פלגינן כתב:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?t=4546#p35073
תלמוד בבלי מסכת יומא דף יח עמוד ב
רב כי מקלע לדרשיש מכריז: מאן הויא ליומא. רב נחמן כד מקלע לשכנציב מכריז: מאן הויא ליומא.
רש"י מסכת יומא דף יח עמוד ב
כי מיקלע לדרשיש - שם היה רגיל לילך.
מאן הויא ליומא - יש אשה שתנשא לי ליומא, שאתעכב כאן, ותצא לאחר מכאן?
תלמוד בבלי מסכת ערכין דף טז עמוד ב
עד היכן לא ישנה אדם באכסניא שלו? רב אמר: עד הכאה, ושמואל אמר: עד שיפשלו לו כליו לאחוריו. בהכאה דידיה כולי עלמא לא פליגי, בהפשלת כליו לאחוריו כולי עלמא נמי לא פליגי, כי פליגי - בהכאה דדביתהו, מר סבר: כיון דלדידיה לא מצער ליה מאי נפקא ליה מינה? ומר סבר: אתי לאיטרודי.
רש"י מסכת ערכין דף טז עמוד ב
שיכה - בעל הבית את האכסנאי או את אשתו.
עד שיפשיל - בעל הבית כלי האכסנאי לאחוריו להשליכם מן הבית.
בהפשלה ובהכאה - דאכסנאי גופיה כ"ע לא פליגי דתו לא מצי קאי.
שמואל סבר - כיון דלדידיה אינו מכה מאי נפקא ליה מיניה הלכך עד הפשלה.
לאטרודי - להתקוטט.
פרחי כהונה מסכת ערכין דף טז עמוד ב
שם עד היכן לא ישנה אדם וכו'. נראה פשוט דהיכא שאין הבעה"ב רוצה לאכסנו אצלו לא נאמרו שיעורים הללו אלא אפילו שלא אמר לו רק ברמז או אפילו שהוא מבין שאין רצון הבעה"ב להתאכסן אצלו יכול לשנות לאכסניא אחרת דאין זה מתקבל על השכל שילך אצלו בלתי רצונו רק דהכא איירי שאח"כ בעה"ב ניחם על מעשיו ובקש ממנו להתאכסן אצלו דעד הכאה או עד שיפשילו כליו ימחול על עלבונו מפני הפגם אבל אח"כ יכול לשנות ובזה ניחא קושית מהרש"א בסמוך דהיאך לא יחוש על הצער וביוש אשתו בצער דידיה הא אמרינן דחייב אדם לכבד אשתו יותר מגופו ע"ש דהכא איירי בניחם בעה"ב ובקש מחילה דבכה"ג אין שום קפידא וצער לאשתו אם יתאכסן שם בעלה והיא אינה מתאכסנת שם עמו אבל בהכאה דידיה גם שיבקש ממנו מחילה עכ"פ יש לו צער כשיתאכסן אצלו בעבור מה שעשה לו בפעם הראשונה אבל בהכאה דדביתהו לא יהיה לו מזה צער כיון שהיא אינה עמו שם והיא בעצמה אינה מקפדת עליו בזה.
עקביה כתב:שאלת מעמד האשה ביהדות אצל חז"ל היא שאלה מעניינת שראוי ליחד לה אשכול.
ישנה הגמ' הזאת:תלמוד בבלי מסכת יומא דף יח עמוד ב
רב כי מקלע לדרשיש מכריז: מאן הויא ליומא. רב נחמן כד מקלע לשכנציב מכריז: מאן הויא ליומא.
רש"י מסכת יומא דף יח עמוד ב
כי מיקלע לדרשיש - שם היה רגיל לילך.
מאן הויא ליומא - יש אשה שתנשא לי ליומא, שאתעכב כאן, ותצא לאחר מכאן?
ששימשה את עוכרי ישראל להכפיש את שם חז"ל.
הג"ר זלמן ראובן מרגליות פירש גמ' זו באופן נפלא (ראיתיו בספר 'פנינים ומרגליות').
הוא הראה ששתי הערים הנזכרות היו בפרס, ומנהג הפרסיים היה לספק לאורחים חשובים נשים, כדאיתא ברש"י סוף ע"ז (עו: ד"ה מאי), ולא היו עושים כן אלא למי שבא בלי אשתו. ע"כ כדי להינצל מצרה זו היה חשוב לרב ולרב נחמן שלא לעמוד שם בלי אשה אפילו יום אחד.
אוצר החכמה כתב:לגוף דברי עקביה
א. לא הבנתי איך הפירוש הזה מסביר את סוף דברי הגמרא אינו דומה מי שיש לו פת בסלו.
ב. ובעיקר לא הבנתי מה שתי הגמרות האלה שייכות למעמד האשה ביהדות. אלו גמרות שצריכות ביאור אבל מה הקשר למעמד האשה?
עקביה כתב:א. לא הבנתי מה הקושי. כמובן שרב אינו חשוד, אבל ליתר ביטחון, והיות שאין אפוטרופוס לעריות, הוא העדיף לבטח את עצמו. כאשר יש לו אשה, מסתבר שהם לא יציעו, והוא לא ירצה בכך (כפי שהיו אמוראים שנזהרו מיחוד עם בהמה).
ב. בהלכות הסיבה נאמר שנשים שלנו חשובות, משמע שקודם לא זה היה המצב, וכך נראה מגמרות אלה: קשה להעלות על הדעת שאשה שלנו תסכים להינשא ליום אחד, ואין להעלות על הדעת שלבעל לא יפריע שהכו את אשתו לא פחות משמפריע לו כשהכו אותו. (לא מסתבר כלל שאשה, בפרט בימים ההם, 'הלכה מכות' עם בעל האכסניא. הנראה הוא שמדובר באדם חמום מח שכעס עליה על משהו שעשתה והכה אותה).
ג. אם לייטנר צודק אין מקום לדבריי? מדוע? הלא לא דיברתי על מעמד האשה 'ביהדות', אלא בזמנם ובמקומם של חז"ל, הם חכמי הגמרא.
אוצר החכמה כתב:א. אם כדבריך מדוע צריך בכלל את הפירוש שלו. הקושי כאן אינו מעמד האשה ביהדות. לא מדובר כאן על כפייה וזה שנשי דידן לא רוצות בזה אינו קשור לעניין. (גם אז איני יודע כמה רצו וגם היום יתכן שיש מישהי לדוגמה אלמנה שבעצם אין בדעתה להנשא ותרצה בזה משום כבודו) הקושי הוא האם רב לא היה יכול לכפות את יצרו ליום אחד? והתשובה המקובלת היא שמדובר על החמרה וכעין מה שהזכרת על בהמה, היינו שרב החמיר שלא יהיה לו אפילו סרך הרהור או חשש רחוק מאד כלשהו שכל אדם אינו חושש לזה.
אני חשבתי שהוא בא לתרץ תירוץ יותר טוב, שבכלל לא מדובר על חשש עריות אלא על איך מסתדרים עם השלטונות. דהיינו שסירוב סתם לא היה מתקבל אצל השלטונות או היה נתפס כעלבון ולכן היה צריך למצוא דרך שמרצה אותם. ועל זה שאלתי שזה תירוץ טוב אבל איך מתיישב עם הגמרא.
ב. אני לא יודע עם מי נשים "הלכו מכות" ויכול להיות שמדובר עם אשתו של בעל האכסניה (אל תדקדק מרש"י כי לא נחת לכך). אבל זה לא משנה בעצם. הגמרא צריכה ביאור כי סתם לא מובן למה יהיה דין שאדם לא ישנה מאכסניה שלו אם לא טוב לו שם. עכ"פ הרעיון שאתה חושב לפרש שהנשים היו כמו חמורים שלא איכפת שיכו אותם הוא לא מתקבל על הדעת.
.ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג
ויש אזהרות שאין מקצת ההמון שומרים עיקר האזהרות, כמו החבלה וההכאה, שהמכה את חברו עובר בשני לאוין, שנאמר (דברים כה, ג): ארבעים יכנו לא יוסיף - פן יוסיף. ורבים עוברים על הלאוין האלה בהכאת נשותיהם
שומע ומשמיע כתב:ראיתי בעלון 'כאיל תערוג' מעשה שסיפר הגראי"ל, שהיה בו נישואים של צעירה למבוגר בגלל כסף.
הרב שטיינמן בזווית מעניינת ואפינית אמר, שהיום אנשים בעלי גאווה, פעם היו צריכים אוכל אז התחתנו עם מי שהביא.
אנחנו היינו קוראים לזה שאנשים פעם היו יותר פשוטים.
רב הכריז על כך שהוא מחפש אשה ליום אחד, וזה מורה על כך שהעולם לא ראה בזה משהו חריג, ומכאן משמע שישנו הבדל משמעותי במעמד האשה בין אז להיום.
אוצר החכמה כתב:א. מי אמר שהיה נקלע לערים אחרות ללא אשתו? בכל מקרה אם רק את זה יישב, שיהיה. אני חשבתי שיש כאן ביאור יותר מקיף.
ב. המהרש"א אחר מחילת כ"ת הוא בצד שלי, כי הרעיון לא התקבל על דעתו ולכן שאל קושיה, אני כדרך כל הלומדים מנסה להציע תירוץ שמדובר באופן אחר. אתה זה שחושב שמעמד הנשים איפשר את זה.
ג. אני לא יודע מה לומר כשאתה מנסה להגיד שהגמרא תמכה בדבר שרבינו יונה העיר עליו כאיסור גמור.
כלומר שהגמרא רואה את הנורמה שעליה אתה מביא רבינו יונה שאומר שהוא לאו דאורייתא כנורמה תקינה שעל פיה קובעים התנהגות הלכתית ראויה. לזה קוראים והנה אנחנו מאשרים זדים.אולי אפשר לומר כי בחברה שבה הכאת נשים נחשבה לנורמה אצל שכבות מסוימות בעם (פסחים מט:, כמובן לא אצל ת"ח), גם הכאת האשה ע"י בעל האכסניה לא תהווה גורם מכריע לעזוב את האכסניה היכן שיש סיבה חשובה שלא לעשות זאת.
סגי נהור כתב:טענתי שתי טענות. הראשונה כלפי מה שכתבת שהמעשה עם רב וכו' לא קשור למעמד האשה. והשנייה כלפי מה שנכתב לעיל (שגם אתה הסכמת עמו) שהדבר תלוי בשינויי הזמנים.
על שתי הטענות לא הבנתי תשובתך.
אוצר החכמה כתב:א. אין בעייה אתה לא חייב לקבל את התירוץ שלי. אבל המהרש"א וודאי שלא חשב שהסיבה לזה היתה כי בזמן הגמרא מעמד הנשים היה נמוך ולכן הגמרא מחנכת אותנו לא להתייחס לנשים כראוי אלא להחשיב יותר את העניין של לא לשנות מאכסניא, אלא חשב להיפך שהתורה והגמרא מחנכים לכבד את האשה ולכן התפלא.
ב. הנה כאן אמרת את זהכלומר שהגמרא רואה את הנורמה שעליה אתה מביא רבינו יונה שאומר שהוא לאו דאורייתא כנורמה תקינה שעל פיה קובעים התנהגות הלכתית ראויה. לזה קוראים והנה אנחנו מאשרים זדים.אולי אפשר לומר כי בחברה שבה הכאת נשים נחשבה לנורמה אצל שכבות מסוימות בעם (פסחים מט:, כמובן לא אצל ת"ח), גם הכאת האשה ע"י בעל האכסניה לא תהווה גורם מכריע לעזוב את האכסניה היכן שיש סיבה חשובה שלא לעשות זאת.
מתני' הוריות פ''ג מ''ז (דף יג.) כתב:האיש קודם לאשה להחיות ולהשיב אבדה, והאשה קודמת לאיש לכסות ולהוציאה מבית השבי.
בזמן ששניהם עומדים לקלקלה, האיש קודם לאשה.
עקביה כתב:אוצר החכמה כתב:א. אין בעייה אתה לא חייב לקבל את התירוץ שלי. אבל המהרש"א וודאי שלא חשב שהסיבה לזה היתה כי בזמן הגמרא מעמד הנשים היה נמוך ולכן הגמרא מחנכת אותנו לא להתייחס לנשים כראוי אלא להחשיב יותר את העניין של לא לשנות מאכסניא, אלא חשב להיפך שהתורה והגמרא מחנכים לכבד את האשה ולכן התפלא.
ב. הנה כאן אמרת את זהכלומר שהגמרא רואה את הנורמה שעליה אתה מביא רבינו יונה שאומר שהוא לאו דאורייתא כנורמה תקינה שעל פיה קובעים התנהגות הלכתית ראויה. לזה קוראים והנה אנחנו מאשרים זדים.אולי אפשר לומר כי בחברה שבה הכאת נשים נחשבה לנורמה אצל שכבות מסוימות בעם (פסחים מט:, כמובן לא אצל ת"ח), גם הכאת האשה ע"י בעל האכסניה לא תהווה גורם מכריע לעזוב את האכסניה היכן שיש סיבה חשובה שלא לעשות זאת.
א. המהרש"א לא חשב שהגמ' הזו מחנכת אותנו שלא להתייחס לנשים כראוי, אלא שהגמ' לא רואה בזה משהו לא ראוי [הרי הגמ' לא אומרת שצריך אדם להתעלם מכך שמישהו הכה את אשתו, אלא קובעת עובדה - לא אכפת לאדם שמישהו הכה את אשתו], ועל כך הוקשה לו.
ב. כמו שכתבתי באות א. אין בגמ' זו שום התייחסות להכאת נשים כנורמה תקינה או לא, אלא בקביעת עובדה; היות וזו הנורמה, ראויה או לא ראויה, ממילא התייחסות של אדם החי בחברה כזו למקרה X תהיה Y.
נ.ב. את רבינו יונה לא הבאתי כדי לומר שזהו לאו דאורייתא, אלא להראות שכך היה נפוץ בזמנו, בניגוד לזמנינו [גם בזמנינו קיים, אבל בשיעור זעיר].
סגי נהור כתב:1. השאלה היא לא רק אם האישה מסכימה או לא, אלא מה היחס למוסד הנישואין. ההתייחסות לנישואין כהסדר כל כך טכני, בלי שום יחס בין בני הזוג, נשמעת מעליבה בימינו. ועכ"פ לא מקובל בימינו להציג כך את יחס התורה לנישואין.
סגי נהור כתב:1. השאלה היא לא רק אם האישה מסכימה או לא, אלא מה היחס למוסד הנישואין. ההתייחסות לנישואין כהסדר כל כך טכני, בלי שום יחס בין בני הזוג, נשמעת מעליבה בימינו. ועכ"פ לא מקובל בימינו להציג כך את יחס התורה לנישואין.
2. אז אתה למעשה טוען כמו האפשרות שהצעתי, שהנורמה של היום לא עדיפה מהנורמה של אז מנקודת מבט של טוב ורע (שהרי פשיטא שהתורה מצווה את האדם לעשות הישר והטוב), והדבר דומה לשאלה של הרגלי אכילה. אלא שיש כאלו שיהיה להם קשה לקבל התייחסות כזאת בנידון דידן.
הערה קצרה: במקום זה נוכחנו שאפשר לקנות עוה"ב אבל גם אפשר לאבדו. תבא על כולם ברכת טוב.
אוצר החכמה כתב:הערה קצרה: במקום זה נוכחנו שאפשר לקנות עוה"ב אבל גם אפשר לאבדו. תבא על כולם ברכת טוב.
????
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים