בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני שני הטעמים הנ"ל הן בזבה ולא בנדה דאורייתא
הרוצה להחכים כתב:כתלמיד הדן בקרקע לא הבנתי את השאלה.
בכל התורה כולה אמרינן מקצת היום ככולו, וה"ה נמי לגבי זבה הגם שכתוב בה "וספרה שבעת ימים ואחר תטהר". ולכן היה הדין צריך להיות כן גם בנדה, והסיבה שנדה אינה יכולה לטבול ביום הוא מפני שאצלה מצינו פסוק מיוחד "תהיה בנדתה" ומינה ילפינן "תהא בנדתה כל שבעה". משא"כ בבועל נידה לא מצינו שום פסוק מיוחד ללמדנו שאצלו לא תקף הכלל של מקצת היום ככולו.
אולם לאחר שראיתי כי השפ"א דן כן, הנני שב לאחורי ומבקש הסבר האם אי מי יכול להודיעני את פשט קושיית השפ"א? הרי לענין ללמוד מנדה כבר כתב דלא ילפינן בתר דגלי קרא דאינו כנידה, ומנא ליה לחלק בין בועל נדה לכל התורה כולה.
אִיךְ-מֶיְין כתב:הרוצה להחכים כתב:כתלמיד הדן בקרקע לא הבנתי את השאלה.
בכל התורה כולה אמרינן מקצת היום ככולו, וה"ה נמי לגבי זבה הגם שכתוב בה "וספרה שבעת ימים ואחר תטהר". ולכן היה הדין צריך להיות כן גם בנדה, והסיבה שנדה אינה יכולה לטבול ביום הוא מפני שאצלה מצינו פסוק מיוחד "תהיה בנדתה" ומינה ילפינן "תהא בנדתה כל שבעה". משא"כ בבועל נידה לא מצינו שום פסוק מיוחד ללמדנו שאצלו לא תקף הכלל של מקצת היום ככולו.
אולם לאחר שראיתי כי השפ"א דן כן, הנני שב לאחורי ומבקש הסבר האם אי מי יכול להודיעני את פשט קושיית השפ"א? הרי לענין ללמוד מנדה כבר כתב דלא ילפינן בתר דגלי קרא דאינו כנידה, ומנא ליה לחלק בין בועל נדה לכל התורה כולה.
בזבה אמרינן מקצת היום ככולו, כיון שזה תלוי 'בספירה' ובספירה אמרינן שמקצת היום ככולו.
אבל בנדה וכן בבועלה. אינו תלוי ב'ספירה' אלא טומאה עצמית (בנדה, ועובר הטומאה גם לבועל), ומה שייך א"כ מקצת היום ככולו?
איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'. וכבר האריך בזה בתשו' ג"ו הספרדי.
איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'. וכבר האריך בזה בתשו' ג"ו הספרדי.
איש_ספר כתב:כמדומה שאין גדר ברור היכן אומרים מקצת היום ככולו והיכן לא. והיכא דאתמר אתמר והיכא דלא וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים