יש מהס סיפורים שם שאמרתי לעצמי, אם ריק ממך הוא ריק, (כגון שהקוויטלאך של הישמח משה היו מקרטעות על כף היד בבחינת כי חיות הנה (כך במקור), וכגון צדיק אחד שכשהיה נכזבה תוחלתו לביאת אליהו בליל הסדר היה שופך מררתו על... כל המאכלים של השולחן עורך, ומוצא בהם פגמים וחסרונות, אבל יש סיפורים שבשעת קריאה חשבתי שאם הספר היה עובר צנזור פנים חסידי לא היו מתפרסמים וכגון זה: "וסיפר רבינו שלפני החתונה [בה נהיו האמרי נועם והדב"ח מחותנים] הגיע אל האמרי נועם מכתב מבנו ר' נפתלי חיים בזה הנוסח: לא יסע לצאנז ואם ירצה הזקן מצאנז לבוא לכאן (והיינו שהחתונה תתקיים בדז'יקוב) מר לי מר מאד. זה הכלל פני צאנז לא יראה עוד.עתניאל בן קנז כתב:אוסיף כמה פרטים שאולי יכולים לסייע.
א. למיטב ידיעתי ר' יאשע ע"ה היה אמין בהחלט. (הסיפורים שלו לא השתנו מעת לעת. והיה חוזר עליהם תמיד כפי ששמעם בלי שינויים).
כמובן שלרוב הסיפורים לא היה עד בעצמו, רק שמעם מאחרים, ויתכן שהמוסר לא היה דייקן, ודי בהערה זו.
ב. הספר נערך ע"י ר' שלום מאיר וואלך, ונכתב בשפתו... לפעמים הסיפורים שנשמעו ר' יאשע עצמו, נשמעו אחרת.
ג. הספר עבר צנזורה! (ע"י המחבר או רבנים בבקשתו), ונשמטו ממנו הרבה קטעים שיכלו להתפרש שלא כראוי, או לפגוע. (ניתן לראות זאת שלפעמים בתוך סיפור מופיע המילה 'חסר'), יש סיפורים שהושמטו לגמרי.
ד. חתנו של ר' יאשע כאן באר"י הוא ר' יוסף אברהם חריטן מבני ברק, ודומני שהפצת הספר הוא על ידו.
יש לו חתן נוסף בארה"ב בשם ר' העשי מאנדל.
שברי לוחות כתב:הסיפור עם הקמיעות (לא הקוויטלאך) ידוע ומפורסם הוא מכמה מקורות
על הצדיק שהיה שופך מררתו, זהו סיפור רק למי ששיח ושיג לו בתהלוכות צדיקי בית ראפשיץ
זכור לי המפתחות המשעשעים שבחכמה מאין על פי סדר א"ב
איש_ספר כתב:יש מהס סיפורים שם שאמרתי לעצמי, אם ריק ממך הוא ריק, (כגון שהקוויטלאך של הישמח משה היו מקרטעות על כף היד בבחינת כי חיות הנה (כך במקור), וכגון צדיק אחד שכשהיה נכזבה תוחלתו לביאת אליהו בליל הסדר היה שופך מררתו על... כל המאכלים של השולחן עורך, ומוצא בהם פגמים וחסרונות, אבל יש סיפורים שבשעת קריאה חשבתי שאם הספר היה עובר צנזור פנים חסידי לא היו מתפרסמים וכגון זה: "וסיפר רבינו שלפני החתונה [בה נהיו האמרי נועם והדב"ח מחותנים] הגיע אל האמרי נועם מכתב מבנו ר' נפתלי חיים בזה הנוסח: לא יסע לצאנז ואם ירצה הזקן מצאנז לבוא לכאן (והיינו שהחתונה תתקיים בדז'יקוב) מר לי מר מאד. זה הכלל פני צאנז לא יראה עוד.עתניאל בן קנז כתב:אוסיף כמה פרטים שאולי יכולים לסייע.
א. למיטב ידיעתי ר' יאשע ע"ה היה אמין בהחלט. (הסיפורים שלו לא השתנו מעת לעת. והיה חוזר עליהם תמיד כפי ששמעם בלי שינויים).
כמובן שלרוב הסיפורים לא היה עד בעצמו, רק שמעם מאחרים, ויתכן שהמוסר לא היה דייקן, ודי בהערה זו.
ב. הספר נערך ע"י ר' שלום מאיר וואלך, ונכתב בשפתו... לפעמים הסיפורים שנשמעו ר' יאשע עצמו, נשמעו אחרת.
ג. הספר עבר צנזורה! (ע"י המחבר או רבנים בבקשתו), ונשמטו ממנו הרבה קטעים שיכלו להתפרש שלא כראוי, או לפגוע. (ניתן לראות זאת שלפעמים בתוך סיפור מופיע המילה 'חסר'), יש סיפורים שהושמטו לגמרי.
ד. חתנו של ר' יאשע כאן באר"י הוא ר' יוסף אברהם חריטן מבני ברק, ודומני שהפצת הספר הוא על ידו.
יש לו חתן נוסף בארה"ב בשם ר' העשי מאנדל.
שברי לוחות כתב:בהחכמה מאין ובמשמיה דרבי תנחום כתוב שהלשון כי חיות הנה אמר הרה"ק רבי משה מראזוווארדוב זי"ע
איש_ספר כתב:שברי לוחות כתב:הסיפור עם הקמיעות (לא הקוויטלאך) ידוע ומפורסם הוא מכמה מקורות
על הצדיק שהיה שופך מררתו, זהו סיפור רק למי ששיח ושיג לו בתהלוכות צדיקי בית ראפשיץ
זכור לי המפתחות המשעשעים שבחכמה מאין על פי סדר א"ב
אכן קמיעות טעיתי.
עכשיו ראיתי בתולדות הגה"ק ישמח משה (אשכנזי) שבאוצר שהסיפור הזה מובא שם בשם הדברי יואל זצ"ל ששמע מאותו מקור ממנו מביא בעל החכמה מאי"ן.
עתניאל בן קנז כתב:אקוה שהובנתי...
בריושמא כתב:האם אתה יכול להפנות אותי לספר כתוב בסגנון של אדמו"רי ראפשיץ?
עתניאל בן קנז כתב:מדובר בסגנון דיבור וחיים, ולא בספרות כתובה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 638 אורחים