שומע ומשמיע כתב:סיפר לי תלמיד של הגרש"ז, שאמר לוו 'מעולם לא הפרשתי דבבר שקניתי אצל חרדים. ש"מ תרתי:
א. שאחז לכאורה שאין עניין להחמיר אצל חרדים.
ב. שאצל לא חרדים אחז שכן. וטעם לזה פשוט לי עפ"י מה שמעורר במנחת שלמה. שיש בעיה עם המעשר ראשון. שרוב המוכרים אם יבוא לוי ויתפוס, לא יסכימו לקבל שזכותו לתפוס.
שומע ומשמיע כתב:יש השגחה מה צריך ע"א?
שש ושמח כתב:כמדומני שראיתי בספר משפטי ארץ תרו"מ בשם הגריש"א שראוי לעשר שוב.
זקן ששכח כתב:שומע ומשמיע כתב:יש השגחה מה צריך ע"א?
נכון מאד. המשגיח הוא עד אחד.
שש ושמח כתב: לדוגמא בעבר היו מעשרים כל החיטים כשהם ברשות הממשלה על סמך שליחות מהאחראים מטעם הממשלה והיו שפקפקו שאין הם בעלים ואינן יכולים למנות שליחות. [אינני יודע המצב בזה כיום]. .
אוצר החכמה כתב:פלא בעיני שאף אחד לא העלה כאן את החומרא של להפריש משום תקנת דמאי.
כי אע"פ שהמנהג להקל במשגיח ע"פ הפוסקים, אבל מידת חסידות מסתמא יש בזה.
זרע הארץ כתב:מדובר על כמות עצומה של שאלות שדרושה בהם הכרעה יסודית של גדולי גדולים. כל אחד מאתנו שנתקל בשאלות שוות ערך בחומרתם, פעמים רבות יבחר להחמיר כדעת הרבה פוסקים שבדרך כלל לאורם הוא הולך, רק מה לעשות הוא נתון בידי מערכת הכשרות והכרעותיה. הן אמת שבשאלות של ערלה וכלאים ובליעות וכד' אין לנו, האזרחים הקטנים, אפשרות לנהוג באופן אחר משיקול דעת מערכות הכשרות הגדולות, אך בתרו''מ שונה הדבר, וניתן בקלות לצאת מכלל מגוון שאלות עצומות שהמערכת ע''י רבניה מקילה בהם -וכנ''ל ודאי מדובר ברבנים גדולים מאד, אך כשמתעוררת אצלי שאלה לא תמיד אלך לשאול בבית מדרשם. בתקוה שהובנתי כראוי.
לעומקו של דבר כתב:אוצר החכמה כתב:פלא בעיני שאף אחד לא העלה כאן את החומרא של להפריש משום תקנת דמאי.
כי אע"פ שהמנהג להקל במשגיח ע"פ הפוסקים, אבל מידת חסידות מסתמא יש בזה.
יש צד להחמיר בפירות של ע"ה שחבר מעיד שעישר אותם?
אוצר החכמה כתב:לעומקו של דבר כתב:אוצר החכמה כתב:פלא בעיני שאף אחד לא העלה כאן את החומרא של להפריש משום תקנת דמאי.
כי אע"פ שהמנהג להקל במשגיח ע"פ הפוסקים, אבל מידת חסידות מסתמא יש בזה.
יש צד להחמיר בפירות של ע"ה שחבר מעיד שעישר אותם?
למה המשגיח הוא חבר?
לא קיבל חברות וספק אם הוא ת"ח. רק אנו סומכים על זה שהוא ממונה.
אוצר החכמה כתב:אבל כדי להיות נאמן על המעשרות צריך לקבל עליו להיות נאמן מה שאנחנו לא נוהגים בזה ורק ת"ח אינו צריך קבלה. וכמדומני שהחזו"א דן בזה על זה"ז וגם כאן הוא ממונה. אבל מקום למידת חסידות יש כאן.
אוצר החכמה כתב:וכמדומני שהחזו"א דן בזה על זה"ז
אוצר החכמה כתב:כן. שוחט תלוי בדין ע"א נאמן באיסורים.
אבל בתרו"מ יש גזירת דמאי כלומר שגזרו חכמים שע"ה, היינו מי שלא קיבל עליו להיות נאמן על המעשרות, אינו נאמן רק על ת"ג שלא נחשדו בה. כמבואר בדמאי פ"ב וברמב"ם פ"י ממעשר. ורק מי שהוא ת"ח ובני ביתו אינם צריכים קבלה כמבואר שם.
יח''ד כתב:לא התייחסו כאן לבעיה נוספת והיא שליחות להפרשת תרו"מ בדבר שלב"ל.
בעלי החנויות ממנים את המשגיח לשלוחם להפריש לכמה שנים כשהפירות וק"ו הירקות לא היו בעולם.
עושה חדשות כתב:נודעו בענין דלהלן כמה שמועות ומעשים שהיו, אשמח לפירוט מדוייק.
אחד מפריש תרומה לחומרא, חבירו לא נוהג בזה וסומך על ה'הכשר'
האם יש בעיה שהשני יאכל את התרומה שהפריש הראשון?
היה ברור שראובן מעשר 'שוב', או שהחזו"א חשש שזאת ההפרשה הראשונה?לענין כתב:פעם ראובן עישר שוב, ושמעון אכל את זה. ר"י דינקלס מחה בו שהוא אוכל תרומה. החזו"א הצדיק את ר"י.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 302 אורחים