אמר רבי חייא בר אבא שלשה דברים סח לי רב אשי משמיה דרבי יהושע בן לוי המגרר ראשי כלונסות בשבת חייב משום מחתך הממרח רטיה בשבת חייב משום ממחק והמסתת את האבן בשבת חייב משום מכה בפטיש
קו ירוק כתב:צדקת הרב איש ספר, כי רש"י ביאר שני מיני פעולות של מסתת, (ואת הספיק תשים לפני תיבת 'ומתקנה').
וכוונת רש"י כעין לא זו אף זו, לא מיבעיא שהלוקח אבן ומרבע להכשירה לבנין כותל הויא מסתת שחיובה משום בונה או מכה בפטיש, אלא גם מתקן עיצובה של האבן חייב משום מכה בפטיש.
אב מלאכת בונה לשמואל אינו הטיפול בהכשרת האבן לבנין (שזהו מכה בפטיש), אלא בניית אבנים זו ע"ג זו. ולרב גם אלו משום בונה הם.
וכ"א בפני עצמה הוא תולדת בונה או מכה בפטיש. מעתה הכל כחומר; רש"י פירש שני אופנים של חיוב מסתת.
כלומר יש לך צד, שרש"י נתן דבריו לשיעורין, שלרב די בפעולה אחת כדי להתחייב בונה ואילו לשמואל צריך את שניהם?אכולל יונגרמן כתב:לענ"ד לא התכון כאן רש"י לב' ענינים כלל רק מרבע האבן ומתקנה היינו דבר אחד שמתקן האבן להיות לו צורה יפה המתאימה לבנין
ומה שהקשית שמדוע צריף גם ליפות את האבן לחייב משום בונה אפשר לומר שלכאורה למ"ד שחייב משום בונה כל פעולה קטנה שעושה חייב וממילא נקט רש"י שכל פעולת סיתות האבן בכלל זה (ולמ"ד שהוא משום מכה בפטיש עיין במשנ"ב סימן ש"ב שדן מה הדין במכה בפטיש במקצת וכתבתי קצת הגיגים ע"ז אם תרצה אשלחנו לך)
קו ירוק כתב:תיקנתי לשוני בהערה ראשונה וכללתי בה את הנראה לענ"ד בשתי התשובות.
ולהערתך - אינני רואה כאן דוחק בלשון רש"י, שהרי לת"ק על כל מקצת שעושה חייב, ולר"ש עד שיגמור, ומסתמא רש"י מפרש אליבא דת"ק דהילכתא כוותיה, והרי רש"י כתב שעושה בה חריצין - לשון רבים, ואילו לת"ק חייב כבר בחריץ הראשון, אלא ע"כ רש"י לא נחית לזה כלל, ורק אתא לבאר מהו סיתות. ולכן פירש כל מיני סיתות וכל פעולה ראשונה שעושה באבן מחייב משום מסתת.
והדברים פשוטים דמי שלוקח אבן משופעת ומרבעה ע"מ להתאימה לבנין אבנים סדורות זו ע"ג זו שיתחייב גם אם אינו מקשטה.
וגם לר"ש דחייב רק בגומר כולה, במרבע האבן לחודיה ודאי חייב משום גמר מלאכה אע"פ שלא תקן קישוטיה, שהרי ראויה כבר לבנין כפי שהיא, ואפילו אם היה דעתו שלו גם לתקנה ולקשטה ולא הספיק לעשותה חייב רק על ריבועה משום מסתת כדין הכותב שם משמואל.
מה שנכון נכון כתב:יעו"ע בלשון הרע"ב: מסתת - מרבע את האבן או מחליקה ומתקנה, הכל לפי מנהג המקום. וכ"ה בתפא"י.
איש_ספר כתב:קו ירוק כתב:תיקנתי לשוני בהערה ראשונה וכללתי בה את הנראה לענ"ד בשתי התשובות.
ולהערתך - אינני רואה כאן דוחק בלשון רש"י, שהרי לת"ק על כל מקצת שעושה חייב, ולר"ש עד שיגמור, ומסתמא רש"י מפרש אליבא דת"ק דהילכתא כוותיה, והרי רש"י כתב שעושה בה חריצין - לשון רבים, ואילו לת"ק חייב כבר בחריץ הראשון, אלא ע"כ רש"י לא נחית לזה כלל, ורק אתא לבאר מהו סיתות. ולכן פירש כל מיני סיתות וכל פעולה ראשונה שעושה באבן מחייב משום מסתת.
והדברים פשוטים דמי שלוקח אבן משופעת ומרבעה ע"מ להתאימה לבנין אבנים סדורות זו ע"ג זו שיתחייב גם אם אינו מקשטה.
וגם לר"ש דחייב רק בגומר כולה, במרבע האבן לחודיה ודאי חייב משום גמר מלאכה אע"פ שלא תקן קישוטיה, שהרי ראויה כבר לבנין כפי שהיא, ואפילו אם היה דעתו שלו גם לתקנה ולקשטה ולא הספיק לעשותה חייב רק על ריבועה משום מסתת כדין הכותב שם משמואל.
לא הבנתי איזה ת"ק ואיזה ר"ש?
התכוונת לזה? רשב"ג אומר אף המכה בקורנס על הסדן בשעת מלאכה חייב מפני שהוא כמתקן מלאכה:
ראשית לא מוחלט שיש שם מחלוקת (עי' מאירי) שנית גם אם יש מחלוקת הרי זה רק בפרט של המכה בקורנס, אבע"א משום שאינה גמר מלאכה ואבע"א שמכה על הקורנס ולא על הכלי, אבל מה זה שייך לכל המשנה כולה אתמהה.
איש_ספר כתב:מה שנכון נכון כתב:יעו"ע בלשון הרע"ב: מסתת - מרבע את האבן או מחליקה ומתקנה, הכל לפי מנהג המקום. וכ"ה בתפא"י.
יש"כ!
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב:מה שנכון נכון כתב:יעו"ע בלשון הרע"ב: מסתת - מרבע את האבן או מחליקה ומתקנה, הכל לפי מנהג המקום. וכ"ה בתפא"י.
יש"כ!
יש באוצר שני כת"י של רש"י לשבת, לאכזבתי בשניהם אין "או" גם מעתיקי רש"י כמו ריבב"ן ור"י מלוניל, בשניהם בלי או. חבל.
קשה לבסס את הדברים ע"ס הרע"ב בלבד.
עדין אפשר להתעקש שלשמואל שמחייב משום מכ"ב, אי"ז אלא כשגם מרבע וגם מתקין (בהחלקה או בציור).
איש_ספר כתב:למה פקע איגרא?
אם לשמואל חייב משום מכה בפטיש כי זו גמר עשיית האבן, יש לומר שגמר עשיית האבן כולל גם התקנתה לבניה (ישור) וגם תיקונה (בהחלקה או בחריצה), שכן דרך הבנאים שאינם משתמשים באבן בלתי אם היא מיושרת ומתוקנת.
איש_ספר כתב:ולכן כתב רש"י שהכל לפי מנהג המדינה. ועי' חת"ס שם שאם החליק במקום שחורצים לא יהיה חייב.
אבן שעומדת לבנין, יתכן שאין בה משום מכה בפטיש עד להשלמתה שזה כולל הכל.
מקופיא הו"א דתרי גווני בונה יש כאן. הבונה דרב הוא מה שמתקן האבן לבנין וזה מצורכי הבנין והבונה שהקשה בתוס' רא"ש הוא על בנין צורת האבן.איש_ספר כתב:לצד המשנה בדף קב ב שם נזכרה פעולת הסיתות ובצידה מחלוקת רב ושמואל שלרב חייבים עליה משום בונה ולשמואל משום מכ"ב.
ישנה גמרא נוספת בדף עה ב וכך נאמר שם:אמר רבי חייא בר אבא שלשה דברים סח לי רב אשי משמיה דרבי יהושע בן לוי המגרר ראשי כלונסות בשבת חייב משום מחתך הממרח רטיה בשבת חייב משום ממחק והמסתת את האבן בשבת חייב משום מכה בפטיש
ושם פירש רש"י מסתת את האבן - לאחר שנעקרה מן ההר ונחצבה, מחליקה. את כל פעולת הסיתות חתם רש"י במילה בודדת. מחליקה !
שינוי לשונות רש"י (אף שהוא דבר מצוי כידוע) עורר אותי לשאול:
מנין הבטחון שמסתת של דף עה ב, שם אמרו בצורה פסקנית בשם ריב"ל שהוא מכ"ב
ומסתת של המשנה בד' קב ב, ששם נחלקו רב ושמואל, הוא אותו מסתת ?
יגעתי ולא מצאתי בד' הראשונים למצוא מי שישווה או יחלק ביניהם ולפ"ש כמעט לא מצאתי כלום (זולת הגמ"י שבת פ"י יעו"ש)
ואדרבה שימו לב לדבר הבא:
בתוספות שם שאלו, למה המסתת אינו חייב משום ממחק ומחתך ותי' מה שתירצו.
בתוס' רא"ש באו ד' תוס' בתוספת אחת: בשאלה הם שואלים למה המסתת אינו חייב משום בונה ממחק ומחתך.
ולכאו' קושייתם משונה מאד. הרי בד' קב ב נחלקו רב ושמואל אם מסתת חייב משום בונה או לא, ויהיה ההסבר שם אשר יהיה, מה יש להק' כאן למה מסתת אין בו בונה? לד' רב אכן יש בו בונה ולשמואל אין בו בונה מהטעם שכ' ראשונים שם. ואיך שואלים שאלה כזו בלי לרמוז שסוגיא שלמה יש ע"ז לקמן???
אם אין טעות בתוס' רא"ש הרי ניכר מבין ריסי עיניו שהיה פשוט לתוס', שמסתת של דף עה ב ומסתת של דף קב ב תרי מילי נינהו!
פלא גדול!
מאיר סובל כתב:א"ה:
לכאורה פשטות המילה ברש"י כל ענין "כמקומו", לא הכוונה למנהג המדינה. אכן אין בית דומה לחבירו באותה עיר, ואפילו באותו בנין יש קירות חלקים ויש מחוספסים, לפי הצורך, ואפילו באותה אבן יש צד חלק [כלפי פנים למשל] וצד עם בליטות [כלפי חוץ למשל] וצדדים עם חריצים [בין נדבך לנדבך שיתפוס חוזק עם הטיט].
וזו הכוונה כל מקום [באבן] לפי צורכו ומנהגו. זה המנהג, וממילא כולן צורות של עיצוב וסיתות, לאו דוקא קישוט. וזה מה שמפרש דכולן שם אחד של מכה בפטיש.
איש_ספר כתב:יש"כ
ראשית אני שמח שאינך מתווכח שרבינו החת"ס אכן כותב כך להדיא.
לענין לשונו עד שיגמור, לא ברור שאפשר לדייק מזה משהו, כי עיקר כוונתו עד שיעשה גם מלאכת החריצים.
ולגוף השאלה בענין מלאכת מכ"ב כשלא סיימה, אין הדבר מוכרע, ובפמ"ג הסתפק בזה, ואמנם במאירי עה ב כ' כמעט להדיא שחייב בכל פעולה ופעולה. וכיון של"ע בסוגיא זו כראוי, לא אוסיף עוד.
אף על פי שביארנו שאם כתב אות אחת סמוך לחברתה פטור וכן הדין בארג חוט אחד על האריג מ"מ אם כתב אות אחת והשלים בו ספר או ארג חוט אחד והשלים בה בגד חייב שכל שהשלים בה חשובה היא כשתים וחייב משום כותב וחכמי הדורות שואלים בה כהוגן ויתחייב בה משום מכה בפטיש וכמו שאמרו בפרק כלל גדול האי מאן דשקיל וגו' חייב משום מכה בפטיש ותירצו שלא נאמר מכה בפטיש אלא במלאכה שנשלמה כלה כגון שחצב אבן בהר ונתפרקה כלה מסביבותיה ונמצא שנשלמה מלאכת האבן אלא שלא נפלה וזה מכה בפטיש ומפילה שנמצא המלאכה בגוף אותו דבר כבר נשלמה וכן מה שאמרו בשקיל אקופי בגלימיה שהרי הגלימא כלה עשויה אבל באלו לא נשלם הספר והבגד עדיין וכל שהוא עושה לצורך השלמה אינו מכה בפטיש שאם לא כן אף המלאכות שתחלתן וסופן בא כאחד כגון קצירה וכיוצא בה היה ראוי להתחייב בה משום מכה בפטיש:
שם עייל שופתא בקופינא דמרא רב אמר משום בונה ושמואל אמר משום מכ"ב.... דבהך סברא גופא פליגי רב ושמואל היכא שתחלת המלאכה וגמר מלאכה באין כאחת אי מחייב בהו משום בונה לחוד או משום מכה בפטיש לחוד דאפשר דדוקא היכא דבתחלת מלאכה חזיין לעיקר מלתיה אלא שאח"כ חוזר ומייפהו או מרחיבו הוא דשייך ביה הנך תרי חיובי מעיקרא משום בונה ולבסוף משום מכה בפטיש וכה"ג אשכחן בכלי משכן משא"כ היכא שתחלתו וגמרו באין כאחד שפיר שייך הך פלוגתא דרב ושמואל דהכא, כן נראה לי ובזה נתיישב כמה דקדוקים בשמעתין:
זה לא בדיוק מה שהוא אומר אלא שאין מכה בפטיש בגמר מלאכה שהרגילות היא שהאומן משיירו וכל אחד מסיים בביתו בקלות. באשר לשאלה אם הדבר מקובל בפוסקים, נמצא בפוסקים ההגדרה שהוא דבר שהאומנים עושים אותו לעניין חומרא שגם מלאכה שאינה נחשבת כל כך, אם הוא דבר שהאומנים עושים אותו הרי זה מכה בפטיש (ראה סימן ש"ב בשער הציון ט' בסו"ד). החידוש שהובא הוא לומר כן גם לקולא שאם האומן רגיל לשייר מלאכה זו שיעשה כל אחד בביתו אין זה מ"ב וגם בחידוש זה נדמה לי שאינו יחידאה.מצליח כתב:ראיתי בספר זה (למעלה בקו השמאל) שאין מכה בפטיש אלא במעשה אומן שלא יכולים לעשות בבית, האם זהו דבר מקובל בהפוסקים??
כח הטענה כתב: וגם בחידוש זה נדמה לי שאינו יחידאה.
ספר יראים סימן רעד [דפוס ישן - קב]
והא דאמרינן בהבונה [ק"ב ב'] עייל שופתא בקופינא דמרה רב אמר משום בונה ושמואל אמר משום מכה בפטיש אלמא סבירא ליה לרב יש בנין בכלים ואם יש בנין יש סתירה דחדא טעמא הוא כדאמרינן בכל הכלים [קכ"ב ב'] וא"כ קשיא דרב אדרב הא לא קשיא דבהבונה הכי פירושו רב אמר משום בונה פי' מרה זאת מחוסרת בנין בחסרון שופתא הלכך אין בו איסור מכה בפטיש שאינו נקרא מכה בפטיש אלא בדבר שאינו מחוסר בנין שהכאת פטיש הוא לאחר גמר בנין ולא אמר רב משום בונה לומר שיש חיוב בונה בדבר דהא אין סתירה ובנין בכלים ולא אמרינן משום בונה אלא להסירו מטעם מכה בפטיש [שהוא] לאחר בנין שלעולם בחסרון בנין לא תהיה מלאכת מכה בפטיש פי' בקוצר משום בונה אין בו אלא טעם בונה ומאותו בונה אין חיוב דאין בנין בכלים וכל הסוגיא נוח לפרשה אחר פירוש זו.
איש_ספר כתב:לצד המשנה בדף קב ב שם נזכרה פעולת הסיתות ובצידה מחלוקת רב ושמואל שלרב חייבים עליה משום בונה ולשמואל משום מכ"ב.
ישנה גמרא נוספת בדף עה ב וכך נאמר שם:אמר רבי חייא בר אבא שלשה דברים סח לי רב אשי משמיה דרבי יהושע בן לוי המגרר ראשי כלונסות בשבת חייב משום מחתך הממרח רטיה בשבת חייב משום ממחק והמסתת את האבן בשבת חייב משום מכה בפטיש
ושם פירש רש"י מסתת את האבן - לאחר שנעקרה מן ההר ונחצבה, מחליקה. את כל פעולת הסיתות חתם רש"י במילה בודדת. מחליקה !
שינוי לשונות רש"י (אף שהוא דבר מצוי כידוע) עורר אותי לשאול:
מנין הבטחון שמסתת של דף עה ב, שם אמרו בצורה פסקנית בשם ריב"ל שהוא מכ"ב
ומסתת של המשנה בד' קב ב, ששם נחלקו רב ושמואל, הוא אותו מסתת ?
יגעתי ולא מצאתי בד' הראשונים למצוא מי שישווה או יחלק ביניהם ולפ"ש כמעט לא מצאתי כלום (זולת הגמ"י שבת פ"י יעו"ש)
ואדרבה שימו לב לדבר הבא:
בתוספות שם שאלו, למה המסתת אינו חייב משום ממחק ומחתך ותי' מה שתירצו.
בתוס' רא"ש באו ד' תוס' בתוספת אחת: בשאלה הם שואלים למה המסתת אינו חייב משום בונה ממחק ומחתך.
ולכאו' קושייתם משונה מאד. הרי בד' קב ב נחלקו רב ושמואל אם מסתת חייב משום בונה או לא, ויהיה ההסבר שם אשר יהיה, מה יש להק' כאן למה מסתת אין בו בונה? לד' רב אכן יש בו בונה ולשמואל אין בו בונה מהטעם שכ' ראשונים שם. ואיך שואלים שאלה כזו בלי לרמוז שסוגיא שלמה יש ע"ז לקמן???
אם אין טעות בתוס' רא"ש הרי ניכר מבין ריסי עיניו שהיה פשוט לתוס', שמסתת של דף עה ב ומסתת של דף קב ב תרי מילי נינהו!
פלא גדול!
יש להקשות אמאי המסתת את האבן אינו חייב משום מחתך ותי' רבינו הרא"ם ז"ל (הר"י מיגאש) דלא מחייב משום מחתך אלא דלא קעביד מלאכה בגוף אותו דבר שצריך לו אלא קוצץ ממנו חתיכות ומרחיקן מעל העור שצריך לו אבל הגוף העור שצריך לו לא קעביד מעשה לאפוקי מסתת האבן שהוא עושה מלאכה בגוף האבן וחופר בה ומשוה פניה כדי שתהא נכונה לעשות עליה אבנים אחרות בבנין שאינו חייב אלא משום מכה בפטיש ונפק"מ שאם אותה האבן נכונה ופניה שוות ויש לה קרנות יוצאות לכאן ולכאן וסיתת אותה האבן בשבת שהוא חייב משום מחתך דדמי למחתך מן העור כמו שאמרנו ועל דרך זה מפרש המגרר ראשי כלונסאות של ארז שחתך ראשיהן והרחיקן ולא עשה מלאכה בכלונסאות גופן", עכ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים