ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל.
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
עדיאל ברויאר כתב:קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
שלמה בן חיים כתב:גם לדעת הגריש"א אסור מצד מחתך
עדיאל ברויאר כתב:איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
שלמה בן חיים כתב:ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
קוגן כתב:עדיאל ברויאר כתב:איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
וכמו כן האם בספר טל חיים, מדבר במפורש כאשר זורק לאשפה? אם לא, עדיין ניתן לשמוע את דעתו של הרב גבאי שליט"א שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
קוגן כתב:שלמה בן חיים כתב:ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
אודה מאד אם תציין מקור, היכן הוא הורה כן. או מהיכן המקור לשמועה זו.
עי' ש''ך יו''ד סו''ס רמב כמה תנאים בזה. [ומה זה יזיי''א?]ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
ניים ושכיב כתב:[ומה זה יזיי''א?]
ה' הוא המלך כתב:האם בכל המחלוקות המתחדשות לעניין איסורי שבת יש מקום לאמר ספק דאו' לחומרא?
פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
פרנקל תאומים כתב:לא ידעתי שמרן הגרש"ז הקל בפחית,
יהיה איך שיהיה , אני רוצה להבין את הטעם, הלא הסברות הנאמרות בבקבוקים רגילים לא שייכות כאן, ובפתיחתו יוצרים להדיא נקב-פתח יפה, וגם א"נ שפחית או אפי' קרטונית הוי כמוסתקי(דביצה שם),הא אמרינן דמוסתקי נמי אי מכוין לנקב יפה הוי מתקן מנא ואסור, ובנקב גדול כתבו הט"ז והגר"א דחייב ע"ז מהתורה.
פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
קוגן כתב:פרנקל תאומים כתב:שלום לכל החברים,
המח' בענין פתיחת בקבוקי קולה ואפי' בקבוקי יין, מפורסמת.
אומנם,בשעתו בלומדי את הסוגיא (בשבת קמ"ו, ביצה ל"ג, רמב"ם פ"י ופכ"ג ובטושו"ע שי"ד), התקשיתי הרבה בענין בקבוקי ספרינג העשויים קרטון, האם יש מאן דהוא שייקל לפותחם, האם אין בפתיחתם מלאכת שבת לכו"ע. ולמעשה, ראיתי ופחד ליבי, שהמקילים בפתיחת קולה, פותחים לפי תומם גם את קרטוני הספרינג, ולא אדע אי ברצון חכמים עבידי.
קרטונים אלו,מיוצרים באופן שלאחר המילוי, קצוות הקרטון למעלה נסגרות לעולם, והקרטון סגור לגמרי אין יוצא ואין בא. אלא שע"י סיבוב הפקק העומד בדופן הקרטון,נדחף איזה חלק מעברו הפנימי של הפקק,שחותך צורת עיגול בגוף הקרטון ויוצר פתח יפה חדש לגמרי שלא היה מעולם.
האם יש פתח להתיר כה"ג? ואם אין. אזי מצווה לפרסם זאת, כי נוגע במלאכה דאו' ואנשים יר"א בתמימותם לא נחתי לחילוק.
ולכאורה מצוי נידון זה גם בקרטוני החלב.
קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
ארי כתב:נקוט האי כללא בידיך:
כל דבר שהשימוש בו הינה חד פעמי כבקבוק ספרינג וכד' אין בזה משום בניית כלים ואפילו לא כלי מוסתקי, כן הוא דעת הרבה פוסקים (וכמדומני שהוא דעת הרוב).
גלרשטיין כתב:אשמח למי שיש מקורות, סברות, מאמרים, פסקים וכיוצ״ב בנושאים הנ״ל של פתיחת קופסאות שימורים, פחיות שתיה, אריזות, שקיות, בקבוקים וכד׳ בשבת, שיעלה כאן, זה יעזור לי מאוד.
שומע ומשמיע כתב:ג] לענין מחתך לא פירש הגרשז"א טעמו, אמנם לענ"ד הוא ברור. שהרי בכל הסוגיה בקמו. בכל אופניה לא דנו כלל מצד מחתך, והסברא ברורה.
כי מחתך זה מי שבא לעשות מידה למה שנשאר אחרי חיתוך הצדדים, ולא לעושה חור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים