היא שיחתי כתב:יש שנוהגים לומר שירת הים בנעימה וברוב עם בשביעי של פסח בחצות
מהו המקור לזה?
מורה צדק כתב:מנין שזה היה לפנות בוקר?
זקן ששכח כתב:מורה צדק כתב:מנין שזה היה לפנות בוקר?
מצאתי בארון הספרים שלי ספר בשם 'שמות'. כך נאמר שם: (פרק יד פסוק כז "וַיֵּט משֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ וּמִצְרַיִם נָסִים לִקְרָאתוֹ וַיְנַעֵר ה' אֶת מִצְרַיִם בְּתוֹךְ הַיָּם".
[לח] ועשו להם ציצית וגו'. ואין ציצית אלא כנף, שנאמר ויקחני בציצית ראשי (יחזקאל ח' ג'): על כנפי בגדיהם. ולמה צוה לתת הציצית על כנפי הבגד, כדי שיזכרו הטובה שעשה להם הקדוש ברוך הוא בזמן שהוציאם ממצרים, שנאמר ואשא אתכם על כנפי נשרים וגו' (שמות י"ט ד'). ולמה טלית של ארבעה כנפות חייבת בציצית, ולא בעלת שש, ולא בעלת חמש, ולא בעלת שלש, אלא כנגד ארבעה גאולות שנאמרו במצרים, והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי (שמות ו' ו' ז'): ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת. ולמה היו הציצית של חוטין משל לבן, ולא של תכלת, התכלת הי' כנגד מכת הבכורות שהיתה בלילה, כשם שהתכלת שחור כך הלילה חשיכה היא, ולפי שאותה מכה היתה של שיכול בנים, ואבידת בנים נקרא שיכול, שנאמר ואני כאשר שכולתי שכלתי (בראשית מ"ג י"ד): תכלת. תכלית חיותם. לכך צוה הקדוש ברוך הוא ליתן חוט תכלת זכר לנס שעשה להם הקדוש ברוך הוא שהכה במכת בכורות: ולמה שמונה חוטין. השבעה כנגד שבעת ימים שהלכו מן יציאת מצרים עד שעברו את היום, והשמיני כנגד טביעת מצרים, שהיתה ביום השמיני, שנאמר וישב היום לפנות בקר וגו' (שמות י"ד כ"ז). ר' מאיר אומר מגיד הכתוב שכל המקיים מצות ציצית מעלין עליו כאילו הקביל פני השכינה, תכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד, כענין שנאמר כאבן ספיר [כמראה] דמות כסא וגו' (יחזקאל י' א'):
זקן ששכח כתב:מורה צדק כתב:מנין שזה היה לפנות בוקר?
מצאתי בארון הספרים שלי ספר בשם 'שמות'. כך נאמר שם: (פרק יד פסוק כז "וַיֵּט משֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ וּמִצְרַיִם נָסִים לִקְרָאתוֹ וַיְנַעֵר ה' אֶת מִצְרַיִם בְּתוֹךְ הַיָּם".
עקיבא כתב: וביסוד ושרש העבודה כתב מנהג חסידים הראשונים שהיו נעורים כל ליל ז' של פסח, ועי' מנהג ישראל תורה סי' ת"צ ונטעי גבריאל מה שאספו.
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מדרש אגדה (בובר) במדבר פרק טו:[לח] ועשו להם ציצית וגו'. ואין ציצית אלא כנף, שנאמר ויקחני בציצית ראשי (יחזקאל ח' ג'): על כנפי בגדיהם. ולמה צוה לתת הציצית על כנפי הבגד, כדי שיזכרו הטובה שעשה להם הקדוש ברוך הוא בזמן שהוציאם ממצרים, שנאמר ואשא אתכם על כנפי נשרים וגו' (שמות י"ט ד'). ולמה טלית של ארבעה כנפות חייבת בציצית, ולא בעלת שש, ולא בעלת חמש, ולא בעלת שלש, אלא כנגד ארבעה גאולות שנאמרו במצרים, והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי (שמות ו' ו' ז'): ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת. ולמה היו הציצית של חוטין משל לבן, ולא של תכלת, התכלת הי' כנגד מכת הבכורות שהיתה בלילה, כשם שהתכלת שחור כך הלילה חשיכה היא, ולפי שאותה מכה היתה של שיכול בנים, ואבידת בנים נקרא שיכול, שנאמר ואני כאשר שכולתי שכלתי (בראשית מ"ג י"ד): תכלת. תכלית חיותם. לכך צוה הקדוש ברוך הוא ליתן חוט תכלת זכר לנס שעשה להם הקדוש ברוך הוא שהכה במכת בכורות: ולמה שמונה חוטין. השבעה כנגד שבעת ימים שהלכו מן יציאת מצרים עד שעברו את היום, והשמיני כנגד טביעת מצרים, שהיתה ביום השמיני, שנאמר וישב היום לפנות בקר וגו' (שמות י"ד כ"ז). ר' מאיר אומר מגיד הכתוב שכל המקיים מצות ציצית מעלין עליו כאילו הקביל פני השכינה, תכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד, כענין שנאמר כאבן ספיר [כמראה] דמות כסא וגו' (יחזקאל י' א'):
שבטיישראל כתב:זקן ששכח כתב:מורה צדק כתב:מנין שזה היה לפנות בוקר?
מצאתי בארון הספרים שלי ספר בשם 'שמות'. כך נאמר שם: (פרק יד פסוק כז "וַיֵּט משֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ וּמִצְרַיִם נָסִים לִקְרָאתוֹ וַיְנַעֵר ה' אֶת מִצְרַיִם בְּתוֹךְ הַיָּם".
ומי הגיד לך שביאר "לפנות בוקר" היינו "פארטאגס" ?!
אולי כוונת הכתוב שהים חזר לאיתנו נגד הכיוון של הבוקר (עי' מאמרו הנ"ל של הרב גולדהבר שמביא מדרש המבאר כן)
משולש כתב:אגב יש מנהג הרבה יותר מבוסס לומר ולשיר פיוטים המבארים וממחישים את קריעת ים סוף בחזרת הש"ץ של שחרית. והמאריך בהם מאריכים לו ימיו ושנותיו וההיפך להיפך ח"ו.
זקן ששכח כתב:אגב, ראיתי ב'המבשר תורני' בין ליקוטיו של יצחק טסלר שהסאטמער רב היה נוהג לומר פארטאגס.
אבא יודן כתב:זקן ששכח כתב:אגב, ראיתי ב'המבשר תורני' בין ליקוטיו של יצחק טסלר שהסאטמער רב היה נוהג לומר פארטאגס.
שמעתי מאיש אמונים שבערוב ימיו אמר בשעה עשר בלילה!
ושיעור שכחנו מהמנהג לשיר [בשעון של הגוים] 12:00 =בשעה אחד עשרה בלילה....
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים