מבקש תורה כתב:אינני בקי כ"כ בהלכות אלו, עכ"פ תמיד היה מקובל שאוצר בי"ד לא שוקלים אלא אף בחנויות שמביאים זאת היו עושים זאת במחיר לפי קופסא, בשמיטה זו אחד בחנויות ירקות בכשרות של אחד מההכשרים המכובדים בירושלים, שוקלים אוצר בי"ד כרגיל - האם זה מותר? (המוכר אמר לי שבשמיטה שעברה הם לא שקלו אוצר בי"ד.) ... אשמח לשמוע תשובה הלכתית להנ"ל.
וונדרבר כתב:כעת אני נזכר שראיתי מודעה מההכשר הנ"ל, ששם מדגישים (במרכאות) את המילים "במידה ובמשקל", וכותבים שמקפידים שהמחיר יהיה יותר זול, (כנראה לשם היכר).
בברכה המשולשת כתב:באיזה בעיות מרכזיות מדובר, לדעת כתר"ה?
לעומקו של דבר כתב:בעיקר שישליכו לפח שאריות. וגם שלמים שקצת הרקיבו.
לעומקו של דבר כתב:אגב וראוי לציון, לאלו המקילים על סמך מנהג ירושלים בפירות נכרי, הרי שמנהג ירושלים וא"י היה לא לעשות אוצר בית דין (למרות שההצעה הועלתה במשך השנים).
בד"ץ דהעדה החרדית נוהגים כן רק באתרוגים לגודל הלחץ זו הדחק לקיום המצווה (ואתרוגים כמובן לא נמכרים בחנויות ואין בהם חששות הנ"ל).
וגם בשם החזו"א יש שמועות סותרות גם מפי כתביו, וקרוב שסיבת ההיתר הייתה הדוחק הגדול - בפרט כאשר ה'היתר מכירה' ארב בצד משך כל הזמן - שהיה סיבה לעוד קולות של החזו"א בשמיטה, כידוע.
בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:בעיקר שישליכו לפח שאריות. וגם שלמים שקצת הרקיבו.
למיטב זכרוני, השלכת שאריות היא מחלוקת באחרונים, ורבים מתירים לזרוק שאריות שרגילים לזרוק בכל השנים.
שלמים שקצת הרקיבו- כמדומני שג"ז מחלוקת, וכל שרגילים לזרוק בשאר שנים אין איסור גם בשמיטה
בברכה המשולשת כתב:כבר נדון בהרחבה האם עשיית אוצר בי"ד היתה בגדר של הכרעה הופכית או שפשוט לא היה כ"כ צורך
לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:אגב וראוי לציון, לאלו המקילים על סמך מנהג ירושלים בפירות נכרי, הרי שמנהג ירושלים וא"י היה לא לעשות אוצר בית דין (למרות שההצעה הועלתה במשך השנים).
בד"ץ דהעדה החרדית נוהגים כן רק באתרוגים לגודל הלחץ זו הדחק לקיום המצווה (ואתרוגים כמובן לא נמכרים בחנויות ואין בהם חששות הנ"ל).
וגם בשם החזו"א יש שמועות סותרות גם מפי כתביו, וקרוב שסיבת ההיתר הייתה הדוחק הגדול - בפרט כאשר ה'היתר מכירה' ארב בצד משך כל הזמן - שהיה סיבה לעוד קולות של החזו"א בשמיטה, כידוע.
כבר נדון בהרחבה האם עשיית אוצר בי"ד היתה בגדר של הכרעה הופכית או שפשוט לא היה כ"כ צורך
היכן נידון?
לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:בעיקר שישליכו לפח שאריות. וגם שלמים שקצת הרקיבו.
למיטב זכרוני, השלכת שאריות היא מחלוקת באחרונים, ורבים מתירים לזרוק שאריות שרגילים לזרוק בכל השנים.
שלמים שקצת הרקיבו- כמדומני שג"ז מחלוקת, וכל שרגילים לזרוק בשאר שנים אין איסור גם בשמיטה
יש פוסק שאוסר היתר מכירה ומתיר בזה?
לעומקו של דבר כתב:בברכה המשולשת כתב:כבר נדון בהרחבה האם עשיית אוצר בי"ד היתה בגדר של הכרעה הופכית או שפשוט לא היה כ"כ צורך
למה לא היה צורך לדאוג לחקלאים שומרי שביעית
בברכה המשולשת כתב:לעומקו של דבר כתב:יש פוסק שאוסר היתר מכירה ומתיר בזה?
מה הקשר בין שני הדברים?
לעומקו של דבר כתב: מה פירוש הייתה קרן, למה לעשות 'שנור' מיותר אם אפשר בקלות לעשות אוצר בית דין
בברכה המשולשת כתב:נו, אם זאת הכוונה אז זו מחלוקת מאוד גדולה (פשוט לא הבנתי קודם למה מתכוון כת"ר)- יעויין למשל בספרו של הקרה"ג יהושע בן מאיר מה נאכל בשנה השביעית.
בכל מקרה דעת הגר"י אריאל, למשל, להקל בעקרון בשניהם תוך עדיפות לאוצר בי"ד
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים