איש בער כתב:ידוע שבזמן הבית גם נערות שלא ידעו איש טבלו משום טהרות, האם גם לאחריו המשיכו בנוהג זה?
הריב"ש בתשובה סי' תכה הסביר טעם הדבר שאין אנו נוהגין כן, שלא יכשלו בה בנ"א, האם היה מי שחלק עליו בזה, או מי שנהג למעשה לטבול פנויות?
גם שמעתי פעם שהבלניות היו משגיחין ע"כ, האם היתה תקנה מיוחדת ע"ז מגדולי הדור וכו'?
אשמח לכל מידע בנושא
עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.
[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].
אכן מענין מתי התחילו להקפיד שלא לטבול, שלא תבוא למכשול?
עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.
[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].
עתניאל בן קנז כתב:
לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.
[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].
אכן מענין מתי התחילו להקפיד שלא לטבול, שלא תבוא למכשול?
בברכה המשולשת כתב:יש על זה דיון לגבי טבילה בערב יו"כ (למיטב זכרוני גם בחת"ס)
יבנה כתב:יש את הטעם של טבילה בזמנה מצוה, ויש את כל ההרחקות מנדה שנתבארו בהמכונה ברייתא דנדה שבשביל זה גם צריכות לטבול. ועי' שטמ"ק נדה ח"ב עמ' תר"ע ואילך הרבה הרחקות שנהגו, וע"כ שבמקומות אלו גם הפנויות טבלו.
ועי' כאן http://tora.us.fm/tryg/thra/tvilt_rwqot0.html ובמקורות שהביא.
נא לציין מ"משיר ורננים כתב:בברכה המשולשת כתב:יש על זה דיון לגבי טבילה בערב יו"כ (למיטב זכרוני גם בחת"ס)
מוזכר בפי' שגם הפנויות נהגו לטבול.
נתן כתב:עתניאל בן קנז כתב:לאיזה צורך היה להם לטבול בזמן שפסקה טהרות מישראל.
[מזמן שנגמר אפר הפרה, ורוב הציבור היו בחזקת טמאי מתים, שוב לא היה שום אכילת טהרות, וטבילת פנויה לא הביאה שום תועלת מעשית, ולכן הופסקה].
האם אין ענין של טבילה בזמנה מצוה?
ישראל אליהו כתב:הבא"ח כ' שרווקות יטבלו בערב כיפור [או ר"ה] עפ"י זכרוני
קו ירוק כתב:כמדומני שמנהג זה שרווח מאוד גם לפני עשורים בודדים, כמעט לא קיים כיום בכלל.
קו ירוק כתב:כמדומני שמנהג זה שרווח מאוד גם לפני עשורים בודדים, כמעט לא קיים כיום בכלל.
קו ירוק כתב:זה לא טיעון זו פליאה[/size]
קו ירוק כתב:כעת שאלתי מנהל מחלקת מקוואות אחד, ואמר לי שאכן המנהג של עיו"כ התמעט מאוד, ואמנם אצל החסידים יש יותר, אבל גם התמעט, ואצל ה'ליטאים' עוד יותר התמעט,
ובעיקר מבוגרות.
ובכל אופן כל המקוואות בעירו פתוחות וישנן הבאות לטבול.
יבנה כתב:קו ירוק כתב:כעת שאלתי מנהל מחלקת מקוואות אחד, ואמר לי שאכן המנהג של עיו"כ התמעט מאוד, ואמנם אצל החסידים יש יותר, אבל גם התמעט, ואצל ה'ליטאים' עוד יותר התמעט,
ובעיקר מבוגרות.
ובכל אופן כל המקוואות בעירו פתוחות וישנן הבאות לטבול.
כעת המקואות פתוחות לפנויות כל השנה בעקבות הבג"ץ שהורו שאין למנוע אותן מלטבול כל השנה, אך הרבנות שמים שלטים שאין לפנויות לטבול.
ש. ספראי כתב:
הרבנות מפרסמת זאת כנראה בגלל דברי הריב"ש שפנויה א"צ טבילה, מחשש שאם יירד ממנה איסור נדה החמור, ישנו חשש שתעבור על איסור זנות הקל. והו"ד בבאה"ט סי' קפ"ג.
כשנבחנתי בשעתו במבחני הרבנות על נדה, שאלו שאלה זו. אז בהכרח שהרבנות מכירה את הריב"ש הזה...
ישראל גד כתב:לגוף העניין כיום לא שייך כלל טבילה בזמנה מצוה היות שאנחנו לא בקיאים במראות ואם אשה תרצה לטבול בזמנה תצטרך במשך כמה ימים רצוף לטבול דאולי התחילה הראיה מהיום הזה ואולי מהיום הזה, וזוהי הסיבה שכיום נשים לא טובלות ביו"כ עצמו כשחל טבילתם אז.
חיים שיש בהם כתב:י שלא יכשלו בה רבים.
אגב, מעניין להשוות דברי חכמי קושטא לגבי מנהג יהודה שמייחדים את החו"כ בזמן האירוסין (שו"ת בנימין זאב סימן שה):
"ומענין הארוס הנכנס לבית המנוגע כי הנגע עמד בעיניו ורבו המכשלות מגונה הדבר מאד ומעולם לא נהגנו בבנינו ובבנותינו כמנהג הרע הזה ועם היות שמנהג קדום היה ברומניא בקצת להכניס הארוס בבית הארוסה לא כאלה חלק יעקב שהם היו נוהגין לברך ברכת חתנים בשעת אירוסין כדי שלא תהא כלה בלא ברכה והיו טובלות לנדותן שלא יבואו לידי איסור"...
צורב מתחיל כתב:מספר קדוש ישראל - ספר הזכרון להגרי"ס עמו' כ'
לעומקו של דבר כתב:חיים שיש בהם כתב:י שלא יכשלו בה רבים.
אגב, מעניין להשוות דברי חכמי קושטא לגבי מנהג יהודה שמייחדים את החו"כ בזמן האירוסין (שו"ת בנימין זאב סימן שה):
"ומענין הארוס הנכנס לבית המנוגע כי הנגע עמד בעיניו ורבו המכשלות מגונה הדבר מאד ומעולם לא נהגנו בבנינו ובבנותינו כמנהג הרע הזה ועם היות שמנהג קדום היה ברומניא בקצת להכניס הארוס בבית הארוסה לא כאלה חלק יעקב שהם היו נוהגין לברך ברכת חתנים בשעת אירוסין כדי שלא תהא כלה בלא ברכה והיו טובלות לנדותן שלא יבואו לידי איסור"...
אולי לידי איסור המכוון איסור קורבה.
חיים שיש בהם כתב:.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים