אליהוא כתב:כידוע שרוב הפוסקים אינו בכלל הלך אחר הרוב של דיינים [שלא עמדו למנין ולא ישבו יחד וכו'], אלא רק שיקול הדעת ודעת נוטה שהרוב צודק, [ולכן צריך לשקול גם גדלות ולא רק מספר כידוע, וכמ"ש החזו"א], ולכן יש מקום לבעל נפש לחשוש. [השמים לא רלוונטיים כמובן].
כמדומני שיש גם בדרשות הר"ן שהחומרות הם בכלל הפרישות.
אליהוא כתב:"כללי הפסק" אינם קביעה מוחלטת ודרקונית, אלא שעת נוטה במקום שאין הכרעה מראיות, אבל מי שחושש ונמנע [לפי שיקול דעת] מיראת העון תבוא עליו ברכה.
מש"כ לעיל בשם דרשות הר"ן שיש בה מן הפרישות, ראיתי עתה שכ"ה במסילת ישרים פי"ד עי"ש.
חנבין כתב:זכורני שראיתי פעם באחד מספרי מהר"ל מפראג זצוקללה"ה
שדבר שנחלקו בו התנאים, פירוש הדבר שהוא עומד באמצע בין היתר לאיסור, ואם נפסק להיתר היינו שהוא יותר נוטה להיתר מטבעו, אך עדיין מעט צד איסור יש בו, אלא שמותר לעשותו כי הוא נטה בעיקר לצד היתר, אך בעל נפש יחמיר גם על מעט צד האיסור.
והמוצא את מקור הענין בספרי המהר"ל, תע"ב.
אם על פי הלכה מותר לאכול, ומי שיאכל לא יוכלו לבוא אליו בטענות שאכל דבר איסור, איך יבוא מישהו וימנע מ'יראת העון'? איזה עון?
ישראל הר כסף כתב:חנבין כתב:זכורני שראיתי פעם באחד מספרי מהר"ל מפראג זצוקללה"ה
שדבר שנחלקו בו התנאים, פירוש הדבר שהוא עומד באמצע בין היתר לאיסור, ואם נפסק להיתר היינו שהוא יותר נוטה להיתר מטבעו, אך עדיין מעט צד איסור יש בו, אלא שמותר לעשותו כי הוא נטה בעיקר לצד היתר, אך בעל נפש יחמיר גם על מעט צד האיסור.
והמוצא את מקור הענין בספרי המהר"ל, תע"ב.
זה נמצא בבאר הגולה באר הראשון, ד"ה ואמר בעלי אסופות.
צר לי שאינני יכול להביא צילום, אבל את אשר יגורתי בא, והמנוי למקוון פג...
אוצר החכמה כתב:ישראל הר כסף כתב:חנבין כתב:זכורני שראיתי פעם באחד מספרי מהר"ל מפראג זצוקללה"ה
שדבר שנחלקו בו התנאים, פירוש הדבר שהוא עומד באמצע בין היתר לאיסור, ואם נפסק להיתר היינו שהוא יותר נוטה להיתר מטבעו, אך עדיין מעט צד איסור יש בו, אלא שמותר לעשותו כי הוא נטה בעיקר לצד היתר, אך בעל נפש יחמיר גם על מעט צד האיסור.
והמוצא את מקור הענין בספרי המהר"ל, תע"ב.
זה נמצא בבאר הגולה באר הראשון, ד"ה ואמר בעלי אסופות.
צר לי שאינני יכול להביא צילום, אבל את אשר יגורתי בא, והמנוי למקוון פג...
אתה יכול להביא (לא בדקתי במכון ירושלים אבל ברגיל) כי פתוח לכולם עד עמוד 40
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין, דברי אליהוא ברורים
ראשית ידוע לכולם שכל המקום להחמיר הוא רק במחלוקת הפוסקים אבל לא בדבר שהוכרע בגמרא, כוונתי לומר שפשוט שאין מקום להחמיר כדעת ר"מ למשל במקום שנפסק בגמרא דר"י, ודבר כזה לא עולה על דעתו של אף אחד לעשות כב"ש וכמבואר בגמרא ר"ה גבי ר"ע. והיינו שבמקום שנפסקה ההלכה בהחלט אין מקום להחמיר בכלל.
אבל במחלוקת הפוסקים העניין הוא עניין של הנהגה והיינו שכשנחלקו הפוסקים אנו נוהגים כדעות מסויימות כי צריך להכריע וכך ניתנה תורה שאפשר לסמוך על כללי הפסק וההסתברות שכך הוא דין אמת. ומי שנוהג כך אפילו אם כלפי שמייא גליא שזו טעות ויבא אליהו או בי"ד הגדול היושב בלשכת הגזית בבבי"א
אין עליו תביעה משום שנהג כדין. ואין לזה שייכות לעניין לא בשמים היא שהרי לא נפסק כאן הדין בהחלטה גמורה משום שלא עמדו למניין וכולי.
(ואם עמדו למנין וטעו, כבר האריכו האחרונים בזה בתחילת הוריות ואכמ"ל)
אבל כיוון שזה רק עניין של הנהגה יש מקום למידת חסידות להחמיר גם כדברי יחיד אם טעמו נראה (לשון רבינו הרמח"ל במס"י ).
והדבר דומה למי ששמע שהעיד עד אחד על הבשר שכשר, אבל יש לו סיבה לחשוש שמא יש בדבר איזה חשש, ונמנע מזה, וודאי יש בדבר מידת חסידות אע"פ שאם יסמוך על עד אחד נהג כדין וכל מי שחסידותו גדולה יותר חושש גם לחששות רחוקים יותר והוא הדין כאן.
רק כאן וודאי כל המרבה הרי זה משובח.
אוצר החכמה כתב:אבל במחלוקת הפוסקים העניין הוא עניין של הנהגה והיינו שכשנחלקו הפוסקים אנו נוהגים כדעות מסויימות כי צריך להכריע וכך ניתנה תורה שאפשר לסמוך על כללי הפסק וההסתברות שכך הוא דין אמת. ומי שנוהג כך אפילו אם כלפי שמייא גליא שזו טעות ויבא אליהו או בי"ד הגדול היושב בלשכת הגזית בבבי"א
אין עליו תביעה משום שנהג כדין. ואין לזה שייכות לעניין לא בשמים היא שהרי לא נפסק כאן הדין בהחלטה גמורה משום שלא עמדו למניין וכולי.
אוצר החכמה כתב:אין כאן מה לדוק, באיסורי התורה יש דרגות שונות של איסור והידורים
ובסגנונך לא כל מה שהקב"ה אינו חפץ בו הוא אוסרו בפירוש כך שיש דברים שאיסורם חמור ויש דברים שאיסורם קל יש דברים מותרים וראוי לכל בעל נפש להמנע מהם ויש דברים מותרים שהפרוש נמנע מהם.
ותו לא מידי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: הרב ספריאל ו־ 304 אורחים