הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מרץ 05, 2017 1:27 am
הגרש"ד שליט"א הו"ל [במהדורה מצומצמת ביותר בינתיים] גם השנה את קונטרסו "ירושלים הרים סביב לה" בה הוא מחזק את העמדה לקרוא ברמות בעיקר בי"ד ובט"ו לחומרא בעלמא, אם קצת קולות כגון לומר עה"נ בתפילה גופא ולקרוא בס"ת ויבוא עמלק אם חל ביום ב' כמו השנה, ותו"ד לחזק את המנהג של השיטה הבסיסית לדעתו שהיא שיטת ר' הירש מיכל בשו"ת שלו וכמש"כ אף חזו"א בספרו ועוד, שכל הנמשך ע"י שבעים אמה וכו' לאחר ירושלים העתיקה חשיב סמוך, וע"כ כל שנפסק הרצף, כבר אין לדון על סמוך כי הוא סמוך לסמוך, זה תו"ד, [ובעצם בזה תלוי גם שיש להקל בבני ברק וכמו שהאריכו באשכול שם].
וכתב שלכא' החולקים על כך וסוברים שיש להחשיב את הרצף כעיר אחת ורק מהיכא שנפסק הרצף לדון דין סמוך, שזו השיטה היחידה שלפיה הוא חושב שיש לסמוך או אפי' רק להחמיר לקרוא בט"ו ברמות, עיקר סברתם ממה שהשמיט הרמב"ם דין ישב ולבסוף הוקף במגילה, אמנם כתב שלהלכה לא נראה לסמוך ע"ז כי השו"ע כן הזכיר דין זה.
ולענ"ד נראה לדון דהכא י"ל שאין תלוי כלל בחומה, כי לא הייתה מוכרחת להיות אפי' בזמן התקנה, ולכן עיקר הנדון האם לעניין זה אזלינן כאילו יש חומה, או דאמרינן שלעניין זה היא ככל עיר, ונדון מה שנמשך ממנה בכל הרצף כאילו הוא מהעיר, ומכאן ואילך נדון על הסמוך.
עוד שם דחה בב' ידים את הסברא שאומרים בשם הגרש"ז זצ"ל שסמך לקרוא ברמות בט"ו משום שהיא נחשבת חלק מהעיר ירושלים מבחינה מונצפלית, ומשום של"מ כן בריטב"א אלא כצירוף לעניין נראה. ולענ"ד אין ראיה גמורה מהריטב"א דמי יימר לן לפרש כוונתו שותפת בענייניה באופן הזה, אימא שכוונתו שהיא שייכת מבחינת עסקיה וכדו', אבל אם היא כעיר אחת לכל דבר ועניין כרמות, הלא זה באמת סברא חזקה, דמי גרע זה מסמוך שהקלו בה חכמים, ולענ"ד זו הסברא החזקה ביותר לסמוך עליה ושזה באמת עיקר הטעם שאכן נהגו להקל ברמות לקרוא בט"ו כי אחרי הכל אין סברא לחלק העיר ואם קורים בעיר בט"ו גם היא בכלל, וכידוע יש אומרים שזה הטעם בסמוך וק"ו הכא.