מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אימתי פסקה טהרת פנויות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי איש בער » ד' יולי 13, 2016 9:10 pm

ידוע שבזמן הבית גם נערות שלא ידעו איש טבלו משום טהרות, האם גם לאחריו המשיכו בנוהג זה?
הריב"ש בתשובה סי' תכה הסביר טעם הדבר שאין אנו נוהגין כן, שלא יכשלו בה בנ"א, האם היה מי שחלק עליו בזה, או מי שנהג למעשה לטבול פנויות?
גם שמעתי פעם שהבלניות היו משגיחין ע"כ, האם היתה תקנה מיוחדת ע"ז מגדולי הדור וכו'?
אשמח לכל מידע בנושא

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי מצליח » ד' יולי 13, 2016 9:29 pm

עי' אוצר הפוסקים אבהע"ז סי"כ ס"א אריכות בזה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2270
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 13, 2016 9:46 pm

איש בער כתב:ידוע שבזמן הבית גם נערות שלא ידעו איש טבלו משום טהרות, האם גם לאחריו המשיכו בנוהג זה?
הריב"ש בתשובה סי' תכה הסביר טעם הדבר שאין אנו נוהגין כן, שלא יכשלו בה בנ"א, האם היה מי שחלק עליו בזה, או מי שנהג למעשה לטבול פנויות?
גם שמעתי פעם שהבלניות היו משגיחין ע"כ, האם היתה תקנה מיוחדת ע"ז מגדולי הדור וכו'?
אשמח לכל מידע בנושא


לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.

[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].

אכן מענין מתי התחילו להקפיד שלא לטבול, שלא תבוא למכשול?

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי איש בער » ד' יולי 13, 2016 9:53 pm

עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.
[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].
אכן מענין מתי התחילו להקפיד שלא לטבול, שלא תבוא למכשול?

בזכרוני שהמשיכו, אולי משום זכר (כמו נטילת ידים שלנו), ולא אוכל כעת לאתר המקור. (ועוד, דהא גופא מתי פסקה אפר פרה שנויה במחלוקת).

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 13, 2016 9:56 pm

יש על זה דיון לגבי טבילה בערב יו"כ (למיטב זכרוני גם בחת"ס)

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי נתן » ד' יולי 13, 2016 11:27 pm

עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.

[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].


האם אין ענין של טבילה בזמנה מצוה?

יבנה
הודעות: 3968
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי יבנה » ה' יולי 14, 2016 12:27 am

עתניאל בן קנז כתב:
לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.

[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].

אכן מענין מתי התחילו להקפיד שלא לטבול, שלא תבוא למכשול?

יש את הטעם של טבילה בזמנה מצוה, ויש את כל ההרחקות מנדה שנתבארו בהמכונה ברייתא דנדה שבשביל זה גם צריכות לטבול. ועי' שטמ"ק נדה ח"ב עמ' תר"ע ואילך הרבה הרחקות שנהגו, וע"כ שבמקומות אלו גם הפנויות טבלו.
ועי' כאן http://tora.us.fm/tryg/thra/tvilt_rwqot0.html ובמקורות שהביא.

שיר ורננים
הודעות: 246
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי שיר ורננים » ה' יולי 14, 2016 4:35 pm

בברכה המשולשת כתב:יש על זה דיון לגבי טבילה בערב יו"כ (למיטב זכרוני גם בחת"ס)

מוזכר בפי' שגם הפנויות נהגו לטבול.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי איש בער » ה' יולי 14, 2016 7:22 pm

יבנה כתב:יש את הטעם של טבילה בזמנה מצוה, ויש את כל ההרחקות מנדה שנתבארו בהמכונה ברייתא דנדה שבשביל זה גם צריכות לטבול. ועי' שטמ"ק נדה ח"ב עמ' תר"ע ואילך הרבה הרחקות שנהגו, וע"כ שבמקומות אלו גם הפנויות טבלו.
ועי' כאן http://tora.us.fm/tryg/thra/tvilt_rwqot0.html ובמקורות שהביא.

לאור כל הטעמים הנכונים האם לא מוזכר במקורות מאי אלו אנשי מעשה שנהגו סלסול בעצמן לחייב את הטבילה גם לפנויות?
שיר ורננים כתב:
בברכה המשולשת כתב:יש על זה דיון לגבי טבילה בערב יו"כ (למיטב זכרוני גם בחת"ס)

מוזכר בפי' שגם הפנויות נהגו לטבול.
נא לציין מ"מ

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 14, 2016 9:23 pm

סימן תר"ו מ"ב סקי"ז ואפילו נערים ובתולות מכיוון שהם בני מצוות טובלות. (מ"א)

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' יולי 14, 2016 9:24 pm

נתן כתב:
עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.

[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].


האם אין ענין של טבילה בזמנה מצוה?


אם ננקוט שלהלכה טבילה בזמנה מצווה ושיש חיוב של טבילה בזמנה מצווה גם בזה"ז אז זה לא ענין אלא מ"ע גמורה גם לפנויות וגם לנדה בלא ז"נ (והיא קו' הש"ך בנה"כ סי' קצז על שיטה זו). אמנם לפי"ז גם גברים חייבים מעיקר הדין בטבילת עזרא, וע"כ צ"ל דגם להסוברים כן טבילה בזמנה מצווה רק כשיש בזה איזה נ"מ בטהרה, ולכן גם פנויות לר"ח חשוב שאין בזה נ"מ ולכן אין טבילה בזמנה מצווה וכן לאחר חומרא דר"ז כיוון שמ"מ אסורה לבעלה א"צ לטבול (ובזה מתורץ קו' הש"ך על הב"ח שם).

אמנם לפי"ז ייצא הדין להדרים בא"י בזה"ז שאפשר להם לעלות להר הבית א"כ טעונים טבילה לר"ח לנשים ולאנשים בזמנם... ובשלמא לכל הגודרים עצמם מעלות בהר כלל וכלל, י"ל שאף זה בכלל ההיתר דהוה כמו חומרא דר"ז, וכמו שמטעם מנהג דה' ימים מבטלים טבילה בזמנה ה"ה למנהג זה, אבל העולים בהר א"כ להר"ח חייבים בטבילה בזמנה לעולם הם ונשיהם ובניהם וטפם...)

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' יולי 15, 2016 12:04 am

הבא"ח כ' שרווקות יטבלו בערב כיפור [או ר"ה] עפ"י זכרוני

יבנה
הודעות: 3968
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי יבנה » ו' יולי 15, 2016 12:23 am

ישראל אליהו כתב:הבא"ח כ' שרווקות יטבלו בערב כיפור [או ר"ה] עפ"י זכרוני

כ"כ ברב פעלים ח"ד יו"ד סי' ט"ז לענין ערב ר"ה ויוה"כ ע"ש.

קו ירוק
הודעות: 5895
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יולי 15, 2016 12:33 am

כמדומני שמנהג זה שרווח מאוד גם לפני עשורים בודדים, כמעט לא קיים כיום בכלל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 17, 2016 1:28 pm

קו ירוק כתב:כמדומני שמנהג זה שרווח מאוד גם לפני עשורים בודדים, כמעט לא קיים כיום בכלל.

קיים במי מעדות החסידים אאל"ט

קו ירוק
הודעות: 5895
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 17, 2016 2:26 pm

כעת שאלתי מנהל מחלקת מקוואות אחד, ואמר לי שאכן המנהג של עיו"כ התמעט מאוד, ואמנם אצל החסידים יש יותר, אבל גם התמעט, ואצל ה'ליטאים' עוד יותר התמעט,
ובעיקר מבוגרות.
ובכל אופן כל המקוואות בעירו פתוחות וישנן הבאות לטבול.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יולי 17, 2016 8:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ביליצר » א' יולי 17, 2016 2:29 pm

אימת פסקה ? משרבו המכשולות,,
בזמן הרמ"א כבר היתה יראה לטבול ,,

ונתנו ידידים
הודעות: 1330
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' יולי 17, 2016 9:16 pm

קו ירוק כתב:כמדומני שמנהג זה שרווח מאוד גם לפני עשורים בודדים, כמעט לא קיים כיום בכלל.


אצל חמותי הי' נהוג מנהג זה ונמשך לחלק מבנותי',
מסתמא המנהג היקר הזה מתמעט מרוב בלבול המוחין וחוסר הזמן שיש כהיום לדאבונינו בהאי עלמא.
נערך לאחרונה על ידי ונתנו ידידים ב ב' יולי 18, 2016 11:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5895
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 18, 2016 1:43 am

זה לא טיעון זו פליאה.
אולי כבודו יוכל למחוק את תגובתו העוסקת בעסקי משפחתו שבודאי אינו מנושא האשכול.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי איש בער » ב' יולי 18, 2016 2:15 am

השלכה מעניינת מכך שפנויות הפסיקו לטבול לטהרתן הוא מה שנהגו הנשואות לגלח שער ראשן, מחשש לסחיטת שער בשב"ק, כך כותב הנצי"ב http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=109

ונתנו ידידים
הודעות: 1330
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' יולי 18, 2016 11:07 pm

קו ירוק כתב:זה לא טיעון זו פליאה[/size]

אני מבקש מחילתך חשבתי שכונתך לקנטר

יבנה
הודעות: 3968
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי יבנה » ב' יולי 18, 2016 11:50 pm

קו ירוק כתב:כעת שאלתי מנהל מחלקת מקוואות אחד, ואמר לי שאכן המנהג של עיו"כ התמעט מאוד, ואמנם אצל החסידים יש יותר, אבל גם התמעט, ואצל ה'ליטאים' עוד יותר התמעט,
ובעיקר מבוגרות.
ובכל אופן כל המקוואות בעירו פתוחות וישנן הבאות לטבול.

כעת המקואות פתוחות לפנויות כל השנה בעקבות הבג"ץ שהורו שאין למנוע אותן מלטבול כל השנה, אך הרבנות שמים שלטים שאין לפנויות לטבול.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' יולי 20, 2016 1:31 am

יבנה כתב:
קו ירוק כתב:כעת שאלתי מנהל מחלקת מקוואות אחד, ואמר לי שאכן המנהג של עיו"כ התמעט מאוד, ואמנם אצל החסידים יש יותר, אבל גם התמעט, ואצל ה'ליטאים' עוד יותר התמעט,
ובעיקר מבוגרות.
ובכל אופן כל המקוואות בעירו פתוחות וישנן הבאות לטבול.

כעת המקואות פתוחות לפנויות כל השנה בעקבות הבג"ץ שהורו שאין למנוע אותן מלטבול כל השנה, אך הרבנות שמים שלטים שאין לפנויות לטבול.


הרבנות מפרסמת זאת כנראה בגלל דברי הריב"ש שפנויה א"צ טבילה, מחשש שאם יירד ממנה איסור נדה החמור, ישנו חשש שתעבור על איסור זנות הקל. והו"ד בבאה"ט סי' קפ"ג.

כשנבחנתי בשעתו במבחני הרבנות על נדה, שאלו שאלה זו. אז בהכרח שהרבנות מכירה את הריב"ש הזה...

חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יולי 20, 2016 8:00 pm

ש. ספראי כתב:
הרבנות מפרסמת זאת כנראה בגלל דברי הריב"ש שפנויה א"צ טבילה, מחשש שאם יירד ממנה איסור נדה החמור, ישנו חשש שתעבור על איסור זנות הקל. והו"ד בבאה"ט סי' קפ"ג.

כשנבחנתי בשעתו במבחני הרבנות על נדה, שאלו שאלה זו. אז בהכרח שהרבנות מכירה את הריב"ש הזה...


אינו מדויק. הגם שכך העתיק הבאה"ט, אך בריב"ש עצמו כתוב טעם זה כתשובה לשאלה מדוע לא תיקנו חז"ל טבילה לפנויה כדי שלא יכשלו בה רבים.

אגב, מעניין להשוות דברי חכמי קושטא לגבי מנהג יהודה שמייחדים את החו"כ בזמן האירוסין (שו"ת בנימין זאב סימן שה):

"ומענין הארוס הנכנס לבית המנוגע כי הנגע עמד בעיניו ורבו המכשלות מגונה הדבר מאד ומעולם לא נהגנו בבנינו ובבנותינו כמנהג הרע הזה ועם היות שמנהג קדום היה ברומניא בקצת להכניס הארוס בבית הארוסה לא כאלה חלק יעקב שהם היו נוהגין לברך ברכת חתנים בשעת אירוסין כדי שלא תהא כלה בלא ברכה והיו טובלות לנדותן שלא יבואו לידי איסור"...

ישראל גד
הודעות: 20
הצטרף: ג' מרץ 11, 2014 11:33 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי ישראל גד » ד' יולי 20, 2016 8:26 pm

לגוף העניין כיום לא שייך כלל טבילה בזמנה מצוה היות שאנחנו לא בקיאים במראות ואם אשה תרצה לטבול בזמנה תצטרך במשך כמה ימים רצוף לטבול דאולי התחילה הראיה מהיום הזה ואולי מהיום הזה, וזוהי הסיבה שכיום נשים לא טובלות ביו"כ עצמו כשחל טבילתם אז.

צורב מתחיל
הודעות: 819
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ד' יולי 20, 2016 8:34 pm

מספר קדוש ישראל - ספר הזכרון להגרי"ס עמו' כ'
לכידה.PNG
לכידה.PNG (75.79 KiB) נצפה 7207 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 20, 2016 8:49 pm

ישראל גד כתב:לגוף העניין כיום לא שייך כלל טבילה בזמנה מצוה היות שאנחנו לא בקיאים במראות ואם אשה תרצה לטבול בזמנה תצטרך במשך כמה ימים רצוף לטבול דאולי התחילה הראיה מהיום הזה ואולי מהיום הזה, וזוהי הסיבה שכיום נשים לא טובלות ביו"כ עצמו כשחל טבילתם אז.

לא בקיאים מתי מתחיל המחזור?!

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 20, 2016 8:51 pm

חיים שיש בהם כתב:י שלא יכשלו בה רבים.

אגב, מעניין להשוות דברי חכמי קושטא לגבי מנהג יהודה שמייחדים את החו"כ בזמן האירוסין (שו"ת בנימין זאב סימן שה):

"ומענין הארוס הנכנס לבית המנוגע כי הנגע עמד בעיניו ורבו המכשלות מגונה הדבר מאד ומעולם לא נהגנו בבנינו ובבנותינו כמנהג הרע הזה ועם היות שמנהג קדום היה ברומניא בקצת להכניס הארוס בבית הארוסה לא כאלה חלק יעקב שהם היו נוהגין לברך ברכת חתנים בשעת אירוסין כדי שלא תהא כלה בלא ברכה והיו טובלות לנדותן שלא יבואו לידי איסור"...


אולי לידי איסור המכוון איסור קורבה.

חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יולי 20, 2016 9:06 pm

שו"ת "תשובות והנהגות" (ח"ב סי' רנז):

שו''ת תשובות והנהגות ב, רנז.JPG
שו''ת תשובות והנהגות ב, רנז.JPG (36.91 KiB) נצפה 7199 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 20, 2016 9:29 pm

צורב מתחיל כתב:מספר קדוש ישראל - ספר הזכרון להגרי"ס עמו' כ'
לכידה.PNG

מישהו מתנדב להסביר לי את כוונת הגרי"ס? לא הבנתי למה כמעט בטל טעם הריב"ש.

חיים שיש בהם
הודעות: 200
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2013 5:54 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי חיים שיש בהם » ד' יולי 20, 2016 9:39 pm

לעומקו של דבר כתב:
חיים שיש בהם כתב:י שלא יכשלו בה רבים.

אגב, מעניין להשוות דברי חכמי קושטא לגבי מנהג יהודה שמייחדים את החו"כ בזמן האירוסין (שו"ת בנימין זאב סימן שה):

"ומענין הארוס הנכנס לבית המנוגע כי הנגע עמד בעיניו ורבו המכשלות מגונה הדבר מאד ומעולם לא נהגנו בבנינו ובבנותינו כמנהג הרע הזה ועם היות שמנהג קדום היה ברומניא בקצת להכניס הארוס בבית הארוסה לא כאלה חלק יעקב שהם היו נוהגין לברך ברכת חתנים בשעת אירוסין כדי שלא תהא כלה בלא ברכה והיו טובלות לנדותן שלא יבואו לידי איסור"...


אולי לידי איסור המכוון איסור קורבה.


מנהג "רומניא", [היא האימפריה הביזנטית, או 'ביצאנץ'], הלא הוא מנהג מקומות מסוימים ביהודה המוזכר בכתובות (יב.), שמחמתו "האוכל אצל חמיו ביהודה אינו יכול לטעון טענת בתולים".

טעם למנהג הביא השיטמ"ק (שם) בשם רבינו יהונתן וז"ל: "כלומר דרכן של בני יהודה היה לייחד החתן עם הכלה קודם שנכנסו לחופה כדי שיהא לבו גס בה שתאהב הכלה את החתן לפי שאין האשה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי ואם ח"ו תבעל להגמון אחר כך תבעל לה באונס, א"נ כדי שימצאנה ההגמון בעולה ויבטל גזרתו שגזר כל בתולה שנשאת ברביעי תבעל להגמון תחלה, ומשום הכי היה מנהג ביהודה יותר משאר מקומות לפי שרוב גזרותיו ביהודה, משום שיודע שממנו עתיד לצאת משיח שיושיע את ישראל וישפוט את הר עשו". ומקור הדברים בירושלמי (כתובות פ"א ה"ה).

רבינו ישעיה דטראני מעיד להדיא על טיבו של מנהג "רומניא" זה:

שות הרי''ד סי' מז.JPG
שות הרי''ד סי' מז.JPG (126.92 KiB) נצפה 7191 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אימתי פסקה טהרת פנויות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יולי 20, 2016 9:42 pm

חיים שיש בהם כתב:.

יופי.
השתא לפי הדברים שהבאת, חלק גדול מהמכוון ביהודה היה בשביל שיעשה מעשה. לפי"ז אין שייך זה כלל לענייננו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים