מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

"בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מרץ 13, 2016 4:33 pm

השיר על הלוויית אורחים, ששאלתי עליו בפורום כמה פעמים, עדיין לא הושלם ביאורו.
הנה ארבעה טורים נוספים, ולא זכיתי להבין את סופו של טור 29 ואת טור 30 (פרט לכך, שכנראה יוה"ך הוא סופי תיבות: "כי מלאכיו יצוה לך, לשמרך בכל דרכיך" (תהלים צא יא), והוא הפך בשלב מסויים לשמו של המלאך הממונה על הלוויה.
הנה קטע השיר:
שיר.jpg
שיר.jpg (32.16 KiB) נצפה 5462 פעמים


והנה ביאורי לכל הקטע חוץ מסוף טור 29 וטור 30 כולו:
ביאור.jpg
ביאור.jpg (151.55 KiB) נצפה 5462 פעמים


כל עזרה תתקבל בתודה!

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 13, 2016 4:40 pm

אולי 'בהרמן' הוא לשון רשות בארמית.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מרץ 13, 2016 9:18 pm

תודה לך.

בינתיים נראה לי שהתקדמתי משהו בביאור שני הטורים, בעזרתו הנדיבה של הרב משנ"נ.
אך הצלעית השנייה של טור 30 סתומה לחלוטין עבורי.
הנה ביאורי לשני הטורים הראשונים.
ביאור1.jpg
ביאור1.jpg (128.87 KiB) נצפה 5412 פעמים

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי מ.ל. » א' מרץ 13, 2016 10:57 pm

אני זורק כיוון מחשבה.
'אשר נמת למה קחתני', אולי הכוונה למש"כ 'למה לקחתנו למות במדבר'.

מתעמק
הודעות: 617
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי מתעמק » ג' מרץ 15, 2016 8:13 am

לא עיינתי בשאר חלקי השיר שהעלית עד עתה, כך שלא אוכל לחוות דעה על משקל השיר, וממילא יתכן שכל דבריי לא יתכנו. אך עכ"ז אעיר את מה שנלע"ד בכל זה.
הנה אמרו חז"ל (ב"מ פו:)
אמר רב יהודה אמר רב ,כל מה שעשה אברהם למלאכי השרת בעצמו, עשה הקב"ה לבניו בעצמו, וכל מה שעשה אברהם על ידי שליח, עשה הקב"ה לבניו על ידי שליח. ואל הבקר רץ אברהם [בעצמו], ורוח נסע מאת ה' [שליו]. ויקח חמאה וחלב [בעצמו], הנני ממטיר לכם לכם מן השמים [מן]. והוא עומד עליהם תחת העץ [בעצמו], הנני עומד לפניך שם על הצור [השפעת בארה של מרים]. ואברהם הולך עמם לשלחם, וה' הולך לפניהם יומם [ענן]. יוקח נא מעט מים, והכית בצור ויצאו ממנו מים ושתה העם [בארה של מרים]. ופליגא דר' חמא בר' חנינא דאמר ר' חמא בר' חנינא וכן תנא דבי ישמעאל, בשכר שלשה זכו לשלשה, בשכר חמאה וחלב זכו למן, בשכר והוא עומד עליהם זכו לעמוד הענן, בשכר יוקח נא מעט מים זכו לבארה של מרים [והפלוגתא היינו דלמר הענן בזכות והוא עומד עליהם תחת העץ, ולמר בזכות ואברהם הולך עמם לשלחם - עפ"י רש"י]
.
ועל פי זה יש לבאר כוונת הפייטן. אך אקדים שלא אוכל לפרש (וכנראה גם לפירוש שנכתב עד עכשיו יש בעיה זו) כל תיבות "אשל" שמשתמש בה הפייטן. וכנראה שהפייטן המליץ בכל מקום לפי פירוש אחר שאפשר ליתן לתיבת אשל.
ואברהם אשר נטע לאשל, היינו בזכות והוא עומד עליהם תחת העץ, הוא אשל אברהם. עלי מים ושרשי קחתני, עפ"י איוב כט יט שרשי פתוח אלי מים. ורומז ליוקח נא מעט מים. וכן רומז על פי דברי המדרש רבה שאיוב אמר פסוק זה, שרשי פתוח עלי מים שביתו פתוח לרווחה לכל עובר ושם.
במקום "בהרמן שב הלא" נראה דצריך לגרוס בהר מושב הא'ל, היינו בחורב הוא סיני ששם נגלו האלקים, יוהך לשון הכאה, היינו שבזכות זה הקב"ה נצב לו שם על הצור להכות על האבן, לאשל בשביל ישראל הנקראים חבל נחלתו אשלי רברבי. אשר נמת לקח קחתני, בעת שאמרו ישראל ולמה הבאתם את קהל ה' וגו' (במדבר כ ד)
בתוך צלו אני מיצל לאשל, היינו כמ"ד שבזכות והוא עומד עליהם זכו לעמוד הענן שהיה מיצל עליהם, וכנראה כאן קרא את מחנה ישראל כולה בשם אשל, בהיותה פונדק לכל ישראל כפירוש אחד בחז"ל על ויטע אשל. אך ושלי הוא שלשה יש בגני, שהקב"ה נחשב שלי, שהוא עצמו היה שאול לי להביא לי שלשה דברים למחנה ישראל, מן ושליו וענן, שבאו ע"י הקב"ה בעצמו.
וכי באת כרות עתה לאשל, היא טענת ישראל כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל וגו', לאשל היינו ישראל כנ"ל, ואז ירדה להם מן ושליו. וכולו לי, שהקב"ה בעצמי הביא לי, אך נכי רביעי בגני, שהרביעי המים נחסר בגני מלהיות ע"י הקב"ה בעצמו אלא ע"י שליח
(ואגב, אם כבר לפרש שב מלשון שבע בארמית, אז יותר נראה לקשר הא דאמרו במדרש וה' הולך לפניהם יומם וגו' שהיו שבעה עננים, והרי עננים וה' הולך לפניהם וגו' בזכות והוא עומד עליהם וגו').

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 15, 2016 10:42 am

הרב המתעמק,
תודות מעומק הלב על עיונך המעמיק,
אך, גם אחרי שעיינתי היטב בדבריך פעמיים ושלוש, פירושך איננו מקובל עלי, מחמת כמה סיבות, ראשית: בכל השיר המצווה עצמה אומרת את הדברים. שנית: מכל ההקשר הרחב מדובר כאן על מצות הלוויית האורח ולא על הכנסתו.
ושלישית: קשה עלי לשבש את "בהרמן שב הלא" המפורש בכת"י, שהוא כנראה אוטוגרף המחבר, ושם הוא חתם את שמו ושם אביו, כפי שהוא סימן בנקודות על גבי האותיות: אברהם בה"ר משה.
הנה הצילום
ואברהם אשר נטע לאשל.jpg
ואברהם אשר נטע לאשל.jpg (45.86 KiB) נצפה 5296 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' מרץ 15, 2016 10:46 am

התיבה האחרונה היא 'קחתני' או שמא 'זחתני'?
[יתכן שכונתו לשון גאוה, כמו 'שלא תזוח דעתו', או כוונתו כמו 'ולא יזח החושן'].
נערך לאחרונה על ידי זקן ששכח ב ג' מרץ 15, 2016 10:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 15, 2016 10:48 am

"קחתני". אין ספק.

קמנו ונתעודד
הודעות: 244
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ג' מרץ 15, 2016 2:45 pm

מה שפירשת בשורה השלישית נוטריקון א'כילה ש'תיה ל'ויה לא ידעתי מניין לך,
וכן איך קשור הפירוש לנוטריקון שכתוב בצד כל שורה.
ועליך המליץ המשורר "אשר נמת" - הל' מיועדת ללינה "ולמה קחתני" - ללוייה.

הרמן וכו' - אולי מתכוון לרשות שניתנה להכות (לכפות) על הלוויה, כי אין שיעור ללוויה (סוטה מו:).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 15, 2016 4:39 pm

כי חוץ מהנוטריקון הזה (שאינו נסוב על "השורה השלישית"!), בו הלמ"ד נדרשת ללינה, בשאר הנוטריקונים מדובר רק על מצות לוויה.
הנה לך ביאורו של המשורר שבשולי העמודים:
ביאור22.jpg
ביאור22.jpg (51.65 KiB) נצפה 5238 פעמים


(ואגב, אם טעיתי, אין צורך לעקוץ, גם לא באותיות קטנטנות. מקובלנו, שאדם מועד לעולם בטעויות..)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 15, 2016 4:43 pm

קמנו ונתעודד כתב:הרמן וכו' - אולי מתכוון לרשות שניתנה להכות (לכפות) על הלוויה, כי אין שיעור ללוויה (סוטה מו:).

רעיון יפה, וניתן לומר: ברשות הלא ניתנה רשות להכות ("יוהך") לאשל = אין שיעור לוויה, ככתוב בשולי הגליון. אבל מה נעשה עם "שַׁב"? ומה נעשה עם הצלעית השנייה?

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי זרע הארץ » ד' מרץ 16, 2016 1:55 am

בהרמן זה יהלום בערבית, עי' בפי' רס"ג על אבני החושן.
אולי הכונה לאבן טובה שהתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו וכולם היו מתרפאים ממנה.
אקוה שעזרתי.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 16, 2016 9:12 am

זרע הארץ כתב:בהרמן זה יהלום בערבית, עי' בפי' רס"ג על אבני החושן.
אולי הכונה לאבן טובה שהתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו וכולם היו מתרפאים ממנה.
אקוה שעזרתי.

אם אכן כן,
הרי 'שב' [בשין שמאלית] הוא אברהם, שנאמר בו: 'אברהם זקן'.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 16, 2016 9:14 am

הכל נחמד ויפה,
אבל הניקוד 'שַׁב' הוא בכתה"י, שכאמור הוא כנראה אוטוגרף.
תודה רבה לכל העוזרים.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 16, 2016 9:16 am

חכם באשי כתב:הכל נחמד ויפה,
אבל הניקוד 'שַׁב' הוא בכתה"י, שכאמור הוא כנראה אוטוגרף.
תודה רבה לכל העוזרים.

אם זו הבעיה נסתדר. בודאי זכור לכב' שבאותם ימים הקמץ והפתח הוחלפו ללא הרף עקב הגייתם השווה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 16, 2016 9:23 am

אבל אתה דיברת על שׂב (=זקן) בשי"ן שמאלית.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 16, 2016 9:27 am

חכם באשי כתב:אבל אתה דיברת על שׂב (=זקן) בשי"ן שמאלית.

נו, ובכן? מי אומר לך שהשי"ן ימנית?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: "בהרמן שב" - עזרה בביאור שיר

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 16, 2016 10:20 am

רבון העולמים! אין לך משקפיים? אתה לא רואה שהשי"ן ימנית.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 353 אורחים