טורנוסרפוס הרשע שאל את רבי עקיבא, אמר ליה מה היום מן יומין, אמר ליה ומה גברא מן גברין, אמר ליה מה אמרתי לך ומה אמרת לי, אמר ליה אמרת לי מה נשתנה יומא דשבתות מן כל יומיא, ואמרית לך מה נשתנה טורנוסרופוס (הרשע) מן כל גברייא, אמר ליה המלך רוצה לכבדיני, אמר ליה מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא רוצה שיהיו ישראל מכבדים את השבת, אמר ליה מנו ידע, אמר ליה נהר סמבטיון יוכיח, שכל ימות החול הוא מושך ובשבת אינו מושך, ולא עוד [אלא] שאוכלי המן מעידים עליו, שכל ימות החול היה יורד ובשבת לא היה יורד, הדא הא דכתב ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום לה' היום לא תמצאהו בשדה (שמות ט"ז כ"ה), א"ל את מובלי לרוח, אמר ליה בעלי אוב יוכיחו וכו', עד (ששלמן) [ששלמו] סדרים חזר אצלו ואמר ליה, אם רוצה שיהיו ישראל מכבדים את השבת מפני מה הוא עושה מלאכה בשבת, אמר ליה ומה מלאכה עושה, אמר ליה משיב רוחות ומעלה עננים ומוריד גשמים, ומזיל טללים ומזריח חמה ומדשן פירות ועונה חיות, כל מה שעושה בחול עושה בשבת, אמר ליה יודע אני שאתה בקי בתורתן של עבריים, לשנים שהם דרים [בחצר] ואם אין זה נותן עירוב וזה נותן עירוב שמא מותרים לטלטל, אבל אחד שהיה דר בחצר הוא מטלטל בכל החצר, כך לפי שכל העולם כולו הוא של הקדוש ברוך הוא ואין לאחר רשות עמו לפיכך הוא מטלטל בכל עולמות
עושה חדשות כתב:וצ"ע איך התירוץ עונה על כל השאלות. ויש להאריך.
בארץ מצרים. פי' רש"י חוץ לכרך או אינו אלא בתוך הכרך כו'. תימ' ומה בכך שמליאה גילולים הא קיימא לן כר' יהודה ב"ב דדברי תורה אינם מקבלים טומאה, ותמ"ה דלאו משום קבלת טומאה אלא משום דהק' י"ש שמא כמו כהן דכתיב תרימו תרומה והם כמו קברים ומה לכהן בקברות, וכן יסד הפייט אויל מוכן לעברות מה לכהן בקברות. מי' תימא היאך ירד לתוך מצרים אני ולא מלאך, אי דיבור קל לכ"ש הוא בעצמו. וי"ל כדפי' רש"י (דהש"י) [דוהש'] הוא וב"ד, ובית דינו ירדו תחילה ובטלו הע"ז כדכתיב ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים, ואז לא היתה מלאה גילולים
נוטר הכרמים כתב:כתבתי על כך באריכות כאן בפורום, יבואו ויציינו.
חכם באשי כתב:על עניין זה לא היה אשכול ישן נושן?
מיד אמר יהושע לפניו רבש"ע אמור לי מי הוא אותו אדם שעשה מעשה זה אמר לו הקב"ה מה זה יהושע וכי אני מדבר אליך היום לשון הרע לך אתה ותעמיד שנים עשר שבטים ותשלך עליהם גורל והוצא אותו שעשה אותה מעשה...
עושה חדשות כתב:כמדומני שיש לזה הרבה מקורות לכאן ולכאן, אציין כעת הרשום אצלי, ויבואו התחי"ם ויוסיפו.
ערוגת הבושם ח"ג עמוד 150: לא יקרא שמך עוד, בשלהי פ״ק בברכות קורא לאברהם אברם שבא בלאו, אלא מעתה הקורא ליעקב יעקב הכי נמי, שאני התם דהדרי קרא ויאמ׳ אלהי׳ לישר׳ במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב, ומשם למד משה רבינו שאמר זכור לעבדיך לאברהם ליצחק וליעקב, ומיכן קשה על שפי׳ ה״ר אליעז׳ ז״ל בצפנת פענח אהא דאמר׳ בתחילת פר׳ ישמעאל דאבני בחמיסר הלא אין בינין בית המקדש דוחה יום טוב, כדאית׳ בפ׳ ידיעת הטומאה. ותירץ כי הקב״ה צוה לבני אדם שלא לבנות ואינו מצווה, ועי' רש"י ר"ה ל. ומההיא דברכות קשה לי אל סברתו.
פרשת בשלח בדעת זקנים: נכחו תחנו. תמה להרב רבי יהודה היאך אמר לו שיחנו על הים לפני בעל צפון והא אמרינן אסור לאדם לומר לחבירו המתן לי בצד ע"ז פלונית צ"ע. ולי נראה דדוקא לאדם אבל להקב"ה לא שהרי מצינו שהקב"ה יושב ודן את כל העולם אפילו בשבת ואפילו בר"ה ויום הכפורים אף על פי שלישראל אסור. ועוד נ"ל דעדיין לא נתנה התורה אין לחוש אף על פי שכבר הוא כתובה ומונחת לפני הקב"ה, ועי' גם רח"פ והדר זקנים שם.
עושה חדשות כתב:תנדא"ר פי"ח -מיד אמר יהושע לפניו רבש"ע אמור לי מי הוא אותו אדם שעשה מעשה זה אמר לו הקב"ה מה זה יהושע וכי אני מדבר אליך היום לשון הרע לך אתה ותעמיד שנים עשר שבטים ותשלך עליהם גורל והוצא אותו שעשה אותה מעשה...
אבןטובה כתב:בירושלמי ראש השנה איתא דהקב"ה מקיים המצוות
עושה חדשות כתב:"ווארט" נאה בענין זה.
בבעל הטורים פרשת בא כתב - וינח. ב'. וינח בכל גבול מצרים. וינח ביום השביעי (להלן כ יא). מלמד שנח הארבה בשבת (עיין שו"ט תהלים צב, זהר עקב רעג א).
ושמעתי לבאר, למה לא מצינו כן גבי מכת ערוב, שנחו בשבת.
וי"ל בזה, דטעם המנוחה של הארבה הוא כענין שביתת הבהמה. וא"כ יש חילוק בין שליחת הארבה לערוב, וכמצו"ב בשם הגרי"ז. דהארבה נשלח לאכול, ועצם המכה היא שיבוא הארבה לאכול, ואינו אוכל לצורך עצמו אלא כחייל המלחמה, (כמתואר אצל הנביא יואל דהארבה הוא חיל ה'), משא"כ מכת הערוב שענינה הוא בעצם ביאת החיות למצרים, ואכילתם שם לצורך עצמן היא, ול"ש בזה שביתת בהמתו. ודו"ק. ואמר ידידי שליט"א דבר זה בפני הגרמ"ד הלוי וקילסיה.
יעל הארבה וגו' וינח. בוא וראה כמה גדולים מעשה ה', הארבה הזה מונח בארץ במקום שאין אדם רואה אותם, ואינו אוכל ואינו שותה, והוא חי בדברו של הקדוש ברוך הוא, וכיון שמצוה עליו לילך לאכול יבולה של ארץ שהכעיסוהו, הוא ננער ומתגבר לעשות שליחותו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר כצל בנטותו נהלכתי ננערתי כארבה, אבל חיילותיו של בשר ודם הוא צריך ליתן להם מתנות תמיד לעמוד במלחמותיו.
עושה חדשות כתב:מענין לענין, יש לשאול עוד האם הקדש מחוייב בקיום מצוות,
דהנה בחולין קלה. אי' - במוקדשין מאי טעמא לא אמר קרא צאנך ולא צאן הקדש טעמא דכתב רחמנא צאנך הא לאו הכי הוה אמינא קדשים חייבים בראשית הגז,
ובב"מ קיד. אי' לגבי השבת העבוט - הקדש שמסדרין אינו דין שמחזירין אמר קרא ושכב בשלמתו וברכך יצא הקדש שאין צריך ברכה ולא והכתיב ואכלת ושבעת וברכת וגו' אלא אמר קרא ולך תהיה צדקה מי שצריך צדקה יצא הקדש שאין צריך צדקה,
ואולי מצינו כן בעוד מקומות,
ועכ"פ מבו' דלולי ילפו' מקרא היה שייך לחייב את ההקדש בראשית הגז ובהשבת העבוט וכו'.
וצ"ע.
עושה חדשות כתב:והנה בסוכה ד"ל אי' "ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מאי דכתיב כי אני ה' אהב משפט שונא גזל בעולה משל למלך בשר ודם שהיה עובר על בית המכס אמר לעבדיו תנו מכס למוכסים אמרו לו והלא כל המכס כולו שלך הוא אמר להם ממני ילמדו כל עוברי דרכים ולא יבריחו עצמן מן המכס אף הקדוש ברוך הוא אמר אני ה' שונא גזל בעולה ממני ילמדו בני ויבריחו עצמן מן הגזל".
והיינו דקרבן גזול פסול, משום מצוה הבאה בעבירה, היינו שהקב"ה כביכול לא רוצה 'ליהנות' מן הגזל, כדי שנלמד ממנו לברוח מן הגזל.
וברמב"ן במלחמות שם כ' "הקדיש גזלן בהמה גזולה אינה מכפרת ואינה קרבה שהרי אסור ליקח ממנו אמר הקדוש ברוך הוא ממני ילמדו בני". ודו"ק.
והנה יש מהראש' שגרסו דאתרוג של אשירה פסול כי הוי מצוה הבאה בעבירה, והתוס' דחו גירסא זו, כי הרי המצוה לא באה מכח העבירה, אבל הרמב"ם גרס כך.
וזה מתאים עם מש"כ הרמב"ם בהל' איסו"מ "אין מביאין מנחות ונסכים לא מן הטבל ולא מן החדש קודם לעומר ולא מן המדומע ואין צ"ל מערלה וכלאי הכרם מפני שהיא מצוה הבאה בעבירה שהקב"ה שונאה", והיינו דפסול ממשקה ישראל הוא משום שהקב"ה כביכול לא חפץ ליהנות מעבירה, ו"ממני ילמדו בני".
ישא ברכה כתב:לדעתי צריך לשנות את הנוסח של הכותרת, הרי ברור לכל שגם כתוב כל מיני דברים בכגון דא, יש בזה סוד, והרי"ז משל בעלמא [או התיחסות עמוקה למצוה].
כפתור ופרח!איש טלז כתב:כמדומה ששיטת הרמב"ן הנ"ל גבי מצוה הבאה בעבירה משלימה את שיטתו במקו"א
דהנה בגיטין דנה' ס"ל לרמב"ן דכיון ששיטת ר"ת דהגם שחל היאוש בגזילה מ"מ יש בזה פסול של מצוה הבאה בעבירה [ואכ"מ בביאור שיטתו] וכתב הרמב"ן דמה"ט כבר לא חל ההקדש כלל וכלל [וכ"נ הר"ת גופיה בספר הישר וכ"ה בתוס' שאנץ] וכבר עמדו בזה וכי משום שיהיה בקרבן פסול מצוה הבאה בעבירה לא יחול ההקדש כלל וכלל [מ"ש מכל דבר ממוקצה ונעבד שאינו ראוי למזבח שחל ההקדש] והוא פלאי וראה במנח"ש מה שצידד בענין זה
אכן בשיטמ"ק בב"ק כתב דכיון דוהוה מצוה הבאה בעבירה אין הקב"ה רוצה לקבל כלל כזה הקדש והביאור בזה דלגבי קרבן חלות הפסול של מצוה הבאה בעבירה הוא גוף לקיחת ההקדש לו וזה אין הקב"ה רוצה וע"כ לא חיל ההקדש.
לטבוח אסור רק לפי רבי יוחנן בדס"ח: (כמבואר שם בתור"פ בשם ר"ת), ואילו לשאר הדעות המובארות קודם בגמ', אזי פשיטא שאם יאוש קונה בודאי אין חיוב על הטביחה. האם ר"ת מגביל את דבריו דוקא לפי השיטה הזו?איש טלז כתב:אכן ברור שלפי ר"ת מותר לקנות [רק לטבוח את הבהמה אסור לו?]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 489 אורחים