ממרומי היער כתב:לכאורה נראה לחלק בין אם הרשעים המסיתים חיים, ועליהם נאמר לא תאבה לו ולא תשמע אליו.... כי אם הרג תהרגנו.
אבל אחר שכבר מת בודאי נשמת ישראל גדולה מן הגוי.
וכבר כתב התנא באבות "אוהב את הריות ומקרבן לתורה, וזה מדבר על אפי' רשעים כמבואר במפרשים, ומקרבן לתורה.
ושמעתי מכלי ראשון מהגר"י אדלשטיין שליט"א שביקש לא לעסוק בנושא ולא להגיב לר' משה שטרנבוך שליט"א
לא הייתי נדרש לזה, ולא האמנתי למראה עיני שנידון זה עלה בפורום. אבל אחרי שכבר עלה...
..
מי שמתווכח על זה, לא בריא בנפשו...
חכמה גדולה לומר לא להגיב... בגדי המלך החדשים..'טועה ביער' וסבור שהוא בדרך המלך..
ואני חושב שזו כשגגה שיוצא מפי השליט. ו.ר.י.ע.ו.י.ו.ל.א.
אחרי שמת לכל הדעות הוא יותר גרוע. כי הוא קלקל יותר מן הגוי ואין לנשמתו תיקון. זה הרי לא משנה מהיכן חוצב, אלא משנה מה הוא עשה וכו'. ראש הממשלה הראשון שר"י גרוע היה מהנ"ל עשרת מונים. ובודאי אין לו מנוחה לעולם.
קו ירוק כתב:הר' אוצה"ח, סתם התנפלת. קרא את המכתב המדובר. ואף שזה נראה כשגגה היוצא מפי השליט כמש"כ, שהרי יש חילוק בין חיים למתים (לא בררתי את הנקודה שהביא הר' ברכה"מ), הרי חוסר הבריאות היא בא' התגובות שלפני שהבינוהו לא נכון לגמרי. שאחר שמת, כבר יותר טוב מן הגוי.. ועוד וכי עלינו מוטל לאוהבו. הקב"ה אוהב גם ישראל שפשע (בחייו), אבל אנחנו ודאי מצווה עלינו לשונאו ולהתרחק מדרכיו, כמאמר דהמע"ה.
אוצר החכמה כתב:ואע"פ שלמדתי אצלו
אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:הר' אוצה"ח, סתם התנפלת. קרא את המכתב המדובר. ואף שזה נראה כשגגה היוצא מפי השליט כמש"כ, שהרי יש חילוק בין חיים למתים (לא בררתי את הנקודה שהביא הר' ברכה"מ), הרי חוסר הבריאות היא בא' התגובות שלפני שהבינוהו לא נכון לגמרי. שאחר שמת, כבר יותר טוב מן הגוי.. ועוד וכי עלינו מוטל לאוהבו. הקב"ה אוהב גם ישראל שפשע (בחייו), אבל אנחנו ודאי מצווה עלינו לשונאו ולהתרחק מדרכיו, כמאמר דהמע"ה.
אני לא חושב שסתם התנפלתי. אני חושב שאתה הוא זה שלא נזהרת בכבודו של הגר"י אדלשטיין כראוי לגברא רבא שכמוהו.
(הגר"י אדלשטיין לא צריך לדכוותי לומר מעלתו, ואע"פ שלמדתי אצלו לא זכיתי להיות תלמידו, וכ"ע ידעי גדלותו בתורה וצריך להזהר בכבוד כל ת"ח ק"ו בגדולי הדור. )
אוצר החכמה כתב:נראה לי שאני יצאתי ידי חובת תוכחה.
קו ירוק כתב:אוצר החכמה כתב:נראה לי שאני יצאתי ידי חובת תוכחה.
אם כוונתך שאינני בעל זכות לתמוה על הגרי"א - זו זכותך, אבל זכותי לחלוק עליך. ולא הייתי מעורר נושא כזה, אלא רק מפני שהעלוהו בפורום, כי כבודו יקר בעיני, והנני מכירו ושמעתיו שנים רבות לפני שהכרתו, אם על זאת - לא עליך מוטל להוכיח, כי זה נושא לויכוח.
אך לומר שהוא כתב שמצווה עלינו לאהוב את המינים (מצד התדבק בדרכיו) ודאי ודאי שלא. ולא זה מה שכתוב שם במכתב הנ"ל, אלא שעלינו לייחל עליהם.
(והוא לא האריך במכתב, ויתכן שגם הקב"ה לא אוהב אותם במובן של הארת פנים אלא במובן שהוא מייחל לטובתם של רשעים שיחזרו אליו). וע"ז הערתי בחריפות למגיב אחד
קו ירוק כתב:אותו רשע שר"י עליו נסובו הדברים, אינו אנוס ואינו תינוק שנשבה, ולא עליו דיבר החזו"א.
הוא היוצר והמסית ומדיח !! וכך כל בני אותו הדור שהתפקרו להכעיס. והחטיאו אחרים.
החזו"א דיבר על ילדים שנולדו לאנשים רעים אלו, ולהם נראה שיש שומר מצוות ויש שאינו שומר מצוות, ומי שהוא שו"מ זה מחייבו, ומי שלא - זו זכותו.. ה"י.
ושם מתחיל הויכוח אם אנו יודעים להוכיח או לא.
קו ירוק כתב:לא היה בחור ישיבה. בילדותו למד בת"ת, ואח"כ אביו שכבר היה 'ציוני' פתח מוסד משלו ושם הוא המשיך. אבל אלו לא היו פורקי עול גמורים.
הוא זה שפרק עול, כמו הרבה בתקופתו.
הרוצה להחכים כתב:קו ירוק כתב:לא היה בחור ישיבה. בילדותו למד בת"ת, ואח"כ אביו שכבר היה 'ציוני' פתח מוסד משלו ושם הוא המשיך. אבל אלו לא היו פורקי עול גמורים.
הוא זה שפרק עול, כמו הרבה בתקופתו.
ואם ב"ג התנהג כיתר בני עירו ובני תקופתו, מה לנו כי נלון עליו יתר על המדה.
הבה נסתייג מדרכו, מעלליו והשקפתו, ונקיים את דבר התנא "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".
אינני יודע אם החברים כאן היו חיים בתקופה רגישה זאת אם היו מתנהגים אחרת. נודה לאלקינו ששמנו בדור הזה בה הנסיונות להפוך למומר להכעיס כבר לא קיימים.
הרוצה להחכים כתב:הבה נסתייג מדרכו, מעלליו והשקפתו, ונקיים את דבר התנא "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".
הרוצה להחכים כתב:הרוצה להחכים כתב:הבה נסתייג מדרכו, מעלליו והשקפתו, ונקיים את דבר התנא "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".
לא כתבתי שצריכים לאהוב אותו, וכ"ש שע"פ ההלכה מותר לשנוא איש כזה שבמו ידיו שלח רבים מצעירי הצאן לשמד ולמינות והרבה תועבות בישראל (אך עיין תוס' פסחים קיג ע"ב ד"ה שראה, שהשנאה חייבת להיות שנאה רוחנית טהורה ויש להזהר מאוד שלא לערב שום נימה אישית).
כתבתי רק שאם נבוא לדון אותו נזכור לשפוט אותו ביחס לבני דורו ובני תקופתו.
קו ירוק כתב:לפי ההלכה לא "מותר" לשנא אותו אלא מצווה לשנא אותו, ומי שלא כך, טעון בדיקה.
הרוצה להחכים כתב:קו ירוק כתב:לפי ההלכה לא "מותר" לשנא אותו אלא מצווה לשנא אותו, ומי שלא כך, טעון בדיקה.
עיין תוס' פסחים קיג ע"ב ד"ה שראה.
אני מניח שתוספות שם בא לשלול את הקצף מפיך בשנאך את מהרסי ומחריבי הדת.
חז"ל אלו שאומרים לנו מורידין ולא מעלין (כשיד ישראל תקיפה), אף שמצווה להתפלל בחייו שיחזור בתשובה, וחז"ל הם אלו שאומרים בר"ה יז. "ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי כי תולעתם לא תמות ואשם לא תכבה והיו דראון לכל בשר" שלא רק על הגויים נאמר אלא על פושעי ישראל:
פושעי ישראל בגופן ופושעי אומות העולם בגופן יורדין לגיהנם ונידונין בה שנים עשר חדש, לאחר שנים עשר חדש גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרתן תחת כפות רגלי צדיקים שנאמר ועסותם רשעים כי יהיו אפר תחת כפות רגליכם, אבל המינין והמסורות והמשומדים והאפיקורסים שכפרו בתורה ושכפרו בתחיית המתים ושפירשו מדרכי צבור ושנתנו חיתיתם בארץ חיים ושחטאו והחטיאו את הרבים כגון ירבעם בן נבט וחביריו יורדין לגיהנם ונידונין בה לדורי דורות שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי וגו'
אחרי שמת לכל הדעות הוא יותר גרוע. כי הוא קלקל יותר מן הגוי ואין לנשמתו תיקון. זה הרי לא משנה מהיכן חוצב, אלא משנה מה הוא עשה וכו'. ראש הממשלה הראשון שר"י גרוע היה מהנ"ל עשרת מונים. ובודאי אין לו מנוחה לעולם.
כי אולי הקב"ה חיכה לו בכל יום, אבל אחרי שמת אין לו תקווה. מסתמא יש להקב"ה צער על בריה שברא בעולמו שהפסיד כל אשר לו, אבל אינו אוהבו יותר.
קו ירוק כתב:לא הייתי נדרש לזה, ולא האמנתי למראה עיני שנידון זה עלה בפורום. אבל אחרי שכבר עלה...
אחרי שמת לכל הדעות הוא יותר גרוע. כי הוא קלקל יותר מן הגוי ואין לנשמתו תיקון. זה הרי לא משנה מהיכן חוצב, אלא משנה מה הוא עשה. גם דואג האדומי חוצב ממקום גבוה, ובמיתתו אין חלק לעוה"ב ונאבד לגמרי. בפרט להמסורת מהגר"א שהם ערב רב יתכן שאינם בכלל ישראל ממש. מי יודע.
להתפלל שישובו בתשובה ודאי צריך (אם הם זרע ישראל), אבל לאהוב אותם? הרי דוד המלך אמר על האפיקורסים 'תכלית שנאה שנאתים' וברד"ק שם: ופירשו רז"ל (שבת קטז) כי על המינין נאמר הפסוק הזה, שמכירים וכופרים.
ידוע המעשה עם האלטער מקלם על רשע ידוע מהציונים שר"י שמת, והסבא נהיא חיור, ואחר שנרגע מלמל איזה סוף יש לו כעת - יהודי שבמקום לתקן איבד עצמו לנצח.
ראש הממשלה הראשון שר"י גרוע היה מהנ"ל עשרת מונים. ובודאי אין לו מנוחה לעולם. ואף אחד לא נסע לתקנו כשמועה כסילית אחת... ובודאי מצווה לשנאתו כמאמר דוד המלך הלא משנאיך השם אשנה. מי שמתווכח על זה, לא בריא בנפשו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:באגרות משה מובא שאלה ממלמד במוסד תורני המיועדת לילדים מבתים חילוניים. אחד התלמידות היא בתו של רב קונסרבטיבי. המלמד רוצה לדעת אם מותר לו שלא לדבר נגד הרבנים הקונסרבטביים, שהם בודאי רשעים ומסיתים ומדיחים, שלא לבזות את הבת ושלא להרחיק אותה מן התורה. או שאסור לו להחביא את האמת, וחייב לומר להם שהוא רשע.
השיב לו מרן הגרמ"פ שנהפוך הוא. בלשון חז"ל רשע הוא אחד העובר על איסור דרבנן. בלשונינו רשע הוא בן אדם עם מדות אכזריות המריע לאחרים בגופם וממונם. אם יאמר להם שהאב הזה הוא רשע, הרי הוא משקר להם ואומר דברים בלתי נכונים.
מה שלמדתי מדבריו הק' הוא שהשנאה לרשעים איננה קשורה כלל למדת השנאה הטמונה תוככינו ע"י יצרינו, ואין מציאת הרשע היתר לעשות מה שאסור לאחרים. ולי נראה מזה שהגישות וההרגשים שונים הם בכל תכונותיהם וצורותיהם, והשנאה החייבת למסיתים ומדיחים חוטאים בנפשותם הוא דרגא ביר"ש שאין לטעות בינו לבין שנאה פשוטה ואכזרית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ומ"ש על הצרות שאנו סובלים היום מראשי הציונים בשעתם, אשר לזה יש לשנוא אותם. בא נציב רשימת התועליות נגד ההפסדים. הרי הציונות עצר בעד הרבה התבוללות, הרי המדינה הוא מקום נח לקיים מצוות, יותר ממדינות אחרות, הרי גם הרבה חילוניים מקיימים הרבה יותר מאחיהם בחו"ל וקרובים הם יותר לתשובה. איך נחליט הכל לרע ממבט מזוית ראיה אחת? אני מבין שיש הרבה לדבר בזה, אמנם איננו דבר מוחלט כלל.
עקביה כתב: אנו שופטים את השני לפי מה שאנו חושבים שנכון לצפות ממנו. איננו מצפים מחילוני שיתחיל פתאום לשמור טהרת המשפחה, ולכן, היות ולשיטתו מה שהוא עושה זה בסדר, גם אנו מוכנים לקבל אותו. משא"כ אילו היה נושא את אחותו, אנו מצפים שמעצמו יימנע ממעשה כזה (אולי בזכות הנוצרים) ולכן לא נקבל אותו.
ולנד"ד, ב"ג וחבריו היו רשעים מרושעים. הן במישור של בין אדם למקום והן במישור של בין אדם לחברו, ועדיין, כלפי מה שאנו מצפים מאדם באשר הוא אדם, המעשים שעשה היטלר ימ"ש גרועים עשרות מונים מהמעשים שעשה ב"ג, ולכן את הראשון אנו שונאים ומקללים עשרות מונים יותר מאת השני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 378 אורחים