משולש כתב:לא ראיתי מה כתב קו ירוק.
אבל גדולי ישראל כתבו שהעולים להר הבית הרי הם בחשש גדול של כרת. כיון שהם קובעים ע"פ השערות ומחקרים, שמשתנים כל כמה שנים. ויכולים לטעות ולהכנס למחנה שכינה.
אוצר החכמה כתב:זה באמת כך? שהם קובעים לפי השערות ומחקרים משתנים? אני חשבתי שהם סומכים על הרדב"ז שכיפת הסלע הוא קדש הקדשים וממילא החשבון הבסיסי פשוט לפי המשנה במידות.
אין לי מושג בתחום ואני גם לא נכנס לשאלה אם דברי הרדב"ז בעניין מוחלטים באופן שאפשר לסמוך אם לא, אני רק שואל על מה שכתבת שזה משתנה. אם הוא כן?
משולש כתב:אוצר החכמה כתב:זה באמת כך? שהם קובעים לפי השערות ומחקרים משתנים? אני חשבתי שהם סומכים על הרדב"ז שכיפת הסלע הוא קדש הקדשים וממילא החשבון הבסיסי פשוט לפי המשנה במידות.
אין לי מושג בתחום ואני גם לא נכנס לשאלה אם דברי הרדב"ז בעניין מוחלטים באופן שאפשר לסמוך אם לא, אני רק שואל על מה שכתבת שזה משתנה. אם הוא כן?
הביאו פה פעם שיש יותר מעשר שיטות איך לחשב את שטחי העזרות והר הבית. (ובזה כוונתי לענות גם לר' קו ירוק).
קו ירוק כתב:משולש כתב:אוצר החכמה כתב:זה באמת כך? שהם קובעים לפי השערות ומחקרים משתנים? אני חשבתי שהם סומכים על הרדב"ז שכיפת הסלע הוא קדש הקדשים וממילא החשבון הבסיסי פשוט לפי המשנה במידות.
אין לי מושג בתחום ואני גם לא נכנס לשאלה אם דברי הרדב"ז בעניין מוחלטים באופן שאפשר לסמוך אם לא, אני רק שואל על מה שכתבת שזה משתנה. אם הוא כן?
הביאו פה פעם שיש יותר מעשר שיטות איך לחשב את שטחי העזרות והר הבית. (ובזה כוונתי לענות גם לר' קו ירוק).
הרב משולש
התכוונת לענות לי, אבל לא ענית לי...
אמרתי שלכל אותם שיטות ואפלו אם יבואו עוד 20 שיטות נוספות, הצד הפנימי של חומת הר הבית אינן מחנה שכינה! ממילא אילולי התקנה היה אפשר להיכנס לשם.
מלבד זאת, שיטתם של החוקרים שלמה גורן יוסף פטריך, ר' מיכאל ברוור באבן הטועין, הינם קלישאות שטחיות בעלמא, לא לקולא ולא לחומרא, ואפילו לא לבזבז זמן בקריאתן... זה טוב למי שלומד את הענין בשביל לדעת מה לא לומר. עבודה יפה עשה הרב קורן. גם אם לא יסכימו אתו בכל הפרטים כולם (בתוכם גם אני הדל), וזה לא משנה את התמונה הכללית שבה הוא צודק בודאי.
אגב, מי בדיוק חולק על הרדב"ז ??
אוצר החכמה כתב:סוף דבר אם אני מבין נכון כן הוא. שהשאלה היא אם אפשר לסמוך על הרדב"ז (על הרדב"ז וודאי סמכינן רק השאלה אם התכוון לזה בצורה כל כך ברורה) לעניין כרת, ועניין החשש שיעברו את הגבול. ובגללם אסרו הפוסקים את העלייה במוחלט. אבל לפי זה אין לזה קשר למחקרים שבלאו הכי אינם הסיבה להיתר או לאיסור.
משולש כתב: (אנשי ביטחון שמגינים על העולים אינם טובלים כלל. .
וכמש"כ א"א לקחת את שיטת הרדב"ז בגלל שנוח לי. ממתי ראינו מישהו שהשו"ע שלו הוא שו"ת הרדב"ז?
קו ירוק כתב:הרב משולש
נראה שקבעת בלבך, משום מה, שאיננו יודעים היכן הוא בית המקדש, נקודה. וגם שמת זאת בפיהם של גדולי ישראל.
משכך, הרדב"ז לא התכוין להלכה (בתשובה הלכה למעשה שכתב..), ובכלל מי סומך על הרדב"ז בהלכה.. וכל הרבנים אסור כי הם ביררו שא"א לדעת היכן היה הר הבית..
המפסיד היחידי מהסיפור הינו מעכ"ת, כי כאשר תלמד מסכת מידות תעלעל בה כמי שמתחיל חומש, ולא תעמיק בה, כי זה יסתור את אמונתך.
בברכה המשולשת כתב:משולש כתב: (אנשי ביטחון שמגינים על העולים אינם טובלים כלל. .
לא מדוייק
קו ירוק כתב:הרב משולש
מקווה שלא יהיו ביטויי חריפים מדי... אז מה אם יבי"א כ' שהוא מפקפק על הרדב"ז (וזה עוד בעיניך נחשב כתשובה להרב אוצה"ח)... מה גם שלא הבאת את נימוקיו.
ובכלל תוכ"ד הוא אומר שפשוט שהחומה היא של הר הבית וממילא גם לדידיה המכשלה איננה מצד שאין מקומות המותרים.
משולש כתב:קו ירוק כתב:הרב משולש
מקווה שלא יהיו ביטויי חריפים מדי... אז מה אם יבי"א כ' שהוא מפקפק על הרדב"ז (וזה עוד בעיניך נחשב כתשובה להרב אוצה"ח)... מה גם שלא הבאת את נימוקיו.
ובכלל תוכ"ד הוא אומר שפשוט שהחומה היא של הר הבית וממילא גם לדידיה המכשלה איננה מצד שאין מקומות המותרים.
חושבני שהמעיין היטב בתגובותינו האחרונות (ובדברי הרב אוצר החכמה) יבין שאיני צריך להגיב על הודעתך זו.
וכבר מצאנו עוררים על כך. ואף שידוע לנו שהכותל המערבי, הוא חומת הר הבית המערבית, (ודלא כמ"ש הרדב"ז שם שהוא כותל העזרה),
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:משולש כתב: (אנשי ביטחון שמגינים על העולים אינם טובלים כלל. .
לא מדוייק
האם יכול כבודו להרחיב קצת? האם כל השוטרים ואנשי הצבא שעולים כדי לשמור על היהודים בהר נטהרים בקביעות מטומאת קרי וזיבה לפי כל התנאים ההלכתיים הנצרכים?
ב. שאלה ליודעים במה שנכתב כאן בשם הגרע"יוכבר מצאנו עוררים על כך. ואף שידוע לנו שהכותל המערבי, הוא חומת הר הבית המערבית, (ודלא כמ"ש הרדב"ז שם שהוא כותל העזרה),
איך יכול הרדב"ז לסבור גם שכיפת הסלע היא קה"ק וגם שהכותל שאנו מתפללים לידו הוא חומת העזרה המזרחית? הרי מזרחה מקה"ק היה רק י"א אמה עד סוף העזרה (עזר"י) וכל רואה רואה שהמרחק בין הכותל לכיפת הסלע הרבה יותר גדול.
בברכה המשולשת כתב:כתבתי "לא מדוייק", כי מדברי כת"ר משמע שאף אחד מאנשי הביטחון לא נטהר, וזה אינו, אלא יש ויש
(לגבי טומאת זיבה, כמדומני שהחשש לזה כבר נטחן באשכולות שכתר"ה ציין)
אוצר החכמה כתב: 1. שהמתירים כנראה מתבססים על הרדב"ז ולא על מחקרים משתנים, וכנראה דבר זה מוסכם עליכם.
משולש כתב:אוצר החכמה כתב: 1. שהמתירים כנראה מתבססים על הרדב"ז ולא על מחקרים משתנים, וכנראה דבר זה מוסכם עליכם.
יתכן שדברי הרדב"ז בעצמם יכולים להחשב כמחקר שעשוי להשתנות. והרי אפי' בד"ת מצאנו כמה פעמים שגדולים פסקו א' ובאו אחריהם והוכיחו שזה לא נכון.
קו ירוק כתב:משולש כתב:אוצר החכמה כתב: 1. שהמתירים כנראה מתבססים על הרדב"ז ולא על מחקרים משתנים, וכנראה דבר זה מוסכם עליכם.
יתכן שדברי הרדב"ז בעצמם יכולים להחשב כמחקר שעשוי להשתנות. והרי אפי' בד"ת מצאנו כמה פעמים שגדולים פסקו א' ובאו אחריהם והוכיחו שזה לא נכון.
הענין הוא שהמחקר רק מאשש את פסקו של הרדב"ז שאצלו היה ודאי גם גן !!
משולש כתב:אוצר החכמה כתב: 1. שהמתירים כנראה מתבססים על הרדב"ז ולא על מחקרים משתנים, וכנראה דבר זה מוסכם עליכם.
יתכן שדברי הרדב"ז בעצמם יכולים להחשב כמחקר שעשוי להשתנות. והרי אפי' בד"ת מצאנו כמה פעמים שגדולים פסקו א' ובאו אחריהם והוכיחו שזה לא נכון.
אוצר החכמה כתב:משולש כתב:אוצר החכמה כתב: 1. שהמתירים כנראה מתבססים על הרדב"ז ולא על מחקרים משתנים, וכנראה דבר זה מוסכם עליכם.
יתכן שדברי הרדב"ז בעצמם יכולים להחשב כמחקר שעשוי להשתנות. והרי אפי' בד"ת מצאנו כמה פעמים שגדולים פסקו א' ובאו אחריהם והוכיחו שזה לא נכון.
היא הנותנת האם בגלל זה לא תסמוך על פסק של אחד מגדולי הפוסקים בגלל שאולי מישהו יוכיח אח"כ שאינו נכון?
משולש כתב:אוצר החכמה כתב:
היא הנותנת האם בגלל זה לא תסמוך על פסק של אחד מגדולי הפוסקים בגלל שאולי מישהו יוכיח אח"כ שאינו נכון?
יתכן שאתה צודק.
נשוב לטענה הקודמת שכל פוסקי הדור הקודם ודורנו פסקו שאין לסמוך על הרדב"ז בזה.
קו ירוק כתב:משולש כתב:אוצר החכמה כתב:
היא הנותנת האם בגלל זה לא תסמוך על פסק של אחד מגדולי הפוסקים בגלל שאולי מישהו יוכיח אח"כ שאינו נכון?
יתכן שאתה צודק.
נשוב לטענה הקודמת שכל פוסקי הדור הקודם ודורנו פסקו שאין לסמוך על הרדב"ז בזה.
גדולי ישראל, לא בכתובים ולא בע"פ, לא אמרו שאין לסמוך על הרדב"ז בזה. כל מה שכתבו שלא יודעים בדיוק והמכשלה מצויה,
והדבר אכן פשוט, וכי אם בשטח הגדול של אבן הצ'כרא (שהוא מקום הארון לפי פסקו של הרדב"ז) היה מקום הארון, איך נוכיח בדקדוק לגמרי היכן היה הארון וממילא היכן היה כל שטח בית המקדש. וכי הרדב"ז קבע מקום מצומצם. מה שיש לנו מפסקו של הרדב"ז הוא שזה באזור שם ולא באזור אחר שבמתחם חרם א' שריף (פנים היקף החומות כולן).
ואמנם בחקירות נמרצות של השנים הבאות והתגליות של מחילות הכותל, יתכן שהענין התבהר בקירוב,
אבל עדיין המכשלה מצויה וההכשלה וודאית - וזו הסיבה היחידה שגדולי ישראל קראו בתוקף שלא לעלות להר הבית, גם במקומות שהן בוודאות רק מחנה לויה.
גדולי ישראל, לא בכתובים ולא בע"פ, לא אמרו שאין לסמוך על הרדב"ז בזה.
משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:כתבתי "לא מדוייק", כי מדברי כת"ר משמע שאף אחד מאנשי הביטחון לא נטהר, וזה אינו, אלא יש ויש
(לגבי טומאת זיבה, כמדומני שהחשש לזה כבר נטחן באשכולות שכתר"ה ציין)
למעשה האחוזים לא משנים, אבל אני משער שיחס הטובלים וחולצי הנעליים הוא בערך קצת פחות מיחס הדתיים מול חילונים בצבא. אז אותם שנים שלושה טובלים לא כ"כ מרגשים אותנו.
צביב כתב:משולש כתב:בברכה המשולשת כתב:כתבתי "לא מדוייק", כי מדברי כת"ר משמע שאף אחד מאנשי הביטחון לא נטהר, וזה אינו, אלא יש ויש
(לגבי טומאת זיבה, כמדומני שהחשש לזה כבר נטחן באשכולות שכתר"ה ציין)
למעשה האחוזים לא משנים, אבל אני משער שיחס הטובלים וחולצי הנעליים הוא בערך קצת פחות מיחס הדתיים מול חילונים בצבא. אז אותם שנים שלושה טובלים לא כ"כ מרגשים אותנו.
רבי יעקב עדס שליט''א אמר שבזמן שחממו את המקוה שליד הכותל המערבי
(שהוקם עבור אנשי הצבא שם)
היו נכנסים כל יום מאנשי הצבא וטובלים שם (בלשון רבים דוקא)
קו ירוק כתב:קבלתי
(אף שעדיין שדברי עומדים על מקומם).
אגב, נכון שלכאורה זו סתירה ברדב"ז. אך בעיון יותר לעומק, אין זו סתירה אמיתית. כלומר בודאי שא"א שהצכרא היא אבן השתיה והכותל הקיים הוא כותל העזרה, כי המרחק ביניהם הוא 90 מטר=156 אמות (של הר הבית, של החזו"א). בעוד שהמרחק בין כובל הבית לכותל העזרה היה יא אמה העזרה וה' אמות עובי חומת עזרה. ס"ה 16 אמות=9 מטר
ואעפ"כ הוא פוסק שישנה מסורת שהצכרא היא אבן השתיה ומקובל עליו להלכה. ומה שהוא מבין מדעתו שהכותל הוא העזרה, זו טעות אופטית מצויה: גם מי שעומד במערב רחבת הכותל בטוח שהכיפה פשוט 'דבוקה' לכותל.. קשה להכיל במראה עיניים שהיא כ"כ רחוקה. גם למי שעומד בשער הכותנה ורואה בעיניים הן את שער החומה והן את כיפת הסלע, עדיין עשויה לחול טעות כזאת, אם כי זה כבר תמוה יותר).
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים