שואב מים כתב:השאלה האם ענין השליסעל חלה והגעלע מצות נוהג בשבת הקרובה [פ' קדושים], שהיא בעצם השבת השניה אחרי פסח.
גימפעל כתב:שואב מים כתב:השאלה האם ענין השליסעל חלה והגעלע מצות נוהג בשבת הקרובה [פ' קדושים], שהיא בעצם השבת השניה אחרי פסח.
זה נוהג בשבת הראשונה שאוכלים חמץ לאחר הפסח.
דרומי כתב:האם אין בשבירת המפתח שבחלה בשבת חשש של מלאכת מוחק?
הגיונות כתב:דרומי כתב:האם אין בשבירת המפתח שבחלה בשבת חשש של מלאכת מוחק?
עפ"י החזו"א אין בזה משום מוחק כיון שזו צורת הפת.
הגיונות כתב:דרומי כתב:האם אין בשבירת המפתח שבחלה בשבת חשש של מלאכת מוחק?
עפ"י החזו"א אין בזה משום מוחק כיון שזו צורת הפת.
טברייני כתב:המעניין הוא, ששאלתי את כל ידידי אוכלי ה'מופלתות', והם גם סיפרו על המנהג להכין חלות בצורת מפתח, ואילו בכל המובאות לעיל נראה שמנהג זה הגיע רק מחצרות החסידים, הם כל המרוקאים נדבקו מהחסידים, תמוה לומר כן. וא"כ מה המקור הקדום לכך?
סגי נהור כתב:טברייני כתב:המעניין הוא, ששאלתי את כל ידידי אוכלי ה'מופלתות', והם גם סיפרו על המנהג להכין חלות בצורת מפתח, ואילו בכל המובאות לעיל נראה שמנהג זה הגיע רק מחצרות החסידים, הם כל המרוקאים נדבקו מהחסידים, תמוה לומר כן. וא"כ מה המקור הקדום לכך?
שאלת אותם אם גם הסבתות שלהם היו מכינות? דומני שזאת השפעה מאוחרת ולא מסורת מרוקאית אמיתית. חלה, בכלל, היא מאכל אשכנזי למהדרין.
טברייני כתב:סגי נהור כתב:טברייני כתב:המעניין הוא, ששאלתי את כל ידידי אוכלי ה'מופלתות', והם גם סיפרו על המנהג להכין חלות בצורת מפתח, ואילו בכל המובאות לעיל נראה שמנהג זה הגיע רק מחצרות החסידים, הם כל המרוקאים נדבקו מהחסידים, תמוה לומר כן. וא"כ מה המקור הקדום לכך?
שאלת אותם אם גם הסבתות שלהם היו מכינות? דומני שזאת השפעה מאוחרת ולא מסורת מרוקאית אמיתית. חלה, בכלל, היא מאכל אשכנזי למהדרין.
אמנם אכלו בארצות אלו פיתות פרנות פטאייר וכדו' אך עדיין אפשר לעשותם בצורת מפתח.
גם אני חשבתי שזו השפעה מאוחרת אך המעניין כפי שציינתי שכל חבריי המרוקאים העידו על כך.
שמר כתב:האם ידוע על צורת המנהג בדרך אחרך, לוקחים מפתח ומסובבים אותו בבצק כאילו פותח דלת ומשאירים המפתח בתוכו בצורה זו אף באפייה?, זכורני שכך פעם שמעתי.
ר_חיים_הקטן כתב:אני בשעתו שלחתי מאמר זה למו"ץ חשוב בבד"ץ שארית ישראל שליט"א והוא אמר לי שהדבר צריך עיון גדול.
והשנה שלחתי את המאמר לאחד מגדולי תלמידי הגר"מ שפירא זצ"ל והוא לא התפעל ממנו.
אגב אפשר לראות את המאמר גם פה: http://www.mesora.org/Shlissel.html
וע"ע ב http://www.theyeshivaworld.com/news/hea ... lysis.html (לקוראי אנגלית).
גימפעל כתב:מאמר מרתק משנה שעברה (חמץ שעבר עליו הפסח), על נושא החלות בשבת שאחרי פסח על שלל מנהגיה וכינוייה.
פלפלת בחכמה כתב:נשאלתי לאלו הנוהגים להכניס מפתח אמיתי לתוך החלה, האם צריך לטבול המפתח קודם הכנסתו להחלה?
טברייני כתב:המעניין הוא, ששאלתי את כל ידידי אוכלי ה'מופלתות', והם גם סיפרו על המנהג להכין חלות בצורת מפתח, ואילו בכל המובאות לעיל נראה שמנהג זה הגיע רק מחצרות החסידים, הם כל המרוקאים נדבקו מהחסידים, תמוה לומר כן. וא"כ מה המקור הקדום לכך?
בע' 197:דרומי כתב:גם בספר החדש של מונדשיין (איני זוכר באיזה עמוד) . .
חלות ומצות בצורת מפתח [בעמ' רמג] - אילו הי' כתוב שאין נוהגין כך, ודאי שהייתי מציין זאת. אך עצם העובדה שאיש מאנ"ש הישנים (שנשותיהם אינן יוצאות הונגריא) לא שמע מימיו על החלות הללו, זה עצמו ראי' שאין נוהגין כך.
ר_חיים_הקטן כתב:אני בשעתו שלחתי מאמר זה למו"ץ חשוב בבד"ץ שארית ישראל שליט"א והוא אמר לי שהדבר צריך עיון גדול.
והשנה שלחתי את המאמר לאחד מגדולי תלמידי הגר"מ שפירא זצ"ל והוא לא התפעל ממנו.
אגב אפשר לראות את המאמר גם פה: http://www.mesora.org/Shlissel.html
וע"ע ב http://www.theyeshivaworld.com/news/hea ... lysis.html (לקוראי אנגלית).
דרומי כתב:גם בספר החדש של מונדשיין (איני זוכר באיזה עמוד) הוא כותב שלא נהגו כך ברוב המקומות ברוסיה ופולין.
(כמו שכתבתי לעיל, עדיין לא מצאתי היתר מוחלט לכו"ע לעשות צורה בכוונה תחילה על מנת למוחקה בשבת (לדעת המחמירים בזה בעוגיות מצויירות וכיו"ב). וכשראיתי בביתי שעושים חלה כזו ביקשתי שיאכלוה בסעודת מלוה מלכה).
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים