מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ורמינהו מברייתא למשנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 11:14 am

כידוע לשון "ורמינהו" (או ורמינהי) מתייחס לקושיה ממשנה נגד משנה אחרת וכן מברייתא נגד ברייתא אחרת.

שאלתי היא: האם מצאנו בש"ס קושיית ורמינהו מברייתא על משנה?

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי פלתי » א' יולי 31, 2016 11:21 am

שבת צ"ה סוף ע"א.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 11:34 am

שם הסתירה היא אישית, מרבי שמעון על רבי שמעון. לכן לא כ"כ נפ"מ היכן המקור.

שאלתי הייתה על רמינהו מסתם משנה לסתם ברייתא.

שמואל דוד
הודעות: 6740
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 31, 2016 11:44 am

מגיד משנה ב גניבה ו

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 11:48 am

הגונב משל אביו וכו'. משנה פ' מרובה (דף ע'): גנב וטבח או מכר ואח"כ הקדיש וכו'. משנה שם (דף ע"ד:): בד"א בשהקדיש וכו'. בגמרא שם (דף ע"ו). ובהשגות א"א קצר בכאן שאם הקדישו הקדש בדק הבית משלם ארבעה וחמשה מה לי מכרו לשמים מה לי מכרו להדיוט ע"כ. סובר הר"א ז"ל כך מכח הברייתא דתניא התם גנב והקדיש חייב והוא ז"ל וקצת המפרשים הקשו ממנה על המשנה ששנינו שהוא פטור ותירצו ז"ל מתניתין בקדשי מזבח ברייתא בקדשי בדק הבית. ורבינו ז"ל סובר דאין זה אמת דאם איתא לא סגיא דלא מפרשינן לה בגמרא ועוד לגבי מתני' אמר בגמרא דלא אמר מה לי מכרו לשמים מה לי להדיוט וגבי ברייתא אמר מה לי וכו' ואיך יאמרו בגמ' שתי לשונות סותרים זה את זה ולא יבארו החילוק שביניהם אלא משמע דסבירא להו דפליגא ברייתא אמתני' דאם איתא דמתני' בקדשי מזבח וברייתא בקדשי בדק הבית כיון דסתם שוורים למזבח קיימי ה"ל לברייתא לפרושי וכן נמי אי מתניתין דוקא בקדשי מזבח ליפלוג וליתני בדידה בד"א בקדשי מזבח אבל בקדשי בדה"ב וכו' אלא ודאי משנתנו בכל גוונא וברייתא בכל גוונא ופליגא אמתני' וליתא ודחינן לה מקמי מתניתין וע"כ השמיטה הרב אלפסי ז"ל. ויש כיוצא בזה בגמרא שהביאו בגמרא ברייתא חולקת על משנה ולא אמרו ורמינהי לרוב פשיטות שהיא חולקת ואחת מהן פרק הגוזל זוטא:


מדבריו משמע לכאורה שלא נמצא כן בש"ס בלשון ורמינהו.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי פלתי » א' יולי 31, 2016 11:50 am

אפרקסתא דעניא כתב:שם הסתירה היא אישית, מרבי שמעון על רבי שמעון. לכן לא כ"כ נפ"מ היכן המקור.

שאלתי הייתה על רמינהו מסתם משנה לסתם ברייתא.

בבא קמא קי"ט ע"ב ורמינהו מה שהחרש מוציא במעצד וכו'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 12:01 pm

אכן.

עד כמה זה שכיח?

שמואל דוד
הודעות: 6740
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 31, 2016 12:03 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
הגונב משל אביו וכו'. משנה פ' מרובה (דף ע'): גנב וטבח או מכר ואח"כ הקדיש וכו'. משנה שם (דף ע"ד:): בד"א בשהקדיש וכו'. בגמרא שם (דף ע"ו). ובהשגות א"א קצר בכאן שאם הקדישו הקדש בדק הבית משלם ארבעה וחמשה מה לי מכרו לשמים מה לי מכרו להדיוט ע"כ. סובר הר"א ז"ל כך מכח הברייתא דתניא התם גנב והקדיש חייב והוא ז"ל וקצת המפרשים הקשו ממנה על המשנה ששנינו שהוא פטור ותירצו ז"ל מתניתין בקדשי מזבח ברייתא בקדשי בדק הבית. ורבינו ז"ל סובר דאין זה אמת דאם איתא לא סגיא דלא מפרשינן לה בגמרא ועוד לגבי מתני' אמר בגמרא דלא אמר מה לי מכרו לשמים מה לי להדיוט וגבי ברייתא אמר מה לי וכו' ואיך יאמרו בגמ' שתי לשונות סותרים זה את זה ולא יבארו החילוק שביניהם אלא משמע דסבירא להו דפליגא ברייתא אמתני' דאם איתא דמתני' בקדשי מזבח וברייתא בקדשי בדק הבית כיון דסתם שוורים למזבח קיימי ה"ל לברייתא לפרושי וכן נמי אי מתניתין דוקא בקדשי מזבח ליפלוג וליתני בדידה בד"א בקדשי מזבח אבל בקדשי בדה"ב וכו' אלא ודאי משנתנו בכל גוונא וברייתא בכל גוונא ופליגא אמתני' וליתא ודחינן לה מקמי מתניתין וע"כ השמיטה הרב אלפסי ז"ל. ויש כיוצא בזה בגמרא שהביאו בגמרא ברייתא חולקת על משנה ולא אמרו ורמינהי לרוב פשיטות שהיא חולקת ואחת מהן פרק הגוזל זוטא:


מדבריו משמע לכאורה שלא נמצא כן בש"ס בלשון ורמינהו.

משמע שיש מקומות כך ויש מקומות כך

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי פלתי » א' יולי 31, 2016 5:27 pm

אפרקסתא דעניא כתב:אכן.
עד כמה זה שכיח?

שכיח טובא

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 5:59 pm

יש למישהו דוגמאות נוספות?

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי פלתי » א' יולי 31, 2016 6:19 pm

כמה דוגמאות ממסכת יבמות
כד ע"א ורמינהי אחד איש וכו'.
קג ע"א ורמינהו רגלים פרט לבעלי קבים
קח ע"ב ורמינהי הממאנת באיש וכו'.
קכ ע"א ורמינהי מצאו קשור וכו'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' יולי 31, 2016 8:13 pm

פלתי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:אכן.
עד כמה זה שכיח?

שכיח טובא


צודק. ייתכן שרוב ה"רמינהו שבש"ס הם מברייתות למשניות.

רונן
הודעות: 161
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: ורמינהו מברייתא למשנה

הודעהעל ידי רונן » א' יולי 02, 2023 6:16 pm

ומצאנו ל"יד מלאכי" שהוא אף ממקור תנאי על האמורא
יד מלאכי כללי התלמוד כלל רנ:

"ורמינהי, מצינו מחודש דאף כשמקשה לאמורא מברייתא אומר ורמינהי, וכזה ראה וחדש בפרק במה מדליקין דף כ"א ב' דמקשה על רב וכבתה אין זקוק לה ורמינהי מצותה וכו' ...
ולפי זה לא ידענא אמאי מוהריק"א בכלליו כתב דכשמקשה לאמורא מברייתא או משנה אינו אומר ורמינהו מפני שהאמורא הוא המוקשה דאין סברא לומר דשאני רב דתנא הוא ופליג וכמו שתירץ לזה מוהר"י חאגיז בספר תחלת חכמה בשער ג' פ"א כלל ג'
דהא אשכחן בספ"ק דיומא דף כ"א ב' דנקט לישנא דורמינהי על מימרת רב יצחק בר אבדימי
... ואחרי מופלג הגיעו לידי חדושי הריטב"א על בתרא כ"י וראיתי בפרק חזקת הבתים דעל מאי דאיתא שם בגמרא דף מ"ב א' למימרא דלוקח אית ליה קלא ורמינהו וכו' כתב לחד טעמא דהך פירכא לא שייכא אדרב משום דלשון ורמינהי לעולם אינו נאמר אלא על רומיא דקראי אהדדי או דמתנייתי אהדדי
והוא פלא דהא בכולהו דוכתי דאייתינא מוכח דגם באמוראי שייך לשון זה:"


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים