רצו"ב מכתב הראי"ה קוק אודות הסדר מיוחד שנעשה בשעתו בירושלים בשביל שלא ליהנות מהחשמל המיוצר (ע"י גויים!) בשבת.
האם ידוע לאי מי מהחכמים פרטים נוספים על הסדר זה?
וכמה זמן הוא החזיק?
אין רצוני לקרר את האמבטי, אבל למען למד זכות על ישראל: יש איזו סיבה להניח שכמות החילולי שבת תלויה ברמת השימוש? הרי כפי שכתבת בעצמך החילול לא נצרך לעצם השימוש אלא מטעמי חיסכון מדליקים ומכבים.יוצא פוניבז' כתב:ו'אסור לבריא שמא ירבה בשבילו' (שלצערינו אינו 'שמא').
אבן זועקת כתב: יש איזו סיבה להניח שכמות החילולי שבת תלויה ברמת השימוש? הרי כפי שכתבת בעצמך החילול לא נצרך לעצם השימוש אלא מטעמי חיסכון מדליקים ומכבים.
תקון ליל שבועות בבית הרב קוק
(רשמים)
שפעת קסם וחן נסוכה על חגי ישראל, וביחוד בירושלם. וחזיון נהדר ומרהיב לב יקום לעינינו בליל שבועות בביתו של הרב קוק.
אחרי סעודת-הערב מתאספים בחדר-הספרים בחורי הישיבה, גם מטובי ירושלם ויקיריה, וביניהם סופרים ומורים. הרב קוק מסב על הספה בראש השלחן הארוך, שעליו צבורים ספרי ש"ס, רמב"ם ופוסקים - ומקריא בקול ערב ולבבי מספר המצוות להרמב"ם. הוא מבאר את הסתעפותה של כל מצוה ומצוה, מסביר את טעמה ונמוקה, מישב סתירות ומישב הדורים בהגיונו הבהיר והעמוק. על פניו העדינים והמאירים נסוך זיו השכינה, ועיניו השלוות והמבריקות מפיקות שלוה נפשית וחדוה עילאה. והמסובין מקשיבים לדבריו ביראת-הכבוד.
מגיע חצות לילה. המסובים נשמטים אחד אחד ונפטרים לבתיהם. והנשארים - קצתם מתחילים לנמנם תנומה חשאית וביישנית, וקצתם נכנסים לטרקלין ומתפרקדים על הספות. אחדים מסובים מסביב לשולחן ומטיבים את לבם ביין ובמגדנות. גם הישיש, אבי הרב, ממצמץ בעיניו הכהות ונפטר בחשאי מאת הרב בנו ונכנס לחדרו לישון. והרב קוק עודנו יושב לפני חבר ותיקים גדול מקריא ומסביר את המצוות כסדרן במתינות ובנחת, והמסובים מקשיבים לדבריו בתשומת-לב רבה. על פניו הקורנים שרויה שכינת יה, ועיניו הבהירות מביעות קורת-רוח עליונה. וככה הוא חורז את ההלכות אחת לאחת ומדבר בנגון חשאי הרווי התרוממות נפשית נשגבה. לרגעים הוא מעיין בספרי הש"ס שלפניו, ואיננו מפסיק ממשנתו אף רגע. בפנים מסבירות הוא עונה לכל שואל ומקרב המסובים, מישב כל סתירה ופירכא ואינו גורע עיניו מתוך הספר.
אך הנה הפסיק הרב קוק את משנתו, נכנס לטרקלין, ואחריו נוהרים כל המסובין. האורחים ובחורי הישיבה הנמצאים בטרקלין מתנערים ונרתעים ממקומם וקמים לכבודו, ומיד הם יוצאים עם הרב קוק ברקוד חגיגי לקול נגונים ערבים המעודדים את הרוח. כעבור רגעים מספר יפסיקו הרקדנים את מחולם, והרב קוק חוזר ונכנס לחדר הספרים, יושב לו בראש המסובים ומרביץ שוב את תורתו ברבים.
והנה מגיעה השמורה האחרונה של הלילה. מאור החשמל שבחדר דועך ומכסיף, והרב נכנס עם כל המסובים לבית הישיבה. הוא יעמוד אצל הבימה המוארה במנורת הגז, ישען על עמודו ויוסיף להשמיע את תורתו. מסביב לו כשורות הכרם עומדים צפופים שרידי השומעים, והם בולעים במתיקות ותענוג נפשי כל מלה והגה היוצאים מפיו.
דמדומי השחר בוקעים ופורצים לתוך חשכת הלילה. הרב קוק מפסיק אז את למודו ופונה אל השומעים בחיוך קל המלא לבביות ועליצות לאמר: "ברוך השם יתברך, בליל הקדוש הזה הספקנו לגמור ע' מצוות מספר המצוות להרמב"ם. את השאר נזכה לסיים, בעזרת השם, בליל העצרת בשנה הבאה. ועתה הגיע זמן קריאת-שמע של שחרית. הזדרזו, רבותי, לפאר את קוננו בתפלה, אחרי שזכינו להדר את קדושת ליל החג בתורה".
ומיד מתעטף איש מן הקהל בטלית מצויצת, נגש אל התיבה ומתפלל בקול רם מתוך דבקות וחדוה. וכל הצבור מתפלל אתו יחד ועונה אחריו ברגש רב.
כתום התפלה הולך הרב בלוית המתפללים אל הכותל המערבי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 660 אורחים