לא ידעתי מנין לך שצריך קידוש מעבר לעצם הכיבוש (ברדב"ז תרומות א,ה כתב שבימי יהושע לא היה קידוש פה בכלל, ולכן לא קדשה לעת"ל, אבל ודאי כל זמן שהכיבוש במקומו היתה קדושה), ואם צריך - מנין שזה תפקיד הסנהדרין. מ"מ גם לו היה זה נכון, לענין הנידון באשכול אין זה נוגע. הרי ארץ ישראל מקודשת ועומדת בקדושה שניה, ומצוות הכיבוש במצב זה איננה אלא כיבוש ולא קידוש (ואף את"ל שלעת"ל יהיה צורך בקידוש נוסף, כי קדושה שניה פחותה במדרגתה וכמ"ש כמה אחרונים, עכ"פ יש מצוות כיבוש הנובעת מקדושה שניה כשם שכתב הרמב"ן להדיא שיש מצוות ישיבה על היחידים גם בזה"ז).קו ירוק כתב:אני דברתי על סנהדרין לקידוש הארץ שהוא ע"י כיבוש. ובלא זה אין מצווה לכבש.
ולא על הסכמת ב"ד לצאת למלחמה.
נכון שההגמ' אמרה כיבוש בית דוד להרחבה, אבל זה מפאת שלא נעשה כסדר, כמו שאמרו שהוא כיבוש יחיד ולטעמא דספרי זה מפני שעשה שלא כסדר, ולכן מוגדר ככיבוש יחיד.
קו ירוק כתב:הרב אוצה"ח והרב בריזלי נתכוונו לאותו דבר. אכתוב כמה מילי (והתנצלותי בלי מ"מ והפניות כי רק מן הזיכרון).
א. מצוות ישוב ארץ טעמה ותכליתה הוא קיום המצוות באדמת קודש, וגם מצוות שבגוף תכלית קיומם הוא דוקא בא"י כדכתי' בהרבה דוכתי וכגון "וזאת המצוה החקים והמשפטים אשר צוה ה' אלקיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה". יסוד הנזכר בכל הראשונים והגר"א, ואלו הם המה דברי הגמ' וטעמהּ 'כל הדר בחו"ל כמי שאין אלוה'.
ב. אין חלות קדושת הארץ למצוות (אף שהיא ארץ סגולית וכדמצינו ביצחק שלא יצא ממנה) אלא ע"י כיבוש. וקדושה שניה ע"י חזקה (המורכבת משלטון - אף שהוא תחת עול זרים, יחד עם הישוב בפועל המהווה 'חזקה') ורק בתנאי שנכבש בכיבוש ראשון.
ג. כיבוש בעי הסכמת ב"ד, שזהו 'מדעת כל ישראל' שהזכיר הרמב"ם דידם כיד כל ישראל. והאחרונים דנו במהות הקידוש אי בפה אי בהסכמה ושליחותייהו עבדי'.
ד. להרמב"ם אין מצוות כיבוש אלא מז' עממין. אבל גוים אחרים אין מצווה. ויישוב איננו מצווה מנויה בתרי"ג. ויכול להתיישב גם במקום אחר לאו דוקא בארץ ט' המטות (כגון אם כבשו כסדר את כל העולם).
ה. להרמב"ן, מצוות הכיבוש היא בשביל להתיישב, וזהו לתכלית קיום המצוות - בהתקדש הארץ למצוותיה.
ו. כיום אין אפשרות להחיל קדושת כיבוש מעין קדושה ראשונה כגון בגוש קטיף ז"ל, או צפון הגולן שלא התקדשו בקדושה שניה, כי אין סנהדרין (היתר בית שאן יוכיח שללא הסכמת ב"ד, הארץ לא מתקדשת אף שכבשוה במלחמה ובחזקה).
ז. אחרי שהארץ קדושה בקדושה שניה שלא פוקעת, לכו"ע אין צווה מן התורה להילחם ע"מ לממש את זכותינו להתיישב בכל מקום ומקום, אלא כ"א יתיישב היכן שיכול ויקיים מצוותיה.
ח. מכאן לדיון באשכול אודות דרישת המקדש. לא נצטוינו להלחם ע"מ לבנות את בית המקדש, אפילו היינו יודעים מקומו וכל פרטי הדינים. מה גם שברור שאין אנו יודעים את פרטי הדינים כולן על בוריים. לא מזבח ולא מזבח הקטורת, ולא שאר פרטים (גם למי שחושב שהוא יודע בוודאות - וגם אני חושב שאני יודע בוודאות יחסית.. אבל לא למעשה).
מקווה שהוספתי מעט דעת.
קו ירוק כתב:א. מצוות ישוב ארץ טעמה ותכליתה הוא קיום המצוות באדמת קודש.
ז. אחרי שהארץ קדושה בקדושה שניה שלא פוקעת, לכו"ע אין צווה מן התורה להילחם ע"מ לממש את זכותינו להתיישב בכל מקום ומקום, אלא כ"א יתיישב היכן שיכול ויקיים מצוותיה.
קו ירוק כתב:לגבי כשהשלטון הוא חילוני, לא עיינתי כל הצורך, אבל אני מסופק, כי ינאי הרשע גם היה צדוקי או השליט את הצדוקים על העם, עד כדי שהסנהדרין בזמנו היתה צדוקים, עד שקם ר"ש בן שטח וטיהר את העם ואת הסנהדרין.
קו ירוק כתב:ולהערתך השניה, לא זו בלבד, אלא שהרמב"ם בחנוכה כותב (ומשמע שזו זכות שעמדה לישראל) שאחרי שניצחו היוונים חזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה, וזה כולל את ינאי ובניו, ואת הורדוס וצאצאיו.
אוצר החכמה כתב:מה הקשר? הרמב"ם כותב שאינו נקרא כיבוש (רבים אלא יחיד) ולכן אי אפשר לקדשו כדי שינהגו בו המצוות. אבל איך יש מזה הוכחה שמקום שכבר נתקדש אין בו מצוות כיבוש.
מבקש לדעת כתב:קו ירוק כתב:הרב אוצה"ח והרב בריזלי נתכוונו לאותו דבר. אכתוב כמה מילי (והתנצלותי בלי מ"מ והפניות כי רק מן הזיכרון).
א. מצוות ישוב ארץ טעמה ותכליתה הוא קיום המצוות באדמת קודש, וגם מצוות שבגוף תכלית קיומם הוא דוקא בא"י כדכתי' בהרבה דוכתי וכגון "וזאת המצוה החקים והמשפטים אשר צוה ה' אלקיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה". יסוד הנזכר בכל הראשונים והגר"א, ואלו הם המה דברי הגמ' וטעמהּ 'כל הדר בחו"ל כמי שאין אלוה'.
ב. אין חלות קדושת הארץ למצוות (אף שהיא ארץ סגולית וכדמצינו ביצחק שלא יצא ממנה) אלא ע"י כיבוש. וקדושה שניה ע"י חזקה (המורכבת משלטון - אף שהוא תחת עול זרים, יחד עם הישוב בפועל המהווה 'חזקה') ורק בתנאי שנכבש בכיבוש ראשון.
ג. כיבוש בעי הסכמת ב"ד, שזהו 'מדעת כל ישראל' שהזכיר הרמב"ם דידם כיד כל ישראל. והאחרונים דנו במהות הקידוש אי בפה אי בהסכמה ושליחותייהו עבדי'.
ד. להרמב"ם אין מצוות כיבוש אלא מז' עממין. אבל גוים אחרים אין מצווה. ויישוב איננו מצווה מנויה בתרי"ג. ויכול להתיישב גם במקום אחר לאו דוקא בארץ ט' המטות (כגון אם כבשו כסדר את כל העולם).
ה. להרמב"ן, מצוות הכיבוש היא בשביל להתיישב, וזהו לתכלית קיום המצוות - בהתקדש הארץ למצוותיה.
ו. כיום אין אפשרות להחיל קדושת כיבוש מעין קדושה ראשונה כגון בגוש קטיף ז"ל, או צפון הגולן שלא התקדשו בקדושה שניה, כי אין סנהדרין (היתר בית שאן יוכיח שללא הסכמת ב"ד, הארץ לא מתקדשת אף שכבשוה במלחמה ובחזקה).
ז. אחרי שהארץ קדושה בקדושה שניה שלא פוקעת, לכו"ע אין צווה מן התורה להילחם ע"מ לממש את זכותינו להתיישב בכל מקום ומקום, אלא כ"א יתיישב היכן שיכול ויקיים מצוותיה.
ח. מכאן לדיון באשכול אודות דרישת המקדש. לא נצטוינו להלחם ע"מ לבנות את בית המקדש, אפילו היינו יודעים מקומו וכל פרטי הדינים. מה גם שברור שאין אנו יודעים את פרטי הדינים כולן על בוריים. לא מזבח ולא מזבח הקטורת, ולא שאר פרטים (גם למי שחושב שהוא יודע בוודאות - וגם אני חושב שאני יודע בוודאות יחסית.. אבל לא למעשה).
מקווה שהוספתי מעט דעת.
בס"ד
דברי איולת היפך תורתינו הקדושה, ללא מקור
אולי עליך אמר דוד 'וימאסו בארץ חמדה'.
א. מצות ישוב הארץ היא מצוה בפני עצמה מפורש לגמרי, מלבד בדורות האחרונים שיש שביטלו מצוה זו. וגם לדעת הרמב"ם זו מצוה כללית. (הדברים מפורשים במקרא בחז"ל ובכל הפוסקים, רק אזכיר את מקום אחד באוחה"ק תחילת פרשת כי תבא (דברים פרק כו): אשר ה' אלהיך נותן לך נחלה וירשתה וגו'. צריך לדעת מה היא גזירת הכתוב, אם ולקחת וגו' הוה ליה למימר תקח מראשית כיון שהוא התחלת הציווי, ונראה שכוונת הכתוב היא שיצו ה' ד' מצות, אחד שידע בלבו כי לא בכוחו ולא בעוצם גבורתו בא לרשת הארץ אלא מתת ה', והוא אומרו אשר ה' אלהיך נותן לך, ודקדק לומר ה' אלהיך להעיר שעל מנת שיקבל אלהותו עליו הוא נותן, ב' להוריש הארץ מיושביה הגם שיש לו דבר המספיק לו בארץ אף על פי כן יגרש אויבי ה' מארצו, והוא אומרו וירשתה שלישית ישיבת הארץ שהיא מצוה בפני עצמה כמו שמצינו כמה הפליגו רבותינו ז"ל (כתובות קי"א א) במצות ישיבת הארץ, רביעית הבאת הבכורים כאומרו ולקחת וגומר.
ב.ג. אין דין מדאורייתא של ב"ד, אלא שבפועל ידם ככל ישראל, אבל אם יש הסכמת כל ישראל יש לו דין כיבוש.
ה.ו.ז. נגד דברי הרמב"ן המפורשים שכתב שהתחייבנו בכל הדורות ואפילו בגלות.
ייאבדו השקפות קדושות ורעיונות קנאיים אלף כיוצא בהם, ולא תיבטל אות אחת מתורתנו הקדושה - המלאה ענינה של א"י מאאע"ה את סוף וזאת הברכה. וכמו שאמר דהע"ה אשר צוה לאברהם ושבועתו ליצחק ויעמידה ליעקב לחק לישראל ברית עולם לאמר לך אתן ארץ כנען חבל נחלתכם...
(כל זה ללא התייחסות לקונטרס)
אמנם לשון הרמב"ן 'בימי גלותינו' היינו המצווה לישב בלבד - במה שאפשר, ולא לכבש כי הרי א"א לכבש (הרמב"ן ושתי צבעים בי-ם). וכשאפשר לכבש כמו האידנא, כל מה שהותר במלחמה (אפי' של רשות) להסתכן זה מדיני המלחמה, אבל אם גם אחר המלחמה זה מהווה סיכון הנפש לא רק בשעת מלחמה, לא נצטוינו על סיכון הנפש בשביל להחיל הכיבוש. וזהו המצב כיום (ראה בהגדרת הדברים בחידו' מרן רי"ז הלוי עה"ת בפר' בשלח, עה"פ זבולון עם חרף נפשו).
אוצר החכמה כתב:אמנם לשון הרמב"ן 'בימי גלותינו' היינו המצווה לישב בלבד - במה שאפשר, ולא לכבש כי הרי א"א לכבש (הרמב"ן ושתי צבעים בי-ם). וכשאפשר לכבש כמו האידנא, כל מה שהותר במלחמה (אפי' של רשות) להסתכן זה מדיני המלחמה, אבל אם גם אחר המלחמה זה מהווה סיכון הנפש לא רק בשעת מלחמה, לא נצטוינו על סיכון הנפש בשביל להחיל הכיבוש. וזהו המצב כיום (ראה בהגדרת הדברים בחידו' מרן רי"ז הלוי עה"ת בפר' בשלח, עה"פ זבולון עם חרף נפשו).
אני לא הבנתי מילה אחת ממה שכתוב כאן.
אוצר החכמה כתב:הפכת מסובב לסיבה.
כיוון שזה כיבוש יחיד היינו שלא על הסדר הנכון לכן אי אפשר לקדש, ולא שבגלל שאי אפשר לקדש אין הכיבוש נכון.
אבל בכל אופן גם לשיטתך רק הוכחת שכשאי אפשר לקדש חסר במצווה אבל המסקנה שהוצאת מזה שאם המקום כבר מקודש ומתבצע כיבוש בפועל אין בזה מצווה זה לא נובע בכלל מהראיות שלך. כלומר לפי הבנתך יש ראייה שאם אי אפשר לקדש אין מצוות כיבוש אבל לא שאם לא צריך לקדש אין מצווה. זה נובע מההסבר שהמצאת שכל מהות הכיבוש הוא יצירת היכי תימצי לקידוש וממילא בין אם זה לא אפשרי ובין אם זה לא נחוץ אין בזה מצווה. כמו שכתבתי זה הסבר שאין לו מקור וגם אינו מתקבל כ"כ על הדעת.
לגבי הערתך בהמשך כבר כתבתי לעיל מינה viewtopic.php?f=17&t=27974&p=287971#p287952
אוצר החכמה כתב:אתה הופך מסובב לסיבה.
לרש"י היה סתם כיבוש יחיד ולשיטת הרמב"ם ותוספות לא ראוי לכבוש מקומות רחוקים קודם הקרובים וכיוון שהכיבוש לא ראוי (ואינו סדר המצווה) זה הסיבה שאין בו קדושה ולא להיפך.
קו ירוק כתב:אכן כמו שתיקנתי לעיל, דברי הרמב"ן מפורשים שיש מצווה שלא נשאיר הארץ לזולתינו (בכיבוש המקדש ב לבד). וזה גם במה שכבר קדשו היום עולי בבל, כמו יו"ש, והבשן הסורי, ורצועת הביטחון של דרום לבנון.
ואם יד ישראל תקיפה, מצווה להילחם (אף שמלחמה מטבעה היא סכנת נפשות, אבל אלו גדרי חיובי המצווה). אבל במקום שמטבע הדברים אחרי המלחמה ימשיך להיות סכנת נפשות, כמו מלחמת התשה, פיגועי מהחבלים, לחץ של כל האומות שיכול לשתק את החיים פה, מעיקרא א"ז יש ישראל תקיפה ולא חויבנו בכיבוש כזה. כי פיקו"נ ופטורים ממנו. רק בשעת מלחמה המצווה היא יחד עם פקו"נ כמו שחילק הגרי"ז.
יש להוסיף מש"כ אחד מחכמי הפורום שעכ"פ אין לנו אפשרות לסמוך על ראשי השלטון איך מתקבלות החלטות לענין מלחמה, כי שיקול הדעת שלהם אינו חף מנגיעות וטעויות, ואין להם זכות של מלך.
לפ"ז כיבושי בר כוכבא מסתמא גם היו מצווה מדאו' (רק שבעוונותינו הרומים ניצחום).
לא השבת.
אתה טוען כך אבל זה נגד השכל. הסיבה היא סדר הכיבוש ודין הקידוש נובע מזה כמו שמבואר שם.
קו ירוק כתב:מבקש לדעת כתב:קו ירוק כתב:הרב אוצה"ח והרב בריזלי נתכוונו לאותו דבר. אכתוב כמה מילי (והתנצלותי בלי מ"מ והפניות כי רק מן הזיכרון).
א. מצוות ישוב ארץ טעמה ותכליתה הוא קיום המצוות באדמת קודש, וגם מצוות שבגוף תכלית קיומם הוא דוקא בא"י כדכתי' בהרבה דוכתי וכגון "וזאת המצוה החקים והמשפטים אשר צוה ה' אלקיכם ללמד אתכם לעשות בארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה". יסוד הנזכר בכל הראשונים והגר"א, ואלו הם המה דברי הגמ' וטעמהּ 'כל הדר בחו"ל כמי שאין אלוה'.
ב. אין חלות קדושת הארץ למצוות (אף שהיא ארץ סגולית וכדמצינו ביצחק שלא יצא ממנה) אלא ע"י כיבוש. וקדושה שניה ע"י חזקה (המורכבת משלטון - אף שהוא תחת עול זרים, יחד עם הישוב בפועל המהווה 'חזקה') ורק בתנאי שנכבש בכיבוש ראשון.
ג. כיבוש בעי הסכמת ב"ד, שזהו 'מדעת כל ישראל' שהזכיר הרמב"ם דידם כיד כל ישראל. והאחרונים דנו במהות הקידוש אי בפה אי בהסכמה ושליחותייהו עבדי'.
ד. להרמב"ם אין מצוות כיבוש אלא מז' עממין. אבל גוים אחרים אין מצווה. ויישוב איננו מצווה מנויה בתרי"ג. ויכול להתיישב גם במקום אחר לאו דוקא בארץ ט' המטות (כגון אם כבשו כסדר את כל העולם).
ה. להרמב"ן, מצוות הכיבוש היא בשביל להתיישב, וזהו לתכלית קיום המצוות - בהתקדש הארץ למצוותיה.
ו. כיום אין אפשרות להחיל קדושת כיבוש מעין קדושה ראשונה כגון בגוש קטיף ז"ל, או צפון הגולן שלא התקדשו בקדושה שניה, כי אין סנהדרין (היתר בית שאן יוכיח שללא הסכמת ב"ד, הארץ לא מתקדשת אף שכבשוה במלחמה ובחזקה).
ז. אחרי שהארץ קדושה בקדושה שניה שלא פוקעת, לכו"ע אין צווה מן התורה להילחם ע"מ לממש את זכותינו להתיישב בכל מקום ומקום, אלא כ"א יתיישב היכן שיכול ויקיים מצוותיה.
ח. מכאן לדיון באשכול אודות דרישת המקדש. לא נצטוינו להלחם ע"מ לבנות את בית המקדש, אפילו היינו יודעים מקומו וכל פרטי הדינים. מה גם שברור שאין אנו יודעים את פרטי הדינים כולן על בוריים. לא מזבח ולא מזבח הקטורת, ולא שאר פרטים (גם למי שחושב שהוא יודע בוודאות - וגם אני חושב שאני יודע בוודאות יחסית.. אבל לא למעשה).
מקווה שהוספתי מעט דעת.
בס"ד
דברי איולת היפך תורתינו הקדושה, ללא מקור
אולי עליך אמר דוד 'וימאסו בארץ חמדה'.
א. מצות ישוב הארץ היא מצוה בפני עצמה מפורש לגמרי, מלבד בדורות האחרונים שיש שביטלו מצוה זו. וגם לדעת הרמב"ם זו מצוה כללית. (הדברים מפורשים במקרא בחז"ל ובכל הפוסקים, רק אזכיר את מקום אחד באוחה"ק תחילת פרשת כי תבא (דברים פרק כו): אשר ה' אלהיך נותן לך נחלה וירשתה וגו'. צריך לדעת מה היא גזירת הכתוב, אם ולקחת וגו' הוה ליה למימר תקח מראשית כיון שהוא התחלת הציווי, ונראה שכוונת הכתוב היא שיצו ה' ד' מצות, אחד שידע בלבו כי לא בכוחו ולא בעוצם גבורתו בא לרשת הארץ אלא מתת ה', והוא אומרו אשר ה' אלהיך נותן לך, ודקדק לומר ה' אלהיך להעיר שעל מנת שיקבל אלהותו עליו הוא נותן, ב' להוריש הארץ מיושביה הגם שיש לו דבר המספיק לו בארץ אף על פי כן יגרש אויבי ה' מארצו, והוא אומרו וירשתה שלישית ישיבת הארץ שהיא מצוה בפני עצמה כמו שמצינו כמה הפליגו רבותינו ז"ל (כתובות קי"א א) במצות ישיבת הארץ, רביעית הבאת הבכורים כאומרו ולקחת וגומר.
ב.ג. אין דין מדאורייתא של ב"ד, אלא שבפועל ידם ככל ישראל, אבל אם יש הסכמת כל ישראל יש לו דין כיבוש.
ה.ו.ז. נגד דברי הרמב"ן המפורשים שכתב שהתחייבנו בכל הדורות ואפילו בגלות.
ייאבדו השקפות קדושות ורעיונות קנאיים אלף כיוצא בהם, ולא תיבטל אות אחת מתורתנו הקדושה - המלאה ענינה של א"י מאאע"ה את סוף וזאת הברכה. וכמו שאמר דהע"ה אשר צוה לאברהם ושבועתו ליצחק ויעמידה ליעקב לחק לישראל ברית עולם לאמר לך אתן ארץ כנען חבל נחלתכם...
(כל זה ללא התייחסות לקונטרס)
לא יודע מה נאמר עלי, אבל כנראה עליך נאמר 'לשון מדברת גדלות'.
אף אחד בדורות האחרונים לא ביטל מצוות ישוב הארץ, וזו נעשית בכ"מ בא"י (אף במקום שלא ירשו עולי בבל אלא עו"מ).
כל ישראל זה רק ע"י ב"ד. (ר"ם פ"א מתרו' ה"ב, ור"מ פ"ה ממלכים ה"ו, ודר"א תרו' סקי"ט).
השאר קרא בתגובתי הקודמת להר' אוצה"ח, ושמת בפי הרמב"ן דברים שלא אמר (וראה במה שאכתוב לקמן לרב עקביה).
ועל סיום דבריך נאמר 'שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ'
אוצר החכמה כתב:ברור שאי אפשר לסמוך על שיקול הדעת של השלטון בשום עניין. (ומעודי תמהתי לכן על ת"ח שדימו את דעותיהם בענייני צבא ובטחון לדין הרופאים המוזכר בפוסקים, ששם על הרוב הוא באמת עניין מומחיות וכאן ההשקפה הפוליטית היא העיקר) אבל זה נכון לכל הצדדים שאין לסמוך עליהם כשנלחמים וגם כשלא נלחמים. כך שאיני מבין מה הנפ"מ למעשה מזה.
כמובן אני מדבר על הנהגת האומות על פי תורה, לו היו שומעים. גם לגוי אסור לסכן את חברו, אבל פשוט שהנהגת הציבור שונה, וכנ״ל.קו ירוק כתב:מקורות בבקשה. הנהגת האומות זה דבר אחר. אצל יהודים יש תורה.
מלחמה על הצר הבא עליהם היא מלחמת מצווה ואפי' רשות ב"ד אין צריך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים