ביליצר כתב:עיין רמבם הלכות ברכות א ,ז דמהני בלב
כל הברכות כולן צריך שישמיע לאזנו מה שהוא אומר ואם לא השמיע לאזנו יצא בין שהוציא בשפתיו בין שבירך בלבו:
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).
חכם באשי כתב:אם כך, רובו של ציבור בכלל טרדנים הם.
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).
אוצר החכמה כתב:הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).
כמו שכתבתי למעלה (ובדקתי וכך באמת כתוב בתוספות) כנראה זה אינו כנראה כלל, ולא מובן מה רוצים מהגרח"ק. אינו יודע אם ברכה בר"ת חלה אבל לענ"ד הראיה מתספות היא מילתא דבדיחותא בעלמא.
אוצר החכמה כתב:איזה תירוץ שלישי היה לתוספות לומר?
הרוצה להחכים כתב:הסופר הרב יעקב ב. פרידמן מעיד בשם הגרח"ק, שהוא מברך כך רק כדי להפטר מהטרדנים. כנראה שלדעת התוספות אין הברכה חלה כלל (ודבר זה אסור לאמרו בפני עמי הארץ שיבקשו ממנו מכאן ואילך ברכה מפורשת).
אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)
ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.
שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...
לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.
זקן ששכח כתב:ש. ספראי כתב:הגרח"ק התקשה לברך כל כל הרבה אנשים והמציא המצאה מרנינה של ר"ת. אך הוא סבור שדין בו"ה כדין 'ברכה והצלחה'.
שאלוהו מדוע הוא מברך 'רפואה שלמה' ולא רפו"ש בר"ת, והשיב: "ברכת רפואה שלמה צריכה להיאמר שלמה"...
לעצם השאלה, שאלתיה הערב קמיה מרן שליט"א, ע"י נכדו ר' יעקב ישראל, והשיב שאכן אה"נ, והתוס' היו יכולים לתרץ שקילל בר"ת.
צוויי דינים.
מה באמת ההבדל ביניהם?
אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף
זקן ששכח כתב:אבא יודן כתב:איני יודע מה בדיוק רוצים מן הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו.
וכי אנחנו לא נוהגים כן.
"שליטא" לא היה פעם הכוונה שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים.
נר"ו; וכו'
יש עוד ונא להוסיף
אם נזקקת לדברים שבכתב, אנשים רגילים גם לכתוב: רפו"ש, ודלא כגרח"ק שזה צריך להיות מפורש.
אלא מאי? יש הבדל בין קרי לכתיב.
צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו
כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם
צביב כתב:הגרח"ק ה' יאריך ימיו ושנותיו
כשבקשתי ג' ברכות אמר לי ג''פ בו''ה
כשבקשתי ברכה למשה בהצלחה לישראל
אמר בו''ה ארוך כנגד שניהם
ש. ספראי כתב:אוצר החכמה כתב:תוספות תירצו שני תירוצים
תירוץ אחד מניח שכל הקללה חייבת להיות בתוך אותו רגע שהקב"ה כועס ולכן מצאו עצה לבלעם שיכול היה לומר כלם. (לפי הדעה הזאת יכלו תוספות לומר גם חסלם או השמידם ואולי גם כח"ו שהוא ראשי תיבות של כלם חסלם והשמידם, אבל כנראה תוספות היו עסוקים מדי מכדי להשתעשע בחיפוש המצאות כאלה.)
התוס' חיפשו בכוונה את הקללה הקצרה ביותר, היכולה להיאמר במילה אחת קצרצרה.
חסלם או השמידם היא מילה ארוכה יותר, ואפשר שלא תצליח להיכנס באותו רגע קצרצר בו הקב"ה כועס.
עוד יהודי כתב:התוס' נקטו את 'כלם' שהוא ההיפוך של 'מלך' שמופיע בברכות [ויהי בישורון מלך] ובזה חזינן שנהפכה הקללה לברכה, ולכך לא נקט 'חסלם' וכה"ג...
גימפעל כתב:ראיתי בשם הרה"ק מרוזי'ין שאכן קללת בלעם 'כלם' הוא ר"ת.
אוצר החכמה כתב:לא בו"ה אלא כח"ו או תל"ב*, וזה כבר הסברתי שהן ממש תירוצם הראשון.
* תן להם בשיניים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים