מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 03, 2011 8:43 pm

תמונה מתוך ספר שדי חמד
ישעיה פיק.jpg
ישעיה פיק.jpg (130.06 KiB) נצפה 7873 פעמים

יגעתי ולא מצאתי היכן נדפסה הקדמת ר' ישעיה פיק לתשבי, וכמדומה שלא באה הקדמה כזו בדפוס מעולם.
[הגהות הגרי"ב לתשבי נדפסו מעט בספרו של ר"מ קרנר ושוב בימינו בתשבי הוצאת כסא רחמים, אבל אין שם הקדמה]
לחילופין, היודע אחד מן החכמים היכן כתב ע"כ ר' ישעיה פיק באחד מספריו האחרים?

תודה מראש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 03, 2011 9:08 pm

כאן ציטוט שלם ובו דברי הגרי"ב, כך קל יותר לחפש את מקור הדברים בכתבי הגרי"ב. ועדין לא מצאתי.
רבי ישעיה פיק.jpg
רבי ישעיה פיק.jpg (381.53 KiB) נצפה 7849 פעמים

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 9:44 pm

לא אחדש לאיש ספר.
יש איזה ידיעה מספרו שטרי המאוחרין?.
מהשדי חמד הועתק לבית אהרן לר' אהרן מגיד יא ע' שעט, וציין שם לפרדס יוסף שמיני ע' קמה
ובספר המצוות (יד הלוי) ע' קיב, כ' וכבר נודע קושית הרב פיק

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 03, 2011 9:47 pm

תודה מעיין. כ"ז מצאתי בחיפושים.
שטרי המאוחרין נזכר ע"י הגרי"ב כו"כ פעמים בספריו.
שרגא אברמסון במאמרו על הגרי"ב אסף את המקומות הנ"ל, חשבתי שאבנה מזה , אך לא מצאתי ברשימתו ענין זה. וז"פ!

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' ינואר 04, 2011 12:39 am

אם הגאון הנאמ"ן לא מצא ולא הביא זאת במהדורתו, מה נאמר אנחנו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 04, 2011 12:51 am

אין שאלה שזה מופיע באחד מחיבורי הגרי"ב, והרי עיננו הרואות שמזכיר ספרו שטרי המאוחרין.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי מעיין » ג' ינואר 04, 2011 3:34 am

אבל יתכן שנאבד בקורות הימים, ומאן נימר שנדפס או נעתק

רוני
הודעות: 133
הצטרף: א' מאי 30, 2010 12:07 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי רוני » ג' ינואר 04, 2011 9:42 am

רק אציין שבהוצאת כסא רחמים הנזכרת כאן, מובאת סקירה נפלאה על דפוסי התשבי,
כולל סיפור מרתק אודות כת"י הגהות הגרי"פ ושזהו רק העתקה וכו' עיי"ש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 18, 2011 5:31 pm

שמעתי פעם שטעם ששינו חז"ל את 'לא' ב'בל' הוא כדי שלא ישמעו הדברים לו, שהרי היו שונים ע"פ. (והרי"ז כפירוש המיוחס לגר"א בריש עדויות על מלא הין מים שאובים וכו'). מישהו ראה כך באיזה ספר?


חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי חנבין » ג' ינואר 18, 2011 6:58 pm

יאיר כתב:מצאתי זה (אות ב'):
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?7492&page=388


היכן מצאת? ואני עיינתי שם ולא מצאתי אלא הסבר אחר בכלל

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 18, 2011 7:13 pm

אכן. התכוונתי שמצאתי הסבר (יש שם 2) אחר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 18, 2011 8:43 pm

בית אהרן כבר נזכר למעלה.
אני חוזר ומבקש למי שראה ביאור שכתבו בל כי היכי דלא לישמע: לו.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי יצג » ד' ינואר 19, 2011 8:17 pm

ביאור זה נמצא בספרו של הרב ראובן מרגליות, מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו, עמ' פח-פט.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 19, 2011 8:26 pm

יצג כתב:ביאור זה נמצא בספרו של הרב ראובן מרגליות, מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו, עמ' פח-פט.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... KS&page=87

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 20, 2011 2:31 am

יאיר כתב:
יצג כתב:ביאור זה נמצא בספרו של הרב ראובן מרגליות, מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו, עמ' פח-פט.

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... KS&page=87

תודה לבבית לכולכם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 24, 2014 2:05 pm

התעלומה באה לפתרונה

שלום וברכה

זכרתי ימים מקדם שפעם שאלת בפורום אוצר החכמה למקור מה שמביא השד"ח בשם ילקוט גרשוני מהק' הר"י פיק לתשבי ששואל מדוע נקטו חז"ל בכל מקום 'בל' תחת 'לא' הכתוב בתורה, כמו בל יראה ובל ימצא ובתורה כתיב לא יראה ולא ימצא וכן בל תילן תחת לא תלין ועוד הרבה. ולפנינו ליתא בהק' ר"י פיק או בכל מקום אחר מכתביו.

כמדומה שלא היתה תשובה כיצד מביא הילקוט גרשוני דבר שלא קיים.

כמדומני שיש לי את הפתרון (שאולי כבר נודע לך בינתיים):

מקור הענין הוא בספר מי באר שנד' בוינה תקפ"ט סי' צב, כפי שמפורש שם הוא קיבל את הערות הגר"י פיק בכת"י האורגינאלי לשם הסכמה להדפסה ומעתיק באריכות רבה את כל הלשון הנ"ל מן ההקדמה.

מסתבר כי משום מה קטע זה נותר בכ"י ומעולם לא נדפס (חוץ ממה שנדפס במי באר) והילקוט הגרשוני העתיק ממי באר ולא ישירות מהקדמת התשבי.

כט"ס


הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' יוני 24, 2014 8:49 pm

לכללות נושא האשכול

זכורני כי באפיקי ים אמורה להיות התייחסות לשימוש במילה בל

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 25, 2014 1:11 am

עוד פירוש
קבצים מצורפים
111.jpg
111.jpg (104.03 KiB) נצפה 7234 פעמים

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי שיף » ד' יוני 25, 2014 11:47 pm

מעיין כתב:אבל יתכן שנאבד בקורות הימים, ומאן נימר שנדפס או נעתק

כפי הידוע הגר"י פיק ברלין כתב המון חיבורים ומזכירם רבות בין כתביו וכ"ה בהקדמות נכדיו למה שהודפס אך לצערינו רובם לא נדפסו.

כלבאשבוע
הודעות: 454
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי כלבאשבוע » ה' יוני 26, 2014 9:47 pm

לגבי בל במקום לא בלשון חז"ל
עיין בשטמ"ק תמורה ו ע"ב אות ו בהשמטות ותוס' שבת קכח. ד"ה ונתן ובהקדמה לבית הלוי ובהגהות רש"ש במדבר רבה ו' ח' וגם קצת דוגמא שו"ת הרשב"א ח"א סימן י"ב

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 17, 2017 8:22 pm

איש_ספר כתב:שמעתי פעם שטעם ששינו חז"ל את 'לא' ב'בל' הוא כדי שלא ישמעו הדברים לו, שהרי היו שונים ע"פ. (והרי"ז כפירוש המיוחס לגר"א בריש עדויות על מלא הין מים שאובים וכו'). מישהו ראה כך באיזה ספר?

ר"ן כתובות חופה וקידושין (בקדושין)
טל תורה ב"מ פז. פ"ת וקטנית (בקטנית)

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 17, 2017 8:48 pm

עיין ב"מ צ. בל תחסום
וברש"י לא תחסום

איקטורין
הודעות: 522
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בקשת איתור מקור

הודעהעל ידי איקטורין » ב' יוני 14, 2021 1:40 am

איש_ספר כתב:שטרי המאוחרין נזכר ע"י הגרי"ב כו"כ פעמים בספריו.
שרגא אברמסון במאמרו על הגרי"ב אסף את המקומות הנ"ל, חשבתי שאבנה מזה, אך לא מצאתי ברשימתו ענין זה. וז"פ!

אשמח להפניה למאמר זה!

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ב' יוני 14, 2021 7:46 am

מסתבר שהכוונה למאמרו: ה"קונטרסים" בספר "הפלאה שבערכין" לרב ישעיה ברלין. שנדפס בסיני קי (ניסן אייר תשנ"ב) א-כח.

(נראה שכרכי שנה זו חסרים באוצה"ח, עכ"פ בגירסה המקוונת)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 14, 2021 2:46 pm

בתוך הגולה כתב:(נראה שכרכי שנה זו חסרים באוצה"ח, עכ"פ בגירסה המקוונת)
רק מחצית השנה דניסן־אלול, ובמקומם נכפלו כרכי ניסן־אלול דתשמ"ט.

עכ''פ
הודעות: 237
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' יוני 25, 2021 5:10 am

איש_ספר כתב:התעלומה באה לפתרונה

שלום וברכה

זכרתי ימים מקדם שפעם שאלת בפורום אוצר החכמה למקור מה שמביא השד"ח בשם ילקוט גרשוני מהק' הר"י פיק לתשבי ששואל מדוע נקטו חז"ל בכל מקום 'בל' תחת 'לא' הכתוב בתורה, כמו בל יראה ובל ימצא ובתורה כתיב לא יראה ולא ימצא וכן בל תילן תחת לא תלין ועוד הרבה. ולפנינו ליתא בהק' ר"י פיק או בכל מקום אחר מכתביו.

כמדומה שלא היתה תשובה כיצד מביא הילקוט גרשוני דבר שלא קיים.

כמדומני שיש לי את הפתרון (שאולי כבר נודע לך בינתיים):

מקור הענין הוא בספר מי באר שנד' בוינה תקפ"ט סי' צב, כפי שמפורש שם הוא קיבל את הערות הגר"י פיק בכת"י האורגינאלי לשם הסכמה להדפסה ומעתיק באריכות רבה את כל הלשון הנ"ל מן ההקדמה.

מסתבר כי משום מה קטע זה נותר בכ"י ומעולם לא נדפס (חוץ ממה שנדפס במי באר) והילקוט הגרשוני העתיק ממי באר ולא ישירות מהקדמת התשבי.

כט"ס


ומשם העתיק בעל שואל ומשיב בהסכמתו לדק"ס

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' אפריל 30, 2023 9:47 pm

הבטחתי כתב:זכורני כי באפיקי ים אמורה להיות התייחסות לשימוש במילה בל

איזה ספר "אפיקי ים"? כמה "אפיקי ים" איכא בשוקא?

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 18, 2024 7:32 am

בבא מציעא קיא

כל הכובש שכר שכיר עובר בה' שמות הללו ועשה משום (ויקרא יט, יג) בל תעשוק את ריעך ומשום (ויקרא יט, יג) בל תגזול ומשום (דברים כד, יד) בל תעשוק שכיר עני ומשום (ויקרא יט, יג) בל תלין ומשום (דברים כד, טו) ביומו תתן שכרו

ועיין רש״י ד״ה ה' שמות - חמשה לאוין לא תעשוק את רעך ולא תגזול ולא תלין ולא תעשוק שכיר עני ואביון ביומו תתן שכרו ולא תבוא עליו השמש ועשה ביומו תתן:

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הקדמת ר' ישעיה פיק לספר התשבי - בל במקום לא בלשון חז"ל

הודעהעל ידי פולסברג » ד' יולי 03, 2024 6:29 am

רש"ר הירש שמות פרק ז פסוק יח (פרשת וארא)
(מעניין, שאיסורי התורה לרוב אינם אמורים בלשון "אל", כפי שניתן היה לצפות, אלא בלשון "לא". נראה, כי "לא תגנוב" וכדומה מציין שלילה עמוקה יותר של הרע מאשר "אל תגנוב". "אַל" היה מניח קיומו של רצון, בעדו עוצר האיסור; ואילו "לא" שולל את עשיית הרע על ידינו מכל וכל. כלומר, אם יהודי הנך, הרי לא יהיה בך רצון כלל לעשות דבר, אשר אך החוק ימנענו ממך. כיהודי לא רק אסור לך לעשותו, אלא כיהודי עשה לא תעשנו: מוחזק הנך, שלא תעשנו. וכן, כדברי ר' עקיבא במכילתא שמות כ, א, קיבלו אבותינו את מצוות "לא תעשה" באותה חדוות הסכמה, בה קיבלו את מצוות "עשה": "שהיו אומרים על הן הן ועל לאו הן". התמסרו לשמירה על מצוות לא - תעשה בשמחה ובמרץ רענן, כשם שהתמסרו לקיים מצוות עשה). פורום לאשכול הראוי לכך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 547 אורחים