עקביה כתב:היה לי חידוש גדול לקרוא פעם ב'המעיין' את דבריו של הרב ד"ר רפאל בנימין פוזן. לדעתו מנדלסון לא היה רשע כלל. אולי ההפך.
לאורך כמה גיליונות הוא מתווכח עם מישהו, איני זוכר כרגע מיהו, על היחס הנכון למנדלסון.
ישראליק כתב:יגיד לי מישהו אם הי' יהודי אחד שיראת שמים שלו או אהבתו וחשקו בתורה וכו' נחסרה בגלל לימודו בפירישו של הרב שטינזאלץ , משא"כ - להבדיל - בספריו של המשכיךים הארורים שר"י, והמבין יבין
לדעתי כל הציטוטים שהובאו לעיל בשמו, אינם נובעים מרישעות, אלא מתמימות מזרוחניקית, ומחינוך פשטני. ומכאן גם ההסבר לתמונה.
ישראליק כתב:אכן, רב שטינזאלץ הוא ווארימער חסידי'שע איד
גימפעל כתב:קראתי פעם שהרב ר' בנימין רבינוביץ מבד"ץ העדה החרדית ירושלים, אמר שאינו יוצא נגד הרב שטיינזלץ, מכיוון ששמע עליו שמתפלל בעבודה ובאריכות, והמליץ על כך מדברי הכת"ס שזה א"א באחד שיש לו דעות כוזבות.
לייטנר כתב:ובתחרות גדולי ישראל ניצחו...
"התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור".
קו ירוק כתב:ישראליק כתב:אכן, רב שטינזאלץ הוא ווארימער חסידי'שע איד
אוי לאותה כלימה.. וחשבתי לתומי שחסיד הוא מלשון מתחסד עם קונו, אך לא 'משכיל' בעת ההיא...
אורח כתב:קו ירוק כתב:ישראליק כתב:אכן, רב שטינזאלץ הוא ווארימער חסידי'שע איד
אוי לאותה כלימה.. וחשבתי לתומי שחסיד הוא מלשון מתחסד עם קונו, אך לא 'משכיל' בעת ההיא...
יש לו מזל לרב שטיינזלץ שאת הסגנון הנפלא שלו הוא שומר רק לר' טרפון ולעוד חכמים כיוצא בו. שכן אם היה כותב בסגנון הנפלא הזה על המיטאלע רבה למשל או על שאר רבותינו נשיאינו, שאז היתה מתהפכת (כלומר: הופכים) שלייתו על פניו...
כבר בהקדמתו
"התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור".
כך מגדירים את התלמוד? זו הגדרה שטחית! [ולצערינו, ישנם אנשים עם כיפה, שבאמת כך רואים את התלמוד. ומה הפלא שהתלמוד הוא 'המקצוע' השנוא ביותר בין תלמידי הציונות הד', ולעומתם האהוב ביותר על בני הישיבות]
מתוך קרוב אליך, גליון 131, חוקת ע"ועד זמנו (של הרבי מחב"ד) היה ברור לכל שהיהדות היא עסק שהולך לפשוט את הרגל במוקדם או במאוחר עוד שנה שנתיים
קו ירוק כתב:כבר רשם לי מישהו בפרטי דברי ביקורת אודות שוטשטיין שהם ליטווקא'ס קאלטער'ס, ולכן חסידיש'ע אידן (כמובן גם אלו שלא יודעים ללמוד בעצמם) לא יאהבו אותם.. החרשתי, אלא שבחדא מחתא ההוא רשם לי ששטיינזלץ הוא 'ווארמערער חסיד' וזה מדבר אליהם יותר... מה אענה בתריה, עולם הפוך ראיתי.
אורח כתב:הנה עוד משהו שנראה בעינינו קצת תמוה כנראה רק בגלל שאנחנו לא מבינים אפילו את העברית של השרף הזה.מתוך קרוב אליך, גליון 131, חוקת ע"ועד זמנו (של הרבי מחב"ד) היה ברור לכל שהיהדות היא עסק שהולך לפשוט את הרגל במוקדם או במאוחר עוד שנה שנתיים
יין המשמח כתב:אורח כתב:הנה עוד משהו שנראה בעינינו קצת תמוה כנראה רק בגלל שאנחנו לא מבינים אפילו את העברית של השרף הזה.מתוך קרוב אליך, גליון 131, חוקת ע"ועד זמנו (של הרבי מחב"ד) היה ברור לכל שהיהדות היא עסק שהולך לפשוט את הרגל במוקדם או במאוחר עוד שנה שנתיים
אינני מעוניין להכנס בדברים מרובים על משפט זה, אך פטור בלא כלום אי אפשר:
ע"פ מה ששמעתי עכ"פ, מהשואה והלאה, היהדות החרדית היתה בעמדת מגננה מבית ומחוץ (לדוג' - ההתעסקות בשימור זכר השואה). ואכן בכזה אופן היא היתה בתהליך של צניחה (אל תתמקד במילים שאני כותב, אלא בתוכן).
הרבי יצא במלחמת תנופה לכבוש את העולם, שלא יהי' יהודי אחד שלא שומר תורה ומצוות, וזה מה שהביא להצלת יהדות מרוקו תוניס ואלג'יר, וכן עוד ריבוי מקומות, שהחיות ביהדותם התחזקה בשלו.
ולהעיר ממצב וכמות מגדלי הזקנים באמריקה.
לייטנר כתב:קו ירוק כתב:תמונות מכתבי הרבנים שהובאו כאן, מבלי לקוראם אפילו, מדברות יותר מתמונה זו..
ועל כן דיון בפורום בית המדרש על תנ"ך אבן ישראל - פסול מעיקרו.
אכן, אחר שהובאו דברי הרבנים הנ"ל, הדיון נפסל, ועל דא קבכינא.
אשי ישראל כתב:לייטנר כתב:קו ירוק כתב:תמונות מכתבי הרבנים שהובאו כאן, מבלי לקוראם אפילו, מדברות יותר מתמונה זו..
ועל כן דיון בפורום בית המדרש על תנ"ך אבן ישראל - פסול מעיקרו.
אכן, אחר שהובאו דברי הרבנים הנ"ל, הדיון נפסל, ועל דא קבכינא.
קו ירוק כתב:כבר בהקדמתו
"התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור".
כך מגדירים את התלמוד? זו הגדרה שטחית! [ולצערינו, ישנם אנשים עם כיפה, שבאמת כך רואים את התלמוד. ומה הפלא שהתלמוד הוא 'המקצוע' השנוא ביותר בין תלמידי הציונות הד', ולעומתם האהוב ביותר על בני הישיבות]
זה לא נורא אם הוא כותב זאת עבור אנשים רחוקים מיהדות, אך לנו אין צורך בכך, ואפילו מזיק - יחד עם זאת המשפט האחרון שציטטת "של סיפורי מעשיות ושל הומור" באמת מעיד על ריקנות וקלות דעת אישית של הכותב, לא מצאתי לו את הצידוק שכתבתי
אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:כבר בהקדמתו
"התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור".
כך מגדירים את התלמוד? זו הגדרה שטחית! [ולצערינו, ישנם אנשים עם כיפה, שבאמת כך רואים את התלמוד. ומה הפלא שהתלמוד הוא 'המקצוע' השנוא ביותר בין תלמידי הציונות הד', ולעומתם האהוב ביותר על בני הישיבות]
זה לא נורא אם הוא כותב זאת עבור אנשים רחוקים מיהדות, אך לנו אין צורך בכך, ואפילו מזיק - יחד עם זאת המשפט האחרון שציטטת "של סיפורי מעשיות ושל הומור" באמת מעיד על ריקנות וקלות דעת אישית של הכותב, לא מצאתי לו את הצידוק שכתבתי
קודם כל התלמוד כמובן ככל דברי התורה וחז"ל כל דבר בו קדש קדשים ולא דבר ריק הוא מכם.
אבל בכל אופן מסקרן. איפה מצא סיפורי מעשיות בתלמוד אני מבין. אבל איפה מצא הומור (אנא שני חדא ואת שני חדא?)
בעצם כתב:מי יודע מה הייתה דעת הגרש''ז אוירבעך זצ''ל על ספרי הרב שטינזלץ
בזמנו סיפרו שהוא לא הסכים לחחום על המכתבים נגדו
ונקודה נוספת:
בפרשיות אחרות גיליתי שהסתמכות על 'פשקווילים' של גדולי ישראל היא לפעמים לא נכונה [בלשון המעטה]. יש בזה לפי מה ששמעתי הרבה זיופים. שמעתי כמדומני פעם מת"ח שאמר שאחרי שהכניסו את חתימתו הרי הוא לא יכול לצאת בכרוז שחתימתו כנגד אדם מסויים הוכנסה שלא ברשותו כי אזי הדבר ייתפס כאילו הוא הכריע בעד אותו אדם [וזה לא נכון. הוא פשוט חושב לעיתים שלא צריך לצאת בקולות וברקים, אע"פ שאותו אדם לא נהג כהוגן]. היה נשמע מאותו רב גדול שכותבי הכרוזים יודעים את החשבון הזה ומשתמשים בו כדי לפאר את כרוזיהם בעוד חתימות של גדולי ישראל. רציתי לשאול: האם אני צודק בידיעותי והנחותי הנ"ל? עד כמה ניתן לסמוך על כרוזים ופשקווילים ובאלו תנאים?
אוצר החכמה כתב:אבל בכל אופן מסקרן. איפה מצא סיפורי מעשיות בתלמוד אני מבין. אבל איפה מצא הומור (אנא שני חדא ואת שני חדא?)
קו ירוק כתב:כדבריכם היקרים כתבתי גם אני בשורה שלפני כן. מסתמא צרפתם דבריכם כיהודה ועוד לקרא.
אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:כדבריכם היקרים כתבתי גם אני בשורה שלפני כן. מסתמא צרפתם דבריכם כיהודה ועוד לקרא.
לא הבנתי כוונתך. אתה התקפת אותו על התבטאותו וזה עניין אחר. אני רק שאלתי איפה מצא הומור בגמרא. (והערתי שגם אם נמצא הומור עיקר העניין הוא עומק הדברים שהם קודש קדשים) וזה מתוך סקרנות.
אוצר החכמה כתב:קודם כל התלמוד כמובן ככל דברי התורה וחז"ל כל דבר בו קדש קדשים ולא דבר ריק הוא מכם.
אבל בכל אופן מסקרן. איפה מצא סיפורי מעשיות בתלמוד אני מבין. אבל איפה מצא הומור
אשי ישראל כתב:ב. הדיון שהועלה ביקש לשאול לגופו של פירוש מה ערכו של פירושו החדש על התורה של הרב שטיינזלץ, לזה אף אחד לא השיב. מי שחושב שאסור לעיין בכל ספריו (!) ניחא, אבל שאר המשתתפים האם לא ראוי שיעסקו לגופו של פירוש ולא רק (!) לגופו של אדם.
עקביה כתב:אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:כדבריכם היקרים כתבתי גם אני בשורה שלפני כן. מסתמא צרפתם דבריכם כיהודה ועוד לקרא.
לא הבנתי כוונתך. אתה התקפת אותו על התבטאותו וזה עניין אחר. אני רק שאלתי איפה מצא הומור בגמרא. (והערתי שגם אם נמצא הומור עיקר העניין הוא עומק הדברים שהם קודש קדשים) וזה מתוך סקרנות.
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לט עמוד ב
ת"ר: שור חרש שוטה וקטן שנגח - רבי יעקב משלם ח"נ. ר' יעקב מאי עבידתיה? אלא אימא, רבי יעקב אומר: משלם ח"נ.
זה סגנון הומורי. אף כי אין זה אומר שאין דברים אלה קודש קדשים ושאין במשפט זה סודות (ר"י אירגס כותב בשומר אמונים על הקטע המסוים הזה שיש בו סוד).
לוצאטי כתב:עקביה כתב:תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לט עמוד ב
ת"ר: שור חרש שוטה וקטן שנגח - רבי יעקב משלם ח"נ. ר' יעקב מאי עבידתיה? אלא אימא, רבי יעקב אומר: משלם ח"נ.
זה סגנון הומורי. אף כי אין זה אומר שאין דברים אלה קודש קדשים ושאין במשפט זה סודות (ר"י אירגס כותב בשומר אמונים על הקטע המסוים הזה שיש בו סוד).
אינו סגנון הומורי, אלא ציטוט מברייתא מא"י שכדרך הירושלמי חסרה בה המילה 'אומר', ופיסוקה: ר' יעקב, משלם חצי נזק. וזה תירוץ הגמ'.
קו ירוק כתב:בעצם כתב:מי יודע מה הייתה דעת הגרש''ז אוירבעך זצ''ל על ספרי הרב שטינזלץ
בזמנו סיפרו שהוא לא הסכים לחחום על המכתבים נגדו
נדמה לי שבנו הגר"ש אויירבך שליט"א כתב נגדו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים