות לכל בשר וגו' והפטירו (מ"א ב) ויקרבו ימי דוד למות. ובמקום פסוק ושלמה ישב על כסא דוד קראו והאיי ישב על כסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאד ע"כ.
ברזילי כתב:הפטרת שוש אשיש לחתן
גימפעל כתב:לעומקו של דבר כתב:וזה ודאי ביו"ט,
איזה הפטרה קוראים ביו"ט הראשון של פסח, ומה הקשר לקריאת התורה שלפניה ?
וכנ"ל בהפטרת שבת חוה"מ פסח,
וכנ"ל בהפטרת שבת חנוכה,
וכנ"ל בהפטרת שמיני עצרת.
אפרקסתא דעניא כתב:הפטרת תעניות אינה מעניין הקריאה אלא מעניינא דיומא.
בית הבחירה למאירי מסכת מגילה דף כט עמוד א כתב:בחמישית חוזרין לכסדרן [היינו אחרי קריאת ד' פרשיות], פי' בגמ' לסדר הפטרות, והוא שבאותן שבתות של ארבע פרשיות מניחין הפטרה של סדר היום ומפטירין בהפטרות של פרשיות מפני שבהפטרה הולכין אחר קריאת ספר האחרון והוא ענין דסליק מינה ואין יוצאין מכלל זה אלא במחר חדש שמפטירין בה אף על פי שלא קראו בה אלא בסדר היום מטעם הכרזה
תוספות מסכת מגילה דף לא עמוד א כתב:מפטיר ויאמר לו יהונתן מחר חדש - קשיא אמאי אין עושין כן כשחל ר"ח אדר וראש חדש ניסן באחד בשבת ואמאי מפטירין ביהוידע ובראשון באחד לחדש וי"ל משום דהפטרה דיהוידע מדברת בשקלים ומזכרת שראש חדש אדר יהיה באותו שבוע. [א"ה וכמובן גם הפטרת החודש עוסקת בר"ח, וזה לא ראו התוס' צורך להאריך אחר שהזכירו בשאלה שההפטרה היא "בראשון באחד לחודש וק"ל]
וי"ל דודאי בראש חדש אדר או ניסן שחל בשבת הוי הפטורת יהוידע או בראשון לחדש טפי מענין הקריאה במאי דסליק מיניה שהמפטיר קרא בס"ת שלישי בשקלים ובפרשת החדש אבל הפטורת מחר חדש אינה כלל מענין הקריאה ואפ"ה היא דוחה כל הפטרות של סדר השנה שהם מענין הקריאה אמאי לא תדחה גם אלו וק"ל
פשוט שגם למ"ד הפטרה מענין היום ובלי קשר מוכרח למאי דסליק מינה, יש להפטיר בר"ח מענין ר"ח. א"כ שוב שייך להסתפק אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וא"צ לעשות בזה מחלוקת בין גמרא למנהג דידן, אלא יש לפרש גם את ההפטרות של הגמ' כמשוייכות לענין היום).לעומקו של דבר כתב:לדוגמא מה שרמזתי לעיל, שדנו הפוסקים באריכות (בסי' תכ"ה) בדין הפטרת שבת ר"ח אב ואלול או שבת ער"ח אלול (ער"ח אב לא נופל בשבת), האם קורין הפטרת ר"ח או ממשיכים בסדר פורענותא או דנחמתא. וזה מפני שהם מייחסים חשיבות להפטרה המפורשת בגמ' אע"פ שברור להם שלפי הגמ' אין מפטירין כלל פורענותא ונחמתא (חוץ מבר"ח אב שחל בשבת עיי"ש).
כי לפי המהלך הנ"ל, על ר"ח לכאורה אין פה מה לדון, כי אין בגמ' איזה דין מיוחד בהפטרת ר"ח, אלא שבגמ' כתוב רק מה להפטיר מעין הקריאה כשהקריאה היא קריאת ר"ח. ואם אנחנו נוהגים (כהפסיקתא) שבימים אלו צריך לקרוא הפטרה שאינה מעניין הקריאה, מ"ש אם משנים את ההפטרה הרגילה של פרשת השבוע או שמשנים את ההפטרה של ר"ח.
ברזילי כתב:פשוט שגם למ"ד הפטרה מענין היום ובלי קשר מוכרח למאי דסליק מינה, יש להפטיר בר"ח מענין ר"ח. א"כ שוב שייך להסתפק אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וא"צ לעשות בזה מחלוקת בין גמרא למנהג דידן, אלא יש לפרש גם את ההפטרות של הגמ' כמשוייכות לענין היום).לעומקו של דבר כתב:לדוגמא מה שרמזתי לעיל, שדנו הפוסקים באריכות (בסי' תכ"ה) בדין הפטרת שבת ר"ח אב ואלול או שבת ער"ח אלול (ער"ח אב לא נופל בשבת), האם קורין הפטרת ר"ח או ממשיכים בסדר פורענותא או דנחמתא. וזה מפני שהם מייחסים חשיבות להפטרה המפורשת בגמ' אע"פ שברור להם שלפי הגמ' אין מפטירין כלל פורענותא ונחמתא (חוץ מבר"ח אב שחל בשבת עיי"ש).
כי לפי המהלך הנ"ל, על ר"ח לכאורה אין פה מה לדון, כי אין בגמ' איזה דין מיוחד בהפטרת ר"ח, אלא שבגמ' כתוב רק מה להפטיר מעין הקריאה כשהקריאה היא קריאת ר"ח. ואם אנחנו נוהגים (כהפסיקתא) שבימים אלו צריך לקרוא הפטרה שאינה מעניין הקריאה, מ"ש אם משנים את ההפטרה הרגילה של פרשת השבוע או שמשנים את ההפטרה של ר"ח.
ברזילי כתב:אם כן אני לא הבנתי את הערתך. הפוסקים הבינו שהפטרה היא מענין היום, וגם מה שהגמ' אומרת להפטיר בר"ח השמים כסאי הוא משום שזה ענין היום, ולכן יש מקום לספקם אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וגם לטענה שאע"פ ששתי ההפטרות מענין היום, יש להקדים זו המפורשת בגמ').
ואילו בפוסקים כן יש אריכות גדולה על הפטרת ר"ח האם דוחה הפטרות אלו או לאו. (ובט"ז כתב שהפטרת שמעו דפורענותא קורין בר"ח רק מפני שמוזכר בה גם ר"ח). ומשמע שלמדו דלא ככ"ז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים