הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 28, 2016 7:12 pm
אנציקלופדיה תלמודית כרך כח, כל ישראל ערבים זה לזה:
אף לסוברים שהפחותים מבן עשרים בכלל ערבות הם534, קטן* יש סוברים שאינו בכלל ערבות להוציא אחרים ידי חובה, אף במצוות שחייב בהן מדרבנן משום חנוך*535, לפי שלא נמנו הקטנים במנין הבריתות של הערבות536, או לפי שאף מדרבנן אין הקטן עצמו מחויב במצוות, אלא שאביו הוא שמחויב לחנכו בהן, לדעתם537, או שאף שחייבו חכמים את הקטן עצמו במצוות, בערבות לא חייבוהו538. ויש מצדדים שאף גדול שיצא אינו מוציא את הקטן, שאינו בערבות לגבי קטן539. וכן יש שכתבו שמטעם זה הוא שקטן- אוכל-נבלות* אין בית דין מצווים להפרישו, לסוברים כן540, [טור תקכ] שלדעתם החיוב להפריש מן האיסור אינו אלא משום ערבות541, וקטן אינו בכלל ערבות542. ויש שכתבו שהגדולים ערבים אף לקטנים, שהרי נאמר בפרשת נצבים: טפכם543, אבל הקטנים אינם ערבים לגדולים544. ויש סוברים שקטן בכלל ערבות הוא אף לגדולים, במצוות שחייב בהן משום חינוך545.
534. עי' ציון 523 ואילך.
535. טורי אבן מגילה יט ב; פמ"ג פתיחה כוללת ח"ב אות יז (וט"ס שם: מוציא, וצ"ל: אינו מוציא) וסוף הפתיחה ליו"ד סי' צח, ועי' פמ"ג או"ח תרפט א"א ד; תפארת ירושלים ר"ה סופ"ג וחזו"א או"ח סי' כט ס"ק ה ותרועת מלך סי' סח בד' תוס' מגילה שם ד"ה ורבי יהודה, ליישב קו' רע"א בתורע"ק ר"ה שם ובשו"ת ח"א סי' ז. ועי' מג"א או"ח קצט ס"ק ז שכ' שאינו בכלל ערבות להוציא מה"ת, אבל י"ל בדעתו שמדרבנן שחייב משום חינוך, חייב גם בערבות.
536. מחה"ש או"ח שם בד' מג"א שם, ועי' ציון הקודם.
537. ע"ע חנוך ציון 19 ואילך מח' ראשונים. שו"ת הרי בשמים ח"א סי' כח, ועי' תפארת ירושלים שם.
538. חזו"א שם.
539. פמ"ג או"ח תפט מ"ז ב: י"ל, וכ' שמ"מ האב שיצא מוציא את בניו הקטנים ידי קידוש ובהמ"ז, לפי שעליו לחנכם, ועי"ש עוד טעם.
540. ע"ע קטן אוכל נבלות וע' חנוך ציון 512 ואילך מח' אמוראים, ושכן הלכה.
[טור תקכ] 541. עי' ציון 150.
542. שו"מ תנינא ח"ב סי' פו; שו"ת מהר"י הכהן או"ח סי' לא ויו"ד סי' מ, ועי' ס' שונה הלכות על בה"ג דף ט, ועי' ציון 509.
543. דברים כט י.
544. עי' חי' מהרי"ט קדושין ע ב, וכן צידד בשו"ת בית שערים יו"ד סי' רכ, ועי' חסד לאברהם (אלקלעי) או"ח סי' ז דף יד - טו שפי' ד' מהרי"ט בע"א.
545. עי' רע"א שם ושם; חכמת שלמה או"ח קפו; ציץ הקדש ח"א סי' כח. ועי' הגהות רא"מ הורוויץ ברכות מח א שכ' בד' רש"י שם שקטנים בכלל ערבות ע"פ מדרש בכמ"ק (עי' שהש"ר פ"א ד ד"ה משכני ומדרש תהלים ח ג) שהקטנים נעשו ערבים על קבלת התורה, ובחסד לאברהם שם כ' שאי"ז משום ערבות במצוות, אלא שהקטנים נענשים בעוון אבותיהם, וכעי"ז כ' באהבת ציון דרוש ז.