איש_ספר כתב:תולדותיו של ר' דוד'צע נדרשו יפה ע"י ר"ב לנדוי בראש ספרו חידושי הגר"ד. תמצא באוצר.
על משרת הרבנות אין שם כלום.
משרד הרבנות הוקם ע"י וויצמן בטבת תרע"ט ואילו הרב קוק קיבל את כתב ההכתרה לרבנות ירושלים רק כעבור שנה בדיוק.
על הסיבות שהביאו את ר"ד ליפמן (ועמיתו ר"פ ברנשטיין) להצטרף למשרד הרבנות, אין לי מושג יתכן שהוא אחז כך לכתחילה ויתכן שיש לזה קשר עקיף לסכסוכים עם ר"א שור.
לא ידען כתב: יש אמרה מפורסמת שהרב קוק ידע להשיב על שאלה אחת 'וכי תאמרו מה נאכל', מה שלא היה ביכולת שאר הרבנים להשיב...
מי ניפק ביטוי זה? אולי הגרצ"פ..
מתפעל כתב:מעתה יש לברר, אם היה ראב"ד בבי"ד של החסידים, אם כן, במה היה קשור לרבנות הראשית ושימש כנשיא?
זה לא היה ב' רשויות נפרדות?
עוד יש להבין מה פירוש שכיהן כ'נשיא המשרד', האם לא היה הרב קוק הנשיא?
ח''ל קאליסק כתב:מארכיונו של רבי דודצ'י זצ''ל
הוגה ומעיין כתב:בערך בשנת תרצ"ז, כשהגרי"פ ברנשטיין עזב אף הוא את הרבנות אוחדו בד"ץ הפרושים והחסידים לבד"צ אחד, כדי להוות משקל נגד למשרד הרבנות.
איש_ספר כתב:כאמור לפי המסמכים שעמדו לפני מנחם פרידמן גם רד"ל שובקס הצטרף למשרד הרבנות.
בסקירה היפה לא נזכר שמו של ר' אברהם צבי שור בעל שביבי אש והשמר לך מנכדו הספרן.
הוגה ומעיין כתב:ייש"כ על ההבהרות!
למעשה, לפי הידוע לך - בד"צ חסידים המשיך לתפקד עם הראב"ד שלו הגרי"פ והדיינים גם במשך השנים בהן חבר הגרי"פ ברנשטיין לרבנות? הגרי"פ המשיך לכהן שם כראב"ד, עד שבשנת תרצ"ז עזב את הרבנות והצטרף עם בית דינו לעדה החרדית?
ח''ל קאליסק כתב:איש_ספר כתב:כאמור לפי המסמכים שעמדו לפני מנחם פרידמן גם רד"ל שובקס הצטרף למשרד הרבנות.
בסקירה היפה לא נזכר שמו של ר' אברהם צבי שור בעל שביבי אש והשמר לך מנכדו הספרן.
אכן גם הר''א שור מכנה עצמו כראב''ד בספר שביבי אש המצו''ב
[החותם למעלה הינו רבי י''י ט''ב מסיגעט אחיו של הברך משה זצ''ל].
מחולת המחנים כתב:איש_ספר כתב:בסקירה היפה לא נזכר שמו של ר' אברהם צבי שור בעל שביבי אש והשמר לך מנכדו הספרן.
רבי אברהם צבי שור היה חבר ביד"צ חסיד קודם לכן, ובהקמת משרד הרבנות לא צורף אליה, ופתח אז בית דין עצמאי, כשהוא היה המרכיב הדומיננטי בבית הדין. כמדומני שהאריך ימים עד ימי הקמת המדינה. הרוצה לעמוד על טיבו של רא"צ שור יכול לשזוף את עיניו בעיתון השבועי בשם "מחזיקי הדת" שהוא הו"ל בירושלים בשנות תר"פ-תרפ"ד לערך.
"פ"נ הגאון נשיא אלקים מוהר"ר אברהם צבי שור זצלה"ה בהגאון שר התורה בעל מנחת-שי מוהר"ר שמואל יצחק זצלה"ה מגזע תרשישים כח דורות דור אחר דור גאוני ומצוקי ארץ חיבר ספרי שביבי-אש על ד"ח שו"ע ומנחת אברהם על יו"ד בשחרותו שימש ברבנות דק"ק קניהינטש ומנסטרישץ בגליציא - פולין כארבעים שנה שרת בקודש חבר וראב"ד לעדת אשכנזים חסידים יצ"ו ונשיא חברת מחזיקי-הדת פה קרתא קדישא ת"ו נשמתו עלתה בטהרה ערב חג השבועות תש"ה ת'נ'צ'ב'ה'"
חלמישצור כתב:מחולת המחנים כתב:רבי אברהם צבי שור היה חבר ביד"צ חסיד קודם לכן, ובהקמת משרד הרבנות לא צורף אליה, ופתח אז בית דין עצמאי, כשהוא היה המרכיב הדומיננטי בבית הדין.
ביחס לרבנות הראשית, יעויין "לא זכיתי באור מן ההפקר", עמ' 357. דמות מאוד מעניינת.
לייטנר כתב:הוגה ומעיין כתב:
בשנת תרע"ט הוקם משרד הרבנות. חבר אליו הגרצ"פ פראנק (י"א בשל דוחק הפרנסה), וחברו אליו גם הגרי"ז מינצברג והגרי"פ ברנשטיין מחמת חרפת הרעב. לאחר זמן מועט, עם הכרזות הגריח"ז והביד"צ ויציאתם נגד משרד הרבנות, פרש מהם וחזר בו הגרי"ז מינצברג באופן מופגן ומוצהר, ונשארו שם רק הגרצ"פ פרנק והגר"א ראם והגרי"פ ברנשטיין. זה האחרון פרש מהם מאוחר יותר, בסוף כסלו תרצ"ז, שבועיים אחרי הבחירות ברבנות הראשית שבה נבחר הגרי"א הרצוג לרב ראשי, הגרצ"פ פרנק לחבר הרבנות, והגרי"פ ברנשטיין וחבריו לא נבחרו לרבנות הראשית.
לאחר שהגרי"פ ברנשטיין עבר למשרד הרבנות, וכנראה לאחר שנת תרפ"ד בה נפטר הגרל"ד שובקס, היה הגרי"ז מינצברג ראב"ד לבד"צ החסידים. אך במקומות אחרים אני מוצא שהגרי"פ ברנשטיין היה ראב"ד לאחר פטירת הגרל"ד שובקס.
בערך בשנת תרצ"ז, כשהגרי"פ ברנשטיין עזב אף הוא את הרבנות אוחדו בד"ץ הפרושים והחסידים לבד"צ אחד, כדי להוות משקל נגד למשרד הרבנות.
מי שיודע להשלים את התמונה ולתקן את הטעויות שנפלו בה יבורך.
אני מנסה להבין,
"הרב פרנק חבר למשרד הרבנות י"א בגלל דוחק הפרנסה", דוחק שלא הצליח להשתמט ממנו כל ימיו?
הרב ברנשטיין חבר לנ"ל (ללא י"א כלל!) "מחמת חרפת הרעב". האם יש דברים ברורים שלו בנושא?
אפשר להניח שהרב מינצברג אכן עשה זאת מטעמים כלכליים ממש, לאור העובדה ש"עם הכרזות הגריח"ז והביד"צ נגד משרד הרבנות", הוא פרש ממנו, וסביר שלא היה זה משום שמצבו הכלכלי השתפר פלאים בתוך זמן קצר. אך א"א לומר את אותה טענה על הרב ברנשטיין. הוא ראה את עצמו מועמד ולאחר שלא נבחר, פרש?! אם ממילא לא נבחר, ממה הוא פרש?
עמדה ושיטה ממוצעת מצאנו אצל חלק מאבות בית דינו של הרב קוק, המורכב מהגרצ"פ פרנק והר"י ראם (פרושים); ומר"פ ברנשטיין ור"ד שובהקס (חסידים). חלק זה של חברי הבד"צ מסכים לשיטתו של הרב זוננפלד, וההתקרבות אל החופשים היא למורת רוחם, גם הם מתנגדים לרבנות הראשית במתכונתה, אף על פי שהם עצמם מכהנים חברים בה. אלא שלפי דעתם עדיף להיות בפנים ולתקן כל מה שאפשר מאשר להשתמש בקנאות ובמחלוקת. והם מציינים כהישג את דבר ההכרה הרשמית של רב ראשי אשכנזי, שהיה שמור עד עכשיו רק לחכם באשי הספרדי. אולם למרות הצגת הדברים ברוח זו כאילו להצדיק את דבר הצטרפותם לרבנות הראשית, מודים גם הם שהמניעים העיקריים היו מטעמים גשמיים, וברגע שנימוק זה ייעלם מוכנים הם לצאת ממשרד הרבנות
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים