איש_ספר כתב:זכיתי להשתתף איזה פעמים בסד"ג שבביתו, מעמד בלתי נשכח. הוא בעצמו, בחולשתו, התעסק בהתקנת צרכיהם של האורחים, הזמירות התנגנו בנעימה נוגה (אמרו שהם נוסח וואלאז'ין), ואח"כ אמירת החומש שיעור, כל מילה נאמרה בכובד ראש, כמי שבורר מילותיו בקפידה. (הבאתי כאן פעם שיחה ששמעתי ממנו). מבין כל משפחתו התייחד ר' מאיר בעיונו בתורת הראשונים אף אותם שאין רגילים להשתמש בהם בביהמ"ד בכלל ובודאי בבית בריסק, והוא זצ"ל היה מדייק בדבריהם וחוצב ממחצב סנפרניון שלהם מהם מרגליות טובות ומבהיקות. בזכרוני ששמעתי בשיעור דברים מתורת האשכול ראב"ן ועוד. (ודין רפיש מדבית אבא, הוא בית הרב דוואלז'ין שהיו דברי הראשונים כולם על שולחנם, ורגילים על לשונם). בספרי אמרי חן לרי"ה לווענברג מביא הרבה דברים מתורתו של ר' מאיר, דברים יקרים ומחודשים. ליקטתי קצת מתוך האוצר. ודבריהם הם הם זכרונם (וגם בהם ימצא הלומד שמזכיר מחז"ו ואפי' פי' ר' אברהם בן הרמב"ם!). יש לקוות שעתה יעלו ויבואו כתביו למזבח הדפוס לתשוקת ולשמחת לב לומדי תוה"ק.
גם הוא מאמרי חן. והנה עוד משם.סעדיה כתב:איש_ספר כתב:זכיתי להשתתף איזה פעמים בסד"ג שבביתו, מעמד בלתי נשכח. הוא בעצמו, בחולשתו, התעסק בהתקנת צרכיהם של האורחים, הזמירות התנגנו בנעימה נוגה (אמרו שהם נוסח וואלאז'ין), ואח"כ אמירת החומש שיעור, כל מילה נאמרה בכובד ראש, כמי שבורר מילותיו בקפידה. (הבאתי כאן פעם שיחה ששמעתי ממנו). מבין כל משפחתו התייחד ר' מאיר בעיונו בתורת הראשונים אף אותם שאין רגילים להשתמש בהם בביהמ"ד בכלל ובודאי בבית בריסק, והוא זצ"ל היה מדייק בדבריהם וחוצב ממחצב סנפרניון שלהם מהם מרגליות טובות ומבהיקות. בזכרוני ששמעתי בשיעור דברים מתורת האשכול ראב"ן ועוד. (ודין רפיש מדבית אבא, הוא בית הרב דוואלז'ין שהיו דברי הראשונים כולם על שולחנם, ורגילים על לשונם). בספרי אמרי חן לרי"ה לווענברג מביא הרבה דברים מתורתו של ר' מאיר, דברים יקרים ומחודשים. ליקטתי קצת מתוך האוצר. ודבריהם הם הם זכרונם (וגם בהם ימצא הלומד שמזכיר מחז"ו ואפי' פי' ר' אברהם בן הרמב"ם!). יש לקוות שעתה יעלו ויבואו כתביו למזבח הדפוס לתשוקת ולשמחת לב לומדי תוה"ק.
ייש"כ.
בכלל, מפורסם היה בדרכו של דיוק לשונות הראשונים, בלי לנסות לדחוק בדבריהם שאינם כפשטם, כידוע בדבריו המובאים במשמר הלוי בסוגיא ד'מכילתא' ו'ספרא'.
ציבור כתב:היכן היא ישיבתו של הגאון
איש_ספר כתב:זכיתי להשתתף איזה פעמים בסד"ג שבביתו, מעמד בלתי נשכח. הוא בעצמו, בחולשתו, התעסק בהתקנת צרכיהם של האורחים, הזמירות התנגנו בנעימה נוגה (אמרו שהם נוסח וואלאז'ין), ואח"כ אמירת החומש שיעור, כל מילה נאמרה בכובד ראש, כמי שבורר מילותיו בקפידה. (הבאתי כאן פעם שיחה ששמעתי ממנו).
איש_ספר כתב:אתבדרא בבי מדרשא, דתקיעת שופר גדרה כתפילה. היינו תפילה במקום בפה, באמצעות קול שופר.
וע"ז יאות, כי אתה שומע קול שופר ומאזין וכו'
ובזה מבארים שיטת האומר דשופר צריך גוף נקי, מה שלא מצינו אלא לענין תפילה.
(ודלא כבה"ל סי' תקפ"ח שלמד מזה דאולי גם בכל המצות צריך גוף נקי עי"ש).
עיין בית ישי להגר"ש פישר סי' ל' ובהערה ל.
זכורני ששמעתי כן מהגאון ר' מאיר סאלאוויציק שליט"א, הגדרה זו למהות תקיעת שופר (ולא אזכור אם ייחס כן לאבותיו נשיאי הלווים ואף אין בזכרוני מה הרוויח לפי"ז) ושאלתי מעמו מפני מה לא הסתייע לדבריו מדברי הפוס' הנ"ל דשופר צריך גוף נקי, והשיב כי דבר זה אינו ברור אצלו שהרי 'מודה אני' כתבו שאפשר לאומרו בגוף שאינו נקי (האם רו"ר וידים עסקניות דינם כגוף נקי?), והיינו טעמא דאין בה אזכרת שם, וא"כ שופר אפילו נימא שהוא כתפילה אבל שם אין בו. עכ"ד.
ושמעתי פעם שלפי"ז יומתק מה שיש נוהגים לתקוע בסוף מוסף באמצע קדיש קודם תתקבל צלוהתון וגו'.
איש_ספר כתב: (וגם בהם ימצא הלומד שמזכיר מחז"ו ואפי' פי' ר' אברהם בן הרמב"ם!).
לעומקו של דבר כתב:נישואיו וימי המשתה התקיימו בשלהי ימי אביו זי"ע, חצי שנה קודם פטירתו, והיו אירוע מרשים ונשגב של כבוד התורה
חמיו הרב בנדיקט מת"א, היה ירא ושלם מאוד, עתיר נכסין המקורב מאוד לחזו"א ולגרי"ז
מ.ל. כתב:ציבור כתב:היכן היא ישיבתו של הגאון
זכרון משה
לעומקו של דבר כתב:(אגב, יבלח"ט הגרא"י בהגרי"ד גם הוא חתן באותה משפחה?)
מלאעולם כתב:לעומקו של דבר כתב:(אגב, יבלח"ט הגרא"י בהגרי"ד גם הוא חתן באותה משפחה?)
לא.
ר' אברהם יהושע ובן דודו ר' חיים פיינשטיין חתנים של הרב ברייש מציריך בן החלקת יעקב זצ"ל
סעדיה כתב:לר' מאיר הכ"מ היה גיס ברייש.
שיף כתב:ילדיו: רבי יצחק זאב, רבי יחיאל נפתלי [אבי הרך הנימול היום 'מאיר'], רבי חיים, רבי אברהם, רבי יוסף דב וחתנו הרב גרוסברד
שיף כתב:ילדיו: רבי יצחק זאב, רבי יחיאל נפתלי [סב הרך הנימול היום 'מאיר'], רבי חיים, רבי אברהם, רבי יוסף דב וחתנו הרב מאירסון
תולדות כתב:שיף כתב:ילדיו: רבי יצחק זאב, רבי יחיאל נפתלי [סב הרך הנימול היום 'מאיר'], רבי חיים, רבי אברהם, רבי יוסף דב וחתנו הרב מאירסון
עוד חתן גרוסברד.
אום אני חומה כתב:כמדומה שהיה להם מפעל לייצור צבע שחורבותיו עמדו שנים רבות ברח' הרב שך פינת הדקלים, היכן שכיום הקראוונים ומגרש החניה.
מנין כתב:אום אני חומה כתב:כמדומה שהיה להם מפעל לייצור צבע שחורבותיו עמדו שנים רבות ברח' הרב שך פינת הדקלים, היכן שכיום הקראוונים ומגרש החניה.
לא.
בין גברא לגברא כתב:מנין כתב:אום אני חומה כתב:כמדומה שהיה להם מפעל לייצור צבע שחורבותיו עמדו שנים רבות ברח' הרב שך פינת הדקלים, היכן שכיום הקראוונים ומגרש החניה.
לא.
זה נכון שהיה לחמיו מפעל לייצור צבע, וגיסיו המשיכו לנהל אותו אחר פטירתו, בשם אחים בנדיקט.
אום אני חומה כתב:נו, ולמפעל שם קראו 'בנדיקט'. אז מה לא נכון?
שומע ומשמיע כתב:זה הבנדיקט מהבית כנסת בסוקולוב?
לעומקו של דבר כתב:נישואיו וימי המשתה התקיימו בשלהי ימי אביו זי"ע, חצי שנה קודם פטירתו, והיו אירוע מרשים ונשגב של כבוד התורה
חתונתו באולמי גיל בבני ברק, ושבת השבע ברבות באולמי וגשל בבני ברק
תוארו באריכות לפרטיהם ברוב רושם על ידי עד ראיה הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל
חמיו הרב בנדיקט מת"א, היה ירא ושלם מאוד, עתיר נכסין המקורב מאוד לחזו"א ולגרי"ז
(אגב, יבלח"ט הגרא"י בהגרי"ד גם הוא חתן באותה משפחה?)
מלך שלם כתב:ע"פ השמועה, בנו ר' יצחק זאב ימשיכו בראשות הישיבה.
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב:זכיתי להשתתף איזה פעמים בסד"ג שבביתו, מעמד בלתי נשכח. הוא בעצמו, בחולשתו, התעסק בהתקנת צרכיהם של האורחים, הזמירות התנגנו בנעימה נוגה (אמרו שהם נוסח וואלאז'ין), ואח"כ אמירת החומש שיעור, כל מילה נאמרה בכובד ראש, כמי שבורר מילותיו בקפידה. (הבאתי כאן פעם שיחה ששמעתי ממנו).איש_ספר כתב:אתבדרא בבי מדרשא, דתקיעת שופר גדרה כתפילה. היינו תפילה במקום בפה, באמצעות קול שופר.
וע"ז יאות, כי אתה שומע קול שופר ומאזין וכו'
ובזה מבארים שיטת האומר דשופר צריך גוף נקי, מה שלא מצינו אלא לענין תפילה.
(ודלא כבה"ל סי' תקפ"ח שלמד מזה דאולי גם בכל המצות צריך גוף נקי עי"ש).
עיין בית ישי להגר"ש פישר סי' ל' ובהערה ל.
זכורני ששמעתי כן מהגאון ר' מאיר סאלאוויציק שליט"א, הגדרה זו למהות תקיעת שופר (ולא אזכור אם ייחס כן לאבותיו נשיאי הלווים ואף אין בזכרוני מה הרוויח לפי"ז) ושאלתי מעמו מפני מה לא הסתייע לדבריו מדברי הפוס' הנ"ל דשופר צריך גוף נקי, והשיב כי דבר זה אינו ברור אצלו שהרי 'מודה אני' כתבו שאפשר לאומרו בגוף שאינו נקי (האם רו"ר וידים עסקניות דינם כגוף נקי?), והיינו טעמא דאין בה אזכרת שם, וא"כ שופר אפילו נימא שהוא כתפילה אבל שם אין בו. עכ"ד.
ושמעתי פעם שלפי"ז יומתק מה שיש נוהגים לתקוע בסוף מוסף באמצע קדיש קודם תתקבל צלוהתון וגו'.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים