הרוצה להחכים כתב: בניגוד למה שמקובל בימינו בעולם הישיבות לעורר בימים אלו אבל על חורבן בית המקדש,
הרוצה להחכים כתב:אחדד את השאלה הפותחת:
לו יצוייר שבעוד 200-300 שנה יצא לאור ספר שיתאר את שואת אירופה. לאורך כל הספר יובא תיאור על חורבן בית הכנסת העתיק בוורמייזא בליל הבדולח, ביהכנ"ס בו התפללו ולמדו רבותינו הראשונים והאחרונים גדולי תופשי התורה בוורמייזא לאורך כל הדורות.
כדי שלא להשאיר את הנייר חלק יובא בשני העמודים האחרונים גם תיאור קצר על הגליית היהודים מאירופה, והריגת הרבה יהודים בשנים שלאחר שריפת אותו ביהכנ"ס.
הרי כל רואה ספר זה יזעק מרה על היפוך היוצרות שנעשה בספר זה, בו עשו את שריפת ביהכ"נ עיקר, ומחיקת יהדות אירופה על גדוליה ורבניה וראשי ישיבותיה, קהילותיה ותפארת בחוריה במיתות משונות ואכזריות הפכו לטפל.
ושאלתי היתה, האומנם כשישמעו בני הנביאים את שיחות המוסר בישיבות בימים אלו, האם גם הם יזעקו מרה על היפוך היוצרות שנעשה? כאשר אין מזכירם כלל את החורבן הטוטאלי של ממלכת יהודה, כהניה ונביאיה, מלכיה ושריה, ובמקום זה מתמקדים רק בחורבן בית המקדש?
אוצר החכמה כתב:אולי אחרי אלפיים שנה שבהם נחרבו קהילות שוב ושוב שלא לדבר על מה שקרה בשואה, קשה יותר להצטער על מות כהני ירושלים לפני אלפיים שנה כשיש בזכרונינו דברים כאלה משנים הרבה יותר מאוחרות. ולכן רק עניין חורבן בהמ"ק נשאר כאירוע המרכזי של אותה תקופה.
שומע ומשמיע כתב:המגילה מסתיימת ב'על זה היה דווה לבנו' היינו שזו הנקודה העיקרית.
"ועם כי היה לנו כל הצרות האלו, לא היה דוה לבנו, רק 'על הר ציון ששמם'.
אתה ד' לעולם תשב - עיקר בקשתי, היות כי עכשיו אין השם שלם, ואין הכסא שלם, ולזה מבוקשינו 'אתה ד' לעולם תשב', שיהיה השם שלם והכסא שלם".
שומע ומשמיע כתב:קצת התיחסתי לזה, שהאריכות היא בתיאור ה'בפועל'. ובנוסף המגילה מסתיימת ב'על זה היה דווה לבנו' היינו שזו הנקודה העיקרית.
הרוצה להחכים כתב:נניח ש"על זה" פירושו שזהו האבל המרכזי, כדבריך. אבל מאיפה אתה לוקח את הפשט ש"על הר ציון ששמם" פירושו הר הבית, האם אין הכוונה להר ציון כפשוטו? כלומר, העיר ירושלים. (כנראה לקחת את הפשט מדברי הגמרא שלהי מכות, איני יודע אם זהו פשוטו של מקרא, והאם ר"ע עצמו למד כן באיכה).
והנביא שהיה מצטער היינו על עצמות החורבן בראותו שועלים הלכו בו שנסתלקה השכינה משם שהמקדש חרב כמ"ש בתחלת המקרא על הר ציון ששמם
הרוצה להחכים כתב:שומע ומשמיע כתב:קצת התיחסתי לזה, שהאריכות היא בתיאור ה'בפועל'. ובנוסף המגילה מסתיימת ב'על זה היה דווה לבנו' היינו שזו הנקודה העיקרית.
נניח ש"על זה" פירושו שזהו האבל המרכזי, כדבריך. אבל מאיפה אתה לוקח את הפשט ש"על הר ציון ששמם" פירושו הר הבית, האם אין הכוונה להר ציון כפשוטו? כלומר, העיר ירושלים. (כנראה לקחת את הפשט מדברי הגמרא שלהי מכות, איני יודע אם זהו פשוטו של מקרא, והאם ר"ע עצמו למד כן באיכה).
האם מישהו מכיר הסבר על כך? (כמובן שבאיזכור של נחם בתוך ברכת בונה ירושלים זה באמת מתאים, אבל הא גופא קשיא).מעט דבש כתב:יצויין, שגם ב'נחם' אין אזכור מפורש על בית המקדש, והפירוט הוא על העיר השוממה, ועל ההרוגים.
דרומי כתב:לכאורה יתירה מזה יש כאן, שבברכת בונה ירושלים לא מזכירים בכלל את בית המקדש.
שכל שאלתינו בברכת ירושלים הוא בבנין ירושלים והנלוה לבנינו. וזהו אמרינו 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב' - לבנותה, 'ותשכון בתוכה כאשר דברת'- והוא שתשכון שכינתך בבית המקדש. 'ובנה אותה בקרוב [בימינו]' - והוא שיהא בונה אותה הוא יתעלה בעצמו בקרוב. ['בנין עולם'] - הוא כולל בנין העיר ובנין הבית בכללו. ואח"כ שואל בפרט 'וכסא דוד מהרה בתוכה תכין' - שיהא בונה כסא דוד שיהא מוכן כשיבוא דוד לישב על כסאו.
ואם כן כל זה, דהיינו בנין בית המקדש ובנין כסא דוד, הוא מענין בנין ירושלים ממש, שהרי בית המקדש וכסא דוד הכל הוא נבנה בתוך ירושלים, וגם יש להם שייכות אל ירושלים, כי הלא הבונה עיר שתהיה עיר ממלכה אליו, הנה הכרח הוא שיבנה בתוכה בית קדוש לתפילה ולעבודה לפניו יתברך , גם צריך הוא לבנות בית שיהא נקרא 'בית המלך', ובתוכו כסא מלכותו שישב המלך עליו לדון עמו. ובעל כרחינו צריכין אנחנו לפרש כך דאם לא כן מה ענין כסא דוד לבנין ירושלים:
וכל כך היתה שריית השכינה קבע במשכן שלא היה מסתלק כלל משם עד שהיו ישראל צריכים לנסוע. וזה לא היה בשילה ולא בבית ראשון ולא בבית שני. אבל יותר מזה יהיה בבית שלישי יוב"ב כאמרו ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים