בברכה המשולשת כתב:במקום להתפלפל באויר על גדרי ביטול, היה יותר מתאים,לענ"ד, להזכיר את דברי הר"ן בתחילת פסחים- שמדאורייתא אכן סגי בביטול גם לכל החמץ, אלא שחז"ל ירדו לסוף דעתו של אדם- ולכן גזרו גם לבער. וכן להפך שמדאורייתא די בביעור בלבד, אלא שחז"ל גזרו שגם יבטל, שמא יש חמץ שלא ביער. כך שהביטול אינו מדרבנן, אלא מדאורייתא (וידועה מחלוקת רש"י ותוס'), ואינו נוגע ל-"שעבוד" לדברי חז"ל.
בכל מקרה, זה לא נוגע למכירת חמץ הנהוגה היום- שלא נהגו אותה לא חז"ל, לא רבותינו הראשונים ולא רבותינו האחרונים (מלבד בהפסד מרובה).
לגבי הנושא שהועלה כאן על "שעבוד לחז"ל " וכו', ברור שלהלכה חייבים להבין שדברי חז"ל הם האמת, ולא לחשוב ח"ו שאנחנו יותר חכמים. אולם, בשביל להבין את דברי חז"ל, מותר וראוי להסתייע בסברא מבחוץ- דהיינו מה אני הייתי אומר לולי דברי חז"ל, ואז להבין למה מה שאני הייתי אומר לא נכון, שכן חז"ל אמרו אחרת, והם צודקים. וה"ה לגבי דברי רבותינו הראשונים והאחרונים. ואכמ"ל.
עושה חדשות כתב:הנהגת הגר"ה זאקס בענין זה, מתוך ישורון.
א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.
א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.
אפרקסתא דעניא כתב:השנה התחדש חידוש מעניין במכירת החמץ של הבד"ץ: הם כתבו שטר בסגנון השטר שדרש הרב אלישיב, שהוא תקף גם ע"פ חוק החוזים של מדינת ישראל.
אפרקסתא דעניא כתב:כך שמעתי.
לעומקו של דבר כתב:א. חיים כתב:שאלת תם:
מסתבר, שכל ההכשרים המהודרים נותנים הכשר למפעלים וחנויות שמוכרים חמץ גמור בפסח. ז. א. שחכמי הדור חושבים שאין בכך שום בעיה. ובודאי שאין בעיה ליהודים יראים ושלמים, לאכול לאחר הפסח את מה שהם מכרו. ואילו אלו מהכותבים כאן הטוענים כנגד זה, הם אינם מקבלים את סמכות הרבנים שבדור. וא"כ מה בין זה לבין הטוענים שבחורי ישיבות חייבים לשרת, ואפילו אלו הטוענים שבנות צריכות לשרת (מלחמת מצוה, פקו"נ וכו'). ואם תאמרו שאתם מחמירים ואלו מקילים. גם הם טוענים שהם הולכים לחומרא.
לא מתאים לכבודו לקשקש כלל וכלל
וחוץ מהדברים הפשוטים שכתב אוצה"ח על ההיקש המשונה, הרי גם לעניין המכירה עצמה לא דק מע"כ
במקום לעשות היקש מכל ההכשרים הרי די קל לברר מה באמת דעת חכמי הדור
דעת הגריש"א שמותר לאכול ומותר למכור אלא שראוי להחמיר בזה וכן היה נוהג בעצמו לא למכור ולא לאכול מהנמכר,
חוץ מזה דעתו שיש תנאים מסויימים שמעכבים במכירה שחלקם לא נהוגים על ידי חלק מהרבנים (למשל שצריך תוקף חוקי במקרה שהמוכר אינו שומתמ"צ, נתינת שקל עבור כל אחד מהמוכרים לקניין כסף)
דעת הגאונים בד"ץ העדה החרדית וכן דעת הרב לנדא שאפשר לסמוך על המכירה לכתחילה.
דעת הגרנ"ק כמדומה כהגריש"א שמותר אבל ראוי להחמיר. (אבל כמדומה יש פרטים שמקל יותר מהגריש"א)
וכן דעת החזו"א והסטייפלער.
אך הגרשז"א היה מתיר לכתחילה וגם לא עודד שיחמירו (אם כי אין לי ידיעה אם הוא בעצמו מכר חמץ בעין)
שומע ומשמיע כתב:אבל זה מסביר את התחושה של הרב א.חיים [וגם שלי] שיש פה ערעור על פסקם של כל גדולי ישראל. [אני לא מדבר על תלמידי הרב שמואל טל שליט"א שאוחז את זה לאיסור מדינא].
שומע ומשמיע כתב:אבל זה מסביר את התחושה של הרב א.חיים [וגם שלי] שיש פה ערעור על פסקם של כל גדולי ישראל. [אני לא מדבר על תלמידי הרב שמואל טל שליט"א שאוחז את זה לאיסור מדינא].
א. חיים כתב:תודה על הסיוע, אבל ראוי שתדע שאין לך שום סיכוי. מי שמעיז לומר שצריך להחמיר כנגד כל גדולי ישראל, קטן עליו לומר כנגדך את כל החירופים והגידופים, ולצאת תמיד צודק בעיני עצמו. אין עם מי להתווכח. וזה כולל גם את מי שמזדעק להגין על אלו שאומרים כן. מה לעשות, עדינות המחשבה אינה קיימת אצל כולם.
אגב: איני מכיר את הרב שמואל טל שליט"א, אבל אני משער שתלמידיו משרתים בצבא כבחורים (ואני הקטן מעריך ומודה להם מכל הלב על שהם בוחרים להיות השלוחים של ה' להגין על עמינו מפני אויביו הנוראים), וא"כ צדקתי במה שקישרתי בין המחמירים מדינא הנ"ל להאומרים שבחורי ישיבה צריכים להתגייס.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני אישית לא החמרתי על החמץ הנמכר, למרות שסבי ואבי ניסו להחמיר. זאת באשר איני מבין את החומרא כלל, אמאי לאסור.
רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו
גימפעל כתב:רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו
באשכול הזה: viewtopic.php?f=27&t=26900 תראה שדעת רוב חכמי הפורום לחלוק על החזו"א.
רון כתב:גימפעל כתב:רון כתב:לא הבנתי למה כבודו נפל מהכסא?
הלא הסברא בזה היא מאד ברורה ופשוטה. שהרי כל יסוד הדין דחמץ נאסר לאחר הפסח הוא מדין קנס שקנסוהו חכמים על שהשאיר חמץ בביתו ולא ביערו כפי תקנת חז"ל. ולפי זה אם אדם עשה פעולה על פי הוראת חכם דלפי אותה הוראה לא עבר שום איסור, הרי שאף שיתכן שלגביו עצמו יש כל מיני פקפוקים בעצם המכירה, אך לגבי העולם ודאי כיון שעשה על פי חכם מוסמך, ואין מה לקונסו
באשכול הזה: viewtopic.php?f=27&t=26900 תראה שדעת רוב חכמי הפורום לחלוק על החזו"א.
על זה ודאי ראוי ליפול מהכסא ולא לקום.
יפה מאד,
רוב מנקי המדרגות של בית חולים שלא יודעים קרוא וכתוב חולקים על הפרופסור!!!!!!!!!!!!1
פשוט הגיון משובח.
רוב "חכמי" הפורום חולקים על החזו"א, ודאי, אלא מה?.
וואי באמת גדול.
אם פעם אמרו שהנייר סובל הכל,
אזי היום המסך סובל הכל,
אחרת היה מתפוצץ
איך כתבו עליו דברים כאלה בלי למצמץ.
ולנו לא נותר אלא להתלוצץ
והרי זה כאילו יצאנו חוצץ
על שבנטיעות מקצץ
פשוט להתפלץ
סליחה על הניסוח לא יוצא משהו אחר למקרא פנינים מחוכמים אלו - "רוב חכמי הפורום" חולקים על .....
לעומקו של דבר כתב:הלא אין דרך החזו"א להורות לפי צירופים.
וגם מכירות חמץ לא התירו רק מפני הדחק כמבואר בב"ח [הלכות פסח (סי' תמח אות ב)], לא לאנשים גדולים כמוכם דאפשר להם בלא זה. ולו יהא דיש בזה איזה סוד אשר כברה שכלי הדל מהבין, אין בזה כדי התנצלות בדבר הניכר לרבים, ויבא ח"ו לידי חילול ה', כבוד אלקים הסתר דבר. והנה יאמין לי כי לא לבדי אני אומר כן, רק רבים המה אשר נגע יראת ה' בלבם ומתרעמין על זה רק אין בהם העזה לדבר בנוכח, ואני עד כאן העזתי ברבותי לומר לכם כל זה כי הציקתני רוחי, לא אוכל אדמה כי מהראוי שאתם וכיוצא בכם אפילו קטני קטנים מכם לא יהיה לכם יד ונגיעה וחלק ליטול ממעשה הסט"א הזה.
שומע ומשמיע כתב:לעומקו של דבר כתב:הלא אין דרך החזו"א להורות לפי צירופים.
נשמח לשמוע פירוט וביסוס לכלל זה [בפרט בהוראה מעשית].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים