קוגן כתב:ראיתי שבגליון הגמרא של שר התורה מרן הגרח"ק קנייבסקי, בברכות דך כה הוא מציין לעוד עשרות מקומות מלבד מה שציין הגעק"א, ותוספתו של הגר"ח מרובה על העיקר שכתב הגרעק"א.
קוגן כתב:ראיתי שבגליון הגמרא של שר התורה מרן הגרח"ק קנייבסקי, בברכות דך כה הוא מציין לעוד עשרות מקומות מלבד מה שציין הגעק"א, ותוספתו של הגר"ח מרובה על העיקר שכתב הגרעק"א.
שמואל דוד כתב:האם יש כללים בדרכו של רבינו עקיבא איגר ז"ל
א) יש מקומות שציין רק לגמרא א' ואפילו אם יש הרבה מראה מקומות. לדוגמא בבא מציעא לד. "אלא מהא ליכא למשמע מינה" וציין הגאון לנדה לג: ובמסורת הש"ס הברכות כה ציין להרבה מקומות שנמצא לשון זה
ב) יש פעמים שכתב כדברי רש"י או תוס'.. עיין בבא קמא דף צו פדנא דתורא וברש"י וגהש"ס שם. ועיין תוס' שבת קיב: ובגהש"ס שם.
ויש לי עוד כמה הערות בדרכו בכתיבת גליונו על הש"ס
קאצ'קלה כתב:אם תמצא אצל רבותינו הראשונים אזכורו של ספר נחמיה, בדוק נא בדפוסים הראשונים ובכתבי יד אם אכן כתבו 'נחמיה' או 'עזרא'. לעתים 'הטיבו' עמנו המדפיסים ושינו מנחמיה לעזרא, לדוגמא ברש"י לשמואל-א ו יח;
מה שנכון נכון כתב:קאצ'קלה כתב:אם תמצא אצל רבותינו הראשונים אזכורו של ספר נחמיה, בדוק נא בדפוסים הראשונים ובכתבי יד אם אכן כתבו 'נחמיה' או 'עזרא'. לעתים 'הטיבו' עמנו המדפיסים ושינו מנחמיה לעזרא, לדוגמא ברש"י לשמואל-א ו יח;
מה המקור שהיה כתב ברש"י שם נחמיה? [בדפוס ונציה ובמהדורות מוה"ק והכתר כתוב עזרא].
שמואל דוד כתב:האם יש כללים בדרכו של רבינו עקיבא איגר ז"ל
א) יש מקומות שציין רק לגמרא א' ואפילו אם יש הרבה מראה מקומות. לדוגמא בבא מציעא לד. "אלא מהא ליכא למשמע מינה" וציין הגאון לנדה לג: ובמסורת הש"ס הברכות כה ציין להרבה מקומות שנמצא לשון זה
ב) יש פעמים שכתב כדברי רש"י או תוס'.. עיין בבא קמא דף צו פדנא דתורא וברש"י וגהש"ס שם. ועיין תוס' שבת קיב: ובגהש"ס שם.
ויש לי עוד כמה הערות בדרכו בכתיבת גליונו על הש"ס
שומע ומשמיע כתב:גליון הש"ס זה לא מה שמצאו בגמרא הפרטית של רעק"א?
אם כן, האם שייך בכלל לדייק בזה יותר מדי? איך נדע מה ציין, ולמה, ולאיזו מטרה[אולי רצה להזכיר לעצמו איזו הערה], אם כלל לא כתבו כספר?
שמואל דוד כתב:האם יש כללים בדרכו של רבינו עקיבא איגר ז"ל
א) יש מקומות שציין רק לגמרא א' ואפילו אם יש הרבה מראה מקומות. לדוגמא בבא מציעא לד. "אלא מהא ליכא למשמע מינה" וציין הגאון לנדה לג: ובמסורת הש"ס הברכות כה ציין להרבה מקומות שנמצא לשון זה
ב) יש פעמים שכתב כדברי רש"י או תוס'.. עיין בבא קמא דף צו פדנא דתורא וברש"י וגהש"ס שם. ועיין תוס' שבת קיב: ובגהש"ס שם.
ויש לי עוד כמה הערות בדרכו בכתיבת גליונו על הש"ס
שמואל דוד כתב:בשבוע שעבר למדנו הגמרא בשבת קיב: רבי שנית לנו סנדל ע״ש והתמיה עדיין במקומה עומדת שמצינו בכמה אחרונים שהעירו בעצמם כקושיית התוספות. הגליון הש״ס, הפנים מאירות, הבית שאול, והגליוני הש״ס. האם יש למישהו ביאור המתקבל על הדעת?
שמואל דוד כתב:קוגן כתב:ראיתי שבגליון הגמרא של שר התורה מרן הגרח"ק קנייבסקי, בברכות דך כה הוא מציין לעוד עשרות מקומות מלבד מה שציין הגעק"א, ותוספתו של הגר"ח מרובה על העיקר שכתב הגרעק"א.
נא לשלוח צילום
002 כתב:שמואל דוד כתב:בשבוע שעבר למדנו הגמרא בשבת קיב: רבי שנית לנו סנדל ע״ש והתמיה עדיין במקומה עומדת שמצינו בכמה אחרונים שהעירו בעצמם כקושיית התוספות. הגליון הש״ס, הפנים מאירות, הבית שאול, והגליוני הש״ס. האם יש למישהו ביאור המתקבל על הדעת?
כבר עמד בזה הרש"ש שם.
פלוריש כתב:כתבו פעם בפורום שלרעק"א היתה קביעות לחזור על תלמודו בכרך שהיה בו רק גמרא ורש"י, בלי תוספות
ושא_נס כתב:פלוריש כתב:כתבו פעם בפורום שלרעק"א היתה קביעות לחזור על תלמודו בכרך שהיה בו רק גמרא ורש"י, בלי תוספות
אולי הכותבים יפרטו באיזה דפוס מדובר?
אולי ואד אל חגארה ר"ם לערך? אלא ששם כנראה לא נדפסה מסכת שבת (הרב שרידי בבלי משער שכן, ולענ"ד אין דבריו מוכרחים).
הדפוס היחידי שאני זוכר כעת של מסכת שבת ללא תוספות, הוא קראקא שע"ו-ש"ף. לשער שבו למד הגאון רע"א או רבני האחרונים דלעיל, לענ"ד לא מתקבל על הדעת לחלוטין מכמה פנים.
נחכה גם להשערות שבדפוסי תלמוד מסויימים נשמט דיבור תוספות זה... ודפוסים אלו היו לפני האחרונים הנ"ל.
קופא דמחטא כתב:שומע ומשמיע כתב:גליון הש"ס זה לא מה שמצאו בגמרא הפרטית של רעק"א?
אם כן, האם שייך בכלל לדייק בזה יותר מדי? איך נדע מה ציין, ולמה, ולאיזו מטרה[אולי רצה להזכיר לעצמו איזו הערה], אם כלל לא כתבו כספר?
כיו"ב שמעתי בשם הגרח"ק
ידידי שאלו לגבי גהש"ס בשבת קיב שהקשה קו' התוס' שם
והשיבו כעניין שכתבת, אך איני זוכר לשונו.
אולי: רע"א לא כתב את זה בשבילך.
דף של ספינה כתב:סוטה כב: בגליון הש״ס ציין לירושלמי במסכת ברכות וכבר קדמו תוספות על אתר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 366 אורחים